Pagina 1 van 1
Mig lassen dun plaatwerk, lastig!
Geplaatst: di 12 mar 2013, 21:00
door Katteker
Ik ben bezig de bekende rotte plekken op de hoeken onder de voorruit te lassen met vervangende delen. Nu heb ik een kant inmiddels gedaan maar ik moet zeggen dat het mig lassen niet meevalt.
Ik heb tig laservaring dus ik dacht dat mig lassen gaat me ook wel lukken. Met name het dunne plaatwerk kost veel tijd. Aan de ene kant wil je niet met een hoog vermogen lassen want dan heb je meer risico's op gaten en als je op een laag vermogen last dan ligt de las op het plaatwerk zonder goed versmolten te zijn. Ik probeer dan ook de middenweg te zoeken. De houding/positie van de lastoorts kan daarbij helpen. Dan nog bij het wegslijpen van de lasrups wil het wel eens gebeuren dat de naad van de twee te lassen delen weer zichtbaar wordt en dat het weer loszit. Het oude originele plaatwerk is ruim 1 mm en het nieuwe iets meer, richting de 1,5mm.
Ik vroeg me af hoe jullie dat doen. Slijpen jullie de boel vlak of laten jullie nog een klein gedeelte van de rups zitten en plamuren jullie de rest bij?? Ik probeer er later nog een foto bij te zetten.
Groet,
Katteker
110 '86 300tdi Katteker
"Aut viam inveniam aut faciam"
Re: Mig lassen dun plaatwerk, lastig!
Geplaatst: di 12 mar 2013, 22:05
door Sander van Beek
Een handig truukje is een koperen strip onder de te lassen delen leggen. Het gesmolten metaal hecht hier niet aan, maar het geleidt wel warmte, waardoor je minder snel gaten krijgt. Bijvoorbeeld gewoon een koperen waterleiding in de lengte doorzagen en dan platslaan.
Beetje plamuur vind ik zelf wel kunnen, maar ik ben niet zo precies..
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/03/2013 21:06 door Sander van Beek.
Re: Mig lassen dun plaatwerk, lastig!
Geplaatst: di 12 mar 2013, 22:33
door Cor
Hey Kat,
Plaatwerk van 0,8mm is nog goed te lassen alleen de volgende zaken in de gaten houden:
- juiste instelling van je lasapperaat: ikzelf gebruik een simpel doe-het-zelf geval van FERM: de beroemde uitspraak: goed laswerk klink als 'zisling bacon', kwestie van op een proefstukje instellen;
- ik geef de voorkeur aan lasdraad met een omhulde smeltkern, CO2 flesjes zijn dan niet nodig, zeker als je buiten bezig bent met enige wind is het effect van CO2 al snel ver te zoeken;
- te lassen materiaal goed schoonmaken;
- ruimte tussen het plaatwerk houden (ong. 1mm) anders gaat de las opliggen en doe je alles afslijpen tot aan de hechting; ik gebruik enkele magneetjes om de plaatjes op hun plaats te houden: als je dan op enkel plaatsen gehecht hebt (zo om de 3 cm), kunnen de magneetjes weg (die dingen die je op het werk op een white board gebruikt zijn meestal al voldoende).
- koelen en kort lassen!!! dus prop lassen, ene prop over de andere leggen en zo doorlassen, echter zorgen dat het metaal niet te warm wordt. Ik leg normaal 3 propjes en koel de boel vervolgens met een luchtspuit. Kost wat meer tijd allemaal, maar het resultaat is erna.
Als je het rustig doet, en na afslijpen van de las eventuele gaatjes weer opvult met laswerk, hoef je bijna geen plamuur te gebruiken.
Voornaamste is dat je eerst op enkele proefstukjes oefend alvorens je LARO aan te pakken. Meestal op de werkbank onder gunstige omstandigheden krijg je al snel de juiste positie van de toors te pakken, op de auto onder wat minder gunstige omstandigheden direct beginnen geeft meestal niet het gewenste effect.
