Pagina 1 van 1
carterontluchting aansluiten op V8 met Edelbrockcarb
Geplaatst: ma 18 mar 2013, 15:54
door Maartenb
Heren,
Als ik de slangen voor de carterontluchting (bovenop de klepdeksels) aansluit op de vacuumpoorten aan de voor- en achterkant op de Edelbrock 1404 carburateur dan zuigt de motor zichzelf vacuum.
Dit vacuum is zo sterk dat de motor lucht langs de voorste krukaskeering naar binnen zuigt wat met een vervelend piepend geluid gepaard gaat (het geluid van een slippende V-snaar).
Als de motor liep en ik draaide de olievuldop los moest ik aardig kracht zetten om deze te kunnen verwijderen door het vacuum, waarna de motor onmiddelijk af sloeg.
Nu heb ik hier vlak voor mijn vakantie iets aan laten doen bij een 4x4 garage, gespecialiseerd in Amerikanen maar dus (mogelijk) bekend met dit voormalige Buick blok en Edelbrock spul. Zij hebben een flametrap verwijderd en vervangen voor een klepje welke helemaal dicht slaat als ik mijn vinger tegen de slang houd en de andere kant van de slang aan de voorste vacuumpoort op de carb zit.
De slang van het andere klepdeksel hebben ze van de achterste vacuumpoort gehaald en naar het luchtfilter gebracht. Deze vacuumpoort is nu afgedopt.
Als ik nu de olievuldop verwijder veranderd er niets in het toerental van de motor en komt er damp door opening naar buiten, wat mij doet vermoeden dat het vucuum nu te weinig is.
Ik vraag mij af hoe anderen met een soortgelijke set-up dit hebben aangesloten? Je zou zeggen dat het niet zo moeilijk moet zijn, maar het gaat mijn logica even te boven.
Greetz, Maarten
Re: carterontluchting aansluiten op V8 met Edelbrockcarb
Geplaatst: ma 18 mar 2013, 16:58
door Geert Oude Luttighuis
Ik heb de achterste ook afgedopt, de voorste aangesloten op de PCV-valve op de valley, en beide ontluchtingen op de klepdeksels gekoppeld aangesloten op het luchtfilter.
Re: carterontluchting aansluiten op V8 met Edelbrockcarb
Geplaatst: ma 18 mar 2013, 17:11
door Maartenb
Interessant, want dan trek je de dampen dus precies andersom door het blok. Zou dit verder nog iest uitmaken?
Met de PCV-valve bedoel je het pijpje met filter dat achterop het inlaatspruitstuk zit toch?
Groet, Maarten
Re: carterontluchting aansluiten op V8 met Edelbrockcarb
Geplaatst: ma 18 mar 2013, 19:21
door G-men (Gargamel)
Ik denk echter dat er voordat hij bij de garage was iets niet goed zat aangeloten; kinkt namelijk alsof de motor zijn verbrandingslucht uit je blok zoog. Hij mag zeker niet afslaan als je de oliedop eraf draait.
Blijkbaar is dit door de Garage verholpen en heb je nu een lichte overdruk; wat heel normaal is en via de carb zal worden afgevoerd.
Het idee achter carter ventilatie is dat oliedampen uit het blok via de carburateur verband worden (milieu). Bij amerikanen wordt de flame trap vaak vervangen door een eenrichtingsklepje. Dit zorgt ervoor dat er alleen damp uit het carter richting carburateur loopt en je nooit terugslag krijgt bij een back-fire..
Bij een goed (nieuw) blok is er nauwelijks of geen carterdruk, in de ideale situatie kan zelfs een lichte onderdruk hebben. Dat er lucht via een keering naar binnen gezogen wordt wijst erop dat er iets niet goed was. Je hebt dus maar heel weinig vacuum nodig om dat beetje af te voeren. Het is niet de bedoeling dat je via de PCV valve vacuum trekt in je blok......
