Exmoor moulded matting set
Exmoor moulded matting set
Heb m'n 110 project nu een maand of 2 afgerond, en bezig met de laatste puntjes op de i. Alhoewel.. met deze kou doe ik weinig
Om het geluidsniveau te beperken heb ik m'n dak beplakt met geluidsisolerend schuim, en de voetenbakken/tunnel met anti dreun platen. Toch vind ik op de snelweg met 110 het geluidsniveau best hoog.
Ik wil iig alles nog eens nalopen op gaten en kieren, en die afkitten. En eventueel in de motorruimte het schutbord ook nog zoveel mogelijk bedekken.
De vloerplaten en de bak onder de stoelen zijn dus nog helemaal 'kaal'
Laatst zag ik ergens die exmoor trim moulded matting setjes, ziet er erg mooi uit. Alleen de prijs.. 400 euro.. Zou het wel overwegen als ze echt goed geluidsdempend zijn, en het verschil hoorbaar is.
Nu mijn vraag: is er iemand die zo'n setje in zn landrover heeft liggen, en in de buurt van Veenendaal woont? Zou zelf graag eens luisteren om het verschil te horen
Om het geluidsniveau te beperken heb ik m'n dak beplakt met geluidsisolerend schuim, en de voetenbakken/tunnel met anti dreun platen. Toch vind ik op de snelweg met 110 het geluidsniveau best hoog.
Ik wil iig alles nog eens nalopen op gaten en kieren, en die afkitten. En eventueel in de motorruimte het schutbord ook nog zoveel mogelijk bedekken.
De vloerplaten en de bak onder de stoelen zijn dus nog helemaal 'kaal'
Laatst zag ik ergens die exmoor trim moulded matting setjes, ziet er erg mooi uit. Alleen de prijs.. 400 euro.. Zou het wel overwegen als ze echt goed geluidsdempend zijn, en het verschil hoorbaar is.
Nu mijn vraag: is er iemand die zo'n setje in zn landrover heeft liggen, en in de buurt van Veenendaal woont? Zou zelf graag eens luisteren om het verschil te horen
Re: Exmoor moulded matting set
Hallo Sander,
Heb je ook een motordeken? Dat scheelt ook behoorlijk en is relatief goedkoop (ik gebruik een tweedehands voor een paar tientjes).
Ik heb een paar jaar geleden ook naar de mattensets gekeken en vond ze te duur. Ik heb gekozen voor antidreun en rubber matten op plaatsen waar vocht kan komen. Daarnaast antidreun en tapijt op de seatbase. Verder maakte het bij mij ook nog een aardig verschil door een stuk schuim op maat te maken in het gat van de versnellingspook (onder het rubber).
Groeten,
Arjen
Heb je ook een motordeken? Dat scheelt ook behoorlijk en is relatief goedkoop (ik gebruik een tweedehands voor een paar tientjes).
Ik heb een paar jaar geleden ook naar de mattensets gekeken en vond ze te duur. Ik heb gekozen voor antidreun en rubber matten op plaatsen waar vocht kan komen. Daarnaast antidreun en tapijt op de seatbase. Verder maakte het bij mij ook nog een aardig verschil door een stuk schuim op maat te maken in het gat van de versnellingspook (onder het rubber).
Groeten,
Arjen
Re: Exmoor moulded matting set
Ha Sander,
Bij onze 110 heb ik uiteindelijk de hele motorkap eerst bekleed met antidreun 3mm en daarna een laag van 19mm geluidsisolatiefoam (beide via merford.nl )
Dat scheelde echt heel veel. Werkt beetje hetzelfde als de motordeken die Arjen noemt.
grt Bas
Bij onze 110 heb ik uiteindelijk de hele motorkap eerst bekleed met antidreun 3mm en daarna een laag van 19mm geluidsisolatiefoam (beide via merford.nl )
Dat scheelde echt heel veel. Werkt beetje hetzelfde als de motordeken die Arjen noemt.
grt Bas
Re: Exmoor moulded matting set
hoi Sander,
Ik heb die Exmoor moulded in een auto zitten, je kan komen proefrijden, maar ik vind het tegenvallen voor die prijs.
Ik zou anti-dreun plakken onder je voetenplaten en seatbase.
mvg Mathijs
Ik heb die Exmoor moulded in een auto zitten, je kan komen proefrijden, maar ik vind het tegenvallen voor die prijs.
Ik zou anti-dreun plakken onder je voetenplaten en seatbase.
mvg Mathijs
Re: Exmoor moulded matting set
Ik heb die set er al jaren inliggen. Ik was één van de eersten die de set bij Wright off road in de UK ( via Rega)had gekocht en ik moet zeggen, een verbetering.
Ik had totaal geen bekleding en de set scheelt wel en ziet er goed uit!
Tis wel een hoop geld.
