101fc 300tdi update
Geplaatst: vr 25 jan 2013, 10:32
Heren,
Hier ff de tussenstand van mijn 300tdi conversie in mijn 101ambu:
De auto staat inmiddels op kenteken, is gekeurd en verzekerd. Wat weer rust in de toko geeft.
Voor de rdw keuring moesten wat remleidingen vervangen worden. Omdat het op dat moment begon te sneeuwen en ik op straat sleutel heb ik dat laten doen. veel geld kwijt, remde uitstekend.... Te goed....
Ze hadden er geen rekening mee gehouden dat de rembekrachtiging (motorvacuüm) op de snelweg wel eens hoger kon zijn. Dus toen ik van de snelweg af kwam en een paar keer geremd te hebben werd mijn rempedaal keihard en ging op een gegeven moment niet terug. Ik denk dat het mijn geluk is geweest dat de buitentemperatuur laag was en dat het regende. Trommel voelde te heet aan en de 300tdi kreem hem met moeite van zijn plek. Hoofdremcylinder wartels los gedraaid en zo de spanning eraf gehaald. Daarna kon ik verder rijden. Daarna de remmen terug gesteld. Omdat ik ook met het dynamoprobleem zat had ik wat turboslangen los gemaakt om de dynamo te verwijderen.
De dynamo naar het voorgestelde bedrijf gebracht die hem open gemaakt hebben. Omdat alles afbrokkelde/ afbrak was het tijd voor een nieuwe. Deze gaf naar mij mening een te hoge laadspanning (14.6V/ 14.8V), contact gehad met de leverancier en die zei dat het wel kon. Ik heb mij tegen beter weten in laten overtuigen. Daarna wat proefrondjes gereden met de nieuwe afgestelde remmen. Dat lijkt goed te gaan, remmen kwamen niet meer vast te zitten.
Onderweg sprong wel steeds de turboslang eraf. Dit heb ik opgelost door een klein felsrandje erop te lassen en een dubbele slangenklem te gebruiken. Lijkt te houden, nog niet echt een grote ronde gemaakt. (er moet ook tijd zijn om te schaatsen en te ontspannen)
Toen ik de dynamo eraf haalde zag ik dat mijn pakking waterpomp lek was, dat is dus het volgende klusje wat erbij komt.
Ook zit er het schakelprobleem van de autobak er nog, Koud schakelt deze de eerste 2/3 km niet. Ik heb de olie al een keer ververst en de nieuwe oliefilter ligt klaar. Zoals in een eerder prikje werd er al gewaarschuwd dat het eerst erger kon worden. Tijdens mijn laatste proefrondje wilde deze ná het warm rijden niet meer schakelen (wel in zijn 1 en achteruit). Dit kan volgens mij ook komen doordat er iets teveel olie in zit. Ik heb ergens gelezen dat ATF olie erg kan uitzetten. Warm mag deze op het bovenste streepje staan, koud eronder. (Olie gepeild door stationair door alle versnellingen heen te lopen en daarna in zijn vrij te peilen).
Vandaag de standkachel aangezet om zo meteen te temperatuurzender van de automatenolie te monteren en daarna een turbodruk meter erin te zetten.
Een paar vraagjes:
1) waterpomp: omdat ik een nieuwe pakking erin moet zetten zit ik eraan te denken om meteen de pomp te vernieuwen (2ton gelopen) Ik zag dat er een redelijk prijsverschil zit tussen de britpart en de oem. Zijn daar ervarings- meningen over? en is het veel werk (waar loop ik tegen aan?)
2) turbo druk meter: Kan ik die gewoon aftakken van de slang die van de turbo naar de inspuitpomp loopt?
3) vermogen 300tdi: word deze bepaald door de inspuitpomp? (vermogen van de 300tdi autobak is hoger dan de van een handbak), ik heb de edc vervangen door een mechanische
Alvast bedankt voor de hulp
Ik heb iig weer zin om te gaan rijden!
Jeroen
DSCN0743.JPG --> mod_embed_images_loadimage('5f4a11fc33f74854f261056ce44bc4e0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2F1.bp.blogspot.com%2F-OdbSwQjvdkQ%2FTrjDpePAVJI%2FAAAAAAAAAuk%2Flwp8hdwS2OE%2Fs200%2FDSCN0743.JPG', 'http://1.bp.blogspot.com/-OdbSwQjvdkQ/TrjDpePAVJI/AAAAAAAAAuk/lwp8hdwS2OE/s200/DSCN0743.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2F1.bp.blogspot.com%2F-OdbSwQjvdkQ%2FTrjDpePAVJI%2FAAAAAAAAAuk%2Flwp8hdwS2OE%2Fs200%2FDSCN0743.JPG', '', 16291820, 600, 600, 'Loading image ...', false); th_101-lego.gif --> mod_embed_images_loadimage('e278a27895fe79bd71ff2437ba82bdf7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fth_101-lego.gif%3Ft%3D1295688567%26quot%3B', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/th_101-lego.gif?t=1295688567"', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fth_101-lego.gif%3Ft%3D1295688567%26quot%3B', '', 16291820, 600, 600, 'Loading image ...', false);
[sjeroens.blogspot.com]
Hier ff de tussenstand van mijn 300tdi conversie in mijn 101ambu:
De auto staat inmiddels op kenteken, is gekeurd en verzekerd. Wat weer rust in de toko geeft.
