Pagina 1 van 1

RRC legaal?

Geplaatst: ma 14 jan 2013, 22:33
door Bass55
Hallo,

mijn naam is Bas, ben nieuw hier en van plan een Range Rover Classic aan te schaffen op korte termijn.
Ik heb er een op het oog, en na veel gezoek (onder andere hier) twijfel ik of deze wel helemaal legaal is.

Het gaat om een RRC uit 1983, 3.9 liter motor LPG, 4 traps automaat en mooi interieur met een softdash. 5-deurs kleur grijs.

Op het kenteken hij hij echter wit, met een 3.5 liter op LPG.

Volgens de verkoper is dit nooit een probleem geweest en heeft de RWD hem opnieuw gekeurd nadat de LPG installatie is ingebouwd.

Mijn eerste vraag: is dit strikt gezien legaal (mijn gok: nee)
Tweede vraag: is dit zonder problemen legaal te krijgen? Dus loop ik niet de kans dat als ik er mee naar de RWD ga om de motorinhoud en kleur aan te passen op kenteken, ze daar het kenteken vorderen.

Tips en ervaringen zijn zeer welkom, alvast bedankt!

Re: RRC legaal?

Geplaatst: ma 14 jan 2013, 22:44
door JoostJ
Sluit de deal met de verkoper onder de voorwaarden dat hij kleur en motorinhoud laat wijzigen op kenteken bij de RDW. Dan zit je altijd goed.

Re: RRC legaal?

Geplaatst: ma 14 jan 2013, 22:51
door JoostJ
Wel een mooie auto maar ziet er uit als een RRC uit 1994 [www.marktplaats.nl]

Re: RRC legaal?

Geplaatst: ma 14 jan 2013, 22:59
door Bass55
Dat is m inderdaad. Heb de eigenaar gevraagd of dat mogelijk is.

Stel dat ik hem koop hoe hij nu is, loop ik dan kans bij controle op een dikke boete, of inname? Is daar een vaste procedure voor?

Re: RRC legaal?

Geplaatst: ma 14 jan 2013, 23:00
door G-men (Gargamel)
Het is eigenlijk vrij simpel, de gegevens op het kentekenbewijs moeten kloppen. Zo niet, dan heb je bij een algehele controle al een issue.
Het op kenteken zetten van LPG kan ook door een erkend inbouwbedrijf gedaan zijn; en dan wordt dus niet het hele kentekenbewijs gecontroleerd.
De motor is in elk geval niet origineel; een 83-er RRC heeft een 3.5 met carbs. De 3.9 is volgens mij van 1990.

Kleur en cilinderinhoud moeten kloppen volgens de wet; aangezien dit nu niet zo is, zou ik er niet aan beginnen.
Als de verkoper alle papieren heeft, dan is het geen probleem om het kenteken te laten aanpassen. Ik denk echter dat hij dat dan wel na de ombouw gedaan zou hebben, het verkoopt een stuk makkelijker als de gegevens op kenteken kloppen.

Re: RRC legaal?

Geplaatst: ma 14 jan 2013, 23:05
door Bass55
-



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/01/2013 22:06 door Bass55.

Re: RRC legaal?

Geplaatst: ma 14 jan 2013, 23:06
door Geert Oude Luttighuis
Mooie wagen, Sjonnie, maar je bent volgens mij alleen maar op zoek naar bevestiging? Je intuïtie verwoord je namelijk al, en ik denk dat je daar maar op moet varen. Uiteindelijk kun je hier misschien wel de reactie krijgen dat het wel goed zit, maar diegene neemt natuurlijk geen verantwoordelijkheid voor als jij straks alsnog een miskoop te pakken blijkt te hebben?!

