Zonnepaneel voor tijdens vakantie

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Christiaan90

Zonnepaneel voor tijdens vakantie

Bericht door Christiaan90 »

Voor komende zomer staat er een rondrit door Europa gepland met de 90. Nu verwacht ik ook op plaatsen te komen waar 's avonds geen gelegenheid is om de mobiele telefoons op te laden met behulp van een stopcontact. En om 's avonds te genieten van een lekker koud biertje zou het ook fijn zijn om een koelbox op 12volt continu te laten draaien. Daarom loop ik te denken aan een zonnepaneel voor bovenop het roofrack.

Mijn vraag is of er prikkers zijn die voor het zelfde probleem hebben gestaan en hoe dat jullie dat hebben opgelost.

Ik hoor graag van jullie.

Groeten Christiaan

Land Rover Defender 90 Td5
Land Rover Serie III 109 2.25diesel
Land Rover Lightweight 2.25diesel
Marc-my-Words

Re: Zonnepaneel voor tijdens vakantie

Bericht door Marc-my-Words »

Christiaan,

Mobiele telefoons, foto-accu's etc opladen is geen enkel probleem, dat kost zo weinig stroom dat je dat gewoon uit je accu kunt halen (er zijn ook vaak laad-voorzieningen die op 12 V draaien, dat scheelt verliezen die je wel hebt als je er eerst 220 van moet maken). Mobiele telefoons en andere kleinere oplaad-dingen hoeven ook meestal niet zo vaak aan de lader, dus daar loop je niet gauw tegen een grens aan.

Een koelkastje is een ander verhaal. En koelkastje gebruikt serieus stroom, en dan heb je serieus zonnepanelen nodig (reken sowieso met 50% van het nominale zonnepaneel-rendement omdat je wolken hebt, schuin instralende zon, of toch nog wat schaduwen). Het loont dus om naar grote zonnepanelen te kijken, en naar een dure, zuinige koelkast (want een goedkope koelkast bekoop je met nog weer meer verbruik en dus weer meer dure panelen).

Bier wordt overigens ook best een beetje koud met een natte lap en dan in de wind, dat kost hoegenaamd niks.
Alternatief - dat gebruiken we nog wel eens op de fiets - diepvries erwtjes, spinazie oid kopen voor het avonddiner en het bier bij de diepvriesaankopen wegbergen, je hebt dan koud bier in één moeite.

Marc
Paul Stroink, One-Ten.nl

Bericht door Paul Stroink, One-Ten.nl »

Zorg in elk geval voor een goede compressor koelbox. Ik gebruik een Waeco CF-35 op mijn boot, en zelfs bij erg warm weer trekt die minder dan 1 ampere per uur. Als je een beetje dikke startaccu hebt, heb je voor een nachtje niet eens een extra accu ed nodig. Bij mij op de boot blijft de koelbox meerdere dagen draaien op mijn huishoudbatterij. Als ik om de drie dagen een paar uurtjes de motor heb draaien gaat het helemaal goed.
Driving Dutchman

Bericht door Driving Dutchman »

Eerlijk gezegd lijkt me een oplossing met een tweede accu en een split charger system goedkoper dan een flink groot zonne paneel op je roofrack. Neem ook veel plek in op je dak.
Ik heb ook zo'n systeem in mijn 110. Ik heb alleen 2 deep-cycle accu's van optima (yellow top) en daar draait mijn 50 ltr National Luna koel vries combinatie iets van 3 dagen op voordat ik de motor moet starten o het zaakje bij te laden.
Maar je hebt natuurlijk maar 1 extra accu nodig in principe. Zo'n zonnepaneel kost ook al gauw een paar honderd euro met een regelaar etc. En een split charger werkt altijd. ook als je 's nachts rijdt.

Bovendien moet je even rekening houden met het feit dat een koelbox erg veel stroom verbuikt. Ze zijn niet gebouwd voor efficiëntie. Zijn ze ook te goedkoop voor. Daar wil je je rij accu niet voor leeg trekken zodat je de volgende morgen de camping rond kunt gaan om te vragen of iemand je kan starten, of erger, dat er niemand in de buurt is...