Laatste tip: kijk ook eens op YouTube: staan massa instructie video's over plaatwerk lassen.
Succes,
Cor
Re: Mig lassen dun plaatwerk, lastig!
Geplaatst: di 12 mar 2013, 23:17
door bram-rrc
Zie bv link hieronder, maar staat zoveeeel op.
(nb. als je naad weer zichtbaar wordt, is het iig niet goed gelast)
Re: Mig lassen dun plaatwerk, lastig!
Geplaatst: di 12 mar 2013, 23:31
door Katteker
Hey Cor,
Ik gebruik een Lorch lasapparaat wat naar mijn weten een goed merk is. Daarbij inderdaad een CO2 fles. Gelukkig kan ik binnen in een garage lassen. Ik heb vier standen waarvan ik meestal switch tussen stand 2 en 3. Het enige wat ik in jouw verhaal niet doe is die spleetruimte van 1mm. Ik probeer juist de delen zo goed mogelijk aan te laten sluiten. Ik ben bang dat ik dan juist gaten maak. Als jij dat doet begin je dan eerst op het nieuwe materiaal en beweeg je naar het oude? Moet natuurlijk wel anders komt het niet vast.....
Officieel zou je een v-groef moeten maken maar daar is het materiaal vrij dun voor.
Ik heb inderdaad ook de filmpjes op youtube bekeken maar die gasten doen alles zo handig! Vraag me soms af hoeveel keer ze een filmpje opnieuw hebben gedaan...
Re: Mig lassen dun plaatwerk, lastig!
Geplaatst: di 12 mar 2013, 23:34
door Katteker
Hoi Sander,
Ik gebruik inderdaad ook een koperen plaatje daar waar het mogelijk is.
Maar bijvoorbeeld bij het laatste te lassen stuk is het niet meer mogelijk een koperen plaat erachter te houden.
Re: Mig lassen dun plaatwerk, lastig!
Geplaatst: di 12 mar 2013, 23:49
door Katteker
Mooi filmpje, die had ik nog niet gezien! Ik denk dat ik vooral wat meer ervaring moet opbouwen....
Dat is meteen ook het punt, eigenlijk moet het in een keer goed
Re: Mig lassen dun plaatwerk, lastig!
Geplaatst: wo 13 mar 2013, 00:04
door Geert Oude Luttighuis
Las bij voorkeur met CO2 koper silicium , dat geeft minder warmte.
Voor alle lasnaden geldt: Las met kleine stukjes tegelijk en koel tussendoor goed met bv een natte spons.
Re: Mig lassen dun plaatwerk, lastig!
Geplaatst: wo 13 mar 2013, 07:26
door neef Henk
De vertegenwoordiger van Lorch woont in Noordwijk, als je het hem vraagt dan heb je grote kans dat hij even langskomt voor tips
Groeten neef Henk
Re: Mig lassen dun plaatwerk, lastig!
Geplaatst: wo 13 mar 2013, 09:28
door Katteker
Goeie tip Henk! Ik zal eens googlen en kijken of ik hem kan benaderen! Bedankt!
Re: Mig lassen dun plaatwerk, lastig!
Geplaatst: wo 13 mar 2013, 09:46
door Ben leert elke dag van zijn Laro's
De vertegenwoordiger van Lorch kan je vinden op het Lasforum.
Overigens was er afgelopen donderdag een nieuw programma bij national geographic, waar ze het scherm van een ford repareerde, daar lieten ze het ook redelijk goed zien hoe je het moet doen.
Maar het is veel oefenen en zo min mogelijk warmte in het materiaal brengen.
Overigens begrijp ik dat ze in het schadewerk steeds meer over gaan op lassen met koper.
Re: Mig lassen dun plaatwerk, lastig!
