Pagina 1 van 1

vragen en dilemma's over het inbouwen van 300tdi

Geplaatst: di 02 apr 2013, 20:36
door Bob Knipscheer
Ik heb onlangs een 110 gekocht waar nog een 2,5 NA diesel in ligt met een lt77 erachter.

We hebben de auto gekocht om er een lange reis mee te gaan maken door afrika komende winter. De auto ligt nu ver uit elkaar en ik wil eigenlijk de motor (ook al heeft hij pas 80.000km gedraaid) gaan vervangen door een 300tdi.

Het overzetten van de motorsteunen zal nog wel lukken en ook de steuntjes bij de radiator kom ik wel aan uit.
Ik zit met het dilemma wat ik nu moet kiezen voor bak erachter.
De LT77 achter een 300tdi is moeilijk pasbaar en voor wat ik gelezen heb kan die mogelijk het vermogen niet goed aan.
Nu kan ik dus kiezen voor een automaat of een versnellingbak r380. De automaatbakken zijn niet zo moeilijk te vinden. Zijn die betrouwbaarder dan een versnellingsbak?
Alleen moet je dan zelf een nieuwe tunnel maken. Klopt dat of kan ik dan de oude tunnel aanpassen? Hoe zit dat eigenlijk met het schutbord en de seatbase? Moet ik die ook aanpassen?

Ik kan ook kiezen voor een defender R380bak. Maar die zijn nog vrij lastig te vinden. Niemand biedt die eigenlijk aan. Maar ook dan vraag ik me af, past dat met het schutbord en seatbase?

Eigenlijk heb liever een versnellingsbak dan een automaatbak. Waarom weet ik niet, ben ik zo gewend denk ik. Daarnaast denk ik dat die gemakkelijker te repareren is mocht er eens iets stuk gaan.

Is er misschien iemand in de buurt van Breda die al eens een conversie heeft uitgevoerd naar 300tdi waar ik zou kunnen gaan kijken????

Groeten,

Bob

Re: vragen en dilemma's over het inbouwen van 300tdi

Geplaatst: di 02 apr 2013, 22:14
door Bauke 110
Hoi Bob,

Ik ben zelf druk bezig met mijn 110 uit "84 opnieuw aan het opbouwen.. helaas duurt het allemaal wat langer den gewenst.
maar ik heb mijn 2.5Na ook vervangen voor een 300tdi met r380, afkomstig van een Defender. Ik had een complete donor auto
zodat ik eigenlijk alle delen die ik nodig heb gelijk had.

Het is nu niet meer als chassis, aandrijflijn + Schutbord.
Ik woon in Roosendaal en koffie staat altijd klaar.

12559_429650577101251_1303432332_n.jpg --> mod_embed_images_loadimage('052aa053bc03e24e67d1a8973c4237db', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Ffbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net%2Fhphotos-ak-prn1%2F12559_429650577101251_1303432332_n.jpg', 'https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/12559_429650577101251_1303432332_n.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Ffbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net%2Fhphotos-ak-prn1%2F12559_429650577101251_1303432332_n.jpg', '', 16471728, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Gr Bauke

Land Rover One-Ten 1984 2.5NA [Restauratie] naar 300Tdi
Land Rover Series 3 109 Ex-Defensie 2.25D

Re: vragen en dilemma's over het inbouwen van 300tdi

Geplaatst: di 02 apr 2013, 22:55
door Bob Knipscheer
Hoi Bauke,


graag kom ik een keertje kijken. Ik werk in zuidwest-brabant ben ook vaak in de buurt van Roosendaal.
Ik ga je een PB sturen als dat lukt en dan kom ik een keer langs.


Groetne,

Bob

Re: vragen en dilemma's over het inbouwen van 300tdi

Geplaatst: di 02 apr 2013, 23:08
door Erik One-ten+LW op 't werk
Dit al gezien?

prikje

De vermogens van een 200 en een 300 zijn nagenoeg hetzelfde, achter de 200 werd gewoon de LT77 gebruikt. Heeft de bak ook nog maar 80.000 gedraaid?
Dan het vliegwielhuis van de 2.5n/a aan de 300 zetten en klaar. Geen gedoe met poken die verkeerd zitten (disco bakken). En je kan de oude aandrijfassen gebruiken.

Grtz. Erik


Re: vragen en dilemma's over het inbouwen van 300tdi

Geplaatst: di 02 apr 2013, 23:23
door Bob Knipscheer
Hoi Erik,

Die prik had ik ook al gelezen ja.

