Pagina 1 van 1

Koppeling probleem

Geplaatst: za 30 mar 2013, 20:42
door Michel WaZ
Beste prikkers,

Vandaag eindelijk de vervangende motor (ook een nieuwe koppelingsplaat, drukgroep en druklager) gestart en het goeie nieuws is dat hij loopt als een zonnetje.
Op het moment dat ik hem van de brug af wilde rijden voelde de koppeling aan als ..... niks.
Met groot gemak kon ik het koppelingspedaal zowel met de hand als met de voet indrukken en het leek wel of er helemaal niks achter zat zo licht ging het.
Dat is lucht dacht ik, dus ontluchtingsnippel iets losgedraaid, voorraadpotje (dot 4) goed gevuld en drukken maar, helaas geen effect. Een keer of 6 herhaald
Andere manier dan maar, oliepompje gereinigd en wederom gevuld met Dot 4 slangetje erop en dit op het ontluchtingsnippel geplaatst en handmatig van onderaf dot 4 erin gepompt.
Slangetje eraf vinger op het gaatje en dicht gedraaid. Jahoor er was wat druk, dus wederom de voorgaande handelingen overgedaan. Nu ging het oké en ik kon weer schakelen.
Thuis gekomen in zijn achteruit gezet en ingeparkeerd, alleen op het moment dat ik het koppelingspedaalpedaal intrapte bleef hij gewoon achteruit rijden totaal geen koppeling meer.

Voor vervanging werkte de koppeling gewoon, maar zat het druklager niet vast aan de gaffel, de plunjer van de hulpkoppeling drukte los op de gaffel aan andere zijde.
Dus dit ook zo gelaten met de nieuwe onderdelen ,wat heb of ben ik vergeten te doen ?
Moet dit geborgd worden of hoe zit dit?

Groet uit Wijk aan Zee, Michel

RRC 3.9 ltr V8 Benzine LT 77 bwj 86 had strombergjes nu SU,s HIF44 en 3.5 V8 in revisie



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/03/2013 19:45 door Michel WaZ.

Re: Koppeling probleem

Geplaatst: za 30 mar 2013, 21:17
door Frans Bonnes
Ontluchtingsnippel zit toch wel boven en het slangetje onderaan de slavecilinder

fb

Re: Koppeling probleem

Geplaatst: za 30 mar 2013, 21:26
door Michel WaZ
Ja ja! Die zit boven het slangetje wat van de hoofdkoppeling komt.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/03/2013 20:27 door Michel WaZ.

Re: Koppeling probleem

Geplaatst: za 30 mar 2013, 21:28
door Eric&Betty Boop
De drukstift van de slave zit in een plastik clipje geklikt dat in de vork zit.
Het druklager ligt gewoon los tegen de vork en zit niet geborgt. Er is wel een plastik haakje om het druklager op zijn plek te houden tegen de vork,maar die is alleen nodig tijdens het monteren van de bak. Als alles op zijn plek zit wordt het druklager door de diaphragmaveer tegen de vork gedrukt.

Het lijkt mij dat er nog gewoon lucht in het systeem zit. Laat hem vannacht eens staan met de koppeling helemaal ingetrapt en zo geblokkeert met een stuk hout of zo.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('318c11632a48de0b2c7e99333480ee99', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16465957, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('fa11335fce9feed65d6687805404b633', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16465957, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Koppeling probleem

Geplaatst: za 30 mar 2013, 21:42
door Michel WaZ
Hallo Erik,

Bedankt voor de info en de "blokhouttip", dat ga ik morgen even doen.
Ik hoop echt dat het werkt, ik zie er echt wel tegen op om weer het blok en bellhouse te scheiden.
Het ging zo lekker vanmorgen met alles aansluiten, geen kabeltjes verkeerd aangesloten, geen feestverlichting op de waarschuwingslampjes en het was starten en de motor liep. Joepie joepie dacht ik, ja toen kwam die koppeling.
Dan ga je toch ff op internet koekeloeren en daar zie je op tekeningen allerlei borgingen en een zogenaamd nietje. Huh, dacht ik,iets gemist/verkeerd gezien.

Bedankt, michel

Re: Koppeling probleem

Geplaatst: za 30 mar 2013, 22:03
door Eric&Betty Boop
Foto-UFV6UYMK.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7a72e997ebb8548bec2fecdb66700c83', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-UFV6UYMK.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-UFV6UYMK.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-UFV6UYMK.jpg', '', 16466027, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Dit is dat haakje wat het druklager tegen de vork moet houden tijdens montage.

Jou koppeling heeft gewerkt dus alles zit dan wel op de goede plek. Zolang blok en bak nu tegen elkaar aan zitten blijft alles ook zo zitten.
Houd er ook rekening mee dat als je een nieuwe drukgroep monteerd de rustand van de slave zich ff moet instellen op de nieuwe diaphragmaveer. Soms gaat dat heel snel en soms duurt dat een paar ritjes.
Maar bij jou vermoed ik toch echt dat er nog lucht in zit.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('44c8759213e6e99e4739e88a2e9dd6aa', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16466027, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('09351c43b045f0b9eec6cadb95f48a97', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16466027, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Koppeling probleem

Geplaatst: ma 01 apr 2013, 22:30
door Michel WaZ
Hoe stom zit het koppelingsysteem in elkaar !

i had a similar problem when i replaced the master and slave cylinder on my 86 RRC. In the end i worked out that the problem was that the plumbing between the master and slave cylinder actually goes above the fluid reservoir. This meant air wouldn't bleed no matter where i tried bleeding from.
In the end i had to use a garage hoist to lift the front of the car up high enough that the air could actually escape.

