Aanschaf tips compressor gevraagd voor auto spuiten/sleutelen en

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Lucas van Lierop

Aanschaf tips compressor gevraagd voor auto spuiten/sleutelen en

Bericht door Lucas van Lierop »

Ik ben voornemens een compressor aan te gaan schaffen om mijn auto te kunnen spuiten.

Na deze klus wil ik op termijn ook andere luchtgereedschap gaan gebruiken en binnen een aantal jaar zal er wel een huis verbouwd gaan worden waar bij een compressor vast ook van pas komt.

Wat ik al geleerd heb van een beetje googlen:
Om te spuiten heb je nodig:
- Een redelijk drukvat voor constante druk
- Een olieafscheider en een waterafscheider
- Een behoorlijke afgiftecapaciteit (niet te verwarren met aanzuigcapaciteit)

Uit praktische overwegingen zoek ik vooralsnog geen krachtstroom variant, indien dat onverstandig is hoor ik het graag!

Ik zoek een fatsoelijk apparaat maar heb ook geen oneindig geld dus ik probeer uit te vinden wat voor mij de beste prijs/mogelijkheden verhouding oplevert.

Wie heeft er nog meer (merk) tips waar ik aan moet denken?

Alvast bedankt,

Groet
Lucas
Joadalama

Re: Aanschaf tips compressor gevraagd voor auto spuiten/sleutele

Bericht door Joadalama »

Beetje flauw, maar koop het de compressor met de grootste capaciteiten (afgifte en reservoir) die je op 220v kan aansluiten. Echter mijn eigen ervaring is dat je voor zwaar luchtgereedschap (slagmoersleutel, slijptol, boormachine. straalkast etc.) echt een hele flinke compressor moet hebben. Die lopen meestal op krachtstroom. We hebben in de werkplaats een krachtstroom compressor van atlas copco staan, met een behoorlijk reservoir, en zelfs daar werkt een slagmoersleutel niet echt goed op. Naar mijn idee moet je daar echt een professionele opstelling voor hebben met een schroefcompressor, luchtdroger en grote drukketel.

Naar mijn idee zul je dus een aantal dingen niet kunnen doen met een "kleine" compressor (220v). Zaken die afvallen zijn stralen en luchtgereedschap waar kracht mee gezet moet worden. Voor verf spuiten (HVLP spuit), remmen ontluchten, poliijst apparaat, nietpistool en gewoon lucht pistool kun je prima met zo'n kleine compressor uit de voeten. Plaats inderdaad wel een waterafscheider.

Ik weet niet waar je woont, maar bij van Cranenbroek hebben ze best aardige compressors en benodigdheden. Verwacht geen super-profi kwaliteit, maar voor de hobbyist is het aardig spul een redelijk betaalbaar. Ze hebben daar ook waterafscheiders, koppelingen, slangen en luchtgereedschap. Wordt in china gemaakt en kost geen drol. Aan jou zelf te beoordelen of dat is wat je wil. Alle waar is immers naar zijn geld (of zoals de duitsers zeggen: was nichts kostet ist auch nichts wert). Hun waterafscheider heeft in ieder geval langer uitgehouden dan de professionele afscheider van Festo.

Verder heb je dan nog verschil tussen olie gesmeerde compressors en olievrije. Daar weet ik helaas niks zinnigs over te zeggen, maar wellicht dat iemand anders daar wel een tip over kan geven.
Lucas van Lierop

Hallo Joadalama,

Helemaal niet flauw hoor, alle info is welkom, dus dank! :-) Voor mij is het zeer nuttig om te weten wat wel en niet kan (in de praktijk, niet volgens de folder). Ik ben wel op zoek naar kwaliteit, ik heb n.l. geleerd met elektrisch gereedschap dat ik metabo/bosch groen/makita etc. gewoon sloop na een tijd, nu koop ik Bosch Blauw (ook daarin is veel keus in prijs) en dat gaat beter.

Ergo: ik heb liever een apparaat wat niet alles kan maar wel goed is in wat ie wel kan en lang meegaat dan een (oneerbiedig gezegd) hobbyding. Alleen ik weet dus helemaal niet welke merken/modellen etc. ik dan aan moet denken.

Ik klus momenteel in Sterksel (Eindhoven) dus Cranenbroek zit so wie so in de buurt, verder kwam ik ook b.v. deze site tegen, is dat iets?
[www.airpress.nl]

Gr
Leendert

Bericht door Leendert »

Ik heb al jaren Airpress compressors, en die bevallen prima.
Een jaar of 4 geleden heb ik mijn hudige compressor gekocht, dit is een Airpress 100/350 op 220V(100 liter tank en een pomp met 350 liter aanzuig lucht per min.)
Stralen gaat met de klijnste nozle en op 5 bar. Schuren of slijpen gaat wel voor korte periode.
Spuiten, slagmoersleutel en luchtratel zijn geen enkel probleem.
De tank inhoud is alleen belangrijk voor veel lucht gedurende een korte periode.
De pomp opbrengst is belangrijk voor langdurig gebruik (de pomp moet het lucht verbruik bij houden)
Verder zijn op 220V niet veel grotere pompen beschikbaar.

