Pagina 1 van 1
zf4hp22 oliekoeler vraagje
Geplaatst: zo 17 mar 2013, 09:27
door AndreMak
Beste Prikkers,
Na jaren trouwe dienst is het tijd voor een andere oliekoeler. De huidige zit er met geperste slangkoppelingen op gemonteerd. Nu wil het geval dat ik een mooie oliekoeler voor een automaat heb gescoord van een p38 zonder schroefdraad en dergelijke maar gewoon 2 simpele pijpjes.
Hoe hoog is eigenlijk de oliedruk van en naar de oliekoeler van een zf4hp22??? Zijn geperste slangkoppelingen met schroefdraad echt noodzakelijk? Of zou een goede slangklem ook voldoende zijn?
André
Re: zf4hp22 oliekoeler vraagje
Geplaatst: zo 17 mar 2013, 09:52
door Paul Stroink, One-Ten.nl
Ik gebruik regelmatig gewoon slangklemmen. Voor de zekerheid gebruik ik er drie per kant.
Re: zf4hp22 oliekoeler vraagje
Geplaatst: zo 17 mar 2013, 10:36
door sjeroens
goede slangklem is voldoende. Ik kreeg van Peter de koning nog de tip om voor je de slang over de leding heen schuift nog ff in te spuiten met remreiniger.
Voor mijn 101ambu heb ik deze koeler:
[www.dailydrivers.nl]
sccs.
Re: zf4hp22 oliekoeler vraagje
Geplaatst: zo 17 mar 2013, 11:21
door neef Henk
Yep, en die zelfde oliekoeler houdt mijn automaat op mijn 101FC al een paar jaar onder de 60 graden
Greetz neef Henk
Re: zf4hp22 oliekoeler vraagje
Geplaatst: zo 17 mar 2013, 12:44
door Bart van Dessel
Goh, dat ziet er goed uit en reuze betaalbaar. Ik heb temperatuurpoblemen met mijn Discovery 300 tdi aut. Als ik deze er tussen knutsel dan zal dat misschien verleden tijd zijn: [www.dailydrivers.nl]
Mijn automaat vindt een getunede 300 tdi met EDC, powerbox en mega intercooler niet zo gezellig....
Gr, Bart
Re: zf4hp22 oliekoeler vraagje
Geplaatst: zo 17 mar 2013, 15:42
door AndreMak
ik heb deze via ebay gescoord, nieuw weliswaar. voor 5 tientjes in huis. Heb wel de aan- en afvoer even aangepast en dan past het precies onder de nieuwe dubbele koelfans met x-eng thermostaat als het goed is.
--> mod_embed_images_loadimage('05b80d88af385191e286298d89d911a7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.lrseries.com%2Fshop%2Fproduct%2Flisting%2F5871%2F98%2F37%2FESR3592-OIL-COOLER-ASSY.html', 'http://www.lrseries.com/shop/product/listing/5871/98/37/ESR3592-OIL-COOLER-ASSY.html', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.lrseries.com%2Fshop%2Fproduct%2Flisting%2F5871%2F98%2F37%2FESR3592-OIL-COOLER-ASSY.html', '', 16436800, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dan hoef ik die temp-metertjes niet meer zo angstvallig in de gaten te houden!
André
Re: zf4hp22 oliekoeler vraagje
Geplaatst: zo 17 mar 2013, 20:59
door neef Henk
Hoi Bart.
Heel betaalbaar maar het stelt ook niet veel voor, paar aluminium pijpjes met wat lamellen, het weegt geen drol maar mijn automaat wordt pas bij zeer zware belasting (aanhanger offroad in de Ardennen) een beetje warm +/- 70 graden C.
