kleppen afstellen 200 tdi motor

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Pjotrv

kleppen afstellen 200 tdi motor

Bericht door Pjotrv »

Hi, heeft er iemand een handleiding hoe stap voor stap kleppen af te stellen van een 200 tdi motor?
En is het moeilijk?

THX, Pjotr
Anton (Rumble)

Re: kleppen afstellen 200 tdi motor

Bericht door Anton (Rumble) »

Nee, niet moeilijk.

Een niet onbekende mede prikker heeft het als is uitgebreid in een verhaal gezet wat met drie zoekwoorden in google te vinden is.

voor gemak hier het linkje.

sander legt uit!

Ad. En natuurlijk, ik heb het ook zelf is trachten uit te leggen!

video: [www.youtube.com]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/01/2013 20:44 door Anton (Rumble).
Maarten Bossenbroek

Bericht door Maarten Bossenbroek »

Kan met 4x tornen gebeurd zijn.
Kijk bij welke cilinder de uitlaat dicht en inlaat open gaat tegelijkertijd. (tuimelen)
Is dit cilinder 1, dan kan je de kleppen van cilinder 4 stellen.
Torn daarna verder dan komt cilinder 3 op tuimelen, dan kan je 2 stellen.
Dan 4 tuimelen, cilinder 1 stellen.
Dan 2 tuimelen, cilinder 3 stellen.

Klepspeling 200tdi: inlaat en uitlaat 0.20 mm bij koude motor
Anton (Rumble)

Bericht door Anton (Rumble) »

5 is voor de meer profesionals ook een stuk makkelijker.
Everhard Mulder

Bericht door Everhard Mulder »

Ik dacht altijd dat je tellen moest tot 9.
Als klep 1 (= die aan de kant van de radiator) dicht is, stel je klep 8; als klep 2 dicht is stel je klep 7 etc.
Ooit plukte ik van de prikkerspagina pagina deze tekst van ene Bas:
------------------------------------------------------------------
Kleppen stellen is niet moeilijk; volg de regel van 9

Die werkt als volgt; als klep nummer 1 helemaal is ingedrukt(=maximaal naar beneden), dan stel je klep nummer 8.

klep nummer 2 helemaal ingedrukt, klep nummer 7 stellen.

Een goed passende sleutel en schroevendraaier, tuimelaar los draaien, voelermaat ertussen en met de schroevendraaier de stelschroef zo vast draaien dat de voelermaat er nog net tussen gedrukt kan worden zonder dat ie verkreukelt. Deze stand met de schroevendraaier vasthouden en met de steeksleutel de borgmoer vastdraaien. Let op, bij het vastdraaien komt het vaak voor dat de stelschroef een beetje meedraait met als gevolg dat de klep te strak staat. Tis ff pielen, maar je krijgt er vanzelf gevoel voor. Als je twijfelt of je het goed gedaan hebt; gewoon nog een keer doen.

Om de kleppen te laten tuimelen; een ratel met passende dop of steeksleutel op de krukaspoelie en met de draairichting van de motor meedraaien, wel de gloeibougies eruit, anders krijg je hem niet rond.

etc, etc.

Klep nummer 1 is de eerste klep die je tegenkomt vanaf de distributie zijde, klep nummer 8 zit dus tegen het schutbord aan.

Een en ander staat uiteraard uitgebreid in het boek.( dat je wel nodig hebt bij het vervangen van de koppakking, je hebt in ieder geval de aantrekkoppels nodig, en de goede volgorde van aantrekken.)

Succes.

Gr, Bas
---------------------------------------------------
Groeten!
E. Mulder
Benno

Bericht door Benno »

Beide methodes werken. de Regel van de 9 is volgens mij de officiele regel. De andere methode is praktisch en werkt over het algemeen net zo goed. Werkt voor alle motoren zo met vergelijkbare ontstekingsvolgorde.

groet,
neef Henk

Bericht door neef Henk »

Is er ook zo'n stappenplan of filmpje voor een 300 tdi of is dit gelijk als bij een 200tdi?

Gr. neef Henk
defendertje90

Bericht door defendertje90 »

Gelijk alleen ff kijken of de kleppen ook 0.2mm gesteld moeten worden dat durf ik niet te zeggen
Plaats reactie