Pagina 1 van 1

timing na revisie en mayo

Geplaatst: zo 17 mar 2013, 19:39
door richard78
Hallo,

Vandaag weer verder gegaan met het gereviseerde motorje van Torretje wat na de revisie nog niet helemaal lekker wilt lopen.. De vorige keer lukte het om het de motor te starten maar hij bleef flinke rook produceren. Ook liep de motor slecht stationair en starte moeilijk. Voor vandaag stond op het programma een olielek bij de vulpijp repareren (werd met vloeibare pakking gezien gezien de glooiende vorm van de vulpijpplaat) en de timing nakijken met de stelsleutel. Al snel zag ik dat ik de pomp gesteld had op het merkteken R|P en niet op 13 graden voor TDC. Maar als ik het vliegwiel op 13 graden zette dan kwam de sleutel wel heel erg ver van de gewenste positie. Blijkbaar had ik het wormwiel wat de rotatie van de nokas naar de dieselpomp omzet niet goed gemonteerd.

2012-12-29%2015.10.06.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ddc6678b0773040e8ebdbe0242909d9d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Faanpassingen%2Fmotor%2FRevisie%2Fslides%2F2012-12-29%252015.10.06.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/aanpassingen/motor/Revisie/slides/2012-12-29%2015.10.06.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Faanpassingen%2Fmotor%2FRevisie%2Fslides%2F2012-12-29%252015.10.06.jpg', '', 16437474, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Het wormwiel wat je heir zit op de plek waar de dieselpomp hoort.


Dus het wormwiel eruit en een tandje verzetten. Het bleek dat ik het wormwiel zelfs 2 tandjes moest verzetten om er voor te zorgen dat het streepje van de stelsleutel bij de juiste van de 2 bouten in de buurt komt..
Maar hier is dus het probleem. Als ik het wormwiel zo zet dat de streep van de stelsleutel het dichts in de buurt van de bout zet dan blijft het merkteken nog steeds te ver verwijderd. De bout zit op het eind van de sleuf in de stelsleutel, de merkstreep is dus erg ver met de klok mee gedraaid. De sleuf in de pomp is kleiner dan die van de stelsleutel dus ik kan de pomp niet ver genoeg verdraaien zodat de merkteken goed staat.

2013-03-17%2017.01.37.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c90e6a840c4e1820cd9d9cf7678c3263', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Faanpassingen%2Fmotor%2FRevisie%2Fslides%2F2013-03-17%252017.01.37.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/aanpassingen/motor/Revisie/slides/2013-03-17%2017.01.37.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Faanpassingen%2Fmotor%2FRevisie%2Fslides%2F2013-03-17%252017.01.37.jpg', '', 16437474, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Als ik het vliegwiel op R|P zet dan staat klep 1 geheel open dus dat klopt, zo heb ik de distributie ketting ook afgesteld. Dus als het vliegwiel op 13 graden staat zou de nokas in de juiste positie moeten staan. Gezien de tanden van de nokas naar het wormwiel vast zitten zou dit automatisch ook goed moeten staan. De stappen tussen de tanden op het wormwiel zijn zo groot dat je of in de buurt zit of helemaal mis zit. Dus ik snap niet helemaal waarom dit is gebeurd en wat ik moet doen om het op te lossen. Iemand ideeen?

Het tweede is de mayo onder de kleppendeksel. Het lijkt neit te knetteren als ik het aansteek en de koelvloeistof is op peil en ziet er goed uit. Ik denk dat het condens is omdat het blok zolang heeft stilgestaan. De vorige keer heeft het vaak korte stukjes gedraaid maar is dus niet echt goed warm geworden. Dat emt de kou van de afgelopen dagen laat mij denken dat het dus gewoon condens is. maar voor de zekerheid post ik het hier even.
2013-03-17%2015.14.30.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b993eec6e414d223ed1e3cfc531a9e40', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Faanpassingen%2Fmotor%2FRevisie%2Fslides%2F2013-03-17%252015.14.30.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/aanpassingen/motor/Revisie/slides/2013-03-17%2015.14.30.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Faanpassingen%2Fmotor%2FRevisie%2Fslides%2F2013-03-17%252015.14.30.jpg', '', 16437474, 600, 600, 'Loading image ...', false);

(edit: had een paar keer de nokas en krukas door elkaar gehaald)

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!

handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('718da436a8e19e70017a3f79beef6fcb', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 16437474, 600, 600, 'Loading image ...', false);



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/03/2013 19:35 door richard78.