Geplaatst: wo 13 mar 2013, 10:55
door Lucas van Lierop
Al veel tips gelezen, het is heel goed mogelijk helaas wel een kwestie van veel oefenen. Ik heb zelf een nogal omvangrijk lasproject gedaan en mijn lasskills zijn gaandeweg enorm verbeterd. Ik vind dat ik best een goede plaatwerk inlasser ben geworden dus er is zeker hoop!
Zoals eerder gezegd:
- Klem het plaatje goed op zijn plek (met klem/magneet)
- Leg er koper onder indien mogelijk
- Laat overal wat ruimte over en las die ruimte stukje voor stukje dicht, probeer bij het aanzetten mooi tegen de vorige las te beginnen, die is wat dikker dan het plaatwerk waardoor je minder kans op 'open branden' hebt.
- Indien je echt kort en netjes last kan je zelfs een standje boven de aangeraden stand voor plaatwerk gaan zitten., de las vloeit dan veel mooier. Dit lukt alleen als het plaatwerk nog goed is en niet al dun geworden door roest, in dat geval moet je eerst meer oud plaatwerk wegzagen.
Groet en veel succes.
P.S. heb je foto's en waar zit je ergens?
Re: Mig lassen dun plaatwerk, lastig!
Geplaatst: wo 13 mar 2013, 12:18
door Katteker
Ik begrijp dat ik bewust een ruimte ertussen moet laten. Dat heb ik niet gedaan. Ben een tijd bezig geweest om ze zo goed als naadloos op elkaar aan te sluiten.
Ik zit met mijn garage in Rijnsburg, Zuid-Holland. Ik ga foto's proberen toe te voegen. In het verleden ging dat nooit echt goed vandaar....
DSCN0814.JPG --> mod_embed_images_loadimage('fcc08b847021ca6e9cf6a8feb82d3337', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-u6sAX9S_7Qo%2FUTr_oPFZFOI%2FAAAAAAAAB9A%2F4P2XEYSbzpI%2Fs144%2FDSCN0814.JPG', 'https://lh4.googleusercontent.com/-u6sAX9S_7Qo/UTr_oPFZFOI/AAAAAAAAB9A/4P2XEYSbzpI/s144/DSCN0814.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-u6sAX9S_7Qo%2FUTr_oPFZFOI%2FAAAAAAAAB9A%2F4P2XEYSbzpI%2Fs144%2FDSCN0814.JPG', '', 16427490, 600, 600, 'Loading image ...', false);
DSCN0816.JPG --> mod_embed_images_loadimage('b1408f8e0901a0622ed8027ae9b1907f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-8MN35aI0MsI%2FUTr_pgi95kI%2FAAAAAAAAB9M%2FHByOxVtfSK0%2Fs144%2FDSCN0816.JPG', 'https://lh6.googleusercontent.com/-8MN35aI0MsI/UTr_pgi95kI/AAAAAAAAB9M/HByOxVtfSK0/s144/DSCN0816.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-8MN35aI0MsI%2FUTr_pgi95kI%2FAAAAAAAAB9M%2FHByOxVtfSK0%2Fs144%2FDSCN0816.JPG', '', 16427490, 600, 600, 'Loading image ...', false);
DSCN0820.JPG --> mod_embed_images_loadimage('f5ebb50e60bb14e2c19e72ae5a1e6496', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-lAmLNfEl-78%2FUTr_wQreEKI%2FAAAAAAAAB9w%2F5mLf1MTPmIc%2Fs144%2FDSCN0820.JPG', 'https://lh6.googleusercontent.com/-lAmLNfEl-78/UTr_wQreEKI/AAAAAAAAB9w/5mLf1MTPmIc/s144/DSCN0820.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-lAmLNfEl-78%2FUTr_wQreEKI%2FAAAAAAAAB9w%2F5mLf1MTPmIc%2Fs144%2FDSCN0820.JPG', '', 16427490, 600, 600, 'Loading image ...', false);
DSCN0830.JPG --> mod_embed_images_loadimage('5a7f42315d4d3390e5538afb6b1cef37', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-nk9yyq728hs%2FUT-ql_6IdlI%2FAAAAAAAAB_I%2Fuv__X_npfOw%2Fs144%2FDSCN0830.JPG', 'https://lh3.googleusercontent.com/-nk9yyq728hs/UT-ql_6IdlI/AAAAAAAAB_I/uv__X_npfOw/s144/DSCN0830.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-nk9yyq728hs%2FUT-ql_6IdlI%2FAAAAAAAAB_I%2Fuv__X_npfOw%2Fs144%2FDSCN0830.JPG', '', 16427490, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Zoals je ook kunt zien heb ik zitten rommelen op de plek waar normaal gesproken het rubber van de ventilatieklepjes zit, dit is helaas maar even zo.
