Pagina 1 van 1

Kan dat ? Mag dat ?

Geplaatst: zo 31 mar 2013, 14:29
door Elbert
Beste medeprikkers

Ik heb een 1980 109 ex mil 2.25 diesel met hardtop.
Voorin heb ik 3 stoelen, Nu worden de jongens groter en willen ze vriendjes meenemen naar diverse evenementen.
Wij willen van de zomer ook met m'n vrouw en de 2 jongens met de Laro naar Schotland.
Nu wil ik achterin een bank plaatsen met gordels ( moet wel veilig zijn natuurlijk ) maar nu vraag ik mij af, Kan dat zomaar, wettelijk gezien.
Het zou vervelend zijn dat als er wat gebeurt dat 1 van de vier moet lopen of erger nog, dat met een ongeval de boel niet gedekt is.
Het is de bedoeling dat het tussenschot eruitgaat en vervangen wordt door een verstevigingsbalk zodat de jongens gewoon voor in kunnen stappen tussen de voorstoelen door.
Er komen ook 2 raampjes in de zijkant.
Hij staat als bij de RDWals volgt beschreven, inrichting; open wagen. als handelsbenaming; Landrover pick-up, aantal zitplaatsen; 0
Wie heeft hier al eerder mee te maken gehad.
Ik hoor het graag.

Groeten, Elbert

Re: Kan dat ? Mag dat ?

Geplaatst: zo 31 mar 2013, 14:34
door OlivierF
Hi Elbert,

Helaas heb ik niet echt een heel concreet antwoord voor je, maar mijn 110 ex MOD (ook met maar 3 deuren) is voor de keuring uitgerust met bankjes achterin. Hij staat daarom dus ook op kenteken voor 9 personen. Ik denk dus dat je in ieder geval opnieuw naar de keuring moet met je stoelen/bankjes ingebouwd.

Re: Kan dat ? Mag dat ?

Geplaatst: zo 31 mar 2013, 14:44
door Marc-my-Words
Ja, het kan en het mag, mits ... je bij de RDW langs gaat, en het best eerst langsgaan met je vragen/wensen.

Je kan de auto grijs houden met de aantekening geel voor de MRB, of je kan gaan voor omkeuren naar geel.
Ik zou gaan voor het eerste, ook al is er wellicht iets meer overtuigingskracht bij de RDW/Belstingdienst voor nodig.

En dan mbt de veiligheids-gordels: Vraag wel even na wat de eisen zijn bij de omkeuring.
Misschien hoeven ze niet en wellicht stellen ze lastige eisen als ze er wel zijn (dan beter na de keuring aanbrengen).

En tenslotte: Laat de omkeuring/gewijzigde inschrijving even weten aan je verzekering, bijv. met een printje van de RDW-website (maak "before-and-after" printjes). Het zou maar zo kunnen dat zulke printjes "professioneler" overkomen en dus minder vragen oproepen.

Marc

PS Als het nu een HardTop is dan is het eigenlijk ook al geen Pick-Up meer, misschien willen ze dat dan gelijk omzetten (of zit de HardTop met vleugelmoeren "vast&quot

Re: Kan dat ? Mag dat ?

Geplaatst: zo 31 mar 2013, 15:50
door Marchel
Hoi Elbert,

De Land Rover 109 Ex leger had altijd een dwars geplaatste bank waar militairen op konden zitten. Deze mag je volgens mij gewoon terug plaatsen. Volgens mij heeft deze bank geen gordels nodig omdat hij 90 graden gedraaid is ten opzichte van de rijrichting en niet naast de deur zit. Ik heb meerdere Ex-leger Land Rovers gezien met 0 zitplaatsen op het kenteken waar dit van toepassing is.

De toepassing die je beschrijft met het vervangen van het middenschot is een aanpassing aan de technische constructie. Volgens mij met je hiervoor langs de RDW. Ook als je de zitplaatsen anders in de auto wilt monteren zul je officieel langs de RDW moeten. Nu ik dit schrijf benk ik mij dat er voorwaards geplaatse wegklapbare stoelen verkrijgbaar zijn voor in de bak. (Land rover leverd ze zelf ook als accesoire). Als deze stoelen een E-keur nummer hebben dan denk ik dat je ze gewoon als accessoire mag monteren zonder keuring. Blijft de vraag over of het aantal zitplaatsen op het kenteken aangepast moet worden?

