Pagina 1 van 1
hoezo 1 europa? was leuk bij de rdw!
Geplaatst: ma 11 mar 2013, 15:49
door eduard
Vandaag bij de rdw geweest omdat mijn 110 niet voldoet aan de emissie eisen bij de apk, het kenteken kan niet worden aagepast (ondanks dat ik wel een kenteken heb gekregen op basis van het engelse kenteken)en de edelbrock haalt de 0.5 Co waarde niet helemaal..................................................
Ik heb nog een compleet systeem van een 3.9 uit 1992 zonder kat en lambda sonde, (pin 23 en 24 op de multistekker zijn bij mij loos) kan dit eventueel aangepast met een lambda sonde en kat?
Wie zou dit kunnen aanpassen en wie heeft er nog het uitlaatdeel met de 2 kats en lambda sondes over?
Of zou ik kunnen volstaan met een andere kabelboom waar pin 23 en 24 wel aanwezig zijn?
Haal ik met het hot wire systeem de 0.5 Co waarde?
Of is het beter om het Gems systeem te monteren zoals voor de 50th anniversary defender?
Zit dit systeem ook op de P38?
6 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/03/2013 20:22 door eduard.
Re: aanpassen injectiesysteem op een defender?
Geplaatst: ma 11 mar 2013, 20:35
door Frank 110V8
Uit welk jaar is je defender? Bijna elke set moet de waardes kunnen halen die een 1985 er moet hebben
Groet Frank
Re: aanpassen injectiesysteem op een defender?
Geplaatst: ma 11 mar 2013, 21:03
door eduard
Hallo Frank,
Mijn 110 V8 is van 1996, gebouwd door special vehicles, voor export naar jordanie, in 2008 weer naar GB, daar een kenteken gekregen en door mij in 2011 ingevoerd.(landrover heeft geloof ik tot 1992 defenders met v8 gebouwd voor de europese markt)
Nu kan mijn auto niet apk gekeurd worden omdat een 96er voorzien moet zijn van kat en lambda en de daarbij behorende Co waarde van 0.5 niet gehaald kan worden.
Vanochtend bij de rdw geweest en daar werd ik niet blij van, het feit dat men op basis van een engels kenteken een nederlands kenteken afgeeft zegt niets over de permanente eisen, er dus wel sprake van vrij verkeer van goederen en personen binnen de eu lidstaten, maar apk gaat niet lukken zonder aan de milieu eisen van na 31-12-1995 te voldoen.
Vandaar dat ik nu een injectie systeem zal moeten monteren.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/03/2013 20:05 door eduard.
Re: aanpassen injectiesysteem op een defender?
Geplaatst: ma 11 mar 2013, 21:29
door Dirk109
En een beetje creatief zijn bij het meten en de apk lukt dat niet dan?Lucht slang los oid? of is de waarde afwijking daar te groot voor?
Dirk 109- 2.25 LPG/Benz.
Foto-YP4QIQ3Z-D.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3f219ab4fd78b7106a9b98a3b1a63380', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-YP4QIQ3Z-D.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-YP4QIQ3Z-D.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-YP4QIQ3Z-D.jpg', '', 16424526, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: aanpassen injectiesysteem op een defender?
Geplaatst: ma 11 mar 2013, 21:34
door eduard
Hallo Dirk,
Ben bang dat ik met al mijn creativiteit de norm van 0.5 procent Co niet zal kunnen halen zonder kat en lambda sonde.
Mijn Edelbrock zal niet veel beter scoren dan 3.5 procent Co.
Re: aanpassen injectiesysteem op een defender?
Geplaatst: ma 11 mar 2013, 21:38
door Bart van Dessel
Ik weet zeker dat je auto apk te keuren is. Als je de kleinste sproeiers monteert in je carburateur en de luchtschroef heel arm afstelt dan moet ie onder de 0,5 komen. Je kunt ook een katalisator van de sloop halen en die in je uitlaat monteren. De eerste auto's met katalisator waren ook ongeregeld zonder lambdasonde (K6 op kenteke ipv U9). Ik heb bijvoorbeeld een Golfje van 1987 als back-up staan, als er weer 's een Land Rover kapot is, en die heeft ook een ongeregelde kat. Uitstoot is minimaal.
Dus het RDW bezoek was in mijn ogen overbodig.
Gr, bart
Re: aanpassen injectiesysteem op een defender?
