Thermostaat oliesysteem 2.5NA
Geplaatst: ma 28 jan 2013, 14:08
Beste liefhebbers,
Ik neem gemakshalve maar even aan dat het oliesysteem van m'n 2.5NA (ex-MoD) is uitgerust met een thermostaatklep; bij een bepaalde olietemperatuur laat ie olie door naar de oliekoeler. Het volgende:
Gisteren na een rit van een paar uurtjes (in de Brabantse bossen, door de sneeuw, lage gearing, weinig vermogen gevraagd, tokkel tokkel tokkel) voor de gein eens aan de olieleidingen gevoeld die van en naar de oliekoeler lopen. Beide leidingen waren koud, wat betekend dat de olie niet via de oliekoeler stroomde. De naald van mijn olietemperatuurmeter stond ongeveer op 1/4 van de schaal.
Heb samen met een maatje gereden. Hij rijdt een 110 200tdi. Geen vergelijkbaar spul dus, maar bij zijn motor waren de bovengenoemde leidingen wél warm en de olie stroomde dus via de oliekoeler.
Enerzijds twijfel of de thermostaat van het oliesysteem werkt, anderzijds of mijn olietemperatuurmeter een enigszins betrouwbaar niveau aangeeft.
Nu wil ik het volgende eens gaan checken:
- oliekoeler verstopt;
- toe -en afvoerslang oliekoeler verstopt;
- werking olietemperatuurmeter;
- werking thermostaat oliesysteem.
Mijn vraag:
- als er een thermostaat gemonteerd zit, waar kan ik die vinden? In het oliefilterhuis? En heeft iemand ervaring met een dergelijk vraagstuk?
Alvast bedankt,
Willem
Ik neem gemakshalve maar even aan dat het oliesysteem van m'n 2.5NA (ex-MoD) is uitgerust met een thermostaatklep; bij een bepaalde olietemperatuur laat ie olie door naar de oliekoeler. Het volgende:
Gisteren na een rit van een paar uurtjes (in de Brabantse bossen, door de sneeuw, lage gearing, weinig vermogen gevraagd, tokkel tokkel tokkel) voor de gein eens aan de olieleidingen gevoeld die van en naar de oliekoeler lopen. Beide leidingen waren koud, wat betekend dat de olie niet via de oliekoeler stroomde. De naald van mijn olietemperatuurmeter stond ongeveer op 1/4 van de schaal.
Heb samen met een maatje gereden. Hij rijdt een 110 200tdi. Geen vergelijkbaar spul dus, maar bij zijn motor waren de bovengenoemde leidingen wél warm en de olie stroomde dus via de oliekoeler.
Enerzijds twijfel of de thermostaat van het oliesysteem werkt, anderzijds of mijn olietemperatuurmeter een enigszins betrouwbaar niveau aangeeft.
Nu wil ik het volgende eens gaan checken:
- oliekoeler verstopt;
- toe -en afvoerslang oliekoeler verstopt;
- werking olietemperatuurmeter;
- werking thermostaat oliesysteem.
Mijn vraag:
- als er een thermostaat gemonteerd zit, waar kan ik die vinden? In het oliefilterhuis? En heeft iemand ervaring met een dergelijk vraagstuk?
Alvast bedankt,
Willem