Pagina 1 van 1
afstellen V8
Geplaatst: zo 13 jan 2013, 16:14
door Dirk
Hallo Prikkers,
Ik heb de nokkenas, ketting en tandwielen vervangen van de V8 uit mijn RR uit 1973. De verdeler losgehaald en moet nu alles opnieuw afstellen.
Ik heb het eerst geprobeerd volgens het werkplaatshandboek: de statische voorontsteking op 3 graden voor BDP maar de motor loopt niet lekker. Ik lees in het archief dat de voorontsteking vaak op 6 graden of meer gezet wordt. Dit ligt waarschijnlijk aan het andere octaangetal van de huidige benzine dan die van in 1973.
Nu heb ik het volgende stuk gevonden [docs.google.com] en dat wil ik wel toepassen maar heb er een aantal vragen bij.
In het stuk staat onder oefening 1: bij het hoogste toerental kijken we wat de voorontsteking is. Ik had zelf al gemerkt dat wanneer de verdeler verdraaid wordt het toerental meer of minder wordt. Maar dit verhoogde toerental wordt dus bedoelt? Het is niet de bedoeling zelf een hoger toerental in te stellen?
Wanneer de voorontsteking is vastgesteld en vastgezet wordt er proefgereden met afgedopte en zonder afgedopte vacuumvervroeging. Laat ik gedurende het proefrijden het toerental hoog of stel ik dat al vooraf lager in naar normale waardes of wordt dit pas afgesteld wanneer de carburatie afgesteld moet worden?
Daarna komt het het LPG verhaal. Stel ik eerst af op benzine of meteen op lpg? En stel ik heb straks een statische voorontsteking van 7 graden op benzine dan tel ik er voor LPG drie graden bij en stel ik de brandstoftoevoer voor benzine en lpg opnieuw af? Is het zo simpel te stellen?
alvast bedankt en groeten,
Dirk
Re: afstellen V8
Geplaatst: zo 13 jan 2013, 16:57
door Benno
Kan van alles zijn hangt ook van je verdeler af. Als je alles goed in elkaar hebt gezet dan zou een graad of 8 moeten werken voor de meeste v8-en
Afstellen doe je in principe op benzine maar als je toch vnl . op gad gaat rijden kun je die ook gebruiken. Meestal idd benzine afstelling + een graad of drie.
3 graden BDTC is wel heel weinig.
Re: afstellen V8
Geplaatst: zo 13 jan 2013, 22:35
door Dirk
Hallo Benno,
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met je eerste zin. Maar misschien heb ikzelf er een te onduidelijk verhaal van gemaakt. Het gaat mij erom of ik het stuk in de link en met name onder oefening 1 juist interpreteer. Vooral: is het zoeken van de beste vervroeging echt alleen het verdraaien van de verdeler en te stoppen bij het hoogste toerental? En wanneer stel je dan dit toerental bij naar een normaal toerental omdat ik het idee heb dat dit best een stuk hoger is dan normaal stationair.
In ieder geval bedankt voor de reactie.
met vriendelijke groeten,
Dirk
Re: afstellen V8
Geplaatst: zo 13 jan 2013, 22:57
door Benno
Er zijn meerdere verschillende types verdeler gebruikt in de V8 met verschillende curves en vervroegingstijdstippen. de meestal gebruikte lucas loopt over het algemeen het lekkerste rond de 8 graden BDTC (tenminste de V8-en die ik afgesteld heb). Op gas kun je nog vroeger gaan.
Het gespeel met tijdstippen uit je link heb ik niet eens gelezen eerlijk gezegd. enige wat ik zeker weet is dat je bij een V8 nooit TE vroeg moet gaan in de totale vervroeging. Totaal is dan de ingestelde statische vervroeging, de maximaal te behalen vervroeging met de centrifugaalgewichten (staat op de gewichtjes gestanst) en de eventueel aanwezige vacuumvervroeging. Die allemaal opgeteld moeten onder de 36 graden blijven dacht ik.
Benno
Re: afstellen V8
Geplaatst: zo 13 jan 2013, 23:30
door Dirk
Hallo Benno,
Die 36 graden staat ook in de link genoemd, 36 - 38 max.
Het verhaal van de hogere toeren komt je niet bekend voor of is dit helemaal geen issue bij het afstellen? Moet ik het eerst maar eens gaan proberen op deze manier.