Succes met de keuze
Lucas van Lierop

@Leendert, goed om te horen dat je er iig tevreden over bent!
Patrick Nieuwenhuis

Bericht door Patrick Nieuwenhuis »

Bij die Airpress compressors site zie ik ook persluchtketels staan ,kan je die extra als aanvulling erbij zetten?
Arjan.

Bericht door Arjan. »

Lucas,

omdat er niet veel mensen krachtstroom en ruimte hebben.
Zijn 2e hands compresoren op 380 met een 500 liter tank mooi van prijs.

Gr Arjan.

Spaar je ome willem wel een beetje. ;-)
Stage-2

Bericht door Stage-2 »

Deze doet volgens mij wat jij wil.

cheerz, Mo
1984 Land Rover 110 (powered by Nissan FD35T) VERKOCHT
1976 Magirus-Deutz 170D12
[birgidenmaurice.shareyourstory.nl]

181415.jpg --> mod_embed_images_loadimage('610ab683d2bea2191d469db7af0ec157', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', 'https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/image.shareyourstory.nl/181415.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', '', 16400052, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-4MBHFJWP.jpg --> mod_embed_images_loadimage('58096bc24ec4ff7e9a4cfc466b047604', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4MBHFJWP.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', '', 16400052, 600, 600, 'Loading image ...', false);
plaetje

Bericht door plaetje »

kijk daar eens
[www.valkenpower.com]

ze hebben ook die jij wild
is in maasbracht eerste afslag naar de brug over de maas

limburgrover
ken

Bericht door ken »

plaetje Schreef:
-------------------------------------------------------
> kijk daar eens
> [www.valkenpower.com]
> =du
>
> ze hebben ook die jij wild
> is in maasbracht eerste afslag naar de brug over
> de maas
>
> limburgrover

Ziet er weinig professioneel uit eerlijk gezegd , de ene heeft een 360 volt aansluiting nodig , nr 2 een 380 volt en nr 3 een 400 volt aansluiting nodig
Het zal wel weer niet goed zijn voor kenners , maar de meeste compressorblokken komen uit italie , o.a een aantal soorten van ingersol rand , shamal, creemers , clark , airpress ( vrb friesland levert deze ) etc. en zijn allemaal wel goed en betrouwbar te noemen . Met de andere "soorten" moet je gewoon zelf een goed gevoel bij hebben , vaak gaat dat best goed gezien de service en gebruik er van als hobbymatige gebruiker .
Neem een 380v aansluiting en leef je uit ipv een 230 volt compressor die net te veel stroom trekt tijdens koud opstarten en blijft 'hangen 'en de motor verbrandt , je bent dan zo 200 a 250 euro armer doordat je aansluiting te weinig stroom levert in je schuur waar ook nog eens de keuken,hal, buitenverlichting en weet niet meer op zit
Bert van Halen

Bericht door Bert van Halen »

Lucas,

Ik heb hier een zware 220 volt airpress staan en die draait bijna dagelijks.
Staat er nu denk ik 5 jaar en nooit een probleem, bevalt me prima.

Gr.

Bert.
Patrick Nieuwenhuis

Bericht door Patrick Nieuwenhuis »

waar haal je zo snel 380v vandaan ,moet je dat aanvragen?
arjan

Bericht door arjan »

p.nieuwenhuis Schreef:
-------------------------------------------------------
> waar haal je zo snel 380v vandaan ,moet je dat
> aanvragen?

gewoon bij de gamma in het rek hoogspanning.
Waarschijnlijk een rood met geel doosje.
sjeroens

Bericht door sjeroens »

230, 380...
Ik zou gaan voor iets mannelijkers, 3.5ltr v8 aangedreven of zo iets.... En om die dan te verplaatsen een 101" onderstel met 9.00r16 eronder. en in plaats van een softtop zou ik er een vaste opbouw op doen, das wel zo makkelijk in de winter, en laten we er meteen een standkachel inbouwen.
J.
Ben leert elke dag van zijn Laro's

Bericht door Ben leert elke dag van zijn Laro's »

Ik heb de airpress 600/200 daar ben ik best te spreken over, maar is wel een 400 volt machine.

Als je de mogelijkheid heb, zou ik in ieder geval een 400 volt uitvoering nemen.

Ik gebruik hem voor slijpen, schuren, de straalkast, knabbelschaar, luchtsleutels enz.

Maar goed, ik ben geen dagen bezig.

