Pagina 1 van 1

discovery kenners !

Geplaatst: do 14 mar 2013, 23:31
door Saro
ik ben van plan een discovery 2 te kopen, heb defender ervaring.
Welke motor kan ik het beste naar opzoek, waar moet ik op letten. Is de km stand van belang.

Alle tips zijn welkom.
Alvast bedankt.

O ja, als iemand nog een mooie heeft staan dan hoor ik het graag.

Re: discovery kenners !

Geplaatst: vr 15 mar 2013, 00:02
door Patrick Nieuwenhuis
Daar was al een paar weken of maanden geleden uitgebereid over gesproken ,ik probeerde t op te zoeken voor maar kon t helaas niet meer vinden ,ik heb zelf een TD5 goede zuinige motor alleen veel wegenbelasting ,de benzine versie ga je op leeg en de helft minder belasting die v8 motoren vertonen wel kuren wat door sommige wordt tegengesproken,misschien is er nog iemand hier die t uitgebreider weet te vertellen of te copieeren van de vorige uiteenzetting.succes.

je bent trouwens hier ook welkom op de discovery klupje ,helaas wel op facebook [www.facebook.com]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/03/2013 23:21 door p.nieuwenhuis.

Re: discovery kenners !

Geplaatst: vr 15 mar 2013, 02:25
door Bart van Dessel
TD5 lijkt mij de enige echte waar je voor moet gaan. V8 is niet meer van deze tijd vind ik persoonlijk. 1 op 4 kun je niet verdedigen op verjaardagsfeestjes en koffietafels....

Gr, Bart

Re: discovery kenners !

Geplaatst: vr 15 mar 2013, 03:24
door Andrew Colville
Discovery 2

Dan is motor mogelijk heid 1 de Td5 en 2 de 4.0 V8.

De v8 kom je nouwlijks tegen en dat is niet voor niets, verbruik/onderhoud/betrouwbaarheid.

nog altijd de koel probleemen lekke pakkingen en geschurde cillinderbussen. gevoelige ontsteking en electronica, en rijden een op een emmer.

Dan blijft de Td5 over, geen ingewikkelde motor maar wel met zijn eigen probleempjes en aandachts punten.

aan een Discovery 2 zal niet veel mis zijn, zolang deze niet in zee geweest is of als aanemers auto/terrein beul is gebruikt, een rottend carroserie is heel zeldzaam, maar een rot chassis met name het achterste deel rond de tank is steeds vaker iets wat voor komt, kijk hier goed na.

verder moeten alle extratjes ( ABS, TC, HDC, ramen, Airco, etc etc )gewoon werken, hier is zelden iets mee mis.

Onderhouds historie is wel handig, enkel om het verhaal van de verkoper te bevestigen.

Foutjes die je tegen kunt komen.

Lekkende zonne daken
lekage aan lucht veering achter
Haperende centraalvergrendelings motortjes in de portieren
lekages aan tussenbak
lekages aan de motor
zwaar geroest Chassis ( met name achter aan )
speling op de scharnieren van de achter klep
Door gezakte voor veren ( ouderdom)
corrosie/oxidatie aan de lak ( staal frame & alu panelen )


wat kan er voorkomen bij de Td5 motor

Koelwater verlies,kan een geschurde kop betekenen, maar ook en simpele lekage aan een slangklem
Olie pomp boutjes hebben/hadden er een handje van op los te lopen ( bij twijfel laten controleren )
Olie in de injector harnas en in een erg geval in de computer
defect raken/zijn van diverse motor sensoren.
Versleten motor steunen ( hogere KM standen en leeftijden )
Krom uitlaatspruitstuk.
Lekage aan brandstof druk regelaar
Slechte opvoerpomp in de brandstof tank ( zoemend jankend geluid )
slecht starten bij koude start betekend meestal lekke oringen op de injectoren.

Dit is een reeks dingen die je kunt tegen komen en zijn ook de meest voorkomende, alles is betaalbaar te herstellen ( buiten motor schade door olie pomp of gescheurde kop )

er zijn twee types Td5, de EU2 1998 tot 2002 en de EU3 motor 2002 tot 2004 ( 2005 op kenteken ) de latere motoren EU3 lopen wat rustiger, en hebben door gaans minder KM's gereden. de ECU in deze auto is makkelijk te Re-mappen voor meer vermogen en een comfortabele rijgedrag.

een Kmstand tussen de 180.000 en 300.000 is vrij gewoon voor de gemiddelde Td5, een aantal zal al een nieuwe motor heben gekregen (olie pomp boutje), de modellen Na 2002 zijn de "facelift"modellen, en velen vinden dit een mooiere auto om te zien, ook is hij op een aantal punten verbeterd.

De Td5 is te krijgen in 4 traps electronische automaat en hand 5 bak, ik kies altijd de handbak, maar dat is een kwestie van smaak/betrouwbaarheid en luxe probleem.

de automaat brengt met zich mee dat je problemen kan verwachten met de positie schakelaar ( Duur!), en bij een hoge Km stand evt ook de koppel omvormer.