Bedankt en groeten,
Dirk
Re: afstellen V8
Geplaatst: di 15 jan 2013, 00:37
door Franc
Dirk,
Genoemde hoogste toerental dat in de link genoemd wordt is het hoogste stationaire toerental dat je bereikt door alleen de verdeler te verdraaien.
Maar: indien je verdeler in goede staat is zou je een netjes lopende motor moeten kunnen krijgen zonder aan de mechanische vervroeging te sleutelen.
Als je het type van de verdeler hebt zou je moeten kunnen achterhalen wat de vooronsteking volgens Landrover zou moeten zijn.
Met een stroboscoop kun je wel zien (met afgedopte vacuumvervroeging) of de mechanische vervroeging redelijk goed werkt door langzaam het toerental op te voeren en bv per 500 toeren de vervroeging te noteren. Daartoe zul je wel extra merktekens moeten maken. Mechanische vervroeging is lineair met het toerental. De vervroegng moet ook stabiel zijn.
Ook kun je me de hand (voorzichtig) de rotor verdraaien, dat moet soepel gaan over een graad of 10. Demonteren is niet echt heel ingewikkeld als het niet meer soepel gaat.
Vacuum vervroeging kun je testen door simpelweg aan het slangetje te zuigen.
Ik neem aan dat je eerst de contacthoek hebt afgesteld en dat alle onderdelen van de ontsteking in orde zijn?
Heb je ook de nokkenas in laten lopen (half uur op 2000 toeren)?
Groeten,
Franc.
Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
Re: afstellen V8
Geplaatst: di 15 jan 2013, 05:52
door Edgar
Let ook op de compressie verhouding van je blok, dit bepaald ook je vervroeging. Daar kan een behoorlijk verschil in zitten bij de diverse types. Des te groter de compressie verhouding des te meer je moet vervroegen.
Groeten
Edgar Stage I V8
Re: afstellen V8
Geplaatst: di 15 jan 2013, 23:59
door Dirk
Edgar\Franc, bedankt voor de reactie.
Euhhhhh, dit zijn wel weer twee totaal verschillende meningen de link in de eerste posting en jullie opmerkingen.
Compressieverhouding is 8,5:1, het type verdeler moet ik nakijken. Hoe controleer ik deze? Is dat aan de hand van verschillende toerental en de bijbehorende vervroeging zoals in het wphb staat aangegeven? Dit is wat Franc bedoelt met het testen van de mechanische vervroeging?
De vacuumvervroeging moet ik nog testen. Ik dacht dat ik de contacthoek bij elektronisch ontsteking niet meer hoefde in te stellen, heb ik dit fout?
Vrijdag ben ik vrij en hoop ik een en ander te kunnen doen.
met vriendelijke groeten,
Dirk
Re: afstellen V8
Geplaatst: wo 16 jan 2013, 00:49
door Franc
Dirk,
Ik ging er van uit dat je geen electronische had met een auto uit '73.
Type kun je op de site van RPI vinden: [www.v8engines.com] (of iets naar boven voor ontsteking met contactpunten).
De cijfers in het wphb zijn inderdaad voor de mechanische vervroeging (in mijn boek staan gegevens van de 35D8 met contactpunten). Te testen bij toerentallen tussen stationair en 4800 (3 graden tot 31 graden).
Echter: toerental langzaam opvoeren met losgekoppelde vacuum en kijken of de vervroeging langzaam, zonder schokken of haperingen toeneemt is een hele mooie indicatie.
Gebeurt dat niet dan zijn wellicht de veertjes los (kan gebeuren bij loshalen rotor), of zit het mechanisme vast. Openschroeven en repareren of vervangen door een nieuwe is dan het devies.
CR staat trouwens bij je motornummer op het blok: 9,35 (hoog) of 8.13 (laag) zijn de enige mij bekende waarden.
Groeten,
Franc.
Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
Re: afstellen V8
Geplaatst: wo 16 jan 2013, 22:02
door Dirk
Franc,
bijgaand het bewijs………….

Kan deze ook niet terugvinden in de lijst van Range Rover [www.rangerovertrust.nl] Wel bij de rover motoren, of de RR motoren met toevoeging B, zoals deze, werden 8.5, maar zo goed ken ik alle details niet van de verschillende types. Bij mijn wphb staat dezelfde verdeler genoemd maar ook de motor met compressieverhouding 8,5:1, handleiding 607603 uitgave 2.