Succes met puzzelen.

MArchel

.

Re: Kan dat ? Mag dat ?

Geplaatst: zo 31 mar 2013, 16:52
door Joadalama
Elbert, voor wijziging van het aantal zitplaatsen moet je langs de RDW. Je schrijft dat er nu 0 zitplaatsen geregistreerd staan. Dat betekent dat ze dus geen gegevens hebben. In principe geen probleem dus, maar wil je op zeker gaan en geen problemen krijgen bij een controle of met de verzekering dan zou ik het goed regelen. Heb je een grijs kenteken of geel? Er is verschil tussen grijs en geel voor rdw en belastingdienst. Bij de Rdw staat geel voor een personen auto en grijs voor een bedrijfsauto. Voor beiden gelden andere inrichtingseisen. Dit heeft betrekking op bijvoorbeeld remvertraging, gordelplicht etc. Bij de belastingdienst gaat het om fiscale verschillen. Dit heeft bijvoorbeeld betrekking op volume van de laadruimte, afscherming tussen passagiersruimte en laadruimte, aantal ramen in de laadruimte.

Een hardtop kan natuurlijk makkelijk worden omgebouwd naar een pick-up, maar eigenlijk is de vermelding als open wagen ook niet goed. Het is dus zaak eerst even alles goed uit te zoeken. Bij de telefonische helpdesk van de rdw zijn ze erg behulpzaam.

Als je stoelen/banken in gaat bouwen laat dan de gordels weg voor de keuring. Ze hoeven er gezien de leeftijd van de auto achter niet in te zitten. Zitten ze er met de keuring wel dan moeten ze gekeurd worden en wordt het zeker afkeur. Eis is namelijk dat de bevestigingspunten van fabriekswege moeten zijn aangebracht. Die zijn er dus niet, dus afkeur. Na de keuring kun je ze plaatsen ter veiligheid van je passagiers. Bij elke apk moet je ze van te voren verwijderen, want ook dan moeten ze weer gekeurd worden en zijn dan afkeur.

Re: Kan dat ? Mag dat ?

Geplaatst: zo 31 mar 2013, 17:09
door Bart van Dessel
Even een mailtje of telefoontje naar de RDW is het meest verstandige wat te doen. Als je auto op grijs kenteken staat dan zal hij omgebouwd moeten worden naar geel maar zoals ik al schreef is de RDW de enige die hierin een goed antwoord kan geven. Op mail wordt vrij snel gereageerd.

Gr, Bart

Re: Kan dat ? Mag dat ?

Geplaatst: zo 31 mar 2013, 23:26
door Marc-my-Words
Bart van Dessel Schreef:
-------------------------------------------------------
> Even een mailtje of telefoontje naar de RDW is het
> meest verstandige wat te doen. Als je auto op
> grijs kenteken staat dan zal hij omgebouwd moeten
> worden naar geel maar zoals ik al schreef is de
> RDW de enige die hierin een goed antwoord kan
> geven. Op mail wordt vrij snel gereageerd.

Ho, Ho, de auto hoeft niet naar geel omgekeurd om toch meer zitplaatsen toe te staan.
De auto kan "gewoon" grijs zijn voor het RDW-kenteken maar geel voor de MRB - zoals ik eerder al zei: dan wordt ie als geel voor de belasting aangemeld.
Omdat ie belastingvrij zal zijn maakt het verder ook geen moer uit.

Echter, omdat er nu geen zitplaatsen vermeldt staan is het eigenlijk nog makkelijker ... het enige wat nu "echt" niet klopt is de Hard-Top.

Marc

Re: Kan dat ? Mag dat ?

Geplaatst: zo 31 mar 2013, 23:34
door Frans Bonnes
Marc, waar haal jij die wijsheid vandaan.
Graag een link, want volgens mij moet een grijskenteken auto altijd aan de grijskenteken eisen blijven voldoen ook al is hij belastingvrij.

fb

Re: Kan dat ? Mag dat ?

Geplaatst: zo 31 mar 2013, 23:57
door Bart van Dessel
De wijze mannen van de RDW kunnen een 100% correct antwoord geven, heeft dus geen zin om hier een nietes-welles discussie te beginnen.

Gr, Bart

Re: Kan dat ? Mag dat ?

