Pagina 1 van 1

de bussen voor de bladveren in het chassis versleten binnen 2 ja

Geplaatst: ma 21 jan 2013, 22:32
door erik109FFR
Hallo allemaal,

Bij mijn 109 zijn de bussen voor de bladveren die in het chassis zaten binnen 2 jaar en 1000 km rijden versleten..

Ik ben ze er nu me veel pijn en moeite aan het vervangen maar....Wat doe ik verkeerd? iet met monteren?

Ik hoor graag van jullie,

Erik

Re: de bussen voor de bladveren in het chassis versleten binnen

Geplaatst: ma 21 jan 2013, 22:38
door Hendrik "Blue-Box"
Als je de montage en afstelling van de bladveren en veer-schommels niet volgens het handboek doet, staat er in rust altijd spanning op de rubbers.
En dat vinden ze niet leuk......
kijk in het handboek voor de juiste procedure.

Ook zit er verschil in kwaliteit tussen de verschillende fabrikanten en bij deze onderdelen is "goedkoop vaak duurkoop" omdat het zo tijdrovend is om ze weer te vervangen.

Met groet,
Hendrik “Blue-Box”

veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's

mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ed273267b6f9c32306ed7e5e059e1fd4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 16280693, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: de bussen voor de bladveren in het chassis versleten binnen

Geplaatst: ma 21 jan 2013, 23:12
door Marc vd K
als je de bouten niet op de juiste manier vast zet verslijten ze ontzettend snel want dan zitten ze er onder druk in.

mijn%20laros.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e9b9b37e27e6f9f54086b23e536cf335', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fpswqnq.bay.livefilestore.com%2Fy1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_%2Fmijn%2520laros.jpg%3Fpsid%3D1', 'http://pswqnq.bay.livefilestore.com/y1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_/mijn%20laros.jpg?psid=1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fpswqnq.bay.livefilestore.com%2Fy1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_%2Fmijn%2520laros.jpg%3Fpsid%3D1', '', 16280787, 600, 600, 'Loading image ...', false);
[www.scoutinglaros.nl]

Re: de bussen voor de bladveren in het chassis versleten binnen

Geplaatst: ma 21 jan 2013, 23:17
door erik109FFR
zou het zo simpel zijn?

Re: de bussen voor de bladveren in het chassis versleten binnen

Geplaatst: do 24 jan 2013, 13:30
door Peter T.
Zo snel verslijten mag niet. Dit heeft alles met verkeerd monteren te maken. Ik weet niet of je de militaire handboeken gebruikt (Echelon 2-3) bij het monteren maar daar staat een fout in die ook voor dit soort problemen zorgt. De afstand tussen chassis en asplaat klopt niet. Er is geen rekening gehouden met het verhoogde chassis.

Mijn beste ervaringen heb ik op de volgende manier: Monteer de veerbouten en moeren uiteraard niet vastgedraaid en echt los, laat het chassis zakken op de veren (dus niks geen kettingen om assen en dergelijke) en ga flink op de achter en voorbumper staan te hoppen. bedenk nu hoeveel gewicht je zult laden (softtop en hardtop verschil!!, geen brandstof in de tanks enz) en probeer dit te compenseren met een paar zakken zand/stenen achterin je bak. Draai daana pas je bouten en moeren vast op het aangegeven moment. Ga je op reis of je hebt een grote lading achterin....neem de moeite om de bouten en moeren even te lossen NA belading. Weer effe hoppen en daarna vast ztten die moeren en bouten. Zo heb je jaren lang plezier van je bussen zowel de chassis als de veerbussen.
Hierbij ga ik uit van het feit dat je niet de bekende fout gemaakt hebt bij het plaatsen van de nieuwe bussen....erin peren met een moker of iets dergelijks.....Ik heb het zien gebeuren in binnen en buitenland en zelfs bij gespecialiseerde Land Rover bedrijven....effe snel monteren... Gebruik alleen de buitenrand van de bus om ze erin te persen d.m.v. bijvoorbeeld een passende dop. Geen pers dan kun je ze ook met beleid er in "peren" zolang je de binnenbus maar ontziet. Die steekt namelijk iets uit buiten de buitenbus.

Peter T.
SIII 109 "Jeltsin"
24V 2.25 Diesel 1981
Foto-PUEEMFGS.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5f0f800ad57e660be4f7c43a286fbc49', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-PUEEMFGS.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', '', 16289403, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: de bussen voor de bladveren in het chassis versleten binnen

Geplaatst: vr 25 jan 2013, 01:53
door Exfietser
Bussen in de vriezer en ingevet in een warm chassis (zomers dus) er in drukken met een (zelfgemaakte) bushwakatool.
Gebruik wel vet en geen zeep o.i.d. In zeep zit water en je wil niet dat het tussen je bus en chassis gaat roesten.

Bushwakatools worden verkocht voor hele leuke bedragen. Daarom heb ik zelf iets gemaakt.

Draadeind m14 en een aantal dikke carrosserie ringen. Het binnenste gat van een van die dikke ringen moet om de binnenste stalen bus vallen zodat zoals PeterT zegt er alleen kracht op de buitenste stalen bus gezet wordt. En inderdaad hameren enzo is uit den boze. Op de dikke ring leg je dan een ring met een binnengat van 14 mm en en met twee grote moeren draai je de bus er zo in. Wel de schroefdraad even goed invetten.

Jij denkt dat dat fout is in de manual Peter. Het heeft mij destijds inderdaad verwonderd dat voor het militaire chassis de waarden hetzelfde waren. Min bussen zijn echter niet gesneuveld. Nu wel want ze zijn het zinkbad ingegaan.

Heeft iemand een duitse of engelse militaire manual? Ben benieuwd wat daar in staat. Heb wel meer verschillen gezien in manuals uit verschillende landen. Maar dat was voor civiele wagens.

Arnold.