Pagina 1 van 1

Koude start TD5

Geplaatst: di 19 feb 2013, 10:09
door Bert van Halen
Goedemorgen,

Als ik mijn td5 disco start dan heeft hij af en toe dat hij op 3 of 4 cilinders aanslaat, alleen bij koude start.
Dit doet hij niet altijd, hij start ook regelmatig gewoon op alle 5 cilinders.
Verder loopt hij trouwens perfect, geen enkel probleem.

Kabelboom in de cilinderkop zit er nieuw in, geen olie in de stekkers en brandstoffilter kortgeleden ook vernieuwd.
Ook is kortgeleden de brandstofdrukregelaar vervangen, hij is daar beter van gaan lopen maar het startprobleem was er voordien ook al.

Iemand een idee wat dit kan zijn of dat dit vaker voorkomt?

Groet,

Bert.

Re: Koude start TD5

Geplaatst: di 19 feb 2013, 10:23
door Sylvester
Hi,
Klopt, Land Rover heeft op de TD5 maar 4 gloeibougies geplaatst, dus de eerste paar seconden heeft de vijfde cilinder het even moeilijk, daarna tokkelt ie vrolijk mee.

Groet Sylvester.

Re: Koude start TD5

Geplaatst: di 19 feb 2013, 16:37
door Bert van Halen
Sylvester,

Dank voor je reactie.
Ik weet idd dat hij 4 gloeispiralen heeft, het vreemde vind ik echter dat hij soms bij - 12 direct start op alle 5 en gisteren bij +5 weer niet op alle cilinders.
Wellicht dat dit normaal is maar ik ga er binnenkort lange ritten mee rijden naar het buitenland dus probeer alles voortijdig 100% in orde te hebben ipv dat ik straks overgeleverd ben aan een Italiaanse monteur.

Groet,

Bert.

Re: Koude start TD5

Geplaatst: di 19 feb 2013, 18:16
door Tata-D2
Hallo Bert,

Heel verstandig dat je de boel nakijkt voor een lange rit.
Elk jaar ga ik met de Disco langs de dealer voor een gratis reparatie- en onderhoudsadvies. Meestal in het voorjaar ivm de zomervakantie als ik met hele hebben en houwe in de auto zit. Zo'n gratis advies kun je op internet regelen op de landrover site. Heb daar goede ervaringen mee en de auto heeft mij nog nooit in de steek gelaten. En dat bij 30000-40000km per jaar!
Groet, Willem

Tata-D2 (TD5 2003 300.000km).

Re: Koude start TD5

Geplaatst: di 19 feb 2013, 18:21
door Paul Stroink, One-Ten.nl
Ik zou de brandplaatjes van de injectoren vervangen, mogelijk is daar wat lekkage langs...

Re: Koude start TD5

Geplaatst: di 19 feb 2013, 18:37
door Patrick Nieuwenhuis
Hoe oud is de disco?misschien toch dat 1 cylinder niet genoeg diesel krijgt of de compressie daar is niet voldoende,------->compressie meten



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/02/2013 17:41 door p.nieuwenhuis.

Re: Koude start TD5

Geplaatst: di 19 feb 2013, 19:36
door Bert van Halen
De auto is van 2000, heeft ondertussen 345000 gereden en de motor 220000( in 2002 voor garantie vervangen ivm oliepompboutje)

Ik moet zeggen dat hij prima loopt, goed bij de les is en 0 olie verbruikt ( ververs hem elke 20000 km).

Vind alleen dat starten vreemd.

Zou het gebruik van een niet origineel brandstoffilter hier ook oorzaak van kunnen zijn?

Groet,

Bert.

Re: Koude start TD5

Geplaatst: di 19 feb 2013, 19:41
door Bert van Halen
Heren.

Nog een vraagje,

Wat kan er gebeuren mocht het wel een lekkage van een brandplaatje zijn, mocht ik hier mee doorrijden
Want om nu deze te gaan wisselen terwijl hij zo mooi loopt vind ik eerlijk gezegd een beetje zonde.

Maar als het een risico is zet ik ze er uit voorzorg wel nieuw in, ik neem aan dat dit wel te doen is.

Gr.
Bert.

Re: Koude start TD5

Geplaatst: wo 20 feb 2013, 01:44
door Andrew Colville
Dit is een lucht probleem, door lekkende brandplaatjes en of O-ringen of een scheur in de kop dit laaste zal midder warschijnlijk zijn ten zie je veel koelvloeistof verliest.

als de brandplaatjes lekken zou ik ze wel vervangen, het is geen hele klus maar wel even werk en je moet schoon en seccuur werken.