Geplaatst: ma 01 apr 2013, 00:08
door Marc-my-Words
Frans,

Er zijn grijs-kenteken-eisen en grijs-kenteken-eisen.
De eerste eisen zijn die van de RDW, die naar de technische aspecten kijkt en ... als een auto functioneel een bedrijfswagen is / kan zijn dan is er niks tegen een grijs-kenteken.
De tweede set eisen betreffen die van de belastingdienst, dat zijn de eisen mbt de lengte en hoogte en het schot etc. Voldoet een auto niet aan deze eisen dan heft de belastingdienst gewoon het geelkenteken-tarief (zelfs als je ondernemer bent).

Aan de eerste - de technische eisen - moet een auto ten allen tijde blijven voldoen.
De tweede set eisen - de belasting-maten - die is alleen verplicht als je ook voor de grijze belasting-tarieven gaat.

Je ziet dit bijv. als je nu een 110 Crew-Cab koopt, die krijgt een grijs kenteken maar geen grijze belasting-aanslag.
Het kan nog doller: Ik ken een nieuwe 110 CSW die onder een grijs kenteken rondrijdt (dwz ik heb m echt gezien en besnuffeld, er zijn er meer maar die ken ik alleen digitaal) en als je deze 110 in de RDW-site opzoekt dan heeft ie gewoon 7 zitplaatsen, 5 deuren (en ramen rondom - maar die staan dan niet bij de RDW genoemd) etc. maar ook de aanduiding bedrijfswagen, en hij is ook nog eens in particulier eigendom.
Als Elbert een beetje oplet zou ie deze geel-grijze 110 maar zo kunnen tegenkomen, dwz hij woont niet al te ver uit de buurt (je moet wel een beetje oog voor kentekens hebben).

Bij oude defensie 109 komt dit zelfde overigens ook met een zekere regelmaat voor, dwz grijs kenteken en toch erkende zitplaatsen - en deze auto's zullen dan een vrijstelling voor het gele tarief hebben. Als ze er bij het RDW-kantoor niet uitkomen moet je je niet laten afschepen, gewoon doorzetten en zeggen dat je aangifte wilt doen voor het gele tarief (en vragen om zwart op wit als ze deze aangift niet willen opnemen). Of wellicht verstandiger: eerst een en ander goed voorbereiden want je hebt liever een meewerkende tegenpartij (het klinkt wat paradoxaal).

Marc



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31/03/2013 22:08 door Marc-my-Words.

Re: Kan dat ? Mag dat ?

Geplaatst: ma 01 apr 2013, 00:14
door Marc-my-Words
Bart van Dessel Schreef:
-------------------------------------------------------
> De wijze mannen van de RDW kunnen een 100% correct
> antwoord geven, heeft dus geen zin om hier een
> nietes-welles discussie te beginnen.
>
> Gr, Bart

D'r is geen sprake van welles-nietes, d'r is hoogstens sprake van "ongeloof".
D'r is namelijk niemand die de "regel" kan aanwijzen dat grijs-kenteken ten allen tijde vast gekoppeld is aan de grijze-belasting-eisen.
Die regel is er namelijk niet. Dat niet alleen, de harde praktijk bewijst daarbij het tegendeel.

Marc

PS Of de mannen van de RDW altijd een 100% correct antwoord geven valt nog te bezien - eerst zeker weten dat je een wijze man bij de RDW treft.

Re: Kan dat ? Mag dat ?

Geplaatst: ma 01 apr 2013, 19:16
door 88serie123
Hoi,

Het staat niet expliciet in je bericht, maar je auto staat op bedrijfswagenkenteken?

Zo ja, moet je hem omkeuren naar personenwagenkenteken. Stoelen en gordels inbouwen en dan naar de keuring. Let nog even op de remmerij. In de homologatie zit er op papier vanaf 1978 verschil in de remmen van een Land Rover op bedrijfswagen of op personenwagenkenteken. Terwijl er nooit een verschillend remsysteem is geweest. Hier waren in het verleden problemen mee om om te keuren van grijs naar geel kenteken.

Staat hij al op personenwagen kenteken? Stoel en gordels inbouwen en lekker gaan rijden.