Re: Mig lassen dun plaatwerk, lastig!
Geplaatst: wo 13 mar 2013, 13:06
door Katteker
He het gaat goed! Alleen het formaat nog even wijzigen.
DSCN0814.JPG --> mod_embed_images_loadimage('6af3d45df9210dd0b1081a653c0b3c50', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-u6sAX9S_7Qo%2FUTr_oPFZFOI%2FAAAAAAAAB9A%2F4P2XEYSbzpI%2Fs800%2FDSCN0814.JPG', 'https://lh4.googleusercontent.com/-u6sAX9S_7Qo/UTr_oPFZFOI/AAAAAAAAB9A/4P2XEYSbzpI/s800/DSCN0814.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-u6sAX9S_7Qo%2FUTr_oPFZFOI%2FAAAAAAAAB9A%2F4P2XEYSbzpI%2Fs800%2FDSCN0814.JPG', '', 16427615, 600, 600, 'Loading image ...', false);
DSCN0816.JPG --> mod_embed_images_loadimage('423be994fb0c254a32ff300147efe943', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-8MN35aI0MsI%2FUTr_pgi95kI%2FAAAAAAAAB9M%2FHByOxVtfSK0%2Fs800%2FDSCN0816.JPG', 'https://lh6.googleusercontent.com/-8MN35aI0MsI/UTr_pgi95kI/AAAAAAAAB9M/HByOxVtfSK0/s800/DSCN0816.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-8MN35aI0MsI%2FUTr_pgi95kI%2FAAAAAAAAB9M%2FHByOxVtfSK0%2Fs800%2FDSCN0816.JPG', '', 16427615, 600, 600, 'Loading image ...', false);
DSCN0820.JPG --> mod_embed_images_loadimage('7985fca4bb9c67a6c76c30043a1272e6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-lAmLNfEl-78%2FUTr_wQreEKI%2FAAAAAAAAB9w%2F5mLf1MTPmIc%2Fs800%2FDSCN0820.JPG', 'https://lh6.googleusercontent.com/-lAmLNfEl-78/UTr_wQreEKI/AAAAAAAAB9w/5mLf1MTPmIc/s800/DSCN0820.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-lAmLNfEl-78%2FUTr_wQreEKI%2FAAAAAAAAB9w%2F5mLf1MTPmIc%2Fs800%2FDSCN0820.JPG', '', 16427615, 600, 600, 'Loading image ...', false);
DSCN0829.JPG --> mod_embed_images_loadimage('9aaac0d0f0a0510f0187cdca9a7fe6d1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-DIRH0lM8Un4%2FUT-qlA-kQkI%2FAAAAAAAAB_U%2FMQiN6forzvo%2Fs800%2FDSCN0829.JPG', 'https://lh4.googleusercontent.com/-DIRH0lM8Un4/UT-qlA-kQkI/AAAAAAAAB_U/MQiN6forzvo/s800/DSCN0829.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-DIRH0lM8Un4%2FUT-qlA-kQkI%2FAAAAAAAAB_U%2FMQiN6forzvo%2Fs800%2FDSCN0829.JPG', '', 16427615, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Mig lassen dun plaatwerk, lastig!