Ik heb nog wel wat meer maatregelen getroffen, zoals het isoleren van de motorkap met dat zelfklevende, brandwerende materiaal dat gebruikt wordt om o.a. luchtkanalen te beplakken. Bovendien heb ik alle gaatjes in het schutbord dichtgeplakt, een geluidsisolerende deken op de versnellingsbak, een (300tdi) mat op de 200tdi gelegd.
Desondanks rij ik de laatste tijd met oordoppen in, omdat ik een in toenemende mate last van Tinitus heb. Ik rij met de oneten zo'n 20.000 km per jaar en wijt de oorklachten aan de Land Rover. (icm een kennelijke overgevoeligheid voor oorsuizen)
Kortom, de set helpt zeker, is duur, maar erg netjes.
Wel meer maatregelen nemen om de herrie te reduceren. Bekleden van de wielkasten achter helpt ook enorm.
Groet! Paul
Ik had totaal geen bekleding en de set scheelt wel en ziet er goed uit!
Tis wel een hoop geld.
Ik heb nog wel wat meer maatregelen getroffen, zoals het isoleren van de motorkap met dat zelfklevende, brandwerende materiaal dat gebruikt wordt om o.a. luchtkanalen te beplakken. Bovendien heb ik alle gaatjes in het schutbord dichtgeplakt, een geluidsisolerende deken op de versnellingsbak, een (300tdi) mat op de 200tdi gelegd.
Desondanks rij ik de laatste tijd met oordoppen in, omdat ik een in toenemende mate last van Tinitus heb. Ik rij met de oneten zo'n 20.000 km per jaar en wijt de oorklachten aan de Land Rover. (icm een kennelijke overgevoeligheid voor oorsuizen)
Kortom, de set helpt zeker, is duur, maar erg netjes.
Wel meer maatregelen nemen om de herrie te reduceren. Bekleden van de wielkasten achter helpt ook enorm.
Groet! Paul
Re: Exmoor moulded matting set
+1. Ik heb hem er ook in liggen, maar vind het verschil niet heel erg groot. Het is niet dat je tegen elkaar kunt fluisteren op de snelweg. Aanvullende geluidsdemping is zeker aan te bevelen. Ander nadeel van de set vind ik dat als je land rover niet helemaal waterdicht is, het water onder de mat blijft staan en dat materiaal aan de onderkant droogt voor geen meter. Ik heb er nu olie absorptie doeken onder liggen en dat werkt wel aardig. Ik kon er heel goedkoop aankomen, maar als ik de catalogusprijs had moeten betalen had ik dat zeker niet gedaan en dat geld liever in goede anti dreun bekleding gestopt.
Groetjes
Joachim
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('615ac3f3de6bcd161cd4f74100a47fa3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fautomotivesticker.nl%2Fhandtekening.jpg', 'http://automotivesticker.nl/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fautomotivesticker.nl%2Fhandtekening.jpg', '', 16285723, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Groetjes
Joachim
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('615ac3f3de6bcd161cd4f74100a47fa3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fautomotivesticker.nl%2Fhandtekening.jpg', 'http://automotivesticker.nl/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fautomotivesticker.nl%2Fhandtekening.jpg', '', 16285723, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Exmoor moulded matting set
Sander,
Ik heb deze ook in m'n 110 zitten. Was bij de Tithonus standaard.
De set is op zich al goed, samen met de seatbase dempingsrubber, maar om het geluid nóg meer te reduceren heb ik de tunnel vanuit het motorruim naar achter inclusief seatbase geïsoleerd. Dit scheelt in ieder geval weer oordoppen!
Je mag ff langskomen. Oosterbeek is dichtbij.
Egon Kooi
Oosterbeek
tithonus@hotmail.com
In dienst: Defender 90 WolfXD Tdi '98, RagRover V8
Uit dienst: Defender 110 Tithonus '86, Defender 110 Tdi '94, RRC V8 '72
Ik heb deze ook in m'n 110 zitten. Was bij de Tithonus standaard.
De set is op zich al goed, samen met de seatbase dempingsrubber, maar om het geluid nóg meer te reduceren heb ik de tunnel vanuit het motorruim naar achter inclusief seatbase geïsoleerd. Dit scheelt in ieder geval weer oordoppen!
Je mag ff langskomen. Oosterbeek is dichtbij.
Egon Kooi
Oosterbeek
tithonus@hotmail.com
In dienst: Defender 90 WolfXD Tdi '98, RagRover V8
Uit dienst: Defender 110 Tithonus '86, Defender 110 Tdi '94, RRC V8 '72
Re: Exmoor moulded matting set
Ik heb na de restauratie ook de mattenset geplaatst (via Rega franco aan huis geleverd voor 400,-).
