Pagina 1 van 1

grote stoomwolk, lekke koppaking 3,9l V8, gevolgschade??

Geplaatst: zo 10 mar 2013, 23:56
door Maartenb
Afgelopen weekend is de koppakking van mijn 3,9l V8 waarschijnlijk overleden. Hij pluimde flink witte rook uit de uitlaat en later scheurde een koelwaterslang.
Ik heb eigenlijk al sinds afgelopen zomer problemen met de motor, waarbij de koelwaterslangen erg hard werden. Twee verschillende monteurs hebben er naar gekeken en tests uitgevoerd (compressietest, afpersen koelsysteem, in de radiateur getest voor verbrandingsgassen).
Hier kwam nooit iets uit en de motor werd nooit te heet. Wel verdween er steeds wat koelvloeistof, maar ik verdacht de radiateur hiervoor.
Nu dus een grote wolk. Ik heb de auto aan de kant gezet en ben het laatste stukje gesleept.
Ik vraag mij af welke schade in kan verwachten. Ik hoop dat er mensen met V8 kennis zijn die mij een idee kunnen geven.

Groet, Maarten

Re: grote stoomwolk, lekke koppaking 3,9l V8, gevolgschade??

Geplaatst: ma 11 mar 2013, 08:33
door Eric&Betty Boop
Balen Maarten,
Ik zou beginnen met de koppen te lichten om te kijken of er inderdaad een koppakking is doorgeslagen.
Maar ik neem aan dat je bekent ben met het feit dat de 3,9 nogal eens last heeft van het scheuren van het onderblok?
Een beginnend klein scheurtje kan dan alleen bij een warm blok problemen geven. Bij koud afpersen zie je dan niets vreemds.
Nu gaan er een hoop mensen roepen dat je niet gelijk van het ergste uit moet gaan. Ik doe dat wel. Dan kan het er alleen maar beter op worden.

Ik ben zelf nu ook met een blokwissel bezig. Het blokje van Betty heeft ook een koelvloeistof gerelateerd probleempje.
Vanmiddag is ze weer mobiel.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('151c80917873af3d6631b491afbc82de', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16422587, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('09efb3ab3cfd98c19ba440a7a2d17742', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16422587, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: grote stoomwolk, lekke koppaking 3,9l V8, gevolgschade??

Geplaatst: ma 11 mar 2013, 10:02
door Maartenb
Hoi Eric,

Ik ben inderdaad bekend met de mogelijkheid van scheuren in het onderblok van een 3,9l. Ik vraag mij af of ik die met het blote oog moet kunnen zien, want anders moet het hele blok er uit en gedemonteerd worden om af te laten persen.

Vandaag worden in ieder geval de koppen gelicht en hoor ik hoe het eruit ziet. Als de koppakking duidelijk is doorgeslagen, betekend dit natuurlijk niet dat het onderblok (nog) goed is.

Ik heb dit blok "gereconditioneed"gekocht, maar heb vanaf het begin al problemen. Dit uitte zich vooral ik, naar mijn idee, harde koelwaterslangen. Zoals ik in mijn eerste bericht al schreef heb ik hier door verschillende monteurs naar laten kijken, maar is het probleem nooit boven tafel gekomen, helaas met deze uitkomst.

Heb jij een blokje gereviseerd voor Betty, of lepel je er een gebruikt blok in??

Groet, Maarten

Re: grote stoomwolk, lekke koppaking 3,9l V8, gevolgschade??

Geplaatst: ma 11 mar 2013, 10:39
door Bart van Dessel
Een monteur kan geen (goede) conclusie trekken als de koppen niet gelicht zijn, misschien zit er een scheurtje in 1 vd koppen, zit er een verstopping/vernauwing in een koelkanaal, is de radiateur verstopt (komt vaak voor!) en dan is de kans een stuk groter dat er een koppakking doorslaat, het hoeft niet persé een gescheurd onderblok te zijn, maar die kans is wel aanwezig. Dus inderdaad koppen lichten, de koppen naar een goed revisiebedrijf brengen voor te vlakken en af te persen (kost een tientje of 8 per kop) en dan weer door een V8 kenner laten monteren met goede composiet pakkingen. Vergeet ook je koelsysteem niet, flush het systeem eens met Forté. Een radiateur kan er prima uitzien op het blote oog, terwijl ie misschien helemaal verstopt zit. En je viscofan moet het goed doen.

Gr, Bart

Re: grote stoomwolk, lekke koppaking 3,9l V8, gevolgschade??

Geplaatst: ma 11 mar 2013, 11:15
door Eric&Betty Boop
Maartenb Schreef:
-------------------------------------------------------

> Heb jij een blokje gereviseerd voor Betty, of
> lepel je er een gebruikt blok in??


Voor reviseren heb ik geen tijd Maarten want Betty is mijn dagelijkse auto en het is nu nog geen weer om op de motor njaar het werk te gaan.
Reviseren is zowiezo geen optie want de koelgalerij in de kop is van binnenuit doorgeroest. Er komt onder het kleppendeksel koelvloeistof door het gietijzer. Nu kan ik er een andere kop opzetten,maar de koelgalerij in het onderblok is net zo'n bonk roest aan de binnenkant dus dat is alleen maar uitstel van executie.
Ik rijdt best al een tijdje met dit probleem en het blokje loopt nog als een zonnetje. Alleen verdwijnt de koelvloeistof de laatste tijd wat rapper en de olie is groen in 2000Km.
Ongelofelijk dat het blokje dan nog zo lang zo mooi blijft lopen.

