Pagina 1 van 1
schema gezocht of oplossing olie druk 109 diesel
Geplaatst: zo 13 jan 2013, 14:54
door dirk ambu
beste
zins enkelen dagen geleden blijft mijn olie lampje hierdoor durf ik niet te rijden met de land rover
nu ben ik opzoek naar de oorzaak want het lijkt erop dat de druk in de motor wel oke is
ik heb de sensor vervangen maar de klacht blijft
ik weet niet hoe de olie druk sensor werkt dus als iemand het weet hoor ik het graag
ik ben er nu van uit gegaan dat het een schakelaar is een geen sensor op bassis van weerstand klopt dit ?
als ik direct een draad op de sensor zet met de multy meter ertussen en ik meet naar de min van de accu toe en ik zet de meter op piepen dan stopt het piepen als de motor loopt
echter blijft het lampje dan branden op het dashbord het lampje staat dus tussen een plus en een min op de een of andere manier sluit de sensor noormaal het lampje kort ofzo zo dat het uit gaat
iemand een ideen hoe dit werkt of een schema van een land rover 109 serie 3 diesel
ik hoor het graag want ik durf nu het risco niet te nemen dat de olie druk toch niet goed is en het blok is elkaar loopt
ik zou ook graag horen hoe ik kan kontroleren of er olie druk in het blok aanwezig is
met vriendelijke groet
dirk ambu
land rover 109 serie 3 ambulance 1980 2,5 na en in opbouw defender 110 5 deurs 1986
[www.defender.mijnalbums.nl]
Re: schema gezocht of oplossing olie druk 109 diesel
Geplaatst: zo 13 jan 2013, 16:27
door defendertje90
Die sensor werkt voor zover ik weet met een soort membraam. Of hij NO of NC is weet ik niet (nog nooit niet gemeten)
maar even mbt je lampje. Hoe lang is het geleden dat de olie is vervangen? Je zou kunnen proberen om er een nieuw filter en olie op te zetten en kijken wat hij dan doet.
Re: schema gezocht of oplossing olie druk 109 diesel
Geplaatst: zo 13 jan 2013, 16:37
door Pike
Ik wil niet l*llig overkomen, maar hoe is het oliepeil?
Pike
grotemarkt5a.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d099040d2246628b856e27b8eb6354c8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', 'http://www.13afdra.nl/images/grotemarkt5a.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', '', 16254307, 600, 600, 'Loading image ...', false);
On the eighth day God created Land Rover.
Re: schema gezocht of oplossing olie druk 109 diesel
Geplaatst: zo 13 jan 2013, 20:03
door Dieseldriver
Hoi Dirk, een oliedruksensor is Normal Open dus( NO )en massa geschakeld.
Als je dus je draadje eraf haalt moet het oliedruklampje uitgaan. Druk je het draadje zo tegen het blok (massa) en het lampje gaat branden is het elektrisch systeem helemaal oké en moet je het al hoe naar ook, toch in de olie druk gaan zoeken.
Grtn Leo
Re: schema gezocht of oplossing olie druk 109 diesel
Geplaatst: zo 13 jan 2013, 20:16
door Geert 88 SIIID
Ik zou eerst eens kijken of de draadisolatie niet ergens doorgeleten is en tegen massa hangt.
Heb ik wel eens meegemaakt
gr.
Geert 88 SIIID
Re: schema gezocht of oplossing olie druk 109 diesel
Geplaatst: zo 13 jan 2013, 20:23
door jamaar
piepen van de meter betekend 0 ohm oftewel schakelaar laat stroom door en dat hoort zo bij stilstaan van de motor
je lampje brand want die krijgt + via contact en min via de oliedrukschakelaar
jij zegt dat piepen stopt als de motor loopt ergo schakelaar werkt
als je het draadje bij de schakelaar los haalt MOET het lampje uit gaan zo niet heb je ergens een doorgesleten draad die massa maakt of er is iets heel verkeert aangesloten
als het klopt wat jij gedaan hebt met je "piep" meter hoef je het niet te zoeken in laag olie pijl en dat soort waarschuwingen
hoop wel dat je een oliedruk schakelaar gekocht hebt en geen censor want die zou nog een weerstand kunnen geven dat de meter niet piept maar wel laag genoeg is om het lampje te laten branden
en je andere vraag, je kan een oliedruk meter kopen bij een autoshop of dump en de schakelaar vervangen door meegeleverde censor of iets ingewikkelder een T stuk fabrieken en beide aansluiten
Re: schema gezocht of oplossing olie druk 109 diesel
Geplaatst: zo 13 jan 2013, 22:46
door dirk ambu
beste pike
daar heb ik eerst naar gekeken en omdat de motor liep en ik onderweg was heb ik toen maar wat olie bij gegooit
in de hoop dat er gewoon te weinig in zat maar het lampje ging niet uit
met vriendelijke groet
dirk ambu
land rover 109 serie 3 ambulance 1980 2,5 na en in opbouw defender 110 5 deurs 1986
[www.defender.mijnalbums.nl]
Re: schema gezocht of oplossing olie druk 109 diesel
Geplaatst: zo 13 jan 2013, 22:49
door dirk ambu
beste leo
jij zegt dat de sensor NO en massa geschakeld
maar dan kan het lampje toch niet branden als de motor uit is en het contact aan
bij ging al jaren het lampje aan tot dat de motor loopt
de schakeling werkt dus anders lijkt mij
met vriendelijke groet
dirk ambu
land rover 109 serie 3 ambulance 1980 2,5 na en in opbouw defender 110 5 deurs 1986
[www.defender.mijnalbums.nl]
Re: schema gezocht of oplossing olie druk 109 diesel
Geplaatst: zo 13 jan 2013, 22:52
door dirk ambu
beste jamaar
het heeft de afgelopen 10 jaar gewerkt dus het zal altijd wel goed gezeten hebben
ik probeer van de week wel even een nieuwe kabel te trekken vanaf de sensor naar het lampje
en dan maar even kijken of dat werkt
ik heb overigens wel de juiste sensor dat weet ik eigenlijk wel zeker
met vriendelijke groet
dirk ambu
land rover 109 serie 3 ambulance 1980 2,5 na en in opbouw defender 110 5 deurs 1986
[www.defender.mijnalbums.nl]
Re: schema gezocht of oplossing olie druk 109 diesel
Geplaatst: zo 13 jan 2013, 23:01
door Dieseldriver
Idd ja, ik bedoel NC i.p.v. NO. Dan klopt het wel.
Grt'n Leo