Je hebt inderdaad niet ineens een echt stille auto; daarvoor blijven nog genoeg gaten en kieren over. Maar het scheelt wel een slok op een borrel. Ik heb ook losse isolatie overwogen, maar het grote pluspunt van die Exmoor-set is dat een heel net afgewerkt geheel vormt in de cabine. Vooral bij de seatbase reduceert het behoorlijk het geluid. De set loopt niet heel ver door tegen het schutbord, dus daar heb je maar weinig verbetering en zijn aanvullende maatregelen wenselijk.
gr, CamperChris
2012-08-19%2010.05.47.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1c106915071da0e2ab16b7c26b40e3a5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-fvS5z0esvXA/UDXoBCAiTeI/AAAAAAAAD_8/9IQ07892Py8/s128/2012-08-19%2010.05.47.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', '', 16286038, 600, 600, 'Loading image ...', false); 2012-08-18%2007.43.09.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b319d45bcb8b9f26c36b73d61a1dbc62', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-twsbQrrTwCE/UDXlCz2Sp0I/AAAAAAAAD-Y/_04A-2aeab8/s128/2012-08-18%2007.43.09.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', '', 16286038, 600, 600, 'Loading image ...', false);
<u>www.opwielen.nl</u> picasa webalbum Chrisopwielen</u>
Je hebt inderdaad niet ineens een echt stille auto; daarvoor blijven nog genoeg gaten en kieren over. Maar het scheelt wel een slok op een borrel. Ik heb ook losse isolatie overwogen, maar het grote pluspunt van die Exmoor-set is dat een heel net afgewerkt geheel vormt in de cabine. Vooral bij de seatbase reduceert het behoorlijk het geluid. De set loopt niet heel ver door tegen het schutbord, dus daar heb je maar weinig verbetering en zijn aanvullende maatregelen wenselijk.
gr, CamperChris
2012-08-19%2010.05.47.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1c106915071da0e2ab16b7c26b40e3a5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-fvS5z0esvXA/UDXoBCAiTeI/AAAAAAAAD_8/9IQ07892Py8/s128/2012-08-19%2010.05.47.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', '', 16286038, 600, 600, 'Loading image ...', false); 2012-08-18%2007.43.09.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b319d45bcb8b9f26c36b73d61a1dbc62', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-twsbQrrTwCE/UDXlCz2Sp0I/AAAAAAAAD-Y/_04A-2aeab8/s128/2012-08-18%2007.43.09.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', '', 16286038, 600, 600, 'Loading image ...', false);
<u>www.opwielen.nl</u> picasa webalbum Chrisopwielen</u>
Re: Exmoor moulded matting set
Ik heb een soort gelijke mat gekocht bij noise killer in ede en bevalt ook goed.Niet een heeeel groot verschil maar scheelt wel en netjes afgewerkt.Heb zijn maar een paar stukken en ook over de sitbase een stuk dus goed dicht.
Foto-ECU8MSZE-D.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8cdd0daebd3140fb51003a34996244c2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-ECU8MSZE-D.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-ECU8MSZE-D.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-ECU8MSZE-D.jpg', '', 16288044, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-7XPXBTI4-D.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b7a6d225aad0b9e19397e149c848f078', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-7XPXBTI4-D.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-7XPXBTI4-D.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-7XPXBTI4-D.jpg', '', 16288044, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dirk 109- 2.25 LPG/Benz.
Foto-YP4QIQ3Z-D.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1e10ff963571b2434eb5eff7aa654246', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-YP4QIQ3Z-D.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-YP4QIQ3Z-D.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-YP4QIQ3Z-D.jpg', '', 16288044, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-ECU8MSZE-D.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8cdd0daebd3140fb51003a34996244c2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-ECU8MSZE-D.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-ECU8MSZE-D.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-ECU8MSZE-D.jpg', '', 16288044, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-7XPXBTI4-D.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b7a6d225aad0b9e19397e149c848f078', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-7XPXBTI4-D.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-7XPXBTI4-D.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-7XPXBTI4-D.jpg', '', 16288044, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dirk 109- 2.25 LPG/Benz.
Foto-YP4QIQ3Z-D.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1e10ff963571b2434eb5eff7aa654246', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-YP4QIQ3Z-D.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-YP4QIQ3Z-D.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-YP4QIQ3Z-D.jpg', '', 16288044, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Exmoor moulded matting set
Bedankt voor de reacties tot dusver. Lees wat wisselende reacties, dus voorlopig ga ik me eerst richten op de seatbase, vloer en bovenkant van het schutbord.
@Egon: Ik hou je aanbod in gedachten, zal je binnenkort eens mailen als ik wat meer tijd heb.
@Egon: Ik hou je aanbod in gedachten, zal je binnenkort eens mailen als ik wat meer tijd heb.
Re: Exmoor moulded matting set
In mijn ex 110 had ik destijds ook zo'n mat. Ik moet zeggen dat het wel een paar dB uitmaakte. Wel duur inderdaad... Wat verder erg goed helpt is stukken bitumen plaat op de binnenkant van de diverse aluminium carrosseriedelen te plakken. Loop maar eens om je auto geen en klop met je vingers maar eens op het plaatwerk. De delen die "hol" klinken resoneren enorm in geluidsoverdracht binnen de koets. Plak aan de binnenkant stukken bitumen (van Conrad b.v.) . Als je daarna nog eens op die delen met je vingers klopt hoor je "dof" geluid. Ook de seatbase, schutbord, spatborden voor, motorkap, alles kun je op deze manier met delen bitumen beplakken om geluid te laten absorberen. Onlangs ook de auto van Teun op deze manier aangepakt en het werkt super.