Toch lees ik op internet her en der dat veel mensen adviseren om er een automaat of een R380 achter te zetten omdat die steviger zijn. Aangezien we een reis naar Zuid-Afrika willen gaan maken kies ik wel voor degelijkheid.
Straks sta ik ergens stil en zegt iedereen "tja je had ook veel beter een R380 bijv erachter kunnen hangen". De auto zal ook wat zwaarder belast worden dan m'n normale ritje naar het werk en terug.

Daarnaast is mijn LT77 ook niet helemaal fris. Hij (of ik) heeft moeite met het "vinden" van de versnellingen. De achteruit, eerste, derde en vijfde versnelling zijn vaak moeilijk te vinden. De LT77 heeft ook volgens mij niet heel veel gedraaid want ik vond nog een bonnetje in de auto waarop stond wat er allemaal aan vervangen is in 2004, daar stond de LT77 ook bij. (Staat vanaf 2008 nagenoeg stil)

Groeten,

Bob

Re: vragen en dilemma's over het inbouwen van 300tdi

Geplaatst: wo 03 apr 2013, 15:05
door Lucas van Lierop
Ik heb geen ervaring met automaten, alleen van horen zeggen dat ze (zonder aanpassingen) meer moeite hebben met warmte en complexer zijn.

Wat ik wel weet dat sleutelen nog best wel wat tijd kan kosten, ga je het redden om een auto die nu erg uit elkaar ligt voor de winter perfect te hebben?

Alvast veel succes?

Gr

Re: vragen en dilemma's over het inbouwen van 300tdi

Geplaatst: wo 03 apr 2013, 19:34
door Bob Knipscheer
Hoi Lucas,

tja dat tijdschema drukt inderdaad behoorlijk....Heb daar ook wel wat stress om al!
Echter we gaan de auto niet helemaal perfect restaureren. Het chassis en schutbord en losse onderdelen worden verzinkt en sommige onderdelen laat ik poedercoaten. De carosserie is eigenlijk vrij goed maar wel gedeukt hier en daar. Dat laten we zo, hij moet er niet te mooi uit zien. Anders lijkt het net alsof we veel geld hebben en dat hebben we waarschijnlijk helemaal niet als het klaar is!
Ik heb op de LT77 nog wel een oliekoeler zitten, ik weet niet of ik dat makkelijk over kan bouwen naar iets anders, lijkt me wel.

Groeten,

Bob

Re: vragen en dilemma's over het inbouwen van 300tdi

Geplaatst: wo 03 apr 2013, 21:35
door sytse 90
bij het vaag schakelen kun je ook even kijken naar de bias plaat of deze niet gescheurd is als deze niet gescheurd is zou je hem kunnen afstellen had dit probleem laatst met mijn 90 nu schakeld de 90 weer perfect.

Gr, Sytse

Re: vragen en dilemma's over het inbouwen van 300tdi

Geplaatst: wo 03 apr 2013, 23:07
door JoostKenya
Een automaat is naar mijn mening niet de juiste keuze voor een overland auto.
Je hebt het nadeel dat je de auto niet meer kunt aanslepen. En dat is toch wel praktisch in Afrika!
Het is ook niet heel verstandig om kort voor vertrek teveel aan de auto te verbouwen. Laat het dicht bij standaard.

Ik zou de 300tdi wel gewoon aan de huidige LT77 bouwen.
Op zich zal een versnellingsbak je niet zomaar opeens in de steek laten. Behalve dan de splines tussen de uitgaande as van de bak en de input gear van de tussenbak. Die splines kunnen het opeens begeven en zou ik vooraf wel goed checken. Als deze splines slecht zijn en de bak erg slecht schakelt dan kan je ook net zo goed meteen een R380 inbouwen.

Die R380s moeten toch ruimschoots voorhanden zijn? Ze zijn er theoretisch toch net zoveel als 300TDIs??

Re: vragen en dilemma's over het inbouwen van 300tdi

Geplaatst: do 04 apr 2013, 01:31
door Bob Knipscheer
Hoi Joost,

We willenn ook niet teveel veranderen aan de auto.
Ik overdenk ook wel de optie om de LT77 te laten zitten maar wil dat het dan wel degelijk is. Ik kan ook kijken naar wat Sytse schrijft over het afstellen van de biasplaat.
Een automaat is denk ik ook niet zo handig ivm warmte en het evt aanslepen.

