Tube/tubeless... Hoe zat 't ook alweer?
Tube/tubeless... Hoe zat 't ook alweer?
Hoe zat 't ook alweer? Krijg teveel niet-relevante hits met de zoekfunctie.
Vorige week een lekke band gehad met de Range Rover, en ik kom er achter dat het reservewiel een scheurtje in het canvas heeft. Minimaal weliswaar, maar ik wil geen risico lopen natuurlijk, zeker niet met de kids/oma in de auto.
Heb nog een duo Grabbers liggen, maar mijn huidige velgen zijn Tube-velgen. Kan ik daar ongestraft tubeless banden op laten leggen?
Heb ook nog wel tubeless velgen liggen, maar die zijn nog vers gepoedercoat en moeten eigenlijk nog een kleurtje krijgen...
Loop ik een risico met de Tube-velgen met tubeless-banden? Welke risico's? Kan de moderne bandenboer iets met deze velgen (mogelijk ook andere ventielen nodig?)?
Vorige week een lekke band gehad met de Range Rover, en ik kom er achter dat het reservewiel een scheurtje in het canvas heeft. Minimaal weliswaar, maar ik wil geen risico lopen natuurlijk, zeker niet met de kids/oma in de auto.
Heb nog een duo Grabbers liggen, maar mijn huidige velgen zijn Tube-velgen. Kan ik daar ongestraft tubeless banden op laten leggen?
Heb ook nog wel tubeless velgen liggen, maar die zijn nog vers gepoedercoat en moeten eigenlijk nog een kleurtje krijgen...
Loop ik een risico met de Tube-velgen met tubeless-banden? Welke risico's? Kan de moderne bandenboer iets met deze velgen (mogelijk ook andere ventielen nodig?)?
Re: Tube/tubeless... Hoe zat 't ook alweer?
kan makelijk een tubeless band op, maar er moet dan wel een binnenband in.
Re: Tube/tubeless... Hoe zat 't ook alweer?
Kun je dat beargumenteren? Of anders gezegd: zonder binnenband kan jet dus niet? Waar zit het argument daarvoor? Het ventiel(gat), of het andere velgbed?
Begreep dat binnenbanden in een tubeless buitenband nuist geen goed idee is vanwege warmte-ontwikkeling/doorslijten van de binnenband?
Begreep dat binnenbanden in een tubeless buitenband nuist geen goed idee is vanwege warmte-ontwikkeling/doorslijten van de binnenband?
Re: Tube/tubeless... Hoe zat 't ook alweer?
dat heb ik opgemaakt uit andere forums waar een soort gelijke vraag gestelt word.
lees dit forum maar even.
[www.keversite.nl]
zie je veel algemene informatie over tube velgen, tubeless banden, binnen banden. en dus niet speciaal gespecificeerd voor de kever
ik werk ook bij een banden specialist. maar nou moet ik niet zeggen dat ik ook echt de specialist ben! ik ben ook maar het zaterdag hulpje, maar dan wel met meerdere jaren ervaring. heb dus wel een beetje kennis van de banden.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/01/2013 22:40 door Daan.
lees dit forum maar even.
[www.keversite.nl]
zie je veel algemene informatie over tube velgen, tubeless banden, binnen banden. en dus niet speciaal gespecificeerd voor de kever
ik werk ook bij een banden specialist. maar nou moet ik niet zeggen dat ik ook echt de specialist ben! ik ben ook maar het zaterdag hulpje, maar dan wel met meerdere jaren ervaring. heb dus wel een beetje kennis van de banden.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/01/2013 22:40 door Daan.
Tube/tubeless... Hoe zat 't ook alweer?
Als ik me niet vergis zou er hier best al één ( of zelfs meerdere ) draadje over 'kunnen' bestaan, en deze zou best wel eens gevonden kunnen worden via de zoek-functie.