Zie linkje naar Conrad: [www.conrad.nl]
Succes
André
Truckie, 1974 swb 2.25 diesel (met Bakkie, 1/4 ton Polynorm trailer 1954)
P1110122_zps06f130c0.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ebb7dc188d31872f035a4f90ce886b8c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi662.photobucket.com%2Falbums%2Fuu347%2Fsobat110%2FP1110122_zps06f130c0.jpg', 'http://i662.photobucket.com/albums/uu347/sobat110/P1110122_zps06f130c0.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi662.photobucket.com%2Falbums%2Fuu347%2Fsobat110%2FP1110122_zps06f130c0.jpg', '', 16290347, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/01/2013 18:57 door André SWB.
Zie linkje naar Conrad: [www.conrad.nl]
Succes
André
Truckie, 1974 swb 2.25 diesel (met Bakkie, 1/4 ton Polynorm trailer 1954)
P1110122_zps06f130c0.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ebb7dc188d31872f035a4f90ce886b8c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi662.photobucket.com%2Falbums%2Fuu347%2Fsobat110%2FP1110122_zps06f130c0.jpg', 'http://i662.photobucket.com/albums/uu347/sobat110/P1110122_zps06f130c0.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi662.photobucket.com%2Falbums%2Fuu347%2Fsobat110%2FP1110122_zps06f130c0.jpg', '', 16290347, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/01/2013 18:57 door André SWB.
Re: Exmoor moulded matting set
yep, heb die conrad-bitumen ook onder motorkap, de tunnel en de zitbak geplakt. Motorkap vervolgens afgewerkt met die Sinuslive matten en cabine voorzien van een Exmoor-set. Schutbord zoveel mogelijk alle kleine gaatjes dichtgemaakt.
Die matten (vloer, voetenbakken, deel schutbord en zitbak) had ik er al langer in liggen, de rest heb ik aangepakt toen de hele boel uit elkaar lag. Alleen die matten schelen al een slok op een borrel en werkt de boel netjes af. Maar juist de combinatie met bovenstaande maakt de boel een heel stuk stiller. Eigenlijk moet ik het dak ook nog eens doen voor het beste effect...
--> mod_embed_images_loadimage('e840967fa12e7f87d2eaf62d5b2a3c02', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fboesmans.weblog.nl%2Ffiles%2F198%2Fc90aca58b0', 'http://boesmans.weblog.nl/files/198/c90aca58b0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fboesmans.weblog.nl%2Ffiles%2F198%2Fc90aca58b0', '', 16290432, 600, 600, 'Loading image ...', false);
blub.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0bb291c21f4cf4c41542eaea250dce0b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.s43.nl%2Flaro%2Fblub.jpg', 'http://www.s43.nl/laro/blub.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.s43.nl%2Flaro%2Fblub.jpg', '', 16290432, 600, 600, 'Loading image ...', false);
SIII 88 2.25 LPG/benzine - 1977
[boesmanblog.wordpress.com]
Die matten (vloer, voetenbakken, deel schutbord en zitbak) had ik er al langer in liggen, de rest heb ik aangepakt toen de hele boel uit elkaar lag. Alleen die matten schelen al een slok op een borrel en werkt de boel netjes af. Maar juist de combinatie met bovenstaande maakt de boel een heel stuk stiller. Eigenlijk moet ik het dak ook nog eens doen voor het beste effect...
--> mod_embed_images_loadimage('e840967fa12e7f87d2eaf62d5b2a3c02', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fboesmans.weblog.nl%2Ffiles%2F198%2Fc90aca58b0', 'http://boesmans.weblog.nl/files/198/c90aca58b0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fboesmans.weblog.nl%2Ffiles%2F198%2Fc90aca58b0', '', 16290432, 600, 600, 'Loading image ...', false);
blub.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0bb291c21f4cf4c41542eaea250dce0b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.s43.nl%2Flaro%2Fblub.jpg', 'http://www.s43.nl/laro/blub.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.s43.nl%2Flaro%2Fblub.jpg', '', 16290432, 600, 600, 'Loading image ...', false);
SIII 88 2.25 LPG/benzine - 1977
[boesmanblog.wordpress.com]
Re: Exmoor moulded matting set
QuoteIk moet zeggen dat het wel een paar dB uitmaakte
Met een paar dB heb je al heel veel gewonnen.
Je weet dat drie dB al de helft scheelt.,
Aantal dB's = 10 x log (herrie na isolatie / herrie voor isolatie)
Of te wel: Als het kabaal met isolatie de helft zachter is geworden als dat het was voor je ging isoleren en je rekent het uit dan krijg je:
Dus Herrie na isolatie gedeeld door herrie voor isolatie is: na / voor = 0,5
Aantal dB's = 10 x log(0,5) = 10 x 0,3 = -3 dB
Elke 3 dB minder betekend dus een halvering van de herrie. Bij 6 dB houd je dus nog maar een kwart van de herrie over, en bij 9 dB blijft er nog maar een achtste van de herrie over. enz.