Groeten neef Henk
Re: zf4hp22 oliekoeler vraagje
Geplaatst: zo 17 mar 2013, 21:15
door Bart van Dessel
Als ik via provinciale weg een echt zware last moet trekken (bijvoorbeeld onlangs mijn auto-ambulance met daarop een Chevy pick up 6.2D) van 3300 kg dan komt de automaat niet in z'n lock-up en dan stijgt de temperatuur ver boven normale temperaturen. Als ie eenmaal in z'n lock up staat dan heb je een prise direct en dus geen werking van de koppelomvormer, dan zakt de temperatuur heel snel. Maar dan rij je boven de 85 en dat is te snel met meer dna 3000 kg aan de haak. Vandaag een Disco 300 tdi aut. opgehaald en dat ging weer heel goed, bij 80 km/uur laat ik 'm dan wel in z'n 3 staan voor snellere doorstroming van de olie, dan draait ie ongeveer 2400 omw/min., valt dus wel mee.
Gr, Bart
Re: zf4hp22 oliekoeler vraagje
Geplaatst: di 19 mar 2013, 17:42
door megamannen
Heb je de koeler in serie gezet of totaal vervangen.
Heb namelijk ook koelproblemen als ik 2000 kg trek door de bergen met de discovery automaat.
Groet laurens
Re: zf4hp22 oliekoeler vraagje
Geplaatst: do 28 mar 2013, 21:52
door neef Henk
Ik heb de originele vervangen
Gr. neef Henk
Re: zf4hp22 oliekoeler vraagje
Geplaatst: do 28 mar 2013, 22:33
door AndreMak
ik ook, maar wel door een andere dan ik in gedachten had!
Re: zf4hp22 oliekoeler vraagje
Geplaatst: do 28 mar 2013, 22:34
door AndreMak
laurens, ik heb de oude gewoon vervangen voor een nieuwe
Re: zf4hp22 oliekoeler vraagje
Geplaatst: vr 29 mar 2013, 10:51
door sjeroens
En dan is mijn vraag: Waar hebben jullie de sensor van de olietemperatuur geplaatst? bij mij zat er in de onderste leiding een sensor (m10 grove spoed) maar daar is geen vdo sensor voor te krijgen(korte stift)
Ook lekt deze dus ik wil dit vervangen door een volledige brandstofslang.
Ik zat zelf te denken om aan de zijkant van de carterpan een gat te boren en daar een bout op te lassen. Of zijn er andere leiding mogelijkheden?
Groet,
Jeroen
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/03/2013 09:51 door sjeroens.
Re: zf4hp22 oliekoeler vraagje
Geplaatst: vr 29 mar 2013, 19:56
door neef Henk
Ik zou niet in je carterpan gaan zitten kloten, neem gewoon een stalen pijpje met een diameter waar je slang overheen past. Boor hierin een gat en las daar een moer op waar je de sensor in plaatst. Als je wilt kan ik je hiermee helpen
Groeten neef Henk
Re: zf4hp22 oliekoeler vraagje
Geplaatst: vr 29 mar 2013, 21:00
door René de Geeter
Bij een vorige auto van mij zat de olietemp voeler in de carterpan in plaats van de olie aftapplug. Was dan wel een Volvo maar met VDO meter en zender.
René
109 serie III StaWag
Re: zf4hp22 oliekoeler vraagje
Geplaatst: vr 29 mar 2013, 21:54
door sjeroens
Henk, los van onze fantastische diys craftingskills: zijn er prefab oplossingen?. de meeste sensors zijn lang en ik ben bang dat deze in de pijp komen wat de flow beïnvloed.
J
Re: zf4hp22 oliekoeler vraagje
Geplaatst: vr 29 mar 2013, 23:20
door Bart van Dessel
Ik heb een originele VDO sensor met de juiste draad in de plek van de temperatuur schakelaar, vooraan in de leiding bij de oliekoeler. Ik heb toen goed moeten zoeken maarheb er toch eentje gevonden. Volgens mij is het M10 x 1,5, geen echt fijne schroefdraad dus. Fascinerend om te zien wat de schommelingen in de temperatuur zijn. Bij flinke belasting gaat ie zomaar richting 150 graden en zodra de lock-up inkomt zakt ie binnen 20 seconden naar 60 graden.
Gr, Bart
Re: zf4hp22 oliekoeler vraagje
Geplaatst: za 30 mar 2013, 09:04
door sjeroens
bart,
De m10x 1.5 heb ik ook maar die is lang, maar de originele is m10x1,5 kort. Ik heb de fijne spoed (m10x1 kort) opgetapt naar m10x1,5. (tijdelijk, (ik weet, dat kan eigenlijk niet) en ben op zoek naar iets beters) de vdo sensor m10x1,5 max 150graden heeft een lange voeler,(en past dus niet. Ook wijkt die voeler 20 graden af....