Tot bouwjaar 1992 heb je weinig gezeur. (vanaf die datum gordels achterin verplicht) Maar daarna wordt het een gevecht. Zeker met de wijzigingen van na 2007. Sinds die tijd staan het aantal stoelen en deuren op het kenteken. En moeten de stoelen in de rijrichting staan, en gordels volgens de typegoedkeuring. Kan je dit niet aantonen, heb je een serieus probleem. En de importeur wil je niet helpen. De keurmeesters zijn goed opgeleid met de nieuwe regels, maar van de oude regels die inwerking gaan vanaf de wetwijzigingsdatum, hebben ze helaas onvoldoende verstand. Of je moet mazzel hebben met een oude rot.

Adriaan

Re: Kan dat ? Mag dat ?

Geplaatst: ma 01 apr 2013, 21:16
door Marc-my-Words
Adriaan,

Hij hoeft NIET omgekeurd naar geel. Dat is een steeds weer terugkerende misvatting !!
D'r is gewoon de mogelijkheid van grijs kenteken - dus bedrijfswagen - in de RDW-administratie, met de aantekening "geel voor de MRB".

RDW en Belastingdienst zijn wel beide overheid maar verder onafhankelijk.

Op dezelfde manier heb je auto's die voor de RDW een camper zijn maar bij de belastingdienst niet voor het campertarief in aanmerking komen.
En dus als meest duidelijke voorbeeld de 110 CrewCab: bedrijswagen, grijs kenteken, maar je betaalt gewoon de volle mep, ook als ondernemer -- en deze auto's kan je gewoon nieuw bij de dealer halen (de enige winst is dat je geen provinciale opcenten hoeft te betalen). Daarnaast zijn er ook nog eens de schimmiger voorbeelden.

Marc

je zou er grijs en geel van gaan zien..

Geplaatst: ma 01 apr 2013, 22:08
door CamperChris
Ik moet zeggen: ik vindt het ook allemaal maar erg verwarrend. Maar mischien helpt dit:

Mijn ma had vroeger een Suzuki Samurai (bij wie is daarmee het vuur niet aangewakkerd...), op grijs kenteken. Qua maatvoering voldeed de laadruimte echter niet meer aan de toen geldende normen: het fiscale blok paste van geen meter. Je betaalde daarom voor geel maar zonder de provinciale opcenten. Dat betekende echter niet dat je er gewoon ff een achterbankje in mocht monteren, of zijruiten. Hij moest namelijk blijven voldoen aan de inrichtings-eisen voor bestelauto's die gold voor de periode dat voor de auto nog wél het lage tarief gold.

In een grijs-kenteken 109 mag je dus zeker niet een achterbank monteren. dat mag alleen als je hem bij de RDW A: hebt omgekeurd naar geel, of B: hebt omgekeurd tot camper (de eisen die de RDW aan een camper-kenteken stelt zijn weer wat soepeler dan de belastingdienst. En in een kampeer-auto MOETEN minimaal 2 zitplaatsen achterin zitten. Mijn 110 staat ook nog steeds op grijs kenteken, maar dan als kampeer-auto.

Over de bank achterin: Als je via de voordeuren daar in wilt klimmen, dan moeten de kids dus op de stoelzittingen stappen. ook zonder cubbybox ed zal het een aardig geklauter zijn, de seatbase is best hoog. Ik heb achterin 2 stoelen aan weerzijden OP de wielkasten gemonteerd. daardoor houd je een vrij breed gangpad vrij, en kun je dus makkelijk vanaf de achterdeur instappen. ook kun je er dan makkelijk even bij om de gordels bij de kids vast te zetten ed.

2012-08-18%252018.54.08.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0d9a541fb3e4b2e8d4c4345c19329037', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-KPHOyaQymTw%2FUOfxsMS0N1I%2FAAAAAAAAEIQ%2Fh-ASC0OcnaA%2Fs720%2F2012-08-18%25252018.54.08.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-KPHOyaQymTw/UOfxsMS0N1I/AAAAAAAAEIQ/h-ASC0OcnaA/s720/2012-08-18%252018.54.08.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-KPHOyaQymTw%2FUOfxsMS0N1I%2FAAAAAAAAEIQ%2Fh-ASC0OcnaA%2Fs720%2F2012-08-18%25252018.54.08.jpg', '', 16469551, 600, 600, 'Loading image ...', false);
2012-08-05%252020.27.54.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4c3137e0d203ce293eba27f1e47789a4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-rw5X1JvZrZE%2FUB7RoT8kXqI%2FAAAAAAAAD-E%2FUkbf1xjEzgs%2Fs720%2F2012-08-05%25252020.27.54.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-rw5X1JvZrZE/UB7RoT8kXqI/AAAAAAAAD-E/Ukbf1xjEzgs/s720/2012-08-05%252020.27.54.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-rw5X1JvZrZE%2FUB7RoT8kXqI%2FAAAAAAAAD-E%2FUkbf1xjEzgs%2Fs720%2F2012-08-05%25252020.27.54.jpg', '', 16469551, 600, 600, 'Loading image ...', false);