Ik kan je aanraden de binnen(onder)zijde van zitbak te beplakken met geluidsisolerend materiaal. Het is echt de moeite waard om daarvoor je zitbak er uit te halen. Lijkt heel veel werk om daarvoor je zitbak uit de auto te halen, maar het scheelt echt enorm. Het was het enige dat ik gedaan had en het verschil is dat ik daarna kon telefoneren met 100km/u op de snelweg. In mijn 109 hardtop driedeurs was de laadruimte en het dak dus niet geïsoleerd. Als je dit wel doet en ook nog de vloertjes en de tunnel voor en je koopt ook zo'n exmore mattenset en doet nog iets met een motordeken kun je een redelijk stille wagen krijgen denk ik.
Arnold.
Met een paar dB heb je al heel veel gewonnen.
Je weet dat drie dB al de helft scheelt.,
Aantal dB's = 10 x log (herrie na isolatie / herrie voor isolatie)
Of te wel: Als het kabaal met isolatie de helft zachter is geworden als dat het was voor je ging isoleren en je rekent het uit dan krijg je:
Dus Herrie na isolatie gedeeld door herrie voor isolatie is: na / voor = 0,5
Aantal dB's = 10 x log(0,5) = 10 x 0,3 = -3 dB
Elke 3 dB minder betekend dus een halvering van de herrie. Bij 6 dB houd je dus nog maar een kwart van de herrie over, en bij 9 dB blijft er nog maar een achtste van de herrie over. enz.
Ik kan je aanraden de binnen(onder)zijde van zitbak te beplakken met geluidsisolerend materiaal. Het is echt de moeite waard om daarvoor je zitbak er uit te halen. Lijkt heel veel werk om daarvoor je zitbak uit de auto te halen, maar het scheelt echt enorm. Het was het enige dat ik gedaan had en het verschil is dat ik daarna kon telefoneren met 100km/u op de snelweg. In mijn 109 hardtop driedeurs was de laadruimte en het dak dus niet geïsoleerd. Als je dit wel doet en ook nog de vloertjes en de tunnel voor en je koopt ook zo'n exmore mattenset en doet nog iets met een motordeken kun je een redelijk stille wagen krijgen denk ik.
Arnold.
Re: Exmoor moulded matting set
Arnold dat beplakken waar kan je dat het beste mee doen dan?Ik kan me voorstellen dat die bitumen mat zoals eerder beschreven in de zomer bij grote hitte of door veel warmte onder de zitbak(warme overdrive) loslaat of smelt?
Dirk 109- 2.25 LPG/Benz.
Foto-YP4QIQ3Z-D.jpg --> mod_embed_images_loadimage('780144a969ac6db889847b71a62eb362', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-YP4QIQ3Z-D.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-YP4QIQ3Z-D.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-YP4QIQ3Z-D.jpg', '', 16292184, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dirk 109- 2.25 LPG/Benz.
Foto-YP4QIQ3Z-D.jpg --> mod_embed_images_loadimage('780144a969ac6db889847b71a62eb362', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-YP4QIQ3Z-D.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-YP4QIQ3Z-D.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-YP4QIQ3Z-D.jpg', '', 16292184, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Exmoor moulded matting set
de bitumen van Conrad plakken érg goed, zit er nog steeds tegenaan na een erg warme zomer (en dito vakantie-snelweg-trip) en een best frissen winter
Zaak is natuurlijk wel de boel eerst goed schoon te krijgen voordat je gaat plakken .. nóg een reden om de zitbak (en tunnel, en motorkap, en...) beter even te verwijderen (bij mij zat daar toch nog wel zand zeg maar )
robert
blub.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9346a19e901998e3949f1fad2de46b94', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.s43.nl%2Flaro%2Fblub.jpg', 'http://www.s43.nl/laro/blub.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.s43.nl%2Flaro%2Fblub.jpg', '', 16292223, 600, 600, 'Loading image ...', false);
SIII 88 2.25 LPG/benzine - 1977
[boesmanblog.wordpress.com]
Zaak is natuurlijk wel de boel eerst goed schoon te krijgen voordat je gaat plakken .. nóg een reden om de zitbak (en tunnel, en motorkap, en...) beter even te verwijderen (bij mij zat daar toch nog wel zand zeg maar )
robert
blub.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9346a19e901998e3949f1fad2de46b94', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.s43.nl%2Flaro%2Fblub.jpg', 'http://www.s43.nl/laro/blub.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.s43.nl%2Flaro%2Fblub.jpg', '', 16292223, 600, 600, 'Loading image ...', false);
SIII 88 2.25 LPG/benzine - 1977
[boesmanblog.wordpress.com]
Beetje isolatieplannen.