Geplaatst: wo 13 mar 2013, 23:25
door bram-rrc
Een keer gelast met een lasapparaat met gevulde draad, maar dat werkt echt niet prettig vind ik. Ook buiten kan je goed lassen met een
fles hoor. Misschien je gassnelheid wat hoger zetten.
Heb je deze goed staan. rond de 8.
iig netjes pas gemaakt. Als je lasapparaat goed staat, en dus ook goed inbrand kan je dit perfect aan elkaar krijgen.
Maar het brand niet goed in. Zijn meer bulten lasmateriaal
Niet zoveel verstand van instellen. Maar dit kun eens proberen: Een hoger amp. instellen, en korter lassen. Staat je draadsnelheid misschien wat hoog.
Bij die hechtlassen moet hoef je niet van nieuw naar bestaan proberen te lassen zoals je beschrijft.
Gewoon die toorts in het midden en een seconde ofzo inknijpen. (of iets meer op het nieuwe plaatwerk als het oude echt dun is)
Toorts goed schoon,
Mengas. Geen argon ofzo, krijg je ook rare dingen.
Probeer eens twee dikke stukke plaat op hoger amp aan elkaar te lassen, last dat wel goed?
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/03/2013 22:35 door bram-rrc.
Re: Mig lassen dun plaatwerk, lastig!
Geplaatst: do 14 mar 2013, 08:49
door Paul Stroink, One-Ten.nl
Lorch is een topmerk. Je moet zeker geen mm ruimte laten tussen de delen, je eigen idee is goed, hoe strakker tegen elkaar hoe makkelijker het dichtlast!
aanvulling.
Ik lees ook dat velen het hebben over korte propjes enzo; dat last natuurlijk het makkelijkste, en af en toe kan het niet anders. Maar hoe meer je in aaneengesloten stukken kan lassen hoe beter. Het materiaal vloeit dan meestal beter en je hebt minder slak en luchtinsluiting. Ondanks het beschermgas is er toch altijd wel wat vervuiling en slakachtigeafzetting, en bij kleine propjes kunnen er tussen de propjes holle ruimten ontstaan met lucht en mogelijk zelfs vocht. Hierdoor zie je ook dat bij minder professioneel laswerk vaak weer na korte tijd nieuwe roest ontstaat op de lasnaad.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/03/2013 07:55 door Paul Stroink, One-Ten.nl.
Re: Mig lassen dun plaatwerk, lastig!
Geplaatst: do 14 mar 2013, 08:59
door Alan T
Hallo
tziet er uit dat je las erop ligt
als je de nodige tig ervaring hebt zou dit je ook moeten lukken.
controleert de koperen draaddoorvoer van je lastorts even, deze slijten waardoor je een slechte stroom overdracht naar je lasdraad krijgt. endus geen mooie vlamboog
Alan
Re: Mig lassen dun plaatwerk, lastig!
Geplaatst: do 14 mar 2013, 09:14
door Katteker
Zo zie je maar, iedereen doet het weer anders. Des te meer een teken dat het puur met ervaring te maken heeft.
En inderdaad, ook ik las met korte propjes omdat ik bang ben dat het anders te heet wordt en ik er gaten in brand.
Ook heb ik gemerkt dat er af en toe luchtinsluitsels in komen...
De vertegenwoordiger van Lorch woont bij mij in de buurt, denk dat ik hem maar eens uitnodig....
Re: Mig lassen dun plaatwerk, lastig!
Geplaatst: do 14 mar 2013, 09:17
door Katteker
Ben er ook een beetje bang voor maar toch had ik het idee dat ie goed inbrandde. Ik hou het maar even zo.
