Pagina 1 van 1
vraag dieselretourleiding 200tdi - opgelost!
Geplaatst: vr 01 mar 2013, 12:40
door Joadalama
Beste allemaal,
even een vraag over de retourleiding van de injectiepomp naar de tank in 90 met 200tdi disco blok. Kan er valse lucht getrokken worden via de retourleiding? Het zit namelijk zo:
Mijn motor loopt mooi en trekt lekker tot zo'n 2500 toeren. Tot 3000 wordt het al wat minder, bij 3000 is het op. Het lijkt er op dat er niet meer diesel komt en/of valse lucht aangezogen wordt. Alle voor de hand liggende zaken heb ik inmiddels gecontroleerd (leidingen, brandstoffilter vernieuwd, opvoerpomp vernieuwd, pijpjes op de tank gecontroleerd, turbo druk is max 0,8 bar, boost leiding is goed, slangen rond intercooler goed, intercooler zelf is brandschoon, nieuwe injectors, blok en kop gereviseerd, injectiepomp na laten kijken).
Enige verdachte is mijn ogen nog de retour. De leidingen tussen de injectors zijn goed, de leiding vanaf de banjobout achter op de injectiepomp naar de tank is een beetje dodgy, maar dicht. Maar als ik in het onderdelenboek kijk zie ik dat het pijpje dat op de tank zit voor de retour, bij een benzine motor kort is en bij een diesel (vanaf chassisnummer 243343) lang is en dus altijd onder het dieselniveau in de tank staat. Nu is de auto van origine een benzine auto, maar is er een 200tdi conversie gedaan met behoud van de originele tank en bijbehorende pijpjes (dus een kort retourpijpje). Kan het zijn dat er dus valse lucht aangezogen wordt vanuit de tank? En wie weet of er motorisch iets is veranderd vanaf vin nummer 243343? Dat lijkt me namelijk best een vroeg nummer (dat van mij ligt er overigens nog voor, maar is niet van belang omdat het eerst een benz. auto was).
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/03/2013 21:15 door Joadalama.
Re: vraag dieselretourleiding 200tdi
Geplaatst: vr 01 mar 2013, 13:03
door Bob met Piet
Heb je bij de opvoerpomp de juiste dikte pakking/vulschuimpje gemonteerd? Dus, zodat de hendel de juiste afstand heeft ten opzichte van de nokkenas.
Bij mijn opvoerpomp zaten verschillende diktes erbij.
Groet Bob
Ninety 1985 2.5D n/a 200TDI Disco powerrrrrrrr
--> mod_embed_images_loadimage('d03ffd5dcd0f165b887adce7da502b49', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Ffile.php%3F1162%2Cfile%3D101%2Cfilename%3Dlaro.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/file.php?1162,file=101,filename=laro.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Ffile.php%3F1162%2Cfile%3D101%2Cfilename%3Dlaro.jpg', '', 16400837, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: vraag dieselretourleiding 200tdi
Geplaatst: vr 01 mar 2013, 13:19
door Joadalama
Ja Bob, dat is ook nog een dingetje. De oorspronkelijke opvoerpomp had alleen een papieren pakking tussen het dekseltje op het blok en de pomp. Bij de nieuwe heb ik dat maar zo gelaten. Maar of dat goed is weet niemand. Het dekseltje zelf heeft wel een verhoging, dus ik denk dat het opvulblok niet nodig is. Heb al veel gezocht op dit onderwerp en het enige dat ik tegenkwam was dat het opvulblok gebruikt wordt bij aftermarket pompen met een langere arm en/of bij oudere dieselmotoren. Ik heb het idee dat de opvoerpomp wel werkt. Als de nokkenas verkeerd staat en de arm dus omhoog duwt werkt de handmatige bediening niet, draai je de motor zodat de arm vrij is dan pompt die handmatig prima.
Re: vraag dieselretourleiding 200tdi
Geplaatst: vr 01 mar 2013, 13:35
door Gerard
Heb je ook een brandstoffilter+houder van een 200Tdi gebruikt?
Het filter van een 2.5n/a zou niet voldoende flow hebben.
Wordt wel eens tegengesproken, maar heb het ook van diverse kanten bevestigd gekregen.
(Op de retourleiding komt druk trouwens te staan, hij gaat gegarandeerd lekken als die niet helemaal dicht is.)
Gerard
Re: vraag dieselretourleiding 200tdi
Geplaatst: vr 01 mar 2013, 14:15
door Joadalama
Brandstoffilter en houder komen met grote zekerheid van de discovery af. Heb de conversie niet zelf gedaan. Maar een brandstoffilter van een disco past er op en ziet er heel anders uit dan het dieselfilter van een NA.
Re: vraag dieselretourleiding 200tdi
Geplaatst: vr 01 mar 2013, 15:01
door Thimo
Beste Joadalama,
Heb je ook eens gekeken op www.uniteddiesel.co.uk ?
Misschien staat er iets nuttigs voor je bij ( in de problemen referentietabel ).
Mvg Thimo.