Ik heb toen dat isolerende spul van noise killer gebruikt. Noise killer had toen dat lead sandwich folie. Dat heb ik aan de motorzijde van mijn schutbord geplakt met de zelfklevende laag en bleef heel erg goed zitten. Het is een hoop werk geweest om dat er weer af te krijgen. Het lukte zelfs niet om de zelfklevende laag er helemaal af te krijgen. Het lead sandwich folie scheurde (Helaas. Moet dus nieuw kopen) in tweeën met het er af trekken. De plaklaag bleef op het schutbord achter en dat is er pas met thermisch ontlakken afgegaan.
Dat zelfde isolerende spul had noise killer ook zonder het lood er in. Ik had het toen alleen zonder de zelfklevende laag. En dat heb ik onder de seatbase geplakt met bisontix. Ik heb de seatbase heel goed gereinigd met tinner (Buiten met veel wind.) en het isolatiemateriaal er volgens de regels van Bison opgeplakt. Dus beide kanten eerst insmeren, laten drogen zodat het niet meer kleeft en dan op elkaar plakken.
De naden die je onvermijdelijk krijgt had ik goed afgekit met simson 70-02. Ik had ook de einden van het isolatie materiaal dicht gekit. Er kan dan niets in de cellulaire structuur van het isolatiemateriaal zelf komen. Dat heeft een paar jaar goed gezeten. Auto is nu uit elkaar en gaat binnen kort weer in elkaar. Het spul zit er nog gewoon vast op de onderzijde van de seatbase. Ik ga het gewoon schoonmaken en en wat aanpassingen in de seatbase voor o.a. een tweede brandstofkraantje en waar nodig bijwerken. Alleen zal dat bijwerken niet veel zijn. Want het zit nog heel goed. Alleen hier en daar een beschadiging door het uit elkaar halen van de auto.
Ik ga het schutbord weer opnieuw aan de motorzijde bekleden met lead sandwich folie. Zie !NoiseKiller
De seatbase, vloertjes en tunnel laat ik zoals die is. Dat spul kan ik alleen niet meer op de website vinden. Ze hebben nu dikker spul.
De (!kit) die ik toen gebruikt heb ga ik weer gebruiken. En ik ga ook weer voor de bisontix. Bij mij werkte het allemaal goed.
Het dak en de wanden van mijn 109 ga ik denk ik doen met isolatie materiaal van de akoestiekwinkel. Op de vloer van mijn 109 komt een dikke rubber (stal) mat. De onderkant van de vloer en de binnenkant van de wielkasten ga ik ook ergens mee beplakken. Ik weet nog niet waarmee.
In de deuren heb ik een plaatje bitumen geplakt. De deuren ga ik ook bekleden met !lasalle deurkaarten en daar tussen komt ook weer isolatie.
De motorruimte (Binnenzijde wings.) had ik toen beschilderd met geluidsdempende verf. Dat zit er nog op. Ik heb die verf nog en ga dat weer doen. Gewoon over de oude laag heen. De verf vermindert de reflectie van geluid en door het gewicht zou ook de resonantie beter moeten zijn. Dat laatste heb ik nooit gemerkt. Een plaatje bitumen van 10x10 cm werkt een stuk beter. De verf kan ik ook niet meer op de website vinden overigens.
Onder de motorkap wil ik ook nog iets doen. Ik weet alleen nog niet wat. Een geluidswerende deken over de motorkap en v-bak wil ik niet vanwege de onvermijdelijk thermische isolerende eigenschappen van die dekens. Ik wil met auto ook naar (zeer) warme plaatsen kunnen zonder me zorgen te hoeven maken over een te hoge motor of bak temperatuur. Langs de motor en v-bak stroomt normaliter koelende lucht. Met een deken isoleer je de alles van die luchtstroom en bovendien verandert het stromingspatroon. In Nederland geen probleem denk ik. In de sahel waarschijnlijk wel.
Als sluitstuk komt er een rubber mattenset zoals genoemd in de vorige postings over de seatbase, tunnel, vloertjes enz. Het mooie is dat doordat die mat een geheel is alle eventueel overgebleven openingen (geluidsbronnen dus ) in de vloer meteen afgedicht zijn. De vloertjes monteer ik wel netjes af met DumDum kit. (Yep, ik heb nog twee volle grote en een kleine pot staan.)
Ik verwacht dat ik na dit alles een redelijk stille landrover heb waarin comfortabel gereisd kan worden.
Arnold.
Dat zelfde isolerende spul had noise killer ook zonder het lood er in. Ik had het toen alleen zonder de zelfklevende laag. En dat heb ik onder de seatbase geplakt met bisontix. Ik heb de seatbase heel goed gereinigd met tinner (Buiten met veel wind.) en het isolatiemateriaal er volgens de regels van Bison opgeplakt. Dus beide kanten eerst insmeren, laten drogen zodat het niet meer kleeft en dan op elkaar plakken.