Voor de rdw keuring moesten wat remleidingen vervangen worden. Omdat het op dat moment begon te sneeuwen en ik op straat sleutel heb ik dat laten doen. veel geld kwijt, remde uitstekend.... Te goed....
Ze hadden er geen rekening mee gehouden dat de rembekrachtiging (motorvacuüm) op de snelweg wel eens hoger kon zijn. Dus toen ik van de snelweg af kwam en een paar keer geremd te hebben werd mijn rempedaal keihard en ging op een gegeven moment niet terug. Ik denk dat het mijn geluk is geweest dat de buitentemperatuur laag was en dat het regende. Trommel voelde te heet aan en de 300tdi kreem hem met moeite van zijn plek. Hoofdremcylinder wartels los gedraaid en zo de spanning eraf gehaald. Daarna kon ik verder rijden. Daarna de remmen terug gesteld. Omdat ik ook met het dynamoprobleem zat had ik wat turboslangen los gemaakt om de dynamo te verwijderen.
De dynamo naar het voorgestelde bedrijf gebracht die hem open gemaakt hebben. Omdat alles afbrokkelde/ afbrak was het tijd voor een nieuwe. Deze gaf naar mij mening een te hoge laadspanning (14.6V/ 14.8V), contact gehad met de leverancier en die zei dat het wel kon. Ik heb mij tegen beter weten in laten overtuigen. Daarna wat proefrondjes gereden met de nieuwe afgestelde remmen. Dat lijkt goed te gaan, remmen kwamen niet meer vast te zitten.
Onderweg sprong wel steeds de turboslang eraf. Dit heb ik opgelost door een klein felsrandje erop te lassen en een dubbele slangenklem te gebruiken. Lijkt te houden, nog niet echt een grote ronde gemaakt. (er moet ook tijd zijn om te schaatsen en te ontspannen)
Toen ik de dynamo eraf haalde zag ik dat mijn pakking waterpomp lek was, dat is dus het volgende klusje wat erbij komt.
Ook zit er het schakelprobleem van de autobak er nog, Koud schakelt deze de eerste 2/3 km niet. Ik heb de olie al een keer ververst en de nieuwe oliefilter ligt klaar. Zoals in een eerder prikje werd er al gewaarschuwd dat het eerst erger kon worden. Tijdens mijn laatste proefrondje wilde deze ná het warm rijden niet meer schakelen (wel in zijn 1 en achteruit). Dit kan volgens mij ook komen doordat er iets teveel olie in zit. Ik heb ergens gelezen dat ATF olie erg kan uitzetten. Warm mag deze op het bovenste streepje staan, koud eronder. (Olie gepeild door stationair door alle versnellingen heen te lopen en daarna in zijn vrij te peilen).
Vandaag de standkachel aangezet om zo meteen te temperatuurzender van de automatenolie te monteren en daarna een turbodruk meter erin te zetten.
Een paar vraagjes:
1) waterpomp: omdat ik een nieuwe pakking erin moet zetten zit ik eraan te denken om meteen de pomp te vernieuwen (2ton gelopen) Ik zag dat er een redelijk prijsverschil zit tussen de britpart en de oem. Zijn daar ervarings- meningen over? en is het veel werk (waar loop ik tegen aan?)
2) turbo druk meter: Kan ik die gewoon aftakken van de slang die van de turbo naar de inspuitpomp loopt?
3) vermogen 300tdi: word deze bepaald door de inspuitpomp? (vermogen van de 300tdi autobak is hoger dan de van een handbak), ik heb de edc vervangen door een mechanische
Alvast bedankt voor de hulp
Ik heb iig weer zin om te gaan rijden!
Jeroen
DSCN0743.JPG --> mod_embed_images_loadimage('5f4a11fc33f74854f261056ce44bc4e0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2F1.bp.blogspot.com%2F-OdbSwQjvdkQ%2FTrjDpePAVJI%2FAAAAAAAAAuk%2Flwp8hdwS2OE%2Fs200%2FDSCN0743.JPG', 'http://1.bp.blogspot.com/-OdbSwQjvdkQ/TrjDpePAVJI/AAAAAAAAAuk/lwp8hdwS2OE/s200/DSCN0743.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2F1.bp.blogspot.com%2F-OdbSwQjvdkQ%2FTrjDpePAVJI%2FAAAAAAAAAuk%2Flwp8hdwS2OE%2Fs200%2FDSCN0743.JPG', '', 16291820, 600, 600, 'Loading image ...', false); th_101-lego.gif --> mod_embed_images_loadimage('e278a27895fe79bd71ff2437ba82bdf7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fth_101-lego.gif%3Ft%3D1295688567%26quot%3B', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/th_101-lego.gif?t=1295688567"', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fth_101-lego.gif%3Ft%3D1295688567%26quot%3B', '', 16291820, 600, 600, 'Loading image ...', false);
[sjeroens.blogspot.com]