Als je de brandplaatjes Niet vervangt dan kunnen de verbrandigs drukken en gassen de zitting van de injector beschadidgen , als dat gebeurd heb je een nieuwe Cillinderkop nodig.

Op de injectoren zitten ook O-ringen deze moeten gelijktijdig mee vervangen worden.

zorg ook dat de induviduele injectoren op de zelfde cillinder worden terug geplaast, of je moet ze opnieuw willen inleeren in de ECU voor de fijnafstelling.

En reinig de injector zitting met een zitting freesje voor het monteren van de nieuwe brandplaatjes en de injectoren.

62605.jpg --> mod_embed_images_loadimage('bd26dce5277a7f3c4923c9f57fd9c8aa', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.vdhtools.nl%2Fimages%2F62605.jpg', 'http://www.vdhtools.nl/images/62605.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.vdhtools.nl%2Fimages%2F62605.jpg', '', 16379980, 600, 600, 'Loading image ...', false);

op deze foto is de Oring ( rood ) en het brandplaatje ( koper ringetje rechts onder ) te zien
MSC000040-INJECTOR-SENSOR-TD5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a7d291b3c62bb4a72c7d4ce3c4165574', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.lrseries.com%2Fresources%2Fuser%2Ff8d3db4205a2f61a7048011e65b5b98c8598c3af%2FMSC000040-INJECTOR-SENSOR-TD5.jpg', 'http://www.lrseries.com/resources/user/f8d3db4205a2f61a7048011e65b5b98c8598c3af/MSC000040-INJECTOR-SENSOR-TD5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.lrseries.com%2Fresources%2Fuser%2Ff8d3db4205a2f61a7048011e65b5b98c8598c3af%2FMSC000040-INJECTOR-SENSOR-TD5.jpg', '', 16379980, 600, 600, 'Loading image ...', false);

daarna de slag van de injectoren stellen ( beetje het idee van kleppen stellen ) en werk volgens het boekje , een fout hier kan veel schade tot gevolg hebben.

Leer goed wat je gaat doen of breng de Auto naar een garage met het juiste materiaal, afstelgegevens en kennis van de Td5. al met al neemt het klusje een 1,5 - 2 uur in beslag ten zei de injectoren er niet makkelijk uit willen ( ook hier is special gereedschap voor. ) band ijzer etc is hier niet geschikt en levert enkel beschadigingen op.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/02/2013 00:46 door Andrew Colville.

Re: Koude start TD5

Geplaatst: wo 20 feb 2013, 09:18
door Bert van Halen
Andrew,

Dank voor de duidelijke uitleg.
Ik kom zelf uit de Mercedes hoek en daar is het lekken van de brandplaatjes een veelvoorkomend probleem, vooral de eerste CDI's hebben er last van dus tot zo ver is de kennis en ervaring er wel.
Ik ga er uit voorzorg maar wel nieuwe o ringen en brandplaatjes in zetten.
Ik moet alleen de procedure voor het afstellen van de verstuivers eerst hebben, wellicht heeft iemand deze?



Groet,

Bert.

Re: Koude start TD5

Geplaatst: wo 20 feb 2013, 10:09
door JanTD5
Bert, die heb ik wel voor je. Geef mij even je mail adres in een pb. Het boek is te groot om in zo te versturen. Moet via we-share zo iets.

Groeten

Re: Koude start TD5

Geplaatst: wo 20 feb 2013, 11:33
door Bert van Halen
Jan,

Is verzonden.

Gr. Bert.

Ps,

Ik hou jullie ff op de hoogte.

Re: Koude start TD5

Geplaatst: wo 20 feb 2013, 12:02
door JanTD5
Hmm, het werkt weer eens niet. Heb geen pb ontvangen. Zak jou eens een sturen kijken of dat wel werkt.

Groeten Jan

Re: Koude start TD5

Geplaatst: do 21 feb 2013, 03:01
door Andrew Colville
Injectoren stellen is niet heel moeilijk.

injectorseal14.jpg --> mod_embed_images_loadimage('97d27440679e756b4521e3745b00d828', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.discovery2.co.uk%2Fimages%2Finjector_Seals%2Finjectorseal14.jpg', 'http://www.discovery2.co.uk/images/injector_Seals/injectorseal14.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.discovery2.co.uk%2Fimages%2Finjector_Seals%2Finjectorseal14.jpg', '', 16382307, 600, 600, 'Loading image ...', false);

De betreffende injector (die je wilt stellen ) moet voledig bediend/ingedrukt zijn ( injector nok op zijn hoogst ) dan draai je de borg moer los en schroef je de stel bout in tot deze vast loopt ( niet forceren ) dan draai je de stel bout weer 360 graden los en borgt de injector stel bout weer met de moer.

Herhaal op de overige injectoren.

Td5 Injectoren demonteren/monteren en afstellen.

eigenlijk het tegenover gestelde van kleppen stellen hier wil je X ruimte, bij de Td5 wil je de volle injector slag max druk!

Zet ze absolut niet te strak (b.v maar 180 graden trug draaien ipv 360 graden ) je injectoren slaan zichzelf kapot of de nokkenas breekt.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/02/2013 02:08 door Andrew Colville.

Re: Koude start TD5

Geplaatst: do 21 feb 2013, 08:24
door Bert van Halen
Andrew,

Dank voor de reactie.
Ik had van Jan al even een linkje gekregen met de download van een wphb waarin de uitleg ook staat van het stellen.
Alleen deze is in het Engels net zoals de mijne en aangezien mijn technisch Duits beter is dan het Engels ben ik blij met jou uitleg en bevestiging van hoe je ze moet afstellen.

Allen dank voor de moeite en uitleg!

Ik ga ze vervangen en laat het even weten hoe het is gegaan.

Groeten uit Assen.

Bert.

Re: Koude start TD5

Geplaatst: do 21 feb 2013, 14:05
door Andrew Colville
Laat even weten hoe het gegaan is en of het probleem is opgelost, dat is namelijk bruikbare informatie voor iemand in de toekomst met het zelfde probleem.

Voor vragen kun je hier altijd terecht.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )

Re: Koude start TD5 opgelost

Geplaatst: di 26 feb 2013, 19:08
door Bert van Halen
Hallo allemaal

Brandplaatjes en rubber ringen vernieuwd en tot nu toe geen probleem meer gehad, start mooi op alle 5 de cilinders.

Iedereen dank voor het meedenken en hulp.


Groet,

Bert.

Re: Koude start TD5 opgelost

Geplaatst: di 26 feb 2013, 20:41
door Paul Stroink, One-Ten.nl
Mooi dat hij het weer doet, en bedankt voor het vermelden van de oplossing. Altijd fijn om te weten of de suggestie de juiste was.

Re: Koude start TD5 opgelost

Geplaatst: di 26 feb 2013, 21:19
door JanTD5
Mooi! Is het je mee gevallen?

Groeten Jan

Re: Koude start TD5 opgelost

Geplaatst: di 26 feb 2013, 22:19
door Andrew Colville
Bedankt voor de trug koppeling, hoewel de Td5 met zijn kwaaltjes als ingewikkeld wordt ervaren blijven het vrij simpele motoren als je er logies bij na denkt.

Was de klus je mee gevallen of heb je het laten uitvoeren??

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )

Re: Koude start TD5

Geplaatst: di 26 feb 2013, 23:15
door Bert van Halen
Nee, viel me heel erg mee.
Ik heb gelukkig wel ruimschoots sleutelervaring, alleen voornamelijk VW en Mercedes en ik ben dus ook wel bekent met de pompverstuivertechniek van VW maar nog niet met die van Landrover.
De klus is eigenlijk niet veel anders dan brandplaatjes van een Mercedes CDI wisselen. Alleen de brandstoftoevoer met de afdichtringen is anders en daarna het afstellen van de verstuivers.
Gelukkig is jullie uitleg (en het forum) een bron van informatie.

Mocht ik iemand een keertje kunnen helpen dan hoor ik het graag, woon in Assen en heb een brug bij huis voor het sleutelen.

Groet,

Bert.

Re: Koude start TD5

Geplaatst: wo 27 feb 2013, 07:42
door JanTD5
Bert, nog een vraag. hoe gingen de verstuivers er uit? Je hebt er een speciale, hele dure, slag trekker voor. Hoe heb jij dat gedaan?

Groeten Jan

Re: Koude start TD5

Geplaatst: wo 27 feb 2013, 10:10
door Bert van Halen
Jan,

Ik heb ze er uit gehaald bij een warme motor.
Omdat aluminium (cilinderkop) iets meer uitzet dan staal (verstuiver) kon ik ze er zonder speciaal gereedschap redelijk makkelijk uit pakken.

Groet,

Bert.

Re: Koude start TD5

Geplaatst: wo 27 feb 2013, 11:10
door JanTD5
Ok, dat is een goede om te onthouden. Moet je wel vlug werken anders koelt hij weer af

Groeten Jan