Bij de hand bak kun je rond de 250.000 + km er van uit gaan dat een nieuwe koppeling/drukgroep geplaast zal moeten worden binnen afzienbare tijd. ( 250.000 - 300.000 vindt ik een respectvolle stand voor de gemiddelde koppeling zeker in een dergelijke auto )

over het algemeen kom ik meer problemen tegen met de automaat dan de handbak.

als je de mogelijkheid hebt de auto uit te lezen voor/na /tijdens een proefrit dan komen bij een goed onderhouden auto "0" fouten naar boven.

Bekijke meerdere auto's binnen je buget/prijsklasse om een indruk te krijgen, elke Td5 rijdt anders.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/03/2013 02:24 door Andrew Colville.

Re: discovery kenners !

Geplaatst: vr 15 mar 2013, 17:19
door Henk Alblas
Hallo Saro,

ik heb mijn disco2 TD5 automaat al een tijdje te koop staan. zie
[www.autoscout24.nl]
Bel me even dan kunnen we bij interesse overleggen over bezoek / prijs, nul zes 53489972

mvrgr Henk A

Re: discovery kenners !

Geplaatst: za 16 mar 2013, 01:04
door R Lemmens
Naja,

Heb zelf nu ongeveer 3 jaar een TD5 met veel plezier. 2003 facelift model, diesel.
Geen luchtvering en een handbak.

Afgezien van een koppeling die vervangen is, weinig aan de hand mee geweest. Nu ongeveer 65000 km zelf mee gereden. Meerdere malen Oostenrijk o.a.

Enige wat ik erin geïnvesteerd heb, zijn BF Goodrich AT banden, een ARB lierbumper, snorkel, warn lier en een extra set verstralers.

Groeten, Ruud

En ik hoef hem niet persé kwijt, tenzij ik binnenkort ergens een leuke RR Sport tegenkom :-)

Re: discovery kenners !

Geplaatst: za 16 mar 2013, 09:41
door macweekers110hcpu
Beste Andrew,
Das nog eens een lekker stukje leesvoer.
Ga zo door!
mvg macweekers

Re: discovery kenners !

Geplaatst: za 16 mar 2013, 13:10
door Tata-D2
He Saro,

Eindelijk iemand die verstandig is en overstapt van een Def naar een Disco . Nee, geintje.

Alle Disco's met een TD5 zijn goed. Wel even met een kenner langs gaan of aankoopkeuring doen.
Ik zou de Disco's met ACE - Active Cornering Enhancement laten staan. Is niet nodig en duur aan reparatie.
Heb zelf een Disco Td5 2003 en wil nooit meer wat anders.
Groet, Willem

Tata-D2.

Re: discovery kenners !

Geplaatst: za 16 mar 2013, 13:24
door R Lemmens
Bestaan ze ook zonder ACE?

Heb ik nog niet gezien in NL. Moet zeggen, heb er nog geen problemen mee gehad.


Groeten, Ruud

Re: discovery kenners !

Geplaatst: za 16 mar 2013, 13:59
door Bert van Halen
Willem.

Over het laten staan van een disco met ACE verschillen we dan van mening.
Ik heb zelf een met ACE en wil niet meer zonder, wat een wereld van verschil.


Ik rij regelmatig in een zonder en dat bevestigd bovenstaande.

De auto heeft nu 350.000 gereden en met ACE nog nooit problemen gehad.

Nu maken wij ook in verhouding veel asfaltkilometers dus dat scheelt ook.

Groet,

Bert.

Re: discovery kenners !

Geplaatst: za 16 mar 2013, 14:42
door Bart van Dessel
ACE is een fijn systeem, kapot gaat het niet snel maar het kan duur zijn om te laten maken, maar als het niet kapot gaat dan is het toch prima. Het rijdt beter inderdaad.

Gr, bart

Re: discovery kenners !

Geplaatst: za 16 mar 2013, 22:55
door Saro
allemaal bedankt voor het meedenken.
Het gaat een td5 worden dat is wel duidelijk.

Hoe zit het met problemen aan de luchtvering of valt dit mee.

Re: discovery kenners !

Geplaatst: za 16 mar 2013, 22:57
door lumberjack
alles kan stuk, ook die

Re: discovery kenners !

Geplaatst: zo 17 mar 2013, 01:40
door Andrew Colville
zolang je de Lucht balgen vervangt zodra je merkt dat de auto snachts inzakt is er niks aan de hand, het systeem is zeer betrouwbaar en geeft zelden problemen.

de problemen die ik tegen kom zijn de mensen die al een half jaar rond reden met lekke balgen, die hebben dan vaak ook een nieuwe compressor nodig, en dan worden standaard veren ineens veel interesanter.

En ACE is een geweldig systeem, zolang de olie op pijl blijft en schoon en je het roesten van de leidingen tegen gaat, dan zul je er ook aleen profijt van hebben.

als een GTi door de bochten en voledige askanteling in het terrein.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )

Re: discovery kenners !

Geplaatst: ma 18 mar 2013, 16:25
door Ruud Lemmens
Heb zelf geen luchtvering. Als je het onderhoud schijnt het mee te vallen. Ik heb zelf een D2 facelift met gewone schroefveren.
Wat wel een zwak punt lijkt te zijn is de voorbumper. Die is van plastic....na de winter zijn er veel Discoveries die ineens met lierbumpers rijden, haha, mijne inclusief.

Je mag rustig een keer naar mijn D2 komen kijken hoe hij van onder uitziet, gewoon even mailtje sturen : r.p.lemmens *at* gmail *punt* com

Groeten, Ruud