De naden die je onvermijdelijk krijgt had ik goed afgekit met simson 70-02. Ik had ook de einden van het isolatie materiaal dicht gekit. Er kan dan niets in de cellulaire structuur van het isolatiemateriaal zelf komen. Dat heeft een paar jaar goed gezeten. Auto is nu uit elkaar en gaat binnen kort weer in elkaar. Het spul zit er nog gewoon vast op de onderzijde van de seatbase. Ik ga het gewoon schoonmaken en en wat aanpassingen in de seatbase voor o.a. een tweede brandstofkraantje en waar nodig bijwerken. Alleen zal dat bijwerken niet veel zijn. Want het zit nog heel goed. Alleen hier en daar een beschadiging door het uit elkaar halen van de auto.
Ik ga het schutbord weer opnieuw aan de motorzijde bekleden met lead sandwich folie. Zie !NoiseKiller
De seatbase, vloertjes en tunnel laat ik zoals die is. Dat spul kan ik alleen niet meer op de website vinden. Ze hebben nu dikker spul.
De (!kit) die ik toen gebruikt heb ga ik weer gebruiken. En ik ga ook weer voor de bisontix. Bij mij werkte het allemaal goed.
Het dak en de wanden van mijn 109 ga ik denk ik doen met isolatie materiaal van de akoestiekwinkel. Op de vloer van mijn 109 komt een dikke rubber (stal) mat. De onderkant van de vloer en de binnenkant van de wielkasten ga ik ook ergens mee beplakken. Ik weet nog niet waarmee.
In de deuren heb ik een plaatje bitumen geplakt. De deuren ga ik ook bekleden met !lasalle deurkaarten en daar tussen komt ook weer isolatie.
De motorruimte (Binnenzijde wings.) had ik toen beschilderd met geluidsdempende verf. Dat zit er nog op. Ik heb die verf nog en ga dat weer doen. Gewoon over de oude laag heen. De verf vermindert de reflectie van geluid en door het gewicht zou ook de resonantie beter moeten zijn. Dat laatste heb ik nooit gemerkt. Een plaatje bitumen van 10x10 cm werkt een stuk beter. De verf kan ik ook niet meer op de website vinden overigens.
Onder de motorkap wil ik ook nog iets doen. Ik weet alleen nog niet wat. Een geluidswerende deken over de motorkap en v-bak wil ik niet vanwege de onvermijdelijk thermische isolerende eigenschappen van die dekens. Ik wil met auto ook naar (zeer) warme plaatsen kunnen zonder me zorgen te hoeven maken over een te hoge motor of bak temperatuur. Langs de motor en v-bak stroomt normaliter koelende lucht. Met een deken isoleer je de alles van die luchtstroom en bovendien verandert het stromingspatroon. In Nederland geen probleem denk ik. In de sahel waarschijnlijk wel.
Als sluitstuk komt er een rubber mattenset zoals genoemd in de vorige postings over de seatbase, tunnel, vloertjes enz. Het mooie is dat doordat die mat een geheel is alle eventueel overgebleven openingen (geluidsbronnen dus ) in de vloer meteen afgedicht zijn. De vloertjes monteer ik wel netjes af met DumDum kit. (Yep, ik heb nog twee volle grote en een kleine pot staan.)
Ik verwacht dat ik na dit alles een redelijk stille landrover heb waarin comfortabel gereisd kan worden.
Arnold.
Re: Beetje isolatieplannen.
aanvullend: zitbak, tunnel en vloerplaten heb ik niet met dumdum vastgezet ... prima spul wat doet wat het moet doen maar met name de vloer wil ik er nog wel eens uithalen en ik ben daarom niet zo'n fan van die kauwgom. Ik heb op die plekken voegband (bijv [www.ivana.com]) gezet. Kan ook aardig wat hebben en dicht mooi af omdat het uitzet na montage.
Schutbord-isolatie zal inderdaad schelen. Ik heb er voor gekozen daar niets op te plakken gezien de kans dat er vocht/vuil kan blijven hangen op plekken waar ik dat liever niet heb. Misschien valt het in de praktijk mee, maar gezien mijn benzineblokje heb ik de noodzaak nog niet gevonden. Best stil al in mijn autotje
Let wel; als je gaat isoleren is dat net een virus, voordat je het weet blijf je kijken naar wat nóg beter/stiller kan. En hoor je in ene kraakjes en piepjes die je nooit opgevallen zijn
robert
blub.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8bbc11c7e9187f30d61dadc04d01f174', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.s43.nl%2Flaro%2Fblub.jpg', 'http://www.s43.nl/laro/blub.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.s43.nl%2Flaro%2Fblub.jpg', '', 16292617, 600, 600, 'Loading image ...', false);
SIII 88 2.25 LPG/benzine - 1977
[boesmanblog.wordpress.com]
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/01/2013 14:10 door RoadRocket.