gr, CamperChris

2012-08-19%2010.05.47.jpg --> mod_embed_images_loadimage('65dd23a70c24ae1265f93de5b4c5cf0d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-fvS5z0esvXA/UDXoBCAiTeI/AAAAAAAAD_8/9IQ07892Py8/s128/2012-08-19%2010.05.47.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', '', 16469551, 600, 600, 'Loading image ...', false); 2012-08-18%2007.43.09.jpg --> mod_embed_images_loadimage('bb859362a055903417ef71cc23fa97a9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-twsbQrrTwCE/UDXlCz2Sp0I/AAAAAAAAD-Y/_04A-2aeab8/s128/2012-08-18%2007.43.09.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', '', 16469551, 600, 600, 'Loading image ...', false);
<u>www.opwielen.nl</u> picasa webalbum Chrisopwielen</u>

Re: Kan dat ? Mag dat ?

Geplaatst: ma 01 apr 2013, 22:52
door 88serie123
Ik zal je uit de droom halen. Dat kan dus niet. Je wordt gepakt op de gordelbevestigingen. Als je met een hardtop van na 1992 bij de RDW komt, vragen ze om het typegoedkeuring of verklaring van de importeur. Ik heb recent een TD5 Hardtop als bedrijfswagen met personenvervoer te krijgen. Lukt niet, omdat deze in de typegoedkeuring niet bestaat. LR Nederland wil geen verklaring uitschijven. Snap ik wel, want die willen niet dat jan en alleman van deze regel gebruik gaan maken (nieuwe 110 stationwagen op bedrijfwagen kenteken met personenvervoer). Een 110 stationwagen is al jaren bekend als personenvervoer en is alle technische data bekend in het typegoedkeuring. Van een Hardtop niet.

Ik heb namelijk recent geprobeerd om een 110 Hardtop uit 2000 als bedrijfwagen met aantekening voor personenvervoer gekeurd te krijgen. Eerst als DCPU en weer als Hardtop. Eerst via de RDW. En daarna nog via de dealer/LR Nederland. Ik kreeg het er niet doorheen. Een andere vestiging heeft geprobeerd om een LR Discovery 3 van 5 personen naar 7 personen op het kenteken te krijgen. Alle onderdelen origineel met de facturen erbij. Niet gelukt.

Die 109 uit 1980 gaat wel lukken. Maar ik zou hem gewoon omkeuren van grijs naar geel kenteken. Voor een oldtimer levert dit neit te veel problemen op. Ombouwen met stoelen en gordels en daarna gewoon aanbieden.

Succes ermee.

Re: Kan dat ? Mag dat ?

Geplaatst: ma 01 apr 2013, 22:55
door 88serie123
Oja, een DCUP staat op bedrijfswagenkenteken, omdat een pick-up in Nederland altijd een bedrijfswagen kenteken krijgt. Los van of deze wel of niet aan de maatvorming voor bedrijfswagen mrb voldoet.

Re: Kan dat ? Mag dat ?

Geplaatst: di 02 apr 2013, 01:12
door Elbert
Hallo Prikkers

Kom net terug van een heerlijk dagje Paasraces op zandvoort.
Genoten met de jongens en familie.
Vooral de Truckrace was indrukwekkend en wie nu nog durft te zeggen dat mijn Laro rookt die sluit ik rechtstreeks op de uitlaat aan.
Zo, er zijn wel weer wat reakties bijgekomen zeg. Ik ben er beduusd van. bedankt voor het meedenken en reageren allen !!
Ik ga deze week eerst maar eens een mailtje naar de RDW sturen kijken wat zij ervan zeggen en dat laat ik natuurlijk hier weten.
Ik zal hierna even precies omschrijven hoe hij bij de RDW vermeld staat.