Maar er zijn natuurlijk ook alternatieven zoals Marc al aangeeft met de diepvries erwten. Veel goedkoper... PS.. bier gooi ik in een net in een stroompje als er die is of in een emmer met koud water onder de laro in de schaduw. Werkt ook heel goed. Onze koelkast is voornamelijk voor ons eten en drinken voor de kids.
VeeTee

Bericht door VeeTee »

Zoals gezegd kun je met een tweede accu de mobieltjes, iPad, en een wat LED-lampjes ook wel voeden als je niet al te lang op je kampeerplek stilstaat. Een koelkastje wordt wel wat lastiger, verbruikt meer stroom, zelfs een goede compressor box houd je niet erg lang aan de gang zonder bijladen.

Ik heb - meer voor de fun van het experimenteren - een mobiel zonnepanelen systeempje gekocht, 90 W, opklapbaar in een handzaam kofferformaatje. Pas aangeschaft, dus nog niet gebruikt, maar ik ben van plan om als we ergens langer staan waar geen 220 aanwezig is dit ding te gebruiken. Als je een echt goede compressorkoelbox (staat ook nog nog op mijn lijstje) hebt kun je dat aardig bijhouden met zo'n paneeltje.

mobielzonnepaneel.jpg --> mod_embed_images_loadimage('93117834f314a755829846c4c66bd0c2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.zee-rover.nl%2Fmedia%2Fmobielzonnepaneel.jpg', 'http://www.zee-rover.nl/media/mobielzonnepaneel.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.zee-rover.nl%2Fmedia%2Fmobielzonnepaneel.jpg', '', 16252788, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/01/2013 23:19 door VeeTee.
Driving Dutchman

Tja, als je een zonne paneel aan een tweede accu koppelt zit je gebeiteld. Heb je geen 220 meer nodig hoor.
Dat is de meest complete oplossing, 2e accu met zonnepaneel om de accu opgetopt te houden.
Maar dan moet je nog wel een echt goede compressor koelkast hebben.
Eerlijk gezegd denk ik dat je met zo'n opzet een gewone koelbox best een etmaal aan de praat moet kunnen houden voordat je de motor moet starten.

Michiel
VeeTee

Bericht door VeeTee »

Driving Dutchman Schreef:
-------------------------------------------------------
> Tja, als je een zonne paneel aan een tweede accu koppelt zit je gebeiteld. Heb je geen 220 meer nodig hoor.
> Dat is de meest complete oplossing, 2e accu met zonnepaneel om de accu opgetopt te houden.

Heb ik

> Maar dan moet je nog wel een echt goede compressor koelkast hebben.

Heb ik nog niet

> Eerlijk gezegd denk ik dat je met zo'n opzet een gewone koelbox best een etmaal aan de praat moet
> kunnen houden voordat je de motor moet starten.
>
> Michiel

Exfietser

Bericht door Exfietser »

Dat kun je toch gewoon uitrekenen?

Een absorbtie koelkast (Zo 1 die ook op gas kan werken) trekt ongeveer 9 ampere. Na 10 uur is een 90 ampere uur accu dus leeg. Als de accu in top conditie is Waarschijnlijk kun dus je na 7 uur al niet meer starten.

Een Peltier-Seebeck ook wel een thermo-electrische koelbox genoemd gebruikt ook veel stroom. Dat vergelijkbaar met een absorbtie koelbox.

De compressor koelbox is het zuinigste. Een kleine engel is ongeveer 40 watt. Hij gebruikt dus 40 / 12 = 3,3 ampere. En dat gebruikt hij zeg 50% van de tijd. Het gemiddelde stroom gebruik komt dan op 50% van 3,3, ampere is ongeveer 1,7 ampere. Gedurende 10 uur dus 17 ampere uur. Met een iets zwaardere startaccu (20 AH meer dan de standaard start accu.) kun je dus zonder bezwaar de koelkast een nachtje laten draaien. Wil je het een paar dagen vol houden dan is een tweede accu een goed idee.

Wil je de compressorkoelkast met een een accu en zonnepaneel onbeperkt kunnen laten draaien dan moet het zonnepaneel, en de accu bijladen, en de koelkast als het licht is van stroom voorzien.

Er van uitgaande dat een zonnepaneel 8 uur per dag stroom levert kun je berekenen wat voor paneel je hebben wilt.