Ik ben benieuwd wat jij dan hebt.
Jeroen
(ff gewijzigd, ik had de fijne en grove spoed per ongeluk omgedraaid)
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31/03/2013 09:15 door sjeroens.
Re: zf4hp22 oliekoeler vraagje
Geplaatst: za 30 mar 2013, 20:07
door bram-rrc
Heb ik ook gedaan. Sensor en meter van VDO (met versnellingsbak tekentje )
Zijkant, onderin de caterpan, een gat geboord en een moer aan de binnenkant (tig) gelast.
Die plek was het advies van een revisiebedrijf uit Tilburg.
Temp is altijd constant.
Het oplopen van de temp. zoals bij Bart van Dessel zie ik niet, dus misschien in voor in de leiding toch handiger/beter... dat je
echt realtime ziet wat er gebeurd.
Re: zf4hp22 oliekoeler vraagje
Geplaatst: za 30 mar 2013, 22:08
door neef Henk
Ga eens naar een VDO leverancier, die kan de juiste sensors leveren voor de meter, vaak in verschillende uitvoeringen. Ook hebben ze vaak adapters die je kan gebruiken.
Gr. neef Henk
Re: zf4hp22 oliekoeler vraagje
Geplaatst: zo 31 mar 2013, 11:07
door Paul Stroink, One-Ten.nl
Kan je voor de temperatuurmeting geen k type thermokoppel gebruiken met een digitaal metertje. Chinese versies kosten bijna niets en zijn er in vele verschillende afmetingen en hebben een enorm temperatuurbereik. Als je er twee koopt kan je de andere als EGT meter gebruiken.
Re: zf4hp22 oliekoeler vraagje
Geplaatst: zo 31 mar 2013, 11:11
door sjeroens
henk,
Ik bestel mijn sensoren vanaf hier: ik neem aan dat de dealers dezelfde lijst hebben. Ik zoek nog wel ff verder
Re: zf4hp22 oliekoeler vraagje
Geplaatst: do 11 apr 2013, 11:28
door AndreMak
Ik ben weer een stap verder met de oliekoeler voor de automaat in mijn defendertje.. Ik had een mooie koeler gescoord ( pzf100000) maar door de inbouw van een dubbele fan past die eigenlijk niet zo goed als ik had gehoopt. Dat ding is net te groot om mooi te passen.
Dus over voor de liefhebber! mooie oliekoeler Pzf100000
Nu dus op zoek naar een andere die ik nog wel voor de radiateur kwijt kan... Zat zelf te denken aan bijvoorbeeld iets als de esr1703, zo'n simpele buis met ribben. Ik vraag mij alleen af hoe breed ze zijn en of het koelvermogen voldoen is..
Iemand enig idee?
André
Re: zf4hp22 oliekoeler vraagje
Geplaatst: do 11 apr 2013, 15:57
door Bart van Dessel
Hoi André,
zo'n ronde buis met ribben die heb ik nog een paar liggen, zaten op RRC aut. , Of dat voldoende is qua koeling weet ik niet, als je er niet al te gekke dingen mee doet.... ik wil d'r wel eentje ruilen voor jouw PFZ100000
gr Bart
Re: zf4hp22 oliekoeler vraagje
Geplaatst: do 11 apr 2013, 19:10
door AndreMak
Bart van Dessel Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hoi André,
>
> zo'n ronde buis met ribben die heb ik nog een paar
> liggen, zaten op RRC aut. , Of dat voldoende is
> qua koeling weet ik niet, als je er niet al te
> gekke dingen mee doet.... ik wil d'r wel eentje
> ruilen voor jouw PFZ100000
>
> gr Bart
Zou je voor mij zo'n koeler op kunnen meten wat precies de breedte is? Moet hem wel kwijt kunnen voor de radiateur en tussen de wings. De pfz100000 is net te breed namelijk.