Voertuigsoort Bedrijfsauto (N1 BA)
Carrosserietype Vrachtwagen
Inrichting open wagen
D.1 Merk LAND ROVER
D.2 Type Niet geregistreerd
D.2 Variant Niet geregistreerd
D.2 Uitvoering Niet geregistreerd
D.3 Handelsbenaming 109" PICK UP
K Typegoedkeuringsnummer Niet geregistreerd

Zit en staanplaatsen zijn beiden 0

Nou ik ben benieuwd wat eruit komt.

We houwe kutak za'k mer zegge ! zegt de buurman altijd.

Groeten, Elbert

Re: je zou er grijs en geel van gaan zien .. of anders wel groen

Geplaatst: di 02 apr 2013, 02:06
door Marc-my-Words
Chris,

Ik verschiet niet meer van kleur vanwege de kentekens, wel wordt ik soms groen vanwege zoveel "onkunde" en onbewezen stellingen.
Er rijden vele (nu ja zo veel zijn het niet) 110 CrewCab met grijs keteken, 4 deuren en 5 zitplaatsen, en er rijden minstens een klein handjevol 110 CSW (met 5 deuren dus) met grijs kenteken en zelfs 7 zitplaatsen. Een "echte" bedrijfswagen (in de RDW-administratie), een [0-VØØ-00]* kenteken, ramen rondom en dus 7 zitplaatsen (die laatste óók gewoon op de RDW-site). * Nee, het is niet mijn auto en ook niet van een buurman of bekende, ik heb echter geen zin om concrete kenteken-combinaties rond te strooien -- wie echt meer wil weten komt er wel achter.

Dit alles hangt oa samen met de laadruimte maar ook met de EU regels. Een (lange) Defender is gewoonweg bijna sowieso een "Bedrijfswagen" en kan dus zo in de administratie worden opgenomen. De belastingheffing is evenwel een zuiver nationale kwestie en de Belastingdienst is dus vrij in het stellen van aanvullende en/of heel andere eisen.

Marc

Re: Kan dat ? Mag dat ?

Geplaatst: di 02 apr 2013, 03:56
door Andrew Colville
Je schrijft dat je stoelen er in wilt en dit alles veilig, dan is contact met de RDW zoeken het beste wat je kunt doen.

Persoonlijk zou ik geen genoegen nemen met het antwoord van ja dat mag en rijden maar , je zult net zien dat er iets gebeurd.

Grijs geel is een enorm "grijs "gebiedt, ook ik mocht zowel in mijn diverse Grijs kenteken suzuki's als in mijn Grijs kenteken Rangerover classic en Discovery Td5 absolute geen personen vervoeren behalve op de daarvoor bestemde plaatsen. zelfs al betaal ik voor Geel( min de provicie centen van 21 euro per 3 mnd ) en had ik de correcte stoelen/gordels gemonteerd omkeuren was/is de eis.

in een grijs kenteken auto is het hoe dan ook bij wet verboden om in de aangewezen laadruimte personen te vervoeren zelfs als daar een stoel met gordel zit. tenzei vermeld op het kenteken ( bijzonderheden )

Dat er 110's rijden die grijs kenteken zijn en 5 of 7 zitter op kenteken hebben zal best hoveel zijn het er ??? 3? 1? 8? maar in de 110 SW past de( gewizigde ) maat/eis pallet/bak nog achter de achter bank dus dat is gewoon mogelijk, een 110 pikup/hard top met meer dan 3 zitplaatsesn op grijd zal er niet zijn. dan nog is bij deze nieuwe auto's het aantal zitplatsen vermeldt.

Jouw 109 kun je het beste voor zien met extra stoelen comform de RDW eisen, en laten om keuren, laat daarbij het aantal zit plaatsesn op kenteken vermelden en breng je verzekering op de hoogte van de weizigingen, dan kan je verzekering bij een evt ongelukje ook nooit moeilijk gaan doen over het aantal gewonden tov het aantal wettelijk zit plaatsen.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )

Re: Kan dat ? Mag dat ? Lees de (huidige) regels eens goed !

Geplaatst: di 02 apr 2013, 12:31
door Marc-my-Words
Andrew,

Het klopt dat je adequate zitplaatsen moet hebben (die dan overigens weer getoetst dienen te worden aan de regels die indertijd bij het bijpassende bouwjaar golden), de RDW kan je vertellen waar de zitplaatsen aan moeten voldoen.