Re: vraag dieselretourleiding 200tdi
Geplaatst: vr 01 mar 2013, 17:51
door Sylvester
Hi, zit er een waterafscheider tussen? die misschien dicht zit.
Uit het verhaal lijkt het erop dat de motor niet genoeg te eten heeft.
Groet Sylvester.
Re: vraag dieselretourleiding 200tdi
Geplaatst: vr 01 mar 2013, 19:51
door jeroen
Een 2,5na filter heeft voldoende flow voor de 200tdi.
Re: vraag dieselretourleiding 200tdi
Geplaatst: vr 01 mar 2013, 19:57
door Oscar
Je schrijft dat de retour van de injectiepomp naar de tank gaat, dat hoort niet..
De leidingen komen samen op je brandstof filter, daar vandaan gaat de retour naar de tank.
Van de injectoren loopt de retour van de gallerij naar de injectiepomp terug, van de injectiepomp weer naar je filter, van je filter (bovenop) terug naar de tank.
Ik heb mijn brandstofsysteem van de 2,5 n/a (ex-mod) gelaten zoals het was alleen de retour aangepast (2,5 n/a heeft retour vanaf de achterste injector naar het filter met een dubbele banjo) en het werkt prima.
Oscar
In dienst : SIII 88", One Ten Tithonus, FL2 TD4 hse aut.
Uit dienst: One Ten V8 ex-mod, 110 td5 sw, FL1 td4 sw
www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl
Re: vraag dieselretourleiding 200tdi
Geplaatst: vr 01 mar 2013, 22:09
door Dieseldriver
Hee hoi,
Zijn de banjobouten op het brandstof filter niet eens verwisseld. Die van de retour ziet er van de buitenkant het zelfde uit, echter zit er aan de binnenkant een veel kleiner gaatje in.
Ik heb zelf namelijk de zelfde storing gehad bij de 90 200tdi van mijn schoonvader. Deze trok wel aardig, maar was bij 3000 rpm totaal uitgeput. Ik heb er tijden om moeten zoeken, totdat ik bijna helemaal en plofte en het hele externe brandstofsysteem opnieuw heb gemonteerd. Toen pas kwam ik er achter dat er verschil in de banjobouten zit die in het brandstoffilterhuis zijn geschroefd. Moeite waart om even te checken denk ik. Hoop dat je hier wat aan hebt.
Grt'n Leo
Re: vraag dieselretourleiding 200tdi - opgelost!
Geplaatst: vr 01 mar 2013, 22:12
door Joadalama
Hoi Oscar, daar had ik eigenlijk nog nooit van gehoord. Als ik het filmpje van trailerfitters bekijk dan geeft hij ook aan dat de retour vanaf de pomp naar de tank gaat. Welliswaar heeft hij het hier over een discovery, dus ik weet niet of dat bij een defender anders is.
Wat betreft meuk in de sedimenter, die heb ik niet, dus daar zal het niet aan liggen.
Het goede nieuws is dat het er op lijkt dat het opgelost is. "the beast is unleashed!". We hebben vanmiddag toch nog een keer de gaskabel met twee man gecontroleerd. Het bleek dat er wat speling in de bevestiging van de kabel op de pomp zit, waardoor bij vol gas de governor net niet tegen de aanslag kwam. De schroef onder het pedaal iets ingedraaid en daar ging die! Effe de snelweg op gegaan en zonder enorme aanloop 125 echte kilometers. Poeh, wat een power zit er in, je zou er bijna mee gaan stoplicht sprinten . Ook berg op laag vanuit de toeren is het sleuren geblazen. Ik kan bijna niet wachten om met tenttrailer door de ardennen te blazen.
Morgen maar even een nieuwe gaskabel scoren.
Iedereen bedankt voor het meedenken. Blijft natuurlijk de vraag wel staan waarom de retourpijp van een diesel "onder water" staat en die van een benzine niet. Niet belangrijk, maar meer nieuwsgierigheid.
Groeten
Joachim (die dit weekend met de grootste smile die er is, achter het stuur van een groene 90 te vinden is)
Re: vraag dieselretourleiding 200tdi
Geplaatst: vr 01 mar 2013, 22:15
door Joadalama
Been there, dat was aan de hand toen de motor na de revisie grote witte wolken uitbraakte en helemaal niet op toeren wilde komen. Heeft Bart van D. nog een symbolische gouden moersleutel voor gekregen.
Re: vraag dieselretourleiding 200tdi - opgelost!
Geplaatst: za 02 mar 2013, 00:39
door Oscar
Joachim,
Mooi dat de oplossing weer zo simpel is.
De manier waarop ik het aangesloten heb is met behoud van het systeem dat in de miltaire 2,5n/a zat.
Na allerlei manuals doorgelezen te hebben is dat inderdaad niet normaal voor een 200tdi, maar het werkt prima.
In alle schema's die ik gevonden heb loopt retour direct van injectiepomp terug naar de tank.
Oscar
In dienst : SIII 88", One Ten Tithonus, FL2 TD4 hse aut.
Uit dienst: One Ten V8 ex-mod, 110 td5 sw, FL1 td4 sw
www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl