Pagina 1 van 1

Starten 300tdi

Geplaatst: zo 03 feb 2013, 23:00
door Ad
Ik heb al heel wat gelezen over startonderbrekers. Maar ik heb geen idee of dat ook is waar ik het moet zoeken....

Ik heb mijn 1983 defender 110 voorzien van een 300tdiblok uit een defender 90 uit 1999. Blok is waarschijnlijk van bouwjaar 1998. Heeft 85000km gelopen, en heeft een electronische pomp en een ECU in de cabine.
Blok en schutblad heb ik beide overgenomen.

Alle stekkers denk ik weer aangesloten te hebben. Afgelopen weekend getest of ik de boel ook weer aan de gang kon krijgen.
Helaas.

Het enige wat er gebeurd is dat het rode acculampje gaat branden. Verder helemaal niets. Startmotor geeft geen krimp. Na wat geklooi met de startonderbreker hoor ik wat geratel. Alsof er een relais aan en uit springt. Maar starten ho maar.
Inmiddels ook batterijen van de startonderbreker afstandsbediening vervangen. Tenminste...... Ik denk dat de afstandsbediening daar voor is?

Ieman tips?
Waar begin ik?

Re: Starten 300tdi

Geplaatst: zo 03 feb 2013, 23:23
door Bart van Dessel
Heb je ook alle sensoren geplaatst en aangesloten? In je bellhousing zit een sensor met een opnemer op de starterkrans. Startonderbreker en/of alarm ge-deactiveerd? Er komt bij een EDC nogal wat bij kijken om die lopend te krijgen, daarom wordt in bijna alle gevallen een mechanische inspuitpomp gemonteerd ipv de electronische. Ik zou het wel knap vinden als je de EDC goed aan het lopen krijgt, het loopt een stuk mooier.

Gr, Bart

Re: Starten 300tdi

Geplaatst: ma 04 feb 2013, 00:35
door Driving Dutchman
Als je de startonderbreker mee overgenomen hebt met ecu en al, heb je ook de spider unit uit de seatbox meegenomen?
Dat is de eigenlijke startonderbreker. Die kun je ook wel overbruggen met een speciale connector.
Zonder die spider unit start de boel ook niet.

Michiel

Re: Starten 300tdi

Geplaatst: ma 04 feb 2013, 01:25
door Andrew Colville
Ik weet het niet zeker maar ik kan me niet herinneren dat defenders af fabriek geleverd zijn met EDC dit was enkel voor de 300TDI automaat Discoverys. de handgeschakelde hadden gewoon een mechanische pomp.

Wat je warschijnlijk wel hebt is de EGR ecu en een alarm ECU, beiden kun je gewoon verwijderen.

contact plus 12volt op de brandstof afsluiter (achter zijde pomp ) en een start puls draad van contactslot ( start stand bruin/rood of wit/rood bij jongere autos ) naar startmotor en de 300 Tdi moet lopen.

dit is een EDC pomp voor de 300 tdi
244573914.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3ccb93482ccae6c3a828643bbb3a2ac9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimages.trademe.co.nz%2Fphotoserver%2Ftq%2F244573914.jpg', 'http://images.trademe.co.nz/photoserver/tq/244573914.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimages.trademe.co.nz%2Fphotoserver%2Ftq%2F244573914.jpg', '', 16338810, 600, 600, 'Loading image ...', false);

standaard pomp met EGT gasklep positie meter. ( dat zware ding op de gas hevel en met 3 pins stekker )
0000032_300.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c4afe0add6dbfbb7ceebaa2fa109a3c6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.thelannydoctor.co.uk%2Fimages%2Fthumbs%2F0000032_300.jpg', 'http://www.thelannydoctor.co.uk/images/thumbs/0000032_300.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.thelannydoctor.co.uk%2Fimages%2Fthumbs%2F0000032_300.jpg', '', 16338810, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )

Re: Starten 300tdi

Geplaatst: ma 04 feb 2013, 08:59
door Bart van Dessel
Inderdaad, een Defender heeft nooit een EDC gehad, hij bedoelt waarschijnlijk het zwarte EGR regelkastje, die kan hij netjes bij de milieustraat afleveren, is ook heel makkelijk van de inspuitpomp te verwijderen, zijn een paar torx boutjes. Met een spider moet ie zo weer te starten zijn. Een EDC kun je trouwens niet eenvoudig het alarm omzeilen met zo'n spiderkastje, daar zit alles verwerkt in de Bosch ecu van het EDC gebeuren.

Gr, Bart

Re: Starten 300tdi

Geplaatst: ma 04 feb 2013, 09:36
door pascal ubags
disco heeft een uitgebreid allarm en luchtmeter en sensor bij vliegwiel zeker de automaat
defender heeft dit alles niet.
de start onderbreker zit achter de klokken, dus niet onder de cubby box dit is de comp voor egr, dit kun je zo verwijderen.
de start onderbreker kun je ook verwijderen, deze werkt via een voorgloeirelai en pomp contaktsloten elekt ring om sleutel met chip
als hij in de blokkering staat of niet goed werkt (bat leeg afstandsbediening, of sleutelhanger te ver weg van slot) gaat het motorlampje op dachbord aan
op de pomp zit gewoon de afsluiter zet hier stroom op, en startmotor even door verbinden, dan loopt hij
gr pascal

Re: Starten 300tdi

Geplaatst: ma 04 feb 2013, 09:44
door Ad
Spider? Hoe ziet die er uit?
Als ik ECU roep bedoel ik inderdaad het kastje bij de seatbase. Er zit een stekker in, hing nog een losse (soort Scart achtige) stekker bij die nergens op aangesloten zat. En een soort Dop met een ribberen tutje eraan.
Ook zit er een losse steekzekering tussen gemonteerd.
Zal vanmiddag eens even een paar foto's maken.

Moet ik het daar zoeken?
Alles is in principe bij elkaar gebleven. Schutbord met alles er op en er aan, en de Motor met versnellingsbak. Ik denk dat alle stekkers weer zitten waar ze horen.
Voor het demonteren kon ik gewoon starten. Maar dat is wel een dik half jaar geleden.

Ontgrendelen van de startonderbreker zou via een van de 2 knoppen op de afstandsbediening moeten neem ik aan. Kan die door het leeg lopen/ wisselen batterij opnieuw gepaired moeten worden? Dus dat ie het daardoor nu niet meer doet?
Het liefste zou ik de hele startonderbreker permanent er tussen uit hebben.

Re: Starten 300tdi

Geplaatst: ma 04 feb 2013, 10:01
door Bart van Dessel
[forums.lr4x4.com]

Re: Starten 300tdi

Geplaatst: di 05 feb 2013, 08:23
door pascal ubags
dit is dus weer disco
bij defender, kijk achter de klokken. klijn kastje van 8cm.
de knoppen op afstands bedienning zijn alleen om alarm aan-uit te zetten.
in de afstands bediening zit een chip, en om het contakt slot een elektr ring, kijk of je deze hebt, soort zwart omhulsel over het cont tact slot geschoven, dit is dus niet te bedienen via kastje sleutel.
maar werkt altijd.
aleen bij defender 300tdi vanaf bj ?? hebben ze dit gekregen dacht 98
de oude hadden deze niet
staat hij in blokkeermode gaat er een soort motor lampje op dachbord branden.
bat leef af sleutel te ver weg van slot
in werkpl hand boek staat er een beschrijving van.hoe en wat te doen
stuur me een mail ik mail je de beschrijving.
maar probeer eerst gewoon stroom er op zetten, kijken of hij dan loopt
gr pascalubagsAhetnet.nl

Re: Starten 300tdi

Geplaatst: di 05 feb 2013, 13:41
door Noel
Hallo,

Ik ga komende week een 300tdi automaat combi uit een Discovery in mijn Range Rover Classic bouwen. De Discovery is nog rijdend momenteel. Zijn er dingen waar ik speciaal op moet letten? Wat ik al weet:
ECU en contactslot/startonderbreker moeten bij elkaar blijven.

Re: Starten 300tdi

Geplaatst: wo 06 feb 2013, 03:04
door Andrew Colville
De Discovery 300Tdi en Defender delen de zelfde AS10 alam unit, even als de Defender Td5 tot de introductie van de Puma Defenders.

Bij de Defender zit de alarm/startonderbreker ( AS10 ) achter de tellers, bij de Discovery achter het dashbord kastje.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )

Re: Starten 300tdi

Geplaatst: vr 08 feb 2013, 00:28
door Ad
Inmiddels klokken er af geschroefd. Er zit i.d.d. een zwarte ring over mijn contactslot zitten.
Verder zit er een groen kastje in geschroeft. AMR 6431. Dit kastje is dan de start onderbreker? Er gaan 2 stekkers in met een heleboel draden. Of is die ring juist de startonderbreker?

Vanuit het startrelais zou een rood/witte draad moeten lopen naar het contact. Maar die vind ik helaas niet terug bij het contact. Kan het zijn dat die ergens via een stekker in het dashbord van kleur veranderd? (En vervolgens het groene kastje in gaat?)
Ook raar is dat als ik wat draden door verbonden heb, dat juist bij het uitschakelen van de contactsleutel de startmotor aan slaat.

Zou het hele probleem kunnen zitten in dat de startonderbreker bijna een jaar zonder stroom gestaan heeft. En de batterijen in de sleutel inmiddels vervangen zijn? Dus dat de ring om een of anderen reden de afstandsbediening niet meer herkend. En de zaak daarom blokkeert?
En als ik het ding omzeil, ben ik er dan met een 12V geschakeld naar de startmotor, en een 12V continu geschakeld naar de middelste draad van de Inspuitpomp? Of werkt er vervolgens ook een heleboel van de andere zaken niet meer?

Zijn er mensen die kunnen uitlezen wat er aan de hand is, en de sleutel eventueel weer kunnen pairen met de Startonderbreker? Probleem is dat ik er niet even mee naar de dealer kan rijden.

Mvg
Ad

Re: Starten 300tdi

Geplaatst: vr 08 feb 2013, 01:55
door Andrew Colville
Het groene kastje hier in beeld is de AS 10 Lucas alarm unit.
10ASConnectors.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4dd0cb581e889e9e901a4035a4e59035', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1229.photobucket.com%2Falbums%2Fee478%2FLand-Rover-Connectors%2FConnectors%2F10ASConnectors.jpg', 'http://i1229.photobucket.com/albums/ee478/Land-Rover-Connectors/Connectors/10ASConnectors.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1229.photobucket.com%2Falbums%2Fee478%2FLand-Rover-Connectors%2FConnectors%2F10ASConnectors.jpg', '', 16349777, 600, 600, 'Loading image ...', false);

De ring om het contact is de passive immobelizer, deze herkent je sleutel/fob en geeft heft dan de start blokeering op.
De sleutel/fobs(s) moeten dan wel gesinchoniseerd zijn met het alarm en ook moeten de batarijen goed zijn.

Maar dit hele riedeltje heb je niet nodig als je er geen gebruik van wilt maken, je kunt het omzeilen door een contact geschakelde 12v draad direct aan de inspuit pomp te maken en de start sein draad ( roo/wit ) komt uit je alarm kastje (pin 10 in de groene stekker)

Download dit AS10 PDF

een van je standen op je kontact slot, geeft het start sein, deze kun je met een multimeter zoeken, door de sleutel te verdraaien naar de start stand, hier komt 12v op te staan. ( maak wel even de stuur draad op je startmotor eerst los rood/wit of Bruin/rood dunne draad )

Let wel dit wel dat dit enkel werkt op 300tdi motoren met een mechanishe pomp, bij de EDC bemoeit de alarm zich met het motor management, EDC is enkel in de Discovery 300Tdi Automaat geleverd, hier kan wel van een emulator gebruikt worden om het alarm/startonderbreker ( de AS 10 dus ) te omzeilen.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )

Re: Starten 300tdi

Geplaatst: vr 08 feb 2013, 10:40
door pascal ubags
hoi ad
het schema wat ik je gestuurdt heb lrl 0125 en lrl0126 boek is uitsluitend 300tdi defender, dus geen discovery, dit is te chekken dmv motor nr.
wat je even kunt doen is
kastje afstandsbediening weg laten(van de auto weg) dus alleen met sleutel starten, hij moet dan wel rond draaien ( zo niet is contaktslot elekt gedeelte fout) en er gaat dan een rood of oranje ( weet niet zeker de kleur) lampje aan met symbool cq tekening van een motor in je klokken chek even met een zaklamp of je dit tekentje er in hebt.
gaat dit aan is het een teken dat de inmobilizer de sleutel niet herkent.
vaak gebeurt dit als bat leeg is of sleutelhanger te ver weg van cont slot dmv extra ringen.
je inwendige alarm dus de clacon en intriur infrarood heeft niks te maken met de start onderbrekeng, hij moet gewoon starten dan.
is je afst bed in het water gevallen???? is hij stuk, ook dan moet dat lampje ( motor teken aan gaan)
wil je het omzijlen.
moet je
pomp continu stroom geven
en het start, sq voorgloeirelai zie schema
gr pascal