Ik heb een 2,25Petrol blok uit een 110 gekocht.
Blokje is in 2005 gereviseerd door Turner geleverd en heeft ook nog een geflowde kop.
Hij hangt net op zijn plek. Nu alles weer opbouwen en aansluiten en dan kan ik weer.
Succes met jou probleem. Hoop voor je dat het meevalt.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('11b8f67198ddfd599e25bb3af45e8540', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16422830, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('2aef8d765243247733182a132f388458', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16422830, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: grote stoomwolk, lekke koppaking 3,9l V8, gevolgschade??

Geplaatst: ma 11 mar 2013, 18:26
door Michael110V8
Wat heb jij een mooi blokje nu Eric!!

Uitslag, maar nog wel een vraag.

Geplaatst: vr 15 mar 2013, 10:10
door Maartenb
De auto heeft een week bij de garage gestaan. Diverse test uitgevoerd, waarbij het koelsysteem meerdere malen fiks onder druk is gezet Nadat er een klein lekje in de radiator was gedicht is er geen drukverlies.
Met een drukmeter op het koelsysteem is er ook geen plotselinge drukopbouw te constateren, zoals je zou verwachten bij een lekke koppakking.

Het lijkt dus allemaal mee te vallen, maar ik vraag mij wel af wat de "normale" werkdruk van dit koelsysteem is. Ik vind dat de slangen van het koelsysteem zo hard worden. Weet iemand bij welke druk het overdrukventiel moet openen? Misschien zit er bij mij wel een verkeerde dop op.

Groet, Maarten

Re: Uitslag, maar nog wel een vraag.

Geplaatst: vr 15 mar 2013, 11:01
door Tom_RRC
Ook al zit er een goede dop op... Deze kan nog steeds kapot zijn.
Hoe oud is de radiator, er zat al een klein lekje? Gewoon vernieuwen een radiator. Analyseren kost meer geld dan een nieuwe. Dan heb je 1 punt in ieder geval goed.
Spoel de koelkanalen eens door van het blok.
Goede thermostaat? Doe eens wat koeler (bij 3.9 zet een garage er vaak 88gr in. Dit terwijl 82 veel beter is voor een 3.9).

Is het blok warm onder druk gezet?

Succes

Re: Uitslag, maar nog wel een vraag.

Geplaatst: vr 15 mar 2013, 12:49
door Bart van Dessel
Maarten, bij welke garage staat je auto? Een Rover V8 kenner? als je dit topic start met een kapot gesprongen waterslang en veel witte rook dan verwacht ik toch meer dan een gaatje in de radiateur en een nieuwe paus.
Bovendien is afpersen met een koude motor ook niet helder....maar dat is allemaal al beschreven zoals je weet.

Gr, Bart

Re: Uitslag, maar nog wel een vraag.

Geplaatst: vr 15 mar 2013, 16:20
door Maartenb
Helaas, geen Rover V8 kenner maar wel een kundig monteur met veeeel ervaring. Dit betekene echter niet dat hij alles weet, vandaar dat ik hier wat extra info en ideeën probeer te vinden.

Bij aanvang van dit topic verwachtte ik ook veel meer ellende. Uitgaande van de gedane testen kwam de stoomwolk onder de auto vandaan en dus niet uit de uitlaatpijp zoals ik eerst dacht.
Het gaatje in de radiateur verklaart wel het koelvloeistofverlies dat ik vooraf al een tijdje had. Dus als dit nu op peil blijft zit ik goed....

Groet, Maarten

Re: Uitslag, maar nog wel een vraag.

Geplaatst: vr 15 mar 2013, 16:25
door Bart van Dessel
Oké, deze aanvulling schept helderheid Nu maar hopen dat alles goed blijft, toch vind ik die springende koelwaterslang vreemd. Gewoon rijden en alles goed in de gaten houden!

Gr, bart

Re: Uitslag, maar nog wel een vraag.

Geplaatst: vr 15 mar 2013, 16:25
door Maartenb
Ik zal een nieuwe dop bestellen en daar meteen een koelere thermostaat bij doen. Kan nooit kwaad.

De motor is niet zo lang geleden uit elkaar geweest en toen schoongemaakt. Ik heb het blok zo gekocht en heb het zelf dus niet gedaan. Misschien doe ik dit alsnog wel. De radiateur is er nu afgeweest en gespoeld en loopt goed door.

Zover ik weet is het blok niet warm onder druk gezet of beiden (koud en warm). Ik zal eens navragen, maar ik dacht dat het probleem van warm onder druk zetten is dat de druk juist oploopt door het naverwarmen van de koelvloeistof door het blok??
Heb ik dit dan mis? Dan hoor ik dit graag van je.

Groet, Maarten

Re: Uitslag, maar nog wel een vraag.

Geplaatst: vr 15 mar 2013, 16:28
door Maartenb
Die koelwaterslang is net naast een slangeklem gescheurd. Ik denk, aan de zwelling te zien, dat het een al flink oude slang was die al eens is ingekort, waardoor er door het bewegen van het motorblok een scheur in is gekomen.

Groet, Maarten