Geplaatst: ma 11 mar 2013, 21:43
door eduard
Hallo bart,
Het is in elk geval het proberen waard, maar volgens de rdw moet iedere auto van na 31-12-1995 voorzien zijn van kat en lambda sonde.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/03/2013 20:45 door eduard.
Re: aanpassen injectiesysteem op een defender?
Geplaatst: ma 11 mar 2013, 22:40
door Thimo
Beste Eduard,
En als je wat Bart schrijft uitvoerd met een lambdasonde ( kabel ergens in een kabelboom laten uitkomen zonder dat deze is aangesloten ).
Misschien haal je dan wel de gestelde waarden zonder veel aan te moeten passen.
Mvg Thimo.
Re: aanpassen injectiesysteem op een defender?
Geplaatst: ma 11 mar 2013, 23:13
door eduard
Hallo Thimo,
Vind de combinatie van een edelbrock met een losse lambda sonde niet ideaal, zou daarmee het bedrijf waar ik (al jaren) laat keuren voor de spuit zetten in het geval van een steekproef. Geloof ook niet dat men daar aan mee wil werken (ik zou het in ieder geval niet waarderen als garagehouder).
Re: aanpassen injectiesysteem op een defender?
Geplaatst: ma 11 mar 2013, 23:17
door Geert Oude Luttighuis
De kat moet er indd verplicht onder zitten, maar van buiten kun je niet zien of er ook iets in de kat zit, kan dus inderdaad een oude en lege van de sloop zijn die je er tussen last.
Als de auto geen injectie had bij afgifte van het kenteken kan de lambda-sonde ook nooit verplicht worden gesteld?! Je kunt er altijd één in zetten door als je de kat er tussen zou plaatsen (moer erop lassen) en vervolgens bv aansluiten op een AFR-meter.
De afstelling (al is het maar puur voor de meting) moet ook mogelijk zijn, ook al loopt je motor op dat moment beroerd. Mijn Edelbrock staat standaard op 2,9% op benzine nu, zonder moeite te doen de meest-lean afstelling/uitstoot op te zoeken.
Re: aanpassen injectiesysteem op een defender?
Geplaatst: ma 11 mar 2013, 23:31
door eduard
Hallo Geert,
De RDW stelt heel simpel dat zij op basis van het engelse kenteken verplicht zijn om een nederlands kenteken af te geven, ook al kan niet worden voldaan aan de permanente eisen.................
De fout ligt volgens de RDW bij de engelse keuringsinstantie, die hadden geen kenteken mogen afgeven.
Maar dat doet niets af aan het feit dat ik nu aan de eisen moet voldoen, mijn vraag is eigenlijk simpel; kan ik het hotwire systeem van een 92er RR aanpassen/uitbreiden met kat en lambda sonde.
Ik denk dat een discovery I met een 3.9 van na 96 hetzelfde systeem heeft?
Niet dat ik overweeg om de 110 te verkopen, maar zou dat aan de orde zijn dan wil ik niet een volgende eigenaar opschepen met dit probleem.
Re: hoezo 1 europa? was leuk bij de rdw!
Geplaatst: ma 11 mar 2013, 23:34
door huibencarin@gmail.com
Hoi Eduard waar woon je? Ik sloop dit weekend een 94 disco 3.5 met kat,die kun je wel overnemen.
Ook wil ik eventueel je edelbrock wel ruilen voor het injectie systeem als je daar belang bij hebt.
Groeten Huib
Re: hoezo 1 europa? was leuk bij de rdw!
Geplaatst: ma 11 mar 2013, 23:42
door eduard
Hallo Huib,
Volgens mij heeft een 94er disco niet het hotwire systeem, maar het flapper type?
Ik zal het even nakijken en dan hoor je van me.
Eduard
Re: hoezo 1 europa? was leuk bij de rdw!
Geplaatst: di 12 mar 2013, 03:54
door Bart van Dessel
Iedere Discovery heeft het hotwire systeem, in tegenstelling tot de RRC ook de 3.5i, dus ik denk dat je gered bent met reddende engel Huib. Voor evt. aansluiten kun je contact opnemen met Andrew Colville. Hij heeft vaak een efi voor mij aangesloten op een oude RRC. Je zult wel hoge druk leidingen moeten leggen van pomp naar efi systeem en een hogedruk benzinepomp moeten plaatsen.
Gr, Bart
Re: hoezo 1 europa? was leuk bij de rdw!
