Pagina 1 van 1
300TDi probleemje bij meer dan 3000 RPM (OPGELOST)
Geplaatst: wo 03 apr 2013, 21:58
door Jack
Ik heb de laatste tijd het volgende probleem met mijn 110 met een 300tdi uit 1997:
Hij start en loop gewoon tot ongeveer 100 km/u bij ongeveer 3000 toeren, maakt niet uit hoe lang ik rij, dit gaat goed.
Maar ga ik over de 3000 toeren heen, richting de 3200/3400 rpm bij 110/115 km/u, dan gaat hij stotteren zodra ik het gas los laat.
Dit blijft hij doen met welk toerental je ook rijdt en als hij stationair loopt slaat hij soms/meestal af.
Hij start dan wel weer meteen maar blijft stotteren.
Als ik er dan twee dagen niet in heb gereden dan is het over.
Ergens verdenk ik de (mechanische) VE pomp omdat het lijkt dat hij geen diesel krijgt.
Omdat het geen probleem is wat continu aanwezig is loop ik hier op vast.
Iemand een idee, of kan iemand eens met me meekijken?
Ik heb ook nog een vervangende pomp liggen dus als iemand die tegen vergoeding wil/kan uitwisselen dan hoor ik het graag.
Alvast bedankt,
Jack
www.BosRover.nl
bosrover.jpg --> mod_embed_images_loadimage('66ee7445f345c2092330a50177d55962', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.bosrover.nl%2Fimages%2Fbosrover.jpg', 'http://www.bosrover.nl/images/bosrover.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.bosrover.nl%2Fimages%2Fbosrover.jpg', '', 16474206, 600, 600, 'Loading image ...', false);
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/04/2013 18:05 door Jack.
Re: 300TDi probleemje bij meer dan 3000 RPM
Geplaatst: wo 03 apr 2013, 22:09
door Paul Stroink, One-Ten.nl
Wanneer heb je voor het laatst je brandstoffilter vervangen? Je kan ook je leidingen een losmaken en even doorblazen richting tank. Ik denk dat het zoiets is.
Al kan het ook in de injectiepompzitten, maar die gaan niet vaak stuk. Ik heb zelf al een paar jaar een defecte 200tdi staan, waarvan ik het probleem niet kan vinden. Wil alleen stationair lopen of met een beet
je verhoogd toerental, een keer volgas en hij slaat daarna af. Toch een klein beetje vergelijkbaar probleem denk ik. Daarvan vermoed ik nu toch de injectiepomp want ik heb al het andere schoongemaakt en vervangen.
Re: 300TDi probleemje bij meer dan 3000 RPM
Geplaatst: wo 03 apr 2013, 22:16
door Jack
Brandstoffilter is ongeveer 3 maanden geleden vervangen.
Ik zal morgen eens de leiding doorblazen.
Zou het ook water in de tank kunnen zijn? of stottert hij dan altijd?
Re: 300TDi probleemje bij meer dan 3000 RPM
Geplaatst: do 04 apr 2013, 12:27
door pascal ubags
hoi
waneer is het probleem ontstaan? na vervanging diesel filter, dan zou ik het hier zoeken.
had hij het al vooraf, dan zou ik eerst eens denken aan opvoerpompje, of tankdop ontluchting(vacuum zuigen van de tank) zeker omdat je schrijft na 1 a 2 dagen is het weer normaal.
het lijkt me onwaarschijnlijk dat je sentrifugaal gewichten in de pomp vast zitten omdat dit niets te maken heeft met 2 dagen staan, wat je hieraan kunt proberen is bij de diesel olie eens 2takt olie toe te voegen of een diesel reiniger, maar nogmaals onwaarschijnlijk.
ik hou het op tankontluchting, en daarna opvoerpompje
en als het een disco is je sediment filter bij de achteras.
gr pascal
Re: 300TDi probleemje bij meer dan 3000 RPM
Geplaatst: do 04 apr 2013, 17:35
door Andrew Colville
Ik heb een inhoudende 2.4 VM gereden, hier was het opvoerpompje van stuk, trok verder prima, maar op de snelweg was er simpleweg niet genoeg diesel.