Ik heb zo'n vermoeden dat er voor meer dan 2 uur leesvoer verschijnt. (-_-)
FREELANDER 1.8i
SERIES III 109 / 2,5 NA
LightWeight / 2,25 Petol
Schouwen-Duiveland
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/01/2013 22:46 door Peter SERIES III -109.
Ik heb zo'n vermoeden dat er voor meer dan 2 uur leesvoer verschijnt. (-_-)
FREELANDER 1.8i
SERIES III 109 / 2,5 NA
LightWeight / 2,25 Petol
Schouwen-Duiveland
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/01/2013 22:46 door Peter SERIES III -109.
Re: Tube/tubeless... Hoe zat 't ook alweer?
Tubeless banden (buba) hebben vaak een ruwe binnenkant. Als je daar een binenband (biba) in doet zou er door vervorming van de band, tijdens rijden/ronddraaien wrijving/warmte te kunnen ontstaan. Dit geeft weer slijtage aan je Biba, waardoor die lek raakt.
allemaal een heel theoretisch verhaal, een tubeless buba die niet goed opgepompt is loopt op den duur ook stuk denk ik zo.
allemaal een heel theoretisch verhaal, een tubeless buba die niet goed opgepompt is loopt op den duur ook stuk denk ik zo.
Re: Tube/tubeless... Hoe zat 't ook alweer?
Geert, als je echt geen risico wilt lopen dan zou je kunnen overwegen om een gebruikt setje tubeless Vogue velgen te kopen. Of een setje stalen of aluminium Disco velgen. Zo duur zijn ze niet en toevallig zitten er hier prikkers die je voor een zacht prijsje wel een setje willen verkopen, en toevallig hebben ze (heeft hij) ook nog een bandenapparaat en een balanceerapparaat.
Wie zal dat toch zijn??
Gr, Bart
Wie zal dat toch zijn??
Gr, Bart
Re: Tube/tubeless... Hoe zat 't ook alweer?
En verder hebben tubed velgen "hobbels" die voorkomen dat de Buba van de velg loopt als de spanning teveel zakt (en dus ook als er grote zijdelingse krachten op de Buba komen zorgt dit voor het op z'n plek houden van een en ander). Afhankelijk van de velg en de Buba gaat het wel.
En tenslotte: sommige tubeless Buba's zijn toch glad van binnen en kunnen dan wel tubed gemonteerd worden (staat er vaan op, althans bij Michelin).
Marc
En tenslotte: sommige tubeless Buba's zijn toch glad van binnen en kunnen dan wel tubed gemonteerd worden (staat er vaan op, althans bij Michelin).
Marc
Re: Tube/tubeless... Hoe zat 't ook alweer?
Kleurtje kiezen voor je vers gecoate velgen en de tubeless banden op de tubeless velgen monteren. Zou mijn keuze zijn...
Voor RRC: Vogue velgen zijn zowel in tubed als in tubeless gemaakt.
Voor RRC: Vogue velgen zijn zowel in tubed als in tubeless gemaakt.
Re: Tube/tubeless... Hoe zat 't ook alweer?
Ik heb pas een gepoedercoat setje voorzien van een verse laklaag. Is prima zelf te doen,
Gr, Bart
Gr, Bart
Re: Tube/tubeless... Hoe zat 't ook alweer?
Van mijn reserve-set velgen bleek er maar 1 tubeless te zijn...
Daar nu een band op laten leggen om niet met een scheurtje in het canvas rond te hoeven rijden.
Lekke band eraf, en band met klein canvas-scheurtje tijdelijk als resevewiel erin.
Iemand nog een tubeless Vogue-velg te ruil voor een tube-versie?
Daar nu een band op laten leggen om niet met een scheurtje in het canvas rond te hoeven rijden.
Lekke band eraf, en band met klein canvas-scheurtje tijdelijk als resevewiel erin.
Iemand nog een tubeless Vogue-velg te ruil voor een tube-versie?