Pagina 1 van 1
bobine wordt heet
Geplaatst: za 02 mar 2013, 19:30
door bram-rrc
Range rover.
V8. 1973 (blok van 86)
onsteking: Sparcon electronisch.
Nieuwe verdeelkap lucas, nieuwe bougiekabels bosch, bougies een jaar oud (bijna niet mee gereden) champion.
Loopt (liep) al jaren goed. Bosch 12V bobine. Zelfde als in een 3.9 orgineel zit.
Sinds kort gaan m'n bobine's kapot.
Dacht eerst dat het kwam, omdat ik hem op contact had laten staan, dan wordt de bobine ook bloed heet.
Maar vandaag m'n 3e bobine defect. Nieuwe erop gezet. Wordt echt heet na 10 min stationair draaien.
Als ik op internet zoek, hebben ze het bij een orginele onsteking over een kapotte versterker module.
Iemand nog een ander idee wat het zou kunnen zijn
Re: bobine wordt heet
Geplaatst: zo 03 mar 2013, 10:39
door Michel WaZ
[www.landroverweb.com]
Even scrollen,
Meten is weten, zo op een afstandje kan het alles zijn , maar het klinkt als een vette sluiting ! In dit hoofdstuk staan de maximale waarden, tevens staan hier een paar tests die je kan uitvoeren. Even je multi-meter erop.
Succes Michel
Re: bobine wordt heet
Geplaatst: zo 03 mar 2013, 10:40
door Boelo
Bram, bij mijn auto wordt de bobine ook heet maar blijft wel heel.
110
1984
3,5 V8
Elektronische ontsteking
Maar nog met voorschakelweerstand... Bij jou toevallig ook? Zou dat de boosdoener kunnen zijn?
Groeten Boelo
Re: bobine wordt heet
Geplaatst: zo 03 mar 2013, 10:47
door G-men (Gargamel)
Bij de standaard bobine zou ik ook als eerste denken aan de voorschakelweerstand, waardoor de spanning (en dus de stroom) in de bobine gewoon te hoog wordt. En dan wordt het spul echt veel te warm. Ook een aantal electronische ontstekingen gebruiken een 9v bobine, en dan zit de weerstand in de ontstekingsmodule.
Als je echt zeker bent dat je een 12v bobine hebt, zou mijn eerste gedachte zijn dat er een verkeerd type in zit. b.v. een model voor een 4 cilinder.
Deze zijn anders opgebouwd en misschien dat dit een oorzaak kan zijn..
Gerrit
Re: bobine wordt heet
Geplaatst: zo 03 mar 2013, 11:25
door Jos Daalmans
Hoi,
Even technisch verhaal:
Een Bobine krijgt wel stroom of geen stroom, bij een elektronische ontsteking loopt er stroom door de bobine die dan razendsnel (speciale transistor die de stroom schakelt), de stroom onderbreekt. De bobine (en dat is de eigenschap van een spoel) wil de stroom in stand houden. Hiervoor verhoogt de spoel de spanning, echter loopt er nog steeds geen stroom, totdat de ingaande kant van de bobine wat spanning betreft vastloopt tegen een paar Zener-diodes die de ingaande spanning dan bij iets van 300 Volt afvangen. Op dat moment loopt er klein stroompje door de spoel aan de ingang van de bobine en de Zener-diodes. Op dat moment ook wordt de vonk geproduceert, door de transformator werking van de bobine. Tot dusver allemaal niet zo spannend.
Echter, wat is de Duty cycle van jou elektronische unit. Een bobine moet een bepaalde verhouding tussen wel en geen stroom hebben. Vroeger noemde met dit de contact-hoek of Dwell van een ontsteking met contactpunten.
De bobine moet eerst onder stroom (als gevolg van de spanning) worden gezet. Het magnetische veld bouwt zich in de kern van de spoel op en wacht dan tot de stroom aan de ingang (primaire kant) wordt onderbroken. Normaal zou zo een dutycycle op 50% moeten liggen, is dit b.v. 90%, dan loopt er 90% van de tijd stroom door de bobine. DIt is ingeveer hetzelfde als je vroeger de motor op contact liet staan en het contactpunt gesloten was. De bobine werd dan ook heet.
Wat is nu de oorzaak van deze hete bobine:
- of de elektronica laat het gedeeltelijk afweten en onderbreekt te kortstondig de stroom om een vonk te maken
- of de zener-diodes in de bobine werken niet goed meer (meestal een aantal in serie waarvan er een defect is) waardoor de elektronica op zijn beurt weer gek gaat doen en de stroom te lang laat lopen.
Om dit te constateren, moet je met een oscilloscoop (Zo een kijk-kastje voor spanningen zichtbaar te maken) gaan kijken en vaststellen wat de duty-cycle is Heb er een en woon in het zuiden van Limburg).
Ik denk dat je eerst moet kijken of je soms geen 9 Volt bobine hebt (die dus een ballast-weerstand moet hebben). Als dat niet het geval is, moet je toch een de elektronische Unit wisselen (van een collega Larist misschien)
Er zijn ook ontstekingen die daar anders mee omgaan. Moderne ontstekingen, computergestuurd corrigeren dit bij elk mogelijk toerental. en gaan niet van een timer uit, maar van een "hoekmeting".
Succes en sleutel ze,
Jos
Re: bobine wordt heet
Geplaatst: zo 03 mar 2013, 15:26
door bram-rrc
fout geplaatst
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/03/2013 14:27 door bram-rrc.
Re: bobine wordt heet- update
Geplaatst: zo 03 mar 2013, 15:27
door bram-rrc
Ik heb de vraag ook aan Sparcon gesteld. Is het merk van de electronische onsteking. Nl produkt.
De ontsteking is zeker goed deze werkt of niet meer zit daar niet tussen.
Gebruik bobine 2210119027 van bosch deze is 3,5 ohm en neemt minder stroom.
Controleer de accuspanning op de plus van de bobine bij draaiende motor deze moet ongeveer 14,2
max volt zijn . Is dit hoger 15 of 16 volt dan is de spanningregelaar defect vervang deze dan er staat anders veel meer op het springen dan alleen de bobine Veel bobines zijn tegenwoordig 1,6 ohm die moeten een voorschakelweerstand hebben.De boven genoemde niet. Lang op contact staan meer dan 30 minuten in de zomer zal ook de bovengenoemde geen goed doen en moet je altijd voorkomen.
Ik meet op een nieuwe Valeo bobine maar 1 ohm weerstand. Dus dat klopt wel.
Wel raar dat het eerst een paar jaar zo'n bobine wel goed gaat...
Maar eens zo'n blue coil van Bosch halen.
12V Bosch Blue Coil with Mounting Bracket, US Version, 00-012US is a factory replacement Bosch Blue Coil with the 3 ohm impedance (internal resistance), compatible with points, and points replacement devices, in 12V electrical systems. There are 5 DIFFERENT "Bosch Blue Coils" last we checked, only ONE is correct for you (This one). If you are running points, or a a points replacement device (Compufire or Pertronix), you MUST make sure your ignition coil has the ballast resistor. Stock Bosch blue coils have the 3 ohm ballast resistor INSIDE the coil. If your coil or primary ignition winding doesn't have this ballast, the distributor will BURN UP and leave you walking. This coil comes WITH the mounting bracket too!