Re: timing na revisie en mayo

Geplaatst: zo 17 mar 2013, 20:15
door Art van Blondie
Met het wormwiel bedoel je het tandwiel waar je bovenop kijkt als je de dieselpomp eraf haalt?
En kun je dat wormwiel er zo uitpakken?

Re: timing na revisie en mayo

Geplaatst: zo 17 mar 2013, 20:33
door richard78
Om dat wormwiel eruit te halen moet je de oliefilterhouder eraf halen. Onder die flens zit een klein schroefje. Dan moet je eruithalen en dan komt het wormwiel los. Let wel op want naast de dieselpomp drijft het ook de oliepomp aan. Je wilt niet dat de as naar de oliepomp niet los in de buis komt te zitten. Ik heb het wormwiel omhoog getrokken, de krukas en daarmee de nokas een tandje verdraaid, en dan het wormwiel weer laten zakken.

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!

handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a40183d110ebb252beee2699dbfc7202', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 16437560, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: timing na revisie en mayo

Geplaatst: zo 17 mar 2013, 20:42
door Art van Blondie
Ok, ik dacht even dat je dat wormwiel niet had geborgd. In dat geval wordt het wormwiel bij draaiende motor naar boven gelepeld en klopt er dus geen barst van de timing. Maar dat is dus niet het geval. Niks gezegd....

Re: timing na revisie en mayo

Geplaatst: ma 18 mar 2013, 08:38
door Ben leert elke dag van zijn Laro's
Ach, heb je in ieder geval saus bij de patat.
Je cursus bakken en braaien heb je ook bijna voltooid, dus dat wordt smullen bij je thuis.

Maare ik hoor wel als je weer een sleepje nodig heb.

Re: timing na revisie en mayo

Geplaatst: ma 18 mar 2013, 09:05
door Erik One-ten+LW op 't werk
Ik vind dat wel een beetje erg veel sludge voor 'condens' hoor...

Je bent toch al heel lang aan het tobben? Zet je niet een keer vraagtekens bij 'de revisie'? Een echt gereviseerd blok is mijn insziens door iemand gereviseerd die weet wat ie doet en is daarna als nieuw.

Succes, hopelijk kom je er.

Grtz. Erik


Re: timing na revisie en mayo

Geplaatst: ma 18 mar 2013, 10:02
door richard78
vraagtekens nog niet. Het duurt lang omdat ik er niet continue aan heb gewerkt. Daarnaast zit er idd een leerproces bij. En het blok start alleen loopt het nog niet helemaal lekker.

Maar eigewijs ben ik niet hoor

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!

handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('941a45548e7916ef56537a33c18a74d7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 16438300, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: timing na revisie en mayo

Geplaatst: ma 18 mar 2013, 13:42
door Erik One-ten+LW op 't werk
Als het wormpje goed staat, en je distributie is ook gereviseerd, moet je hem netjes kunnen afstellen met de sleutel.

Komt vrij nauw, voorheen deden we het weleens op gevoel, maar met de sleutel loopt ie toch echt het mooist.

Succes,

Grtz. Erik


Re: timing na revisie en mayo

Geplaatst: ma 18 mar 2013, 14:15
door richard78
De dieselpomp stel ik met een afstelsleutelen het vliegwiel op 13 graden. De distributie ketting heb ik op het gevoel afgesteld. Het vliegwiel op E|P, de nokas zo dat klep 1 net open gaat, merktekentje, klep 1 net dicht, merktekentje 2 en dan het midden nemen. Controleren of op het middelste merkteken klep 1 idd geheel open staat, wat ook zo was, en dan het tandwiel en ketting monteren zodat de ketting strak staat.
Ik heb voor de distributie dus geen micrometer gebruikt zoals in het WPHB staat beschreven. Maar klep 1 staat geheel open als ik het vlegwiel op E|P zet. Ik zal dit weekend eens kijken hoeveel de dieselafstelpunt beweegt in de range waar klep 1 geheel open staat. Dat zou het wel kunnen verklaren.

Bedankt!