Schutbord-isolatie zal inderdaad schelen. Ik heb er voor gekozen daar niets op te plakken gezien de kans dat er vocht/vuil kan blijven hangen op plekken waar ik dat liever niet heb. Misschien valt het in de praktijk mee, maar gezien mijn benzineblokje heb ik de noodzaak nog niet gevonden. Best stil al in mijn autotje
Let wel; als je gaat isoleren is dat net een virus, voordat je het weet blijf je kijken naar wat nóg beter/stiller kan. En hoor je in ene kraakjes en piepjes die je nooit opgevallen zijn
robert
blub.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8bbc11c7e9187f30d61dadc04d01f174', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.s43.nl%2Flaro%2Fblub.jpg', 'http://www.s43.nl/laro/blub.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.s43.nl%2Flaro%2Fblub.jpg', '', 16292617, 600, 600, 'Loading image ...', false);
SIII 88 2.25 LPG/benzine - 1977
[boesmanblog.wordpress.com]
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/01/2013 14:10 door RoadRocket.
Re: Beetje isolatieplannen.
Haha. Yep. Het mooie van DumDum is dat het kauwgom blijft. Maar vies kleverig is het zeker. En je hoort natuurlijk elk piepje en kraakje. Is het kraakje anders dan gewoon dan is er iets niet goed. En naarmate je verder komt met isoleren wordt het moeilijker om resultaat te krijgen. Dat loopt volgens mij via en e-macht. Steeds meer moeite met steeds minder resultaat.
Arnold.
Arnold.
Re: Exmoor moulded matting set
Dat bitumen spul blijft echt goed zitten, hoor! Wel eerst, zoals eerder opgemerkt, de boel even goed schoonmaken. Ik heb na het schoonmaken alles ontvet met remreiniger. Goed droogpoesten en de bitumen flink aankloppen. Plakt super. Je zult merken dat het geluid een flink stuk wordt geabsorbeerd met dit goedje.
André
Truckie, 1974 swb 2.25 diesel (met Bakkie, 1/4 ton Polynorm trailer 1954)
P1110122_zps06f130c0.jpg --> mod_embed_images_loadimage('afa41324ac68d47ac4a4b41b7eb66a13', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi662.photobucket.com%2Falbums%2Fuu347%2Fsobat110%2FP1110122_zps06f130c0.jpg', 'http://i662.photobucket.com/albums/uu347/sobat110/P1110122_zps06f130c0.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi662.photobucket.com%2Falbums%2Fuu347%2Fsobat110%2FP1110122_zps06f130c0.jpg', '', 16293415, 600, 600, 'Loading image ...', false);
André
Truckie, 1974 swb 2.25 diesel (met Bakkie, 1/4 ton Polynorm trailer 1954)
P1110122_zps06f130c0.jpg --> mod_embed_images_loadimage('afa41324ac68d47ac4a4b41b7eb66a13', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi662.photobucket.com%2Falbums%2Fuu347%2Fsobat110%2FP1110122_zps06f130c0.jpg', 'http://i662.photobucket.com/albums/uu347/sobat110/P1110122_zps06f130c0.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi662.photobucket.com%2Falbums%2Fuu347%2Fsobat110%2FP1110122_zps06f130c0.jpg', '', 16293415, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Exmoor moulded matting set
He Sander,
Begin eens met een deken over je motor te leggen. Dat is de kortste klap. En bij mij schelde het enorm.
Dat kost je een minder dan honderd euro en het geeft je zonder moeite veel resultaat.
Vandaag gehaald morgen resultaat!!!
Mario
Purmerend
Defender 110 300TDI uit 1990 (RHD)
Begin eens met een deken over je motor te leggen. Dat is de kortste klap. En bij mij schelde het enorm.
Dat kost je een minder dan honderd euro en het geeft je zonder moeite veel resultaat.
Vandaag gehaald morgen resultaat!!!
Mario
Purmerend
Defender 110 300TDI uit 1990 (RHD)
Re: Exmoor moulded matting set
Ik heb het altijd een dure grap gevonden.
Destijds had ik een stapel gebruikte vloertegels 60x60 met bitumen onderkant en blauw tapijt.
gemakkelijk op maat te maken en heb ze zelfs in de deuren en op de seatbox geplakt werkt behoorlijk ook goed tegen de koude.
t spul rot niet en je krijgt het bijna voor nop
tis maar een idee.
Groet Hans
Serie III 88 uit 1979 petrol en LPG
RRC 3.5 1986 petrol en LPG
[lh6.googleusercontent.com] MijnFotomap.jpg [lh3.googleusercontent.com]
Destijds had ik een stapel gebruikte vloertegels 60x60 met bitumen onderkant en blauw tapijt.
gemakkelijk op maat te maken en heb ze zelfs in de deuren en op de seatbox geplakt werkt behoorlijk ook goed tegen de koude.
t spul rot niet en je krijgt het bijna voor nop
tis maar een idee.
Groet Hans
Serie III 88 uit 1979 petrol en LPG
RRC 3.5 1986 petrol en LPG
[lh6.googleusercontent.com] MijnFotomap.jpg [lh3.googleusercontent.com]