CIMG5573_zps0e1215b8.jpg --> mod_embed_images_loadimage('21c1254afed2526dbc2cf2a3fc49e311', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi702.photobucket.com%2Falbums%2Fww29%2FDirk_02%2FCIMG5573_zps0e1215b8.jpg', 'http://i702.photobucket.com/albums/ww29/Dirk_02/CIMG5573_zps0e1215b8.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi702.photobucket.com%2Falbums%2Fww29%2FDirk_02%2FCIMG5573_zps0e1215b8.jpg', '', 16265083, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Verder bedankt voor de tips.
met vriendelijke groeten,
Dirk
Re: afstellen V8
Geplaatst: wo 16 jan 2013, 22:28
door Geert LW79
Heb je dit verhaal erbij?
afstellen Rover V8
Is een verhaaltje van iemand van de club van rovers zonder land
Geert
Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)
P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7ff33bfbffd5be0aa9edb54f3cd1db72', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 16265230, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: afstellen V8
Geplaatst: ma 21 jan 2013, 11:58
door Dirk
Hoe zit het ook alweer met de slangetjes naar het vacuümpotje aan de verdeler? Ik heb deze al een tijdje los maar ben niet helemaal zeker hoe deze moeten. Ik denk van de rechtercarburateur naar de binnenzijde van het vacuümpotje, dus tegen de verdeler aan. En vanaf het onderdeel voor de carburateur gekoppeld aan de gasklepstelsel (weet de naam niet) naar de buitenzijde van het vacuümpotje. Klopt dit?
Alvast bedankt,
Dirk
Re: afstellen V8
Geplaatst: ma 21 jan 2013, 22:38
door Franc
Dirk,
Hier moet je er wel mee komen:
[forums.lr4x4.com]
Groeten,
Franc.
Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
Re: afstellen V8
Geplaatst: do 24 jan 2013, 14:38
door Dirk
Hij doet het weer!
Afgesteld op 8-9 graden voorontsteking. Op benzine nog wat af moeten stellen aan de carburateurs. Het mengsel wat bijgesteld en de synchronisatie. Al is dit laatste wel heel moeilijk te doen op het gehoor en ben ik er eigenlijk niet tevreden mee. Wanneer iemand synchronisatie apparatuur heeft en het uit wil lenen of met mij wil afstellen dan zou ik er graag een keertje gebruik van maken.
Op lpg loopt de motor gelijk goed. Ga nog wel langs een lpg specialist om de afstelling nog eens na te lopen.
Verder heb ik nog een vraag over de linker carburateur, van voren gezien. Deze heeft aan de achterzijde een pijpje in het deel tussen de aansluitende bocht en de carb zelf. Ik heb geen idee wat en of er ooit iets op aangesloten was. Zag het nu pas voor het eerst en heb het pijpje maar afgeplakt met tape. Wie weet waar dit voor is en wat zit er op aangesloten?????
CIMG5910_zps0e386c89.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0e3ea1abfeac51f887467b0b31b28393', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi702.photobucket.com%2Falbums%2Fww29%2FDirk_02%2FCIMG5910_zps0e386c89.jpg', 'http://i702.photobucket.com/albums/ww29/Dirk_02/CIMG5910_zps0e386c89.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi702.photobucket.com%2Falbums%2Fww29%2FDirk_02%2FCIMG5910_zps0e386c89.jpg', '', 16289644, 600, 600, 'Loading image ...', false);
met vriendelijke groeten,
Dirk
Re: afstellen V8
Geplaatst: do 24 jan 2013, 16:01
door robhv
Is dat niet van de choke?
Kijk even in het werkplaatshandboek bij luchtfilter verwijderen. Daar staat volgens mij in waar dat slangetje van is.
Re: afstellen V8
Geplaatst: do 24 jan 2013, 23:33
door Dirk
Rob, jij bedoelt het zwarte slangetje wat links in de foto recht omhoog steekt? Die is van de motorventilatie.
Ik bedoel het metalen pijpje wat juist voor de carburateur zit. Te zien op de foto linksonder de carburateurzuiger. Aan de binnenzijde is net het gat te zien. Aan de buitenzijde steekt het pijpje uit.
met vriendelijke groeten,
Dirk