Pagina 1 van 1

Laadstroom lampje

Geplaatst: wo 06 mar 2013, 10:14
door pieter k
Nog een dashboard vraagje ....
Mijn laadstroom lampje heeft het nooit gedaan en nu ik bezig ben met alle draden te vervangen, wil ik dit weer graag aan de praat hebben. En nou loop ik hier tegenaan:

Tussen de voorstoelen zit nog kastje met een amperemeter. Deze wil ik voorlopig nog laten zitten, maar daar vond ik een bruin-gele draad die (als een gele draad) naar het paneel gaat achter de bijrijder stoel. Ik ging ervan uit dat dit de draad is, die na het starten van de motor spanning levert voor het laadstroomlampje en daarmee het lampje dooft.

Maar nu blijkt dat wanneer ik de motor op contact zet, er al een spanning op staat! Het laadstroomlampje gaat dan dus helemaal niet branden. Dat hoort toch niet?
Ik kwam er ook achter dat zodra ik spanning meet, na enige seconden de spanning naar 'nul' zakt. Weet iemand hoe dit zit?

gr. Pieter

---0oo--- 109 ex defensie rhd 1979 benzine ---oo0---
note.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4040776b17b8a1729928cab378475e24', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fbrutus.kuivenhoven.net%2Fwp-content%2Fuploads%2F2011%2F08%2Fnote.jpg', 'http://brutus.kuivenhoven.net/wp-content/uploads/2011/08/note.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fbrutus.kuivenhoven.net%2Fwp-content%2Fuploads%2F2011%2F08%2Fnote.jpg', '', 16411221, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Laadstroom lampje

Geplaatst: wo 06 mar 2013, 18:47
door G-men (Gargamel)
Even uitgaande van een dynamo met ingebouwde spanningsregelaar klopt het dat er met contact aan spanning op het lampje staat.

Hert lampje is namelijk geschakeld tussen de +12v van je contact en de spanningsregelaar van de dynamo.
Als je het contact aanzet komt er 12v op het lampje. De aansluiting op spanningsregelaar is echter nog 0v. Ergo het lampje gaat aan.
Als de motor loopt gaat de aansluiting op de spanningregelaar naar +12 omdat de dynamo functioneerd. Er staat dan aan beide kanten +12 op het lampje, en het gaat uit.

Het is zelfs zo dat de stroom die door het lampje loopt door de spanningregelaar gebruikt wordt om de dynamo te "starten". Als het goed is, zit er nu dus op een andere weg spanning aangesloten op de regelaar. Even checken dus.

Gerrit

>> Landrover => Changing drivers into mechanics for over 60 years !! <<

Re: Laadstroom lampje

Geplaatst: do 07 mar 2013, 10:57
door pascal ubags
en als dat niet zo is zoals peter beschrijft, er geen stroom aangeloten is om de dynamo te bekrachtigen,
dan gebeurt er het volgende
na starten meet je de accu spanning, 12,? volt
en pas bij ongeveer 2a3000 toeren springt hij naar 13,6 of 14 volt dan pas gaat hij laden.
gr pascal

Re: Laadstroom lampje

Geplaatst: do 07 mar 2013, 23:02
door pieter k
He hoi, dank voor de reacties!
Om te beginnen: ik was vergeten te zeggen dat het om een 24v volt auto gaat. Dat zal niet uit moeten maken lijkt me. Maar Ik heb alleen geen idee of ex-leger een dynamo heeft met ingebouwde spanningsregelaar? Of zou ik die ergens anders moeten vinden?

Het is dus nu zo dat het lampje niet aan gaat wanneer het op contact gaat. Blijkbaar komt er op 1 of andere manier spanning vanaf de regelaar/dynamo? naar het lampje. Ik moet dus zien te achterhalen waar die vandaan komt.

Zou het dan kunnen dat die regelaar stuk is? Want als ik de auto op contact (dus niet start) zet loopt de gemeten spanning ook weer terug naar 1v ofzo. Ik heb trouwens nooit problemen gehad met laden, maar dat kan blijkbaar ook als de regelaar stuk is en ik meer dan 2000 toeren maak.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/03/2013 22:21 door pieter k.

Re: Laadstroom lampje

Geplaatst: vr 08 mar 2013, 07:46
door pascal ubags
hoi pieter
je weet toch wel welke dynamo erop zit, is het een gelijkstroom of wisselstroom
de ene heeft een diodebrug er in zitten of te wel regelaar
de ander heeft hem los ervan
het aantal v maakt niet uit
maar als je het verschil niet weet dus niet zo veel verstand van techniek wordt het moeilijk, allemaal uitte leggen zeker met tekst, al hier, en zou ik je adviseeren om even bij iemand langs te gaan die je e e a kan uitleggen.
plaats hier een oproepje voor iemand uit de buurt, er zullen er vast wel reageeren en je weg wijs maken onder het genot van een kopje koffie.
een ander alternatief is, demonteer de dynamo en ga naar een auto elektro zaak en zet hem aldaar even op de test bank, dit is meestal gratis, en kost 5 min.
als je een losse regelaar hebt deze ook even mee nemen.

gr pascal

Re: Laadstroom lampje

Geplaatst: vr 08 mar 2013, 10:43
door pieter k
> je weet toch wel welke dynamo erop zit, is het een gelijkstroom of wisselstroom
Ik vermoed een wisselstroomdynamo

> zou ik je adviseeren om even bij iemand langs te gaan die je e e a kan uitleggen. plaats hier een oproepje voor iemand uit de buurt, er zullen er vast wel reageeren en je weg wijs maken
> onder het genot van een kopje koffie. een ander alternatief is, demonteer de dynamo en ga naar een auto elektro zaak en zet hem aldaar even op de test bank, dit is meestal gratis, en
> kost 5 min. als je een losse regelaar hebt deze ook even mee nemen.
Daar zeg je wat! Als autodidact is dit helemaal niet bij me opgekomen.....

Intussen toch wel heel wat geleerd in dit topic. Dankjulliewel! Ik weet nu dat de grote doos achter mijn stoel de spanningsregelaar is en ik dus een wisselstroom dynamo heb. Als ik mijn dashboard definitief dicht heb, zal ik inderdaad maar even naar de garage in het dorp fietsen en vragen of regelaar door willen meten.

groetjes Pieter