Een R380 voor defender is wel wat moeilijker te vinden dan die voor een Disco...
Maar als je er nog een hebt liggen toevallig.......


Bob

Re: vragen en dilemma's over het inbouwen van 300tdi

Geplaatst: do 04 apr 2013, 11:20
door Lucas van Lierop
Geen ervaring maar kan je niet een bak van een disco icm ander bellhouse voor de afstand, of zijn die ook moeilijk te vinden?

Verder wat betreft poedercoaten, ik persoonlijk vind dat niks, het schilfert en er kruipt snel roest onder en daar kom je pas (te) laat achter. Als je toch al gaat verzinken (yes!) geef dan zoveel mogelijk mee of gebruik anders gewoon een goede lak.

Gr en nogmaals veel succes, ik hoop dat je alles op tijd redt!

Re: vragen en dilemma's over het inbouwen van 300tdi

Geplaatst: do 04 apr 2013, 11:33
door Huub
Hallo Bob, de vage schakeling van de LT77 wordt veelal veroorzaakt door de bedieningsmechaniek, kan er weleens een blik op werpen als je in de buurt bent. Ik rij nu al weer 4 jaar met de 300tdi aan de lt77 en heb nog geen problemen, is ook wel een beetje van hoe je met de spullen omgaat.

GRT Huub

P.S. Oosterhout is niet zo ver toch?

Re: vragen en dilemma's over het inbouwen van 300tdi

Geplaatst: do 04 apr 2013, 17:31
door sytse 90
volgens mij zit de pook van een disco in een 110 of 90 te ver naar achter dus dan moet je de vloer en tunnel aan passen.
Je kan ook het vliegwielhuis van de 2.5na diesel op de 300tdi zetten dan past de lt77 er best makkelijk achter volgens mij.

Gr, Sytse

Re: vragen en dilemma's over het inbouwen van 300tdi

Geplaatst: vr 05 apr 2013, 02:15
door Bob Knipscheer
Hoi Huub,

als je een keer zou willen kijken zou dat mooi zijn. De auto staat in Den-Hout dat is niet ver bij je vandaan nee.
Ik ben vanaf morgen even naar Frankrijk voor het werk maar neem na het weekend even contact met je op...

Bob

Re: vragen en dilemma's over het inbouwen van 300tdi

Geplaatst: zo 07 apr 2013, 22:58
door Laro90Breda
Hey Bob,

Even een vraagje. De Land Rover die jij hebt gekocht stond die te koop in Den Hout? Ik reed een keer door Den Hout en zag een land Rover Defender 110 te koop staat op een parkeerplaats bij een woning. Toen ik 2 dagen later ging kijken zag ik hem niet meer.

Kan jij misschien zeggen of jij deze hebt gekocht of dat je weet of hij nog te koop staat.

Groeten,

Laro90Breda

Re: vragen en dilemma's over het inbouwen van 300tdi

Geplaatst: ma 08 apr 2013, 00:40
door Oscar
Bob,

Ga voor een gereviseerde R380 dan weet je zeker dat die geen problemen gaat geven gedurende de reis.
In ieder geval nooit een automaat vanwege o.a. een aantal redenen die hier al genoemd zijn.

Je moet alleen nog de keuze maken van de motor positie, plaats je 'm waar een 300tdi origineel geplaatst werd of in de 2,5n/a - 200tdi positie.
Dat laatste is lastiger maar geeft een iets betere gewichtsverdeling in de auto omdat de motor verder naar achteren ligt.
Aan de hand van deze keuze kan je bepalen welke R380 je nodig hebt, short of standaard (300tdi /TD5)

Ook al vermeld hier en niet onbelangrijk: zorg dat je nog flink wat kilometers met de auto kunt maken voor vertrek.
10.000km is wel een beetje het minimum na zo'n grondige rebuild.

Ik heb ongeveer het zelfde gedaan maar ben helaas niet met de auto naar Zuid Amerika gegaan zoals de bedoeling was.
Naast alle eenvoud en zoveel mogelijk standaard onderdelen moet je ook niet aan de standaard electra van de auto rommelen.
Ik heb met die reden een 2e kabelboom in de auto gelegd waar alle overland-extra's op geschakeld zijn.