Maar jij schrijft dat hij stotterd bij gas loslaten, dan zou ik denken aan de govener in de injectiepomp, deze zou dan wat stroef zijn of te los.
Maar begin met de goedkope dingen, filter, leidingen controleren, opvoerpomp, bedrading van de stopsolenoid (afsluiter ) en de stopsolenoid zelf, evt de distributie controleren of deze wel exact op tijd staat.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Re: 300TDi probleemje bij meer dan 3000 RPM
Geplaatst: do 04 apr 2013, 18:23
door Jack
Nu ik er zo over nadenk, de toerenteller staat heel erg te wapperen als het stotteren zich voordoet, en dan bedoel ik tussen de 1000 en 4000 RPM.
Op zich niet raar als je motor stottert dus ik had er niets achter gezocht.
De toerenteller is er eentje met twee magneetjes op 12 Volt.
Zou het een onstabiele spanning kunnen zijn die de stop-solenoid beïnvloed?
Zal straks eens kijken of de Voltmeter ook op en neer gaat, hoewel daar een vertraging in zit qua reactie dus dat is nog lastig.
Spanning verklaart ook niet het ‘twee dagen stilstand en hij doet het weer’ verschijnsel.
Brandstofleiding ga ik terugblazen en het opvoerpompje uitwisselen voor een nieuwe.
Hou jullie op de hoogte.
Bedankt voor het meedenken.
Re: 300TDi probleemje bij meer dan 3000 RPM
Geplaatst: vr 05 apr 2013, 02:49
door Andrew Colville
Bekijk ook goed je massa kabels van motor naar acuu, het kan gewoon en los contactje zijn.
Electra kan hele rare dingen doen, en kan dus wel verklaren dat de motor na twee dagen stilstand weer super loopt, b.v. omdat alles dan weer koud/vochtig is, en na een rit op de snelweg is alles warm en droog.
Kabels na kijken kost niks behalve wat tijd.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Re: 300TDi probleemje bij meer dan 3000 RPM
Geplaatst: vr 05 apr 2013, 20:03
door Jack
Gevonden (hoop ik)
Het uitgaande buisje van het opvoerpompje zat los, je kon hem gewoon heen en weer draaien.
Zie de rode cirkel hieronder. Nieuwe pomp erop gezet en vooralsnog geen problemen meer.
002.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a544d2f71206f5f57e94a8f6d1a22715', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.bosrover.nl%2Fimages%2F002.jpg', 'http://www.bosrover.nl/images/002.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.bosrover.nl%2Fimages%2F002.jpg', '', 16478285, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Toch ook maar even naar de bedrading gekeken. massa etc. zag er allemaal goed uit.
De 12 Volt van de stop-solenoid zat los in zijn hulsje wel/niet contact te maken. Geeft natuurlijk ook problemen
001.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d91eb106ae1e05933a2967b194052da1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.bosrover.nl%2Fimages%2F001.jpg', 'http://www.bosrover.nl/images/001.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.bosrover.nl%2Fimages%2F001.jpg', '', 16478285, 600, 600, 'Loading image ...', false);
En als laatste, heeft niets met de storing te maken maar toch...
Creatief met brandstofslang ergens onder de tank. Zit nu een nieuwe slang in van voor tot achter en terug.
003.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8d86daede96f990a4e95041d3a639ef7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.bosrover.nl%2Fimages%2F003.jpg', 'http://www.bosrover.nl/images/003.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.bosrover.nl%2Fimages%2F003.jpg', '', 16478285, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Net weer keurig 120 gereden zonder problemen
Bedankt voor het meedenken.
www.BosRover.nl
bosrover.jpg --> mod_embed_images_loadimage('84afbd6892b4cf30a6dd1a867424737d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.bosrover.nl%2Fimages%2Fbosrover.jpg', 'http://www.bosrover.nl/images/bosrover.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.bosrover.nl%2Fimages%2Fbosrover.jpg', '', 16478285, 600, 600, 'Loading image ...', false);