Pagina 1 van 1

kilometerteller deel II

Geplaatst: vr 10 apr 2009, 00:07
door Michiel 109 V8
Bonjour,

Ik heb de kilometerteller even uit elkaar gehaald om te kijken waar de afwijking nu zit. Alhoewel de buitenkant van de teller er verroest uit ziet is hij vanbinnen hagelnieuw! Zo op het eerste gezicht kan je het ding niet veel verder demonteren dan 'm uit z'n huis te halen zonder calibraties te verstoren.
Is ook niet nodig want ik heb de conclusie getrokken dat het 'm in de aandrijflijn moet zitten. De tachometer wordt mechanisch aangedreven, de naald daarentegen wordt door, wrijving denk ik, een magneet aangedreven. Ongetwijfeld om een stabiele aflezing te creeeren.

Omdat de tachometer er verder schoon en prima uitziet ga ik ervan uit dat er toch ergens een spreekwoordelijke kink in de kabel moet zitten. Waar dat ga ik nog uitvinden.

To be continued.......

Michiel

Re: kilometerteller deel II

Geplaatst: vr 10 apr 2009, 00:27
door Marc-my-Words
Michiel 109 V8 schreef:
>
> Bonjour,
>
> ......, de naald daarentegen wordt door,
> wrijving denk ik, een magneet aangedreven. Ongetwijfeld om
> een stabiele aflezing te creeeren.
>
>
>
> To be continued.......
>
> Michiel


De snelheidsmeter werkt met een magnetische "wrijving", de kabelaangedreven magneetschijf neemt de wijzer-schijf mee, op afstand, door magneetwerking.
De wijzer zou als een gek gaan tollen ware het niet dat de wijzer door een platte spiraalveer wordt tegengehouden. Hoe harder de wijzer had willen tollen hoe hoger de wijzer aanwijst.

Aangezien bij jouw zowel kilometerafstand als snelheid te laag aanwijzen moet er dus iets mis zijn met het aantal omwentelingen van de kabel.

Salutations Marc

Re: kilometerteller deel II

Geplaatst: vr 10 apr 2009, 02:14
door Gert
Ik kon het ook niet laten om er even naar te zoeken;

[auto.howstuffworks.com]