Kleur en motorinhoud kloppen niet. Koets én aandrijflijn zijn overduidelijk niet conform origineel bouwjaar (1/3-2/3-regeling is roept dus vragen op, maar goed, er zijn voorbeelden waarbij dit wel legaal is uitgevoerd). In dit geval zijn er echter duidelijk 2 zaken waar je uit kunt afleiden dat het kenteken/de auto nog niet volledig via RDW is omgekeurd. Kleur is slordig van de verkoper, want is een papieren kwestie, makkelijk te regelen. Dat kan echter ook betekenen dat de verkoper volledig te goeder trouw is en daadwerkelijk (al dan niet naïef) denkt dat de auto geen problemen zal opleveren.

Zijn argument over de LPG-keuring gaat echter niet op, dit is slechts een brandstofkeuring waarbij ze kijken of de inbouw en de uitstoot voldoen aan de eisen, verder kijkt men eigenlijk niet. Bovendien kan een dergelijke keuring ook volledig legaal uitgevoerd worden/zijn door erkende gas-inbouwers...

Tja, al met al kan ik je alleen zeggen dat er wat mij betreft teveel signalen zijn waardoor ik het niet zou vertrouwen, in ieder geval niet met het risico op verdampen van € 8000. Maar dat ben ik.
De suggestie van Joost is wel een goeie: met de verkoper afsproken dat de deal doorgaat op omkeuring van motor en kleur bij de RDW. Samen naar de RDW toe, nog op zijn naam. Indien omgekeurd zaak afhandelen... Als de verkoper niet akkoord gaat kan dit ook weer een signaal zijn dat het niet te vertrouwen is.

Op zich kun je op deze manier trouwens nog wel jaren zonder problemen rondrijden, maar bij bijvoorbeeld een aanrijding geef je de verzekering wel een ultiem argument om niet uit te hoeven keren (hun main-business). En kom je een keer in een fuik van RDW/Douane/Belastingdienst, héb je kans dat de rapen gaar zijn...

Re: RRC legaal?

Geplaatst: ma 14 jan 2013, 23:06
door Bass55
Maar is het technisch gezien wel mogelijk om een 1990+ koets in combinatie met een 1990+ motor te rijden, die binnen de "1/3 regeling" valt?

Anders is deze auto sowieso een 'tijdbom' lijkt me

Re: RRC legaal?

Geplaatst: ma 14 jan 2013, 23:09
door Geert Oude Luttighuis
Het kán wel, in goed overleg met RDW kun je veel voor elkaar krijgen. Maar als dat gebeurd is zou je ook verwachten dat de gegevens op het kenteken vervolgens juist zijn, en dat is niet zo. Dus kun je je afvragen of dit in overleg en met goede reden is gedaan, of simpelweg uit winstbejag...

Re: RRC legaal?

Geplaatst: ma 14 jan 2013, 23:10
door Anton (Rumble)
volgens mij is de vierdeurs pas na 83 geleverd. maar weet dat niet zeker, dus lijkt me een latere carrosserie, zowiezo moet je de tunnel aanpassen voor een automaat, schutbord moet je ook enigzins aanpassen voor een softdash. op zich niet erg als alleen de opbouw is vervangen, je blijft binnen 1/3 regeling. als de motor wissel bij rdw is aangegeven is ook dat geen probleem.
controleer de balk aan het A-frame, die van een 83er is vierkant, is die balk rond dan is het een veel latere chassis.
en ach, er word in al die jarn veel gesleuteld en versleuteld aan landrovers, dus elemaal orgineel zal die niet wezen. je hoeft er ook geen problemen mee te verwachten. mocht de opbouw en chassis en motor van een veel later type zijn, of mogelijk van de zelfde auto dan praat je over een omgekatte auto, en dan zou je natuurlijk wel problemen kunnen verwachten.

Re: RRC legaal?

Geplaatst: ma 14 jan 2013, 23:11
door Bass55
Duidelijk verhaal, was mijn vermoeden inderdaad ook.