Bij mijn V8 had ik beide aansluitingen carterventilatie doorverbonden met een T-stuk en vandaar via een dergelijk ventiel op de carb aangesloten. (aansluiting op achterzijde, net boven inlaatspruitstuk)
Re: carterontluchting aansluiten op V8 met Edelbrockcarb
Geplaatst: ma 18 mar 2013, 21:13
door Maartenb
Hoi Gerrit,
Volgens mij heb (had) ik in essentie dezelfde aansluiting als jij op de motor had, alleen had jij van de twee slangen voor de carterventilatie één gemaakt en heb(had) ik ze apart op de carburateur aangesloten.
Ik ga er vanuit dat beide vacuumpoorten dezelfde onderdruk leveren. Bij mij leverde dit dus gigantische onderdruk op.
Nu word het vacuum ,volgens mij, ook geknepen door het klepje in een van de slangen. Als ik deze er namelijk tussenuit haal dan gaat de motor moeizamer lopen.
Groet, Maarten
Re: carterontluchting aansluiten op V8 met Edelbrockcarb
Geplaatst: ma 18 mar 2013, 22:15
door Arno
Beste Maarten, mijn ontluchting zit eveneens op het luchtfilterhuis gemonteerd, rechtstreeks op de carbs geeft een te sterk vacuum. Groet Arno
Re: carterontluchting aansluiten op V8 met Edelbrockcarb
Geplaatst: ma 18 mar 2013, 22:42
door Maartenb
Zou het verschil in vacuum dan zo groot zijn tussen een Edelbrock en de twee stromberg/zenith carbs??
Bij de originele carbs zitten de slangen voor de carterontluchting ook aan de motorzijden van de carb.
Groet, Maarten
Re: carterontluchting aansluiten op V8 met Edelbrockcarb
Geplaatst: ma 18 mar 2013, 23:51
door huibencarin@gmail.com
Hoi maarten de pcv valve zit net onder het inlaatspruitstuk aan de achterkant van het blok, ik heb toevallig twee 3.5 blokken naast elkaar liggen de ene is van een sd1 met pcv valve en de ander is uit een discovery efi, bij de laatste is de pcv valve afgedopt, dit blok heeft de meer platte kleppendeksels met een soort tuut voor de carterventilatie.
Ik weet niet of het wat uitmaakt maar mischien kun je die kleppendeksels niet ongestraft uitwisselen.
Ik weet natuurlijk ook niet of je dat gedaan hebt maar je weet maar nooit he.
Het zou ook met het efi gebeuren te maken kunnen hebben dat er op dat blok geen pcv valve zit,was je blok eerst efi?
Succes met het oplossen van je probleem
Groeten Huib
Re: carterontluchting aansluiten op V8 met Edelbrockcarb
Geplaatst: di 19 mar 2013, 01:26
door Maartenb
He, aan dat klepdekselverhaal had ik nog niet gedacht...... Het is inderdaad een EFI blok (of waren er ook 3,9l met carbs?) waar nu de "gewone" 3,5 klepdeksels op zitten.
Aan de andere kant dacht ik dat een 3,9l gewoon een opgeboorde 3,5l is. Dit is ook de reden voor de problemen met de scheuren achter de cilinders toch? Teveel materiaal verwijderd.
Greetz, Maarten
Re: carterontluchting aansluiten op V8 met Edelbrockcarb
Geplaatst: di 19 mar 2013, 07:52
door huibencarin@gmail.com
Een 3.9 is inderdaad een opgeboorde 3.5 maar volgens mij zijn de voeringen ( liners) ook op een iets andere manier gemonteerd. Dit weet ik niet zeker.
Maar het enige wat me bij mijn 3.5 efi opviel is dat er geen pcv valve in zat.
Dan zou je er vanuit mogen gaan dat de carterventilatie anders werk,
Mischien via het kleppendeksel maar aannemelijker is mischien dat er een constructie in het efi inlaatspruitstuk zit.