Oscar
In dienst : SIII 88", One Ten Tithonus, FL2 TD4 hse aut.
Uit dienst: One Ten V8 ex-mod, 110 td5 sw, FL1 td4 sw

www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl

Re: vragen en dilemma's over het inbouwen van 300tdi

Geplaatst: ma 08 apr 2013, 11:40
door paul be
ik zou met die 2.5na vertrokken zijn denk ik, is toch zeer betrouwbaar in zijn eenvoud en had niet veel op te teller. (als dat te controleren is..) even een auto grondig verbouwen en dan zonder geldreserve naar afrika rijden... hmm. wil ie daar blijven?

defender 110 300TDi

Re: vragen en dilemma's over het inbouwen van 300tdi

Geplaatst: ma 08 apr 2013, 16:45
door Huub
De 200 en 300 tdi zijn bij goed onderhoud duurzamer als de 2.5NA, dus aan betrouwbaarheid hoef je niets on te wisselen. De techniek van deze motoren is inmiddels al weer 20 jaar oud en ook in Afrika heb je overal monteurs. Met geen cent op zak op reis gaan is nooit een goed idee. Het verbruik van de 300 tdi is ook wat lager dus na 100.000km heeft hij zich weer wel terugverdient............ toch

GRT Huub

(die na 250.000km NA ervaring nog steeds blij met zijn 300tdi wissel)

Re: vragen en dilemma's over het inbouwen van 300tdi

Geplaatst: ma 08 apr 2013, 16:55
door Dixo
Lijkt me vooral een budget kwestie, als je de opties op een rij zet. Een gebruikte R380 voor een Defender tegen een goede prijs kun je het beste uit Engeland laten komen, vergeet niet de verzendkosten erbij te rekenen.

- Je huidige LT77 blijven rijden en controleren voor vertrek
- Vervangen voor gebruikte LT77
- Vervangen door gebruikte R380
- Vervangen voor gereviseerde LT77
- Vervangen door gereviseerde R380
- Vervangen door gereviseerde/nieuwe R380 met kort bellhouse

Als je zo'n reis met je huidige bak zou ik wel even kritisch kijken naar de uitgaande spines van de hoofdbak. Als die goed zijn en je schakelen blijkt in het schakelmechanisme te zitten zou ik me er niet te veel zorgen om maken.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/04/2013 14:57 door Dixo.

Re: vragen en dilemma's over het inbouwen van 300tdi

Geplaatst: di 09 apr 2013, 22:33
door Bob Knipscheer
Hoi Laro90Breda,

die auto had ik zelf te koop te staan. Is inmiddels verkocht aan iemand uit Groningen....

Heb gelijk een nieuw "projectje" gehaald.

Bob

Re: vragen en dilemma's over het inbouwen van 300tdi

Geplaatst: di 09 apr 2013, 22:37
door Bob Knipscheer
Hoi Oscar,

tja een gereviseerde is best duur. (bij Vis 995 euro ex btw en dan moet je een ruilbak hebben anders nog eens 250 euro extra, had vandaag even gebeld)
Het zal bij anderen niet veel goedkoper zijn.
Het mooist zou zijn als ik een goede gebruikte kon vinden. Dus als je ergens tegenaan loopt hoor ik het graag van je.

Bob

Re: vragen en dilemma's over het inbouwen van 300tdi

Geplaatst: di 09 apr 2013, 22:40
door Bob Knipscheer
Tja ik heb ook nagedacht over het gaan rijden met die 2,5 ltr NA. Maar ik irriteer me dan een beetje aan de traagheid van de auto. Ik wil gewoon met het verkeer mee kunnen komen. Maar ik hoef zeker ook geen hele snelle auto. Betrouwbaarheid vind ik wel belangrijk.
Daarnaast is een 200tdi of 300tdi ook superbetrouwbaar en ongeveer hetzelfde in verbruik terwijl het vermogen enorm toeneemt.

Bob

Re: vragen en dilemma's over het inbouwen van 300tdi

Geplaatst: vr 12 apr 2013, 02:05
door Bob Knipscheer
Beste dixo,

Ik moest even zoeken naar wat je bedoelde met korte bellhouse maar je bedoelt dit denk ik: [www.ashcroft-transmissions.co.uk]
Ik zie dat ze ook een korte bellhouse kit leveren. Stel nou dat ik een 300tdi kan vinden compleet met een r380 uit bijv een disco, kan ik dan met die kit de versnellingsbak passend krijgen?