Geplaatst: di 12 mar 2013, 08:25
door eduard
Hallo Bart,
Klinkt goed, ik was trouwens de hoge druk leidinen helemaal vergeten!
Re: hoezo 1 europa? was leuk bij de rdw!
Geplaatst: di 12 mar 2013, 08:30
door eduard
Hallo Huib,
Hoe kan ik je bereiken?
Heb interesse in het injectiesysteem.
Eduard
Re: hoezo 1 europa? was leuk bij de rdw!
Geplaatst: di 12 mar 2013, 08:48
door Frans Bonnes
Wat denk je van op zijn mailadres?
fb
Re: hoezo 1 europa? was leuk bij de rdw!
Geplaatst: di 12 mar 2013, 21:47
door huibencarin@gmail.com
Ja dat mail adres klopt ,ik woon in kalenberg bij steenwijk trouwens
Re: hoezo 1 europa? was leuk bij de rdw!
Geplaatst: di 12 mar 2013, 21:48
door huibencarin@gmail.com
Eventueel kun je nog proefrijden loopt perfect op lpg en benzine
Re: hoezo 1 europa? was leuk bij de rdw!
Geplaatst: di 12 mar 2013, 23:19
door Dixo
Er rijdt bij de LRCH in de trial ook iemand met een late110 V8 uit het Midden-Oosten. Een rode Station Wagon met externe kooi, uit eind jaren '90 meen ik. Misschien daar eens polsen hoe het met die auto zit qua toelating?
Re: hoezo 1 europa? was leuk bij de rdw!
Geplaatst: wo 13 mar 2013, 00:11
door eduard
Wat ik ervan begrepen heb is dat in principe iedere auto van na 31-12-1995 voorzien moet zijn van een geregeld brandstofsysteem met kat en lambda sonde en een maximaal Co percentage van 0.5 moet halen.
Echter hier werd tot eind 2010 een uitzondering gemaakt op ingevoerde voertuigen zonder deze voorzieningen indien deze onderdeel van een verhuis boedel waren (vanuit het buitenland uiteraard).
Ik ken trouwens ook een rode 110 uit 1996 met een V8, alleen wel ingevoerd voor 2010.....................................
Gewoon pech dus, want op basis van deze 110 en het feit dat er een engels kenteken op zat en daar er sprake is van vrij verkeer van goederen en personen tussen EU lidstaten, dacht ik een leuke linksgestuurde V8 van 1996 te kopen (die trouwens zijn leven grotendeels in Jordanie heeft gesleten, waar nauwelijks gestrooid wordt in de winter en vrouwen niet mogen autorijden)
Re: hoezo 1 europa? was leuk bij de rdw!
Geplaatst: wo 13 mar 2013, 00:17
door Bart van Dessel
Die leuke links gestuurde V8 uit '96 heb je toch ook? Alleen een efi monteren en je hebt een nóg fijnere! Heb je Andrew (www.colvilleslandrovers.nl) al benaderd en Huib? Positief blijven, er gloort hoop aan de horizon.
Gr, Bart
Re: hoezo 1 europa? was leuk bij de rdw!
Geplaatst: wo 13 mar 2013, 00:54
door eduard
Lig er verder niet wakker van Bart, ik zie ook licht aan het eind van de tunnel, alleen hopen dat het dit keer geen intercity is.
Re: hoezo 1 europa? was leuk bij de rdw!
Geplaatst: za 16 mar 2013, 16:43
door huibencarin@gmail.com
Eduard heeft het spul vandaag opgehaald Bart ,met lpg gebeuren erbij en koffie en koek.
Ik ben nu een edelbrock performer inlaat rijker en het was nog een soort van gezellig ook!
Dus iedereen blij ha ha
Groeten Huib
Re: hoezo 1 europa? was leuk bij de rdw!
Geplaatst: zo 17 mar 2013, 21:05
door Danny
Eduard,
Die rode 110 V8 is van mij. Vrees dat ik je niet kan helpen, ik heb hem 2,5 jaar in bezit maar hij is in 2005 al geïmporteerd.
Het is een 3.5l V8 van 1997, geïmporteerd uit Saudië Arabië. Waarschijnlijk ook gebouwd door special vehicles. Iemand trouwens een idee hoeveel er zijn gebouwd, ik heb het idee dat ze vrij zeldzaam zijn?
Bij APK tot dusver ook nooit problemen gehad. Auto is niet voorzien van cat.
Danny