Re: carterontluchting aansluiten op V8 met Edelbrockcarb
Geplaatst: di 19 mar 2013, 22:19
door Geert Oude Luttighuis
Mijn Edelbrock zit gemonteerd op een Offenhauser Performer inlaatspruitstuk met daarin bovenop een PCV-valve, deze zit aangesloten op de voorste poort. Edelbrock geeft ook de duidelijke instructie dat deze poort alléén voor PCV gebruikt mag worden. In dat geval wordt geadviseerd de achterste af te doppen, wat ik dus ook gedaan heb...
edelbrockperformer.jpg --> mod_embed_images_loadimage('541656376f319a11d80a8c7d1e054f2d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.wolfitt.com%2Fgallery%2Fedelbrockperformer.jpg', 'http://www.wolfitt.com/gallery/edelbrockperformer.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.wolfitt.com%2Fgallery%2Fedelbrockperformer.jpg', '', 16442319, 600, 600, 'Loading image ...', false);
De PCV-valve zit zeg maar aangesloten op de plek waar in bovenstaande foto een blinde bout zit geschroefd.
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/03/2013 21:20 door Geert Oude Luttighuis.
Re: carterontluchting aansluiten op V8 met Edelbrockcarb
Geplaatst: di 19 mar 2013, 22:26
door Maartenb
Ik heb hetzelfde inlaatspruitstuk, denk ik (performer 3,5). Ik zal morgen eens kijken.
Volgens mij zit hier bij mijn motor de vacuumslang voor de rembekrachtiger op.
Groet, Maarten
Re: carterontluchting aansluiten op V8 met Edelbrockcarb
Geplaatst: wo 20 mar 2013, 00:14
door Geert Oude Luttighuis
Oh, wacht even, dat zou wel eens heel goed kunnen. Zal morgen mijn kap weer eens open gooien (moet toch olie peilen)
Re: carterontluchting aansluiten op V8 met Edelbrockcarb
Geplaatst: wo 20 mar 2013, 00:57
door G-men (Gargamel)
Op de edelbrock zitten volgens mij 3 vacuum poorten. de twee kleintjes aan de voorzijde (1x voor en 1x na de gasklep) waarvan ik er 1 gebruikte voor vacuumvervroeger en de diff lock (LT95) andere was afgedicht.
En je hebt de wat grotere aansluiting (4/5mm doorsnede) die aan de achterzijde net boven het inlaatspruitstuk zit. Deze zit na de gasklep en is eigenlijk voor de rembekrachtiging; maar ik heb hem als carterontluchting gebruikt. Hij heeft een behoorlijke onderdruk; maar niet zo heel veel capaciteit qua volume/doorstronming. Ik denk dat er in de carb een restrictie zit om de doorstroming te beperken. Dat is ook logisch, omdat je anders een flinke hoeveelheid valse lucht trekt via je carter en je de afstelling van de carb om zeep helpt.
Hij trekt in elk geval niet mijn motorblok vacuum, daarvoor is de doorstroming veel te klein.
Als ik het zo lees dan trok de carb in jouw geval een flinke hoeveelheid lucht door de betreffende vacuumaansluiting hetgeen de onderdruk in je blok verklaart.
In de nieuwe situatie is deze door de garage vermindert door gebruik van het klepje met restrictie..
Dat verklaart ook waarom hij minder gaat lopen als je die ertussenuit haalt; hij gaat dan veel valse lucht trekken via die aansluiting en dat verstoord je gasmengsel. Op zich lijkt het er dus op dat de garage het prima verholpen heeft door extern (klepje) een restrictie in te bouwen.
Hoewel ik toch denk dat er in de carb ook een restrictie hoort; die in jouw geval misschien niet aanwezig is; maar zoals het nu zit lijkt me ook een prima oplossing.
Netto gezien, zal de edelbrock echter 2x zoveel lucht aanzuigen als een SU, simpelweg omdat hij alle cilinders voedt, en een SU maar 4.