Bob

Re: vragen en dilemma's over het inbouwen van 300tdi

Geplaatst: vr 12 apr 2013, 10:11
door Erik One-ten+LW op 't werk
Volgens mij is dit juist de set om het andersom te doen; een R380 aan een 2.5 of een 200tdi..

Grtz. Erik


Re: vragen en dilemma's over het inbouwen van 300tdi

Geplaatst: vr 12 apr 2013, 10:54
door pascal ubags
beste bob
ik kan me voor stellen dat je de motor wil veranderen, maar dan die lange trip maken,
ten eerste zou ik eerst eens een half jaar rijden alhier, is alles goed, nieuwe delen en je inbouw. alvoorens zo ver te rijden.

er is hier op het forem ook geschreven over ascroft bakken, nieuwe, conclusie dat ze niet 100% zijn, wel dat hij het probleem oplost, maar stel je koopt zoiets en je krijgt daar problemen mee, wat dan.
weet dat de onderdelen voor revisie net zo duur zijn als wat asch teld voor het geheel.

waarom zou je als je een goede lt77 hebt dit weg doen? hij past met iets aanpassen .

ik heb hier een 300tdi motor liggen met een disco r380 bak. heb je intresse mag je mailen.
pascalubags(a)hetnet.nl

ik zou alleen de motor vervangen
gr pascal

Re: vragen en dilemma's over het inbouwen van 300tdi

Geplaatst: vr 12 apr 2013, 19:55
door Bob Knipscheer
Hoi Pascal,

Ik blijf een beetje twijfelen of een LT77 wel sterk genoeg is voor zo'n lange tocht.
Ik weet ook niet goed wat nou verstandig is....

Ik ben nog inderdaad op zoek naar een goede 300tdi, compleet met radiator, slangen etc....
Als je dat hebt ga ik je even mailen.

Bob

Re: vragen en dilemma's over het inbouwen van 300tdi

Geplaatst: vr 12 apr 2013, 19:57
door Bob Knipscheer
Hoi Erik,

Ik las ergens eenzelfde vraag van iemand op een forum en dit was het antwoord:



Hi,

it can be made to fit the 300 but you will have to do one of 2 things,

1) drill and tap 2 holes in the 300 tdi clutch cover housing and fit studs to line up with the short bellhousing holes, but you will still end up with 2 holes that dont fit,

2) fit the 200 tdi clutch cover housing and rear mainshaft bearing,

Kind regards
David Ashcroft

Re: vragen en dilemma's over het inbouwen van 300tdi

Geplaatst: vr 12 apr 2013, 20:03
door Paul Stroink, One-Ten.nl
Een goede LT77 is prima bruikbaar voor zo'n trip.

Ik zou alleen, zeker voor een lange reis geen samengestelde combinatie maken. Gewoon iets bouwen zoals het origineel zit. Dus een 300TDI met een standaard Defender R380, of een 2.5n/a/2.5TD of 200TDI met standaard LT77.
Als er dan onderweg toch iets stuk gaat kan je gewoon standaard onderdelen bestellen en hoeft een eventuele reparateur ook niet te gaan puzzelen.

Re: vragen en dilemma's over het inbouwen van 300tdi

Geplaatst: vr 12 apr 2013, 20:10
door Oscar
Rob,

Ik heb ook uitvoerig met Dave gemailed en gebeld gedurende mijn ombouw...
Wanneer je de juiste combi van motor en bak hebt is het aanpassen van het bellhouse/vliegwielhuis een simpel klusje.

Ik heb ook 2 extra gaten geboord en getapt en 3 extra draadeinden er in gezet.
Mijn combi is: 200tdi (Defender) / 300tdi bellhouse / R380 (short-bellhouse)

Het gaat er vooral om of je jouw LT77 vervangt of niet?
Wanneer je geen LT77S hebt zou ik het wel doen.

En dan moet je nog bepalen of je de 300tdi naar voren plaatst of achterin de motorruimte.
Op grond van die beslissing weet je welk type versnellingsbak je moet hebben, kort of lang bellhouse.

Oscar
In dienst : SIII 88", One Ten Tithonus, FL2 TD4 hse aut.
Uit dienst: One Ten V8 ex-mod, 110 td5 sw, FL1 td4 sw

www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl

Re: vragen en dilemma's over het inbouwen van 300tdi

Geplaatst: vr 12 apr 2013, 20:46
door Mrah
Bob, je hebt PB