Het nadeel is dat ik op zich niet veel Mig laswerk heb en het moet in een keer goed dus dat is een nadeel als je nog niet veel Mig ervaring hebt.
Uiteindelijk komen we er wel! Bedankt voor de tip!
Re: Mig lassen dun plaatwerk, lastig!
Geplaatst: do 14 mar 2013, 09:54
door JanTD5
Als je veel met tig werkt. Kun je dan niet ergens een tig machine gebruiken. Je kunt met tig ook prima dunne plaat lassen, zoals je vast weet. Maak het je zelf makkelijk als het kan. Het is wel een plek waar iedereen gelijk naar kijkt. Dat wil je netjes hebben.
Groeten Jan
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/03/2013 08:55 door JanTD5.
Re: Mig lassen dun plaatwerk, lastig!
Geplaatst: do 14 mar 2013, 12:05
door Katteker
Ik zou hem graag van mijn werk willen meenemen Jan maar hij is dagelijks nodig en dan nog is het een flink apparaat met een giga argon cilinder erbij.
Ik niets liever willen dan Tig lassen.
Re: Mig lassen dun plaatwerk, lastig!
Geplaatst: do 14 mar 2013, 12:12
door Geert Oude Luttighuis
Misschien handiger om de LaRo een dag op de trailer mee naar werk te nemen en een paar uurjes 'overwerken'?
Re: Mig lassen dun plaatwerk, lastig!
Geplaatst: do 14 mar 2013, 12:17
door Katteker
haha, ja dat kan maar dan moet de laro ook even naar de eerste verdieping naar onze afdeling. En onze afdeling zit in een brede loopbrug tussen twee gebouwen in.... Op zich al een heel project!
Re: Mig lassen dun plaatwerk, lastig!
Geplaatst: do 14 mar 2013, 14:39
door JanTD5
Overal is een oplossing voor!
Groeten Jan
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/03/2013 13:40 door JanTD5.
Re: Mig lassen dun plaatwerk, lastig!
Geplaatst: vr 15 mar 2013, 11:33
door Cor
Hey Kat,
Misschien nog wat aanvullende tips:
Om de ruimte te houden tussen het plaatwerk, kun je ook het plaatwerk tegen elkaar leggen, op enkele plaatsen hechten en met een 1mm slijpschijf een opening maken tussen de platen.
Verder: om te controleren dat de las niet oplicht maar ook idd door het materiaal gehecht heeft: kijk aan de achterkant van de las: het metaal moet blauw verkleurd zijn.
Opliggende lasnaden niet wegslijpen met een harde schijf, beter en gecontroleerder gaat het met een scheur- of lamellenschijf, hiermee kun je echt de las rondom de vlakken vormen.
Ook hier geldt weer: niet te lang! laat het metaal niet te warm worden anders gaat het alle kanten uit. Dus hetzelfde als met lassen: kort lassen en afkoelen met lucht.
Cor
Re: Mig lassen dun plaatwerk, lastig!
Geplaatst: vr 15 mar 2013, 17:56
door bram-rrc
Ik ben het met Paul Stroink eens, liever geen spleet ertussen met dun plaatwerk.
Moet je zo perfect aan elkaar kunnen lassen. Een spleet maakt het onnodig moeilijk.
Re: Mig lassen dun plaatwerk, lastig!
Geplaatst: vr 15 mar 2013, 18:30
door Katteker
Gezien de wisselende meningen heb ik de vertegenwoordiger van Lorch maar eens een mail gestuurd. Kijken wat hij te zeggen heeft. Met dank voor de tip aan neef Henk!
Re: Mig lassen dun plaatwerk, lastig!
Geplaatst: vr 15 mar 2013, 22:37
door neef Henk
Graag gedaan, toen ik me Lorch apparaat kocht kwam hij ook langs om een korte uitleg te geven over het apparaat en hij heeft mij laten zien hoe ik aluminium moest lassen
Gr. neef Henk