Ik ga sowieso even naar de auto kijken en zien of de eigenaar in is voor de eerder genoemde deal. Zo niet, laat ik hem staan.
Inderdaad zonde van de centjes als hij een half jaar later wordt afgekeurd

Re: RRC legaal?

Geplaatst: ma 14 jan 2013, 23:42
door Bart van Dessel
Ik heb er zoveel gezien van veel handelaren, ook die zeggen dat ze 100% eerlijk ombouwen met heel veel waarschuwingen op hun websites, maar ik heb tot nu toe alleen nog maar omgekatte exemplaren gezien. Zonde zonde zonde!! Ik durf er veel geld op te verwedden dat ook deze is omgekat. Als je gaat kijken, let dan op de dwarsbalk in je chassis, waar de middelste stangen van de achteras aan opgehangen zijn. Deze balk zit op het hoge punt in je chassis. Is dit een ronde balk, ren dan heel hard weg!!

Groetjes, Bart

Zo doe ik een ombouw: [www.mijnalbum.nl]

Maar dan kost de auto aan uren en materiaal al zeker € 15.000,- Ik gebruik ook alleen maar de beste materialen. Wordt een softdash veel goedkoper aangeboden dan zit er een luchtje aan. Of de verkoper lijdt verlies.

Re: RRC legaal?

Geplaatst: ma 14 jan 2013, 23:55
door Bass55
Dat ziet er inderdaad erg netjes uit, al ben ik geen kenner

Ik heb de eigenaar gemaild met het voorstel de boel eerst te regelen (lees: motor en kleur op kenteken zetten).
Ben benieuwd naar de reactie, zal hier in ieder geval posten hoe het afloopt!

Re: RRC legaal?

Geplaatst: di 15 jan 2013, 01:02
door Franc
Bas,

Die softdashes kunnen er van buiten mooi uitzien, maar op de bekende plekken compleet verrot zijn. Juist die plekken staan niet op de foto's.
Een V8 kan prachtig klinken en tegelijk hopeloos aan revisie toe zijn.
Een samengesteld voertuig is een voertuig waarbij niet 2 van de 3 hoofdonderdelen nog origineel zijn (chassis, carrosserie, aandrijflijn). Lijkt me hier wel duidelijk.

Mijn advies: ga niet (alleen).

Groeten,
Franc.

Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen

Re: RRC legaal?

Geplaatst: di 15 jan 2013, 10:28
door Bass55
Ik ga sowieso kijken, probeer een kennis te strikken die een o.a. een RRC Brooklands en D110 rijdt en er naar mijn inzien voldoende verstand van heeft (hij werkt(e?) ook bij een garage).

Even hopen dat het allemaal meevalt en dat hij netjes op papier kan hoe het hoort, maar als ik hier de reacties lees zal ik me er maar niet al te veel op verheugen..

In ieder geval bedankt voor de reacties, ik ben gewaarschuwd

Laat weten hoe het afloopt!

Re: RRC legaal?

Geplaatst: di 15 jan 2013, 11:12
door pascal ubags
hoi bass en andere
waarom dat risico
week geleden in stein (l) gaan kijken naar een rr witte, op marktplaats, nl kenteken ex franse auto, v8 3 deurs, goede prijs, en heel goed, geen roest enz.
neem de moeite er staan er wel tekoop, voor een redelijke prijs, waar alles ok is.
geen aandelen hierin,
maar een ritje met de trein (kaartje blokker kost je 17 euro)
gr pascal

Re: RRC legaal?

Geplaatst: di 15 jan 2013, 12:02
door Paul Stroink, One-Ten.nl
Als ik op Marktplaats kijk valt me op dat 75% van de Range Rovers niet klopt met het kenteken. Ook de bekende grotere bedrijven verkopen rustig een 4 deurs 3.9, terwijl deze als 3.5 op kenteken staat en soms zelfs als twee deurs.. En ze adverteren gewoon met kenteken in beeld.