Het klopt niet dat de grijs-tarief Belasting-regels óók altijd gelden voor een grijs-gekentekende auto.
Wel is het weer zo dat in veel gevallen je toch naar de grijs-tarief-regels zal moeten kijken, je moet nl ook de BPM afrekenen en voor een jongere auto worden stoelen achterin dan snel erg duur (daar kan je dan veel taxi-kilometers voor rijden).
En verder geldt voor moderne(re) auto's dat er een typegoedkeuring moet zijn bij de gewenste configuratie, dus een recente auto (van na ± 2000 ?) kan je weer niet maar zo omknutselen.

In dit geval is er sprake van een auto uit 1980, daar mag gewoon een langsbank in, zelfs twee, en dan een aantekening laten maken dat ie "geel" is voor de MRB. Vooruit kijkende stoelen mag vrijwel zeker ook en het is alleen de vraag wat de eisen zijn mbt veiligheidsgordels - waarschijnlijk geen eisen behalve dat ze deugdelijk moeten zijn indien aanwezig. Je kan een auto uit 1980 overigens ook ombouwen naar een "Camper" dan mag er ook meer, en ook hier geldt dan weer dat je niet aan de belasting-eisen hoeft te voldoen, je krijgt geen camper-tarief, maar de auto is (in ieder geval nu) toch belastingvrij.

En mbt de uitzonderingen: Er zijn méér dan 1 of 3 110 CSW onder grijs kenteken, aan de andere kant: vlgs mij past het belastingblok niet achter de bank in een 110 CSW (nog afgezien van schot en/of blindering) maar dat doet er ook niet toe, want deze auto's zijn (vlgs EU-regels?) als bedrijfswagens in te schrijven. Voor deze 110 CSW's betaal je, net als voor de 110 CC (die je gewoon bij de dealer kan halen*), overigens wel de volle mep (behoudens de provinciale opcenten), wellicht (maar dat is niet mijn specialiteit) zijn er voor zulke auto's wel weer bepaalde ondernemers/investerings-voordeeltjes.

* Lang was de 110 CC niet leverbaar in NL omdat ie "niet kon" volgens de toenmalige inzichten.


Marc



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/04/2013 10:36 door Marc-my-Words.

Re: Kan dat ? Mag dat ? Lees de (huidige) regels eens goed !

Geplaatst: di 02 apr 2013, 12:44
door Frans Bonnes
Marc.

Net als Andrew, al schrijft, het kan niet, een auto die al grijs kenteken heeft moet aan de grijskenteken eisen blijven voldoen.
Dus geen personen vervoer in de laadruimte, ook niet als je graag voor geel wil betalen.
In de door jou aangehaalde situatie nieuw grijs kenteken met geel belastingtarief mogen er ook geen extra personen in de laadruimte.

En ombouwen naar camper is iets heel anders, je wijzigt dan de inrichting van de auto.

fb.

PS: ik had gevraagd om een verwijzing naar waar jij die regels vandaan hebt.

Re: Kan dat ? Mag dat ? Lees de (huidige) regels eens goed !

Geplaatst: di 02 apr 2013, 16:19
door Marc-my-Words
Frans Bonnes Schreef:
-------------------------------------------------------
> Marc.
>
> Net als Andrew, al schrijft, het kan niet, een
> auto die al grijs kenteken heeft moet aan de
> grijskenteken eisen blijven voldoen.
> Dus geen personen vervoer in de laadruimte, ook
> niet als je graag voor geel wil betalen.
> In de door jou aangehaalde situatie nieuw grijs
> kenteken met geel belastingtarief mogen er ook
> geen extra personen in de laadruimte.
>
> En ombouwen naar camper is iets heel anders, je
> wijzigt dan de inrichting van de auto.
>
> fb.
>
> PS: ik had gevraagd om een verwijzing naar waar
> jij die regels vandaan hebt.

Frans,

Je mixt op twee punten de regelgeving:

In een grijze 110 CC of een 110 CSW mag je ook geen extra personen in de laadruimte vervoeren.
In deze auto's mag je echter wel gewoon legaal 5 (of bij de CSW zelfs 7) personen vervoeren, daar zijn immers legale zitplaatsen voor aanwezig.

