Pagina 1 van 1
te licht sturen, RRC
Geplaatst: di 19 feb 2013, 22:45
door Ron
Dag,
Ik heb een laat 70er Range Rover en deze stuurt nogal licht. Handig met inparkeren maar op de weg niet echt rustgevend. Swivels zitten vol met vet, stuurdemper vervangen maar hetgeen ik nog wel kan zien is het oliepijl van de stuurpomp dat wat laag is. Zou dit het kunnen zijn of ook misschien de swivels?
bvd,
Re: te licht sturen, RRC
Geplaatst: di 19 feb 2013, 23:22
door robhv
Ik zou beginnen met het afstellen van de swivels. Ik kan morgen eventueel voor je in het boek kijken wat ze aangeven als waarde voor de swivel afstelling.
Maar zorg er uiteraard ook voor dat alle vloeistoffen op peil zijn.
Re: te licht sturen, RRC
Geplaatst: wo 20 feb 2013, 02:20
door Andrew Colville
hoe hoog is de auto, bij 2+ inch lift veeren kan de auto heel licht gaan sturen als er verder niets wordt aangepast.
het kan ( zoals aangegeven ) zijn dat je siwvels te los staan, en dat deze aandacht nodig hebben.
Ook kan het overdruk ventieltje van je stuur pomp vast zitten, en dan heb je dus te veel druk in het stuursysteem waardoor het stuuren heel licht wordt.
Als ik me goed herinner en je motor is verder origineel heb je deze stuur pomp.
610020-STEERING-PUMP.jpg --> mod_embed_images_loadimage('cf75ab098501aa4ed16f3d888ed3cb88', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.lrseries.com%2Fresources%2Fuser%2Fd4bef616888c83d302d056ef9ed2e50465cce1fe%2F610020-STEERING-PUMP.jpg', 'http://www.lrseries.com/resources/user/d4bef616888c83d302d056ef9ed2e50465cce1fe/610020-STEERING-PUMP.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.lrseries.com%2Fresources%2Fuser%2Fd4bef616888c83d302d056ef9ed2e50465cce1fe%2F610020-STEERING-PUMP.jpg', '', 16379998, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Het over druk ventiel zit onder de ( op deze foto ) messing plug.
Ik meen te herineren dat je erbij kan terwijl de pomp op de motor zit, ( wel eens opzetelijk een pomp meer druk gegeven )
zet er wel een lekbak onder en vergeet niet na het klussen de olie peil te controleren.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Re: te licht sturen, RRC
Geplaatst: wo 20 feb 2013, 10:03
door Ron
Dag mannen,
Da's een hoop waardevolle info. Auto heeft standaard veren en motor en wat misschien een oorzaak is, dat de auto geruime tijd (lees; een paar jaar) stilgestaan heeft. Lijkt me dus idd niet uitsluitbaar dat door het staan, de swivels en/of stuurhuis hiervan een tik hebben gekregen. Auto is wel recentelijk weer goedgekeurd.
Re: te licht sturen, RRC
Geplaatst: wo 20 feb 2013, 10:04
door Ron
Dag Rob,
Als je voor de waardes tegenkomt; graag! Kan ik proberen dit uit te sluiten.
Re: te licht sturen, RRC
Geplaatst: wo 20 feb 2013, 10:41
door bram-rrc
Ik heb lange tijd hetzelfde gehad.
Veel te licht sturen, bij inparkeren wel handig inderdaad, maar boven de 80 echt gevaarlijk
Alles geprobeerd toen.
stuurhuis 2x, pomp 2x, swiffels, andere banden, stuurdemper etc.
Later, omdat mijn oliepotje van de stuurbek. lekte deze vervangen. voor een nieuwer type.
Daarmee was ook het lichte sturen ineens verdwenen!
Waarom?
Wellicht helemaal niet het geval bij jou, kan het niet verklaren, maar wil het je niet onthouden.
het zou mij destijds enorm veel werk hebben bespaard...
Re: te licht sturen, RRC
Geplaatst: wo 20 feb 2013, 13:45
door Ron
mmm, het is wel wat vettig rondom het stuurhuis/reservoir etc en het lage niveau zal niet voor niks zijn. Ook een goeie om naar te kijken....
Re: te licht sturen, RRC
Geplaatst: vr 22 feb 2013, 21:52
door robhv
Ron, hierbij alsnog de waardes.
De weerstand moet 1.2/1.3 kg bedragen na het in beweging komen van de onderdelen.
Maak de stuurstang los bij de naaf, spoorstang ook loskoppelen. Plaats een veer unster op de kogelgewrichtoog waar de spoorstang aan bevestigd zat.
Succes!
Re: te licht sturen, RRC
Geplaatst: za 23 feb 2013, 00:01
door Ruud
robhv Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ron, hierbij alsnog de waardes.
>
> De weerstand moet 1.2/1.3 kg bedragen na het in
> beweging komen van de onderdelen.
>
> Maak de stuurstang los bij de naaf, spoorstang ook
> loskoppelen. Plaats een veer unster op de
> kogelgewrichtoog waar de spoorstang aan bevestigd
> zat.
>
> Succes!
Weer een aanvulling, bedankt.
Het is dus de weerstand als het geheel al beweegt, en dus niet de kracht welke nodig is om het geheel in beweging te krijgen.