Koelkast gebruikt gedurende de 8 uur dat het licht is ..............1,7 x 8 = 13,6 Ah
Gedurende de 16 uur dat het donker is.......................................1,7 x 16 = 27,2 Ah
Totaal.................................................................................................................40,8 Ah

Je moet dus een zonnepaneel hebben dat 40 Ah leveren kan gedurende die 8 uur. De te leveren stroom is dan 40 / 8 uur is 5 ampere continu. Dat is dus 60 watt bij 12 volt. Ik denk dat je met een zonnepaneel van 100 wattP een heel eind komt. Je paneel staat nooit exact op de zon gericht dus de piekwaarde haalt je paneel nooit. Je kunt hiermee alleen je koelkast van stroom voorzien. Een tv 's avonds en een klein lampje zijn dus niet meegerekend. Waterverwarmers als koffieautomaten en kleine oventjes moet je niet eens aan beginnen. Daar moet je maar een vuur voor stoken.

Heb je wel eens gekeken wat deze ongein kost? En ook hoe groot (en diefstal gevoelig) zo'n zonnepaneel is.

Engel koelkast:................800 euro?
Zonnepaneel....................200 euro?
Laadregelaar...................80 euro?
Scheidings (fet)diode.....100 euro?
ZonneAccu.......................200 euro?

Je zit dus al snel aan een 1400 euro. Sommige dingen kunnen wel goedkoper maar het blijft een prijzig geheel. Als je dit alleen voor een biertje wil doen is de kroeg goedkoper en gezelliger denk ik. Het is wel gewoon leuk om zo'n installatie te hebben natuurlijk. Het valt onder hetzelfde hoofdstuk als het hebben van een landrover. Dat is ook (bij de meeste eigenaren) nergens voor nodig. Met een alto kom je ook overal.

Arnold.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/01/2013 12:49 door Exfietser.
swb88in@hotmail.com

Bericht door swb88in@hotmail.com »

ik heb split charge, dus 2 accu’s, 2 zonnepanelen van 100 W, 1 vast op het dak, de andere bij te plaatsen indien nodig.
Dan een Engel 80 liter Fridge, omvormer, enz.

Nooit niet geen problemen niet.
VeeTee

Bericht door VeeTee »

swb88in@hotmail.com Schreef:
> Nooit niet geen problemen niet.

Dubbele ontkenning (wiskundig: - x - = + ): Nooit niet = altijd wel; nooit niet geen = altijd wel iets; nooit niet geen niet = ? .... ik weet 't niet meer

swb88in@hotmail.com

Bericht door swb88in@hotmail.com »

Met een 90 W paneel hield ik mijn 80 liter Engel niet aan de praat.
Met 2 mensen die er uit consumeren gaat dit nog, met 4 niet meer.
Alles hangt ook af van de omloopsnelheid van de dranken die er in en uit gaan.
Dan is het ook nog zo dat een blikje bier koelen minder energie kost als een flesje bier koelen.
Hans N

Bericht door Hans N »

[www.zonnepanelen.nl]

lijkt me een leuk setje voor op het dak van de laro.

goede ervaring met bedrijf en inmiddels 40 panelen op schuur

Groet Hans
Serie III 88 uit 1979 petrol en LPG
RRC 3.5 1986 petrol en LPG

[lh6.googleusercontent.com] MijnFotomap.jpg [lh3.googleusercontent.com]
Marc-my-Words

Re: Zonnepaneel voor tijdens vakantie - koelen met een natte lap

Kleine correctie.

Het beekje, of de emmer water is beperkt qua efficiëntie.
Bier en wat dan ook dat je in een netje (gebruik beslist een solide vastgezet net - je zult niet de eerste zijn die niks of alleen een touw uit de beek halen) in de beek of in een bron hebt liggen wordt snel ± zo koud als die beek, maar ... zelden is een beek echt koud. Zeker als de buitenlucht wat warmer is lijkt een beek van 15-18º al koud, en bier van 15-18º is niet echt fris*, melk bij zo'n temperatuur bewaard wordt in het beste geval een soort yogurt.
* Midden overdag valt dat dan nog wel mee, da's waar, want alles is relatief, bij 30º en warmer is een biertje van 4º ook gewoon te koud.

Echter, zolang je niet in een tropisch regenwoud, of in de nevelwouden, zit, en dus de luchtvochtigheid niet al te hoog is, dan kan je met een natte lap véél lagere temperaturen halen, zeker als je een beetje wind rond de te koelen zaken kan regelen. 't Is wat tegenintuitief, 't mag zelfs een lauwe natte lap zijn, maar het koelt meestal veel verder als het beekje. Wie het fijne ervan wil weten: zoek op "dauwpunt".