Een 3.9 en een softdash koets is legaal niet mogelijk. Tenzij het softdash in een oude koets gebouwd is, maar dat wordt zelden gedaan. Ombouw is ontzettend veel werk, het schutbord heeft heel veel verschillen en een softdash heeft een plakruit ipv een ruit in rubber. Dat zou nooit voor deze prijs kunnen, en ook niet voor 15000 euro. Een hele goede niet belastingvrije softdash is trouwens ook al een behoorlijk bedrag waard voor sommige liefhebbers. En dan komt er nog een belastingvrije auto bij en al het ombouwwerk.

Hier een fotoreportage van een ombouw van een 1986 Range Rover naar softdash met originele oude koets en naar 300tdi. Dan is het dus wél legaal.

1986 Range Rover Classic Softdash 300TDI

Re: RRC legaal?

Geplaatst: di 15 jan 2013, 12:02
door Sean
"" Volgens de verkoper is dit nooit een probleem geweest en heeft de RWD hem opnieuw gekeurd nadat de LPG installatie is ingebouwd. ""
Dit is slechts een keuring door een geceritificeerde garagist ( meestal de inbouwer ) dat de inbouw correct gedaan is, en ook de kentekenwijziging naar lpg wordt door hem online aangevraagd bij de RDW. Daar kan een steekproef op komen, zoniet, goedgekeurd.
Overige zaken wordt dus niet naar gekeken want gaat om lpg-inbouw en er is geen echte RDW-er over de vloer.
Laat de verkoper maar het kenteken op orde krijgen en laat het risico niet bij jou neerleggen. Als het echt geen probleem is kost het hem wat tijd en een keuring, dat moet het hem als verkoper wel waard zijn..... Sccs!

Re: RRC legaal?

Geplaatst: di 15 jan 2013, 12:26
door Paul Stroink, One-Ten.nl
hij heeft vast niet voor niets het kenteken uitgepoetst op de foto's..

Re: RRC legaal?

Geplaatst: di 15 jan 2013, 17:01
door disco1992
hoi bas als hij in omgeving breda of tilburg staat wil ik wel even mee gaan kijken met je hoor.
heb veel ervaring met deze auto's.

disco1992

Re: RRC legaal?

Geplaatst: di 15 jan 2013, 17:42
door bram-rrc
kleur is niet zo moeilijk, gewoon papieren opsturen en aangeven welke kleur er op moet komen.

Voor motor moet ie langs de RDW........

Re: RRC legaal?

Geplaatst: di 15 jan 2013, 17:53
door Bass55
Hoi,

Helemaal top dat je dat zou willen, ik vrees dat ie net iets te ver weg staat ('s Heerenberg, nog voorbij Arnhem).
Toch bedankt!

Bas

Re: RRC legaal?

Geplaatst: do 31 jan 2013, 23:39
door LucasAdriaanse
Paul, hier Lucas van r5o bv, je kent me wel ... hebben elkaar wel eens ontmoet, ook zelfs bij die softdash 86er waar jij je ook voor ingezet hebt. Dit was kort de inleiding ... ;-)

Nu mijn punt: je kunt ook een softdash prima legaal bouwen, mét de échte originele softdash koets Als jij niet weet hoe dat moet moet je maar eens langskomen. Kun je met eigen ogen zien hoe dat moet. Is helemaal niet moeilijk.
Maar ik vertel het niet hier. Ik heb geen zin om mijn collega's hier meteen zo makkelijk wijzer te maken .... ik moet zelf ook de kost verdienen :-))
Maar ik kom met mijn softdashes gewoon bij de RDW terug als dat moet. Laat bijv. de RDW mijn lpg-inbouw keuren.
Zelfs een softdash LSE krijg ik legaal op kenteken.