Maar als je de mogelijkheid heb zou ik voor een 3 fase uitvoering gaan.
Erik750SF

Bericht door Erik750SF »

Heb bij bovengenoemde Cranebroek vijftien jaar geleden een Electra Beckum tweecilinder op 220 gekocht.
Het is een v twin met de krukas in lijn gekoppeld met de motoras, dus zonder v snaar die wrijving veroorzaakt, of verslijt.
Ik denk (maar weet het niet zeker) dat ik van de motor ook de condensator kan verwijderen en hem dan kan aansluiten op 380V.
220v is ook makkelijker bij een verbouwing.
Luchtsleutel gaat wel als je niet constant hoeft te schroeven, schuurmachine lijkt me lastiger om steeds te moeten wachten.

Erik750SF
109 stationwagon 6-cilinder 1979
Paul Stroink, One-Ten.nl

Bericht door Paul Stroink, One-Ten.nl »

Als je krachtstroom tot je beschikking hebt altijd een krachtstroom apparaat kiezen. Ik zou zelf ook voor een echt merk gaan in plaats van een China machine.
Ik heb zelf best veel China gereedschap, maar dan grof spul waar niet veel mis mee kan gaan. Een kennis van mij had een China compressor die het na een jaar nog nauwelijks deed, toen we hem uit elkaar haalden bleek de zuiger van plastic te zijn .
Ik heb zelf een paar jaar gebruikt gemaakt van een Airpress 220v compressor, 50 liter staand tankje met pompje er bovenop. Eigenlijk ook een China ding, maar hij bleef het wel doen. De luchtsleutel doet het er op, al slaat hij wel constant aan.
Spuiten kan je niet met zo'n ding, of eigenlijk, spuiten kan wel, maar echt mooi spuiten kan niet. Doordat de compressor steeds aanslaat heb je geen mooie constante druk en dat zie je terug in je spuitresultaat. Als het niet helemaal top hoeft te worden gaat het wel. Zorg wel voor een extra goede waterafscheider, doordat zo'n klein pompje continu staat te draaien krijg je erg warme lucht en erg veel kans op vocht.

Om te spuiten gebruik ik een compressor met 1500 liter vat op 10 bar en 1500 liter per minuut, en een vriesdroger om de lucht zo droog mogelijk te krijgen. Met HVLP spuit ik op 2 bar, maar wel met een hoog lucht verbruik.

Denk ook aan afzuiging en een goed spuitmasker, want anders is het erg ongezond. Ik gebruik een volledig masker met overdruk, waarbij ik in theorie nooit meer iets kan inademen en toch voel ik me soms niet helemaal goed als ik veel gespoten heb.
sander "one10"

Bericht door sander "one10" »

Wij hebben op de zaak een 380 compressor met een grote ketel .
Voor het spuiten is deze ideaal , maar heb 2 devilbiss spuiten 1 voor grond en 1voor lak .
Ik spuit met een vrij lage druk en natuurlijk een hele goede afscheider er tussen .
Maar als ik meters moet maken met spuiten gaat de druk wel iets omhoog , spuit voornamelijk 2k lakken
En als grond zink primer .
In de werkplaats staat een andere compressor , die word gebruikt voor de straalkast luchtgereedschap .
Deze kan het goed bijbenen , wel zitten er overal drukmeters op ivm me dat je weet hoeveel druk je nog hebt .
Vooral bij je spuitcabine makkelijk omdat je daar ook de druk moet instellen en het fijn is dat je weet of er genoeg druk is ! , ook van belang is dat als je m regelmatig gebruikt dat je compressor vat zo nu en dan aftapt ! Zit heel wat melk dan weer in , bij ons gebeurd dat maandelijks ! .
Heb thuis maar een klein compressortje maar daar doe ik thuis vrij weinig mee omdat ik meestal op de zaak klus !

Groetjes

sander

110 1984 (2.7diesel Nissan is er uit) 300tdi met r380 en 1:4 tussen bak , proefrit was zeer geslaagd

auke

Bericht door auke »

je kan ook met een frequentie regelaar gaan werken
ik heb er ook net 1 gekocht om mijn brug te kunnen gebruiken die op 380v draait
en ik heb ook geen 380v thuis
werkt prima weet alleen niet af dat ook werkt met een compressor ivm de aan loop snelheid maar michien weet een ander dat wel

gr auke
Mark

Bericht door Mark »

goedkoop en toch veel capacitiet.

ik heb 2 goedkope dingetjes die met 1 slang gekoppeld dus een een groter vat.
comp a en comp b
zet in comp a in de kabel die naar de motor gaat een contactdoos daar steek comp 1 in.
stel de druk van comp b op maximaal zet de druk van comp a op net niet maximaal.
als comp a nu zijn druk bereik stopt de motor en dus ook comp b

nu heb je dus een dubbeltank cap. ik nu 50 lts
en een dubbel pomp cap. ik nu ca 340 l/m
en dat voor 160,-

dit is goedkoper dan een grote terwijl ik nu zelfs meer cappaciteit heb. en
ik trek de slang los en de stekker eruit en heb nu twee kleine handzame apparaatjes

succes

Gr Mark
Lucas van Lierop

Iedereen hartelijk dank voor alle tips, ik ga het nog eens even voor mezelf op een rijtje zetten.

Gr!
Plaats reactie