Vandaar dat mijn RRC ook nog steeds niet lekker stuurt.
De opgegeven 1,2/1,3 is toch met verder alles losgekoppeld en zonder keerring?
Of is de extra weerstand hiervan te verwaarlozen?
Re: te licht sturen, RRC
Geplaatst: za 23 feb 2013, 00:26
door robhv
Ruud Schreef:
-----------------------------------------------------
> De opgegeven 1,2/1,3 is toch met verder alles
> losgekoppeld en zonder keerring?
> Of is de extra weerstand hiervan te verwaarlozen?
Alles los gekoppeld, met keerring.
Re: te licht sturen, RRC
Geplaatst: za 23 feb 2013, 12:44
door bram-rrc
Zonder keerring!
Re: te licht sturen, RRC
Geplaatst: za 23 feb 2013, 12:53
door Ruud
bram-rrc Schreef:
-------------------------------------------------------
> Zonder keerring!
Had ik ook gelezen, maar geeft die keerring zoveel extra weerstand?
En zitten de sims alleen boven? Of moet boven en onder net zoveel simdikte aanwezig zijn?
Re: te licht sturen, RRC
Geplaatst: za 23 feb 2013, 13:30
door bram-rrc
Alleen boven.
Een werkplaatshandboek is voor dit soort reparaties wel een vereiste eigenlijk.
Kan je percies de stappen juist doorlopen.
Re: te licht sturen, RRC
Geplaatst: zo 24 feb 2013, 14:19
door robhv
Ruud Schreef:
-------------------------------------------------------
> bram-rrc Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Zonder keerring!
>
>
> Had ik ook gelezen, maar geeft die keerring zoveel
> extra weerstand?
>
> En zitten de sims alleen boven? Of moet boven en
> onder net zoveel simdikte aanwezig zijn?
In het originele land rover werkplaats handboek dat ik heb staat beschreven dat eerst de keerring geplaatst moet worden en olie erin. Als laatste stel je de draaiweerstand af.
Re: te licht sturen, RRC
Geplaatst: zo 24 feb 2013, 14:28
door robhv
20130224132456.jpg --> mod_embed_images_loadimage('87bddee04c9f01949d0d5d8d9dce812b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fa%2Fimg802%2F926%2F20130224132456.jpg', 'https://imageshack.us/a/img802/926/20130224132456.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fa%2Fimg802%2F926%2F20130224132456.jpg', '', 16388851, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: te licht sturen, RRC
Geplaatst: zo 24 feb 2013, 15:24
door Ron
Dag Rob,
Dank voor je gegevens. Niveau van de stuurpompolie is inmiddels bijgevuld maar heeft idd nog geen effect. Hoop deze week eens naar de swivels te kunnen kijken.
Ron
Re: te licht sturen, RRC
Geplaatst: zo 24 feb 2013, 16:21
door bram-rrc
Heb hetzelfde boek...
eerst afstellen, dan punt 5 en 6 in omgekeerde volgorde.
kijk eens naar het plaatse rechtsonder op de bladzijde...
en waar staat dat er eerst olie in moet.
Re: te licht sturen, RRC
Geplaatst: zo 24 feb 2013, 16:40
door robhv
Onder het plaatje hebben ze het over stap 1-4, daar komt de keerring niet in voor.
Stap 19 geeft aan dat stap 6-10 in omgekeerde volgorde gedaan moet worden. Na het stellen moet je de stappen 5 en 6 in omgekeerde volgorde doen. Tweemaal stap 6 dus.. dat vind ik heel apart eraan..
Maar als je nu al met de auto rijd zou ik niet de olie af tappen keerringen loshalen en stellen. Ik persoonlijk zou het zo doen, alleen de stuurstang en spoorstang loshalen en loshalen..
Re: te licht sturen, RRC
Geplaatst: zo 24 feb 2013, 21:13
door bram-rrc
Als je nou eens even rustig de tijd neemt om te lezen...
Er staat: "kijk eens naar het plaatje"
Er staat niet kijk eens onder het plaatsje...
Op het plaatje zie je dat ze een veerunster hebben bevestigd aan een fuseehuis, waar de keerring en houder losliggen.
Stap 6 t/m 10 is idd niet handig. Maar stap 5 is pas het loshalen/bevestigen van de keerringhouder.
Kan ik ook nog niet vinden waar staat dat je er al olie in moet doen, waar staat dat dan?
Re: te licht sturen, RRC
Geplaatst: zo 24 feb 2013, 22:18
door robhv
Dan blijkt hier wel uit dat ik niet zo goed ben in rustig lezen en rustig naar een plaatje kijken
Heb inderdaad niet op het plaatje gezien dat de keerring los lag.
In het boek vermelden ze zelf niks over olie, niet het verwijderen en ook niet het vullen hiervan. Ik heb altijd te horen gekregen (en uitgevoerd) dat die af gesteld moet worden in 'gebruiksvorm' dus met keerring en olie.
Als je moet afstellen zonder keerring (wat nu blijkt) dan moet er uiteraard ook geen olie in, logisch.
Excuses voor de verwarring en bedankt voor de correctie van jou en Ruud, kan Ron alles nu goed afstellen.
Re: te licht sturen, RRC
Geplaatst: zo 24 feb 2013, 22:37
door bram-rrc
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/02/2013 21:37 door bram-rrc.