Dit is geen opschepperij, dat heb ik helemaal niet nodig. Ik weet wel dat tot nu toe niemand in NL de LSE goed op kenteken heeft staan ...... behalve ik. Incl. gewicht, wielbasis, àlle motorgegevens ... gewoon de hele RRC LSE zoals ik hem aflever, zo ook door de RDW gezien, gekeurd en goedbevonden. Omdat hij klopt. Bedenk zelf maar wat je hoe moet doen om dat voor elkaar te krijgen. Ik weet dat jij zo'n beetje alles weet van Def's incl hun import en wat je wel en niet kunt doen (legaal) met ze. Daarom wil ik best een keer ervaringen uitwisselen bij een goede kop koffie. Kom maar langs.

Maar inderdaad klopt er bar weinig van de NL vloot belastingvrij gemaakte RRC's (+ andere types/merken), als je de regels er goed naast houdt. Ik keur al enkele jaren de (a.s.) aankopen van verstandige RRC-verslaafden .... dat bestaat dus niet verstandige RRC-verslaafden . Je moét een tikkie gek zijn om engels te gaan rijden. Maar goed 1-2 aankopen per maand worden bij ons op de brug voorbereid. En ik keur veel meer af, of waarschuw ernstig, dan dat ik positief kan zijn. Sommige illegale Rangies kan ik nog legaal maken, maar ook dat is een kostbare aangelegenheid. Het in eerste instantie meteen legaal werken kost ook serieus geld en precies dààrom nemen enkele NL ondernemers zonder wroeging de snelste weg en slaan de chassisnummers over. De groei van de zaak moet ook betaald worden en het plannetje is gebaseerd op in 8 jaar een zogenaamd leuke tent opbouwen en dan verkopen. Laat de rest maar stikken. En de goeie grap is dat deze mensen écht iederéén oplichten, zelfs advocaten ! (Ik heb de dossiers om het te bewijzen)

Er worden hierboven heel verstandige adviezen gegeven. Zorg dat je goed weet wat je koopt óf laat de betreffende RRC keuren. Door een eerlijke vakman. En die zijn er ook wel, gelukkig. Wij doen het voor € 121,- beetje reclame na dit lange verhaal over het RRC wel en wee mag toch wel ?!

Groet en succes met de zaken.
Lucas

Re: RRC legaal?

Geplaatst: vr 01 feb 2013, 00:08
door Peter&Jessica
Moi Bas,
Heb je hem nu gekocht?
MVG,
---Peter.

Re: RRC legaal?

Geplaatst: vr 01 feb 2013, 07:33
door Paul Stroink, One-Ten.nl
Hoi Lucas,

Bedankt voor je bericht. Ik kom zeker een keer kijken als ik in de buurt ben (ook al doe ik niets met RRC's).
Het blijft toch vreemd dat zoveel handelaren gewoon op MP adverteren met (waarschijnlijk) omgekatte auto's zonder problemen te krijgen.

Re: RRC legaal?

Geplaatst: vr 01 feb 2013, 21:56
door Bass55
Uiteindelijk niet meer wezen kijken, vriend adviseerde dat een softdash van die leeftijd, voor dat geld (bijna!!) onmogelijk legaal is.
Ga toevallig morgen wel mijn nieuwe RRC ophalen, 1983 met 3.5 blok en hand-bak. 4-deurs maar klopt binnen de 1/3 2/3 regeling, voelt toch iets veiliger!

Zit een klein beetje werk aan het interieur (zal hier eens gaan rondspeuren hoe je een hemel een beetje strak krijgt, als dat lukt) maar verder harde auto

Re: RRC legaal?

Geplaatst: za 02 feb 2013, 14:10
door Franc
Bas,

Gefeliciteerd met je aankoop. Veel plezier ermee (en met sleutelen !).

"One of the first significant changes came in 1981, with the introduction of a four-door body." (Bron: Wikipedia).
Met onzichtbare scharnieren wordt het een ander verhaal.

Waarom twijfel je?

Groeten,
Franc.

Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen