Pagina 1 van 1

Disco 1 of Disco 2

Geplaatst: za 19 jan 2013, 00:02
door Ad van der Velden
Prikkers

Mijn naam is Ad van der Velden uit het Brabandse Oirschot.
Ik ben voornemens om [weer] een Discovery aan te schaffen. Met de bedoeling om het koetswerk net achter de voorstoelen door te zagen en er een Pick-up van te maken.
Aangezien ik [bijna] alles zelf wil doen inclusief het onderhoud, is mijn vraag. Wat moet ik kopen een Disco 1 met eenvoudige techniek onder de moterkap of een Disco2 met meer electronica in het vooronder. En laat electriek nou net mijn zwakke kant zijn.

groet.
Ad

Re: Disco 1 of Disco 2

Geplaatst: za 19 jan 2013, 00:24
door Disco
Je zou het hier kunnen vragen longranger
page3-1002-full.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9de158f7dc1b407043235a321e98e4da', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.longranger.net%2Fpage4%2Fpage3%2Ffiles%2Fpage3-1002-full.jpg', 'http://www.longranger.net/page4/page3/files/page3-1002-full.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.longranger.net%2Fpage4%2Fpage3%2Ffiles%2Fpage3-1002-full.jpg', '', 16271424, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Jo

Re: Disco 1 of Disco 2

Geplaatst: za 19 jan 2013, 00:44
door Lucas van Lierop
Alereerst, leuk!! Ik weet zelf alleen iets van disco 1. Ik durf wel te stellen dat ik de grondigst verbouwde D1 body ter wereld bezit dus ik weet iig erg veel van de tekortkomingen daarvan. Nr1: ze roesten helaas nogal, dat is wel allemaal goed te fixen dus ik ben voor de simpele D1, pickup er van bouwen kan prima. Ik denk dat je het beste (bija) de compete rotte achterkant weg kan gooien en zelf een bakje maken. Is een leuk project en veel makkelijker dan alles oplappen.

Re: Disco 1 of Disco 2

Geplaatst: za 19 jan 2013, 17:32
door disco ronl
ook een disco 1 heeft electronica, zoals ABS, deurvergrendeling, ramen, binnen verlichting,
een D1 automaat heeft tevens wat electronica voor de inspuit pomp, een handbak heeft dat niet.

een D2 heeft nog meer electronica.
ik heb zelf een D1, een D2 is wel echt op vele punten beter, zoals roest bestendiger en fijner motor, maar vooral de luchtveren en systemen daaromheen geven nogal eens wat problemen (niet oplosbaar trouwens).

succes met je keuze

Re: Disco 1 of Disco 2

Geplaatst: za 19 jan 2013, 17:43
door Marc-my-Words
Bedenk bij de keuze dat de "electronica" rond de Td5 tamelijk bomb-proof is. Het enige wat daar aandacht nodig kan hebben is olie in de wiring-harness.
En bedenk dat een Td5 een mooi geciviliseerde motor is als ie in het verleden met liefde is bereden, de Tdi's zijn toch meer tractor-techniek.
Voor de rest zijn het vooral de perifere toeters en bellen die bij tijd en wijle opspelen, maar dezelfde toeters en bellen (voor zover die zijn toegepast) geven bij een Disco 1 ook dezelfde problemen.
O ja, de hub's bij een Disco 2 zijn iets lichter, meer een luxe-wagen-constructie, terwijl de Disco 1 gewoon een Defender-look-a-like as hebben (dus met vrachtwaggel-techniek).

Marc

Re: Disco 1 of Disco 2

Geplaatst: zo 20 jan 2013, 16:52
door Ad van der Velden
Bedankt voor de reactie.
Als ik het goed begrijp, maakt het voor het electrische gedeelte niet uit wat je neemt.
Ziet iemand anders nog een voor-of nadeel in de 1 of 2?

Ad

Re: Disco 1 of Disco 2

Geplaatst: zo 20 jan 2013, 17:29
door Dixo
Disco 1 is nog als 3-deurs gemaakt, Disco 2 alleen als vijfdeurs. Misschien wat handiger als je een pick-up ervan wil maken?

Re: Disco 1 of Disco 2

Geplaatst: zo 20 jan 2013, 17:40
door Ruud Lemmens
Rij inmiddels 2,5 jaar een Disco II TD5.

Heb geen automaat en geen luchtvering, Ben er tot nu toe qua betrouwbaarheid zeer over te spreken.
Op basis van een Disco II heb ik al 2x een conversie gezien. Eentje op de sortout, als camper en eentje met een open, platte laadbak.

Disco II Is kwalitatief ietsje verbeterd. Minder plastic achtig dashboard en wat betere stoelen.


Groeten, Ruud

Re: Disco 1 of Disco 2

Geplaatst: zo 20 jan 2013, 22:40
door Mark
vraag hier een.....

reclame

[www.facebook.com]

Re: Disco 1 of Disco 2

Geplaatst: zo 20 jan 2013, 22:57
door Peter&Jessica
Ach ja, smoelenboek, heb ik niks te zoeken

Re: Disco 1 of Disco 2

Geplaatst: ma 21 jan 2013, 01:33
door Andrew Colville
Simpel en goed koop, dan heb je een discovery 1 300tdi nodig. hoed wel je lasaperaat bij de hand je zult veel moeten lassen aan de carosrie.

Wil je wat meer luxe, meer power, minder roest, en maakt het niet uit dat onderhoud iets duurder is dan is een discovery 2 wel handig.

Disco 1 heeft weinig electronica, ( behalve 300tdi automaat EDC )

Disco 2 kan tussen de 2 en 6 computers aan boord hebben liggend aan de uitvoering, de kabel boom is de helft groter, en heel veel gaat via de boord computer. Ovrigens kun je de Beide discoverys uitlezen als je fouten hebt in de electronica, en beiden zijn vrij hufter proof mits goed onderhouden.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )

Re: Disco 1 of Disco 2

Geplaatst: ma 21 jan 2013, 08:48
door Lucas van Lierop
Als je alles achter de achterdeur afzaagt maakt het niet uit of je 3 of 5 deurs hebt. Ik heb dat zelf ook gedaan, weg met die rotte body, en dan heb ik nog weer een 5 deurs gebouwd ook. Als je slim bent bouw je het pickup bakje zo dat je het later tegen de rest van de body kan bouten, kan je het gelijk even laten verzinken.

Groet
Lucas

Re: Disco 1 of Disco 2

Geplaatst: ma 21 jan 2013, 13:47
door Marc-my-Words
Er zit bovendien ook een voordeeltje aan de uitleesbaarheid: uitlezen van fouten kan je behoeden voor het "by-trial-and-error" fouten zoeken.
Als je dan een Td5 kiest met niet teveel computers dan heb je ook niet teveel aan rand-apparatuur die stuk kan.
En een Td5 heeft bijv slechts eens in de 20.000 km nwe olie nodig, en geen distributieriem, da's weer winst.

Marc