En waar het gaat om de regels: Kijk gewoon even naar de RDW-eisen voor een gele en een grijze auto, en kijk daarnaast naar de Belastingdienst-eisen voor een gele en een grijze auto.
Er staat nergens dat een RDW-grijze auto ook voor de MRB grijs moet zijn, netzo als een auto bij de RDW als een camper kan zijn geregistreerd maar voor de belasting niet omdat hij niet aan de aanvullende eisen voldoet.
Een en ander is dus nergens uitgeschreven in de regels te vinden omdat er om te beginnen géén regel is die zegt "RDW-grijs = MRB-grijs", dus hoeft er geen expliciete tekst te zijn die toelicht dat er licht zit tussen de twee grijzen (en/of dat grijs-geel ook gewoon kan),

(Omgekeerd zal niet lukken, een auto moet minimaal aan RDW-grijs voldoen om met de aanvullende eisen ook MRB-grijs te kunnen zijn.) Het is dus met MRB-grijs en RDW-grijs een beetje als met de opmerking: "Een Koe is een Herkauwer, maar niet iedere Herkauwer is een Koe", alleen is het bij het grijs wel veel vaker zo dat het omgekeerd ook waar is.

Verder is het wel zo dat je netjes "aangifte" moet doen, je kan niet, omdat het "kan", gewoon maar doen.

En tenslotte: Er rijden ook gedemilitarieerde 109 rond die op grijs + 8 of 9 zitplaatsen geregistreerd zijn.
(Waarschijnlijk kan je die met de zoekfunctie ook hier op de prik terugvinden - het is eerder ter sprake geweest.)

Marc

Re: Kan dat ? Mag dat ? Lees de (huidige) regels eens goed !

Geplaatst: di 16 apr 2013, 11:19
door maxitaxi
In het kader van de MRB perikelen nog een een vraagje over grijs/geel:

Ik heb een ex-MOD 110 die oorspronkelijk een soft-top had, en in die staat ook op kenteken gezet is. Daarna is er een hardtop op gekomen, en en er zitten twee bankje in dwars op de rijrichting. De auto is puur een hobby auto (geen dagelijks gebruik!) en als de volle mep MRB betaald moet worden dan is de lol er behoorlijk van af. Het is noet zozeer een kwestie van niet willen of kunnen betalen, maar een afweging tussen hoe vaak 'ie gebruikt wordt, wat het kost en zaken als studerende kinderen enzo. Nu heb ik de mogelijkheid om op een creatieve manier de auto zakelijk te rijden, en dus zou een grijs kenteken (voor de belastingdienst) een optie zijn. Voor zover ik nu kan zien kan grijs met de huidige hardtop niet mogelijk omdat het fiscale blok er niet in kan.
Opties lijken dus:

- Grijs kenteken hardtop
- Weer terug naar soft-top, waardoor het een pick up wordt
- Truck cab monteren

Klopt dit, heeft iemand hier ervaring mee en zijn er nog zaken waar ik op moet letten?



Groet,

Hans

PS lijk misschien een newbie, maar lees al zo'n twee jaar mee. Met goed zoeken blijkt voor de meeste problemen een antwoord te vinden, dus heb tot nu toe nog geen behoefte gevoeld om te posten.

Re: Kan dat ? Mag dat ?

Geplaatst: wo 17 apr 2013, 13:53
door maxitaxi
Bump. Niemand?

Re: Kan dat ? Mag dat ?

Geplaatst: wo 17 apr 2013, 16:18
door Bart van Dessel
Heb je al mail naar RDW gestuurd? Die weten het veel beter als iedereen op de prik.

Gr, Bart

Re: Kan dat ? Mag dat ? Lees de (huidige) regels eens goed !

Geplaatst: wo 17 apr 2013, 21:09
door Marc-my-Words
Hans,
Als je ex MOD al belastingvrij is dan kan er van alles (even overleggen met de RDW), is ie nu "grijs" en nog niet belastingvrij dan mag de auto zoals je hem nu beschrijft helemaal niet.

Marc

PS Er was kennelijk - althans bij mij - een storing op deze groene pagina's, dus daarom even radio-stilte

Re: Kan dat ? Mag dat ?

Geplaatst: do 18 apr 2013, 10:21
door maxitaxi
Hoi Bart,

Nog geen mail naar de RDW gestuurd, maar had gehoopt dat er prikkers met ervaring waren.

Groet,

Hans