Dit vond ik op een Australische site, zal nog even linkje plaatsen

[www.aulro.com]

Of komt dit omdat dit RHD uitgevoerde wagens zijn?

RRC 3.9 ltr V8 Benzine LT 77 bwj 86 had strombergjes nu SU,s HIF44 en 3.5 V8 in revisie



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/04/2013 20:42 door Michel WaZ.

Re: Koppeling probleem

Geplaatst: di 02 apr 2013, 03:00
door Andrew Colville
Nee, dat wil ik net gaan schrijven,

Zoek even ergens een taluud op of een paar hoger oprijblokken in ieder gaval iets waarmee je de neus van de auto in de lucht krijgt en ontlucht je koppeling nog maals, je probleem zal weg zijn.

Waarom is dit,( domme constructie van LR) de slave cillinder zit niet horizontaal op de belhousing, maar wijst aan de kant van de nippel/slang iets naar onderen, lucht bijft dus bij het kupje tegen de bak zitten, en kan niet ontsnappen omdat vloeistof zwaderis dan lucht. Je blijft dus lucht houden in je slave cillinder zelfs als je nippel in het bovenste gat zit ( waar die hoort )

( ik moest jaarlijks dit klusje doen omdat mijn slavecillinder te heet werdt naast mijn spaghettie spruitstukken )

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )

Re: Koppeling probleem

Geplaatst: di 02 apr 2013, 11:16
door piet_g
Weet je ook zeker dat je geen lekage hebt in je systeem? Wij hebben net een motor vervangen en daarna was de koppeling in eens van druk af.. en die was er niet af geweest. wat bleek nu, we hebben een paar keer tegen de leiding aan getikt en daarmee net de onderste moer iets los getikt en deze is heel langzaam gaan lekken en leegdruppen.

Want ik begrijp het ontluchten wel (en dat is idd geen super klus), maar als jij omschrijft dat je druk op je koppeling gekregen hebt, maar dat het na een ritje weer weg was (dus niet ontkoppelen) dan klinkt dat voor mij alsof dat je ook ergens olie verliest.

Re: Koppeling probleem

Geplaatst: di 02 apr 2013, 16:20
door Michel WaZ
Hoi Andrew, bedankt voor je reactie hoor. Wat een gekkigheid tjonge tjonge maar een ezel stoot zich geen 2 keer zijn neus .
Helaas staat de range nu bij mij voor de deur. Dat word starten in zijn 1e versnelling en met een slakkegangetje een kilometer of 10 naar de garage terug.
Ik heb wel iets leuks gemaakt van een oude spuitfles CIF reiniger heb ik een slangetje opgemaakt aan het zuigende gedeelte zodat ik met het knijp handvat een zuigende beweging krijg, kijken of dit werkt .
Hoef je geen ontluchtingsapparaat te kopen.

Ik laat nog wel weten of dit werkt want het zou ook wel makkelijk zijn bij de remmen.

Groet michel

Re: Koppeling probleem

Geplaatst: di 02 apr 2013, 16:27
door Michel WaZ
Hallo Piet, ik neem het zekere voor het onzekere en ga op zoek naar een nieuwe slave cilinder die er nu op zit zal er ook wel jaren op zitten en DOT 4 is best wel agressief voor de rubberen o ringen die er in zitten.
Eerst vanmiddag even onder de auto liggen en het bak nmr noteren.
Anders word er weer een verkeerde besteld.
Ik kwam ook al revisie rubbers tegen misschien is dat wel wat.

Groet michel

RRC 3.9 ltr V8 Benzine LT 77 bwj 86 had strombergjes nu SU,s HIF44 en 3.5 V8 in revisie

Re: Koppeling probleem

Geplaatst: di 23 apr 2013, 13:06
door Lucas van Lierop
Ik ga vanavond reverse bleeding proberen, dwz dat je vanaf de ontluchtingsnippel de vloeistof naar boven pompt. Ik heb hiervoor een oliespuitje gekocht en ik ga pompen tot het er bij de master cylinder uitkomt. Ik laat jullie horen of het lukt.

Groet

Re: Koppeling probleem

Geplaatst: di 23 apr 2013, 13:57
door piet_g
succes.. ik heb laatst met een compressor ontlucht door de olie aan te zuigen. verder stond de laro aan de voorkant nog omhoog. Werkte perfect.

Re: Koppeling probleem

Geplaatst: wo 24 apr 2013, 18:39
door Michel WaZ
Hoi Eric, die tip van je heeft goed gewerkt hoor koppeling doet het weer goed ! Sorry voor de late reactie.

Groet Michel WaZ

RRC 3.9 ltr V8 Benzine LT 77 bwj 86 had strombergjes nu SU,s HIF44 en 3.5 V8 in revisie

Re: Koppeling probleem

Geplaatst: wo 24 apr 2013, 18:50
door Lucas van Lierop
Gisteren eerste poging gedaan, hij was nog niet helemaal top maar genoeg druk om te ontkoppelen, van het weekend even afronden, het werkt iig wel.

Groet

Re: Koppeling probleem

Geplaatst: wo 24 apr 2013, 20:05
door Michel WaZ
Hallo Lucas, dat was bij mij ook zo "niet helemaal top" na de stok op het pedaal, maar na een aantal km,s rijden is mijn koppeling weer dik in orde. Volgende probleem is er ook alweer ,zal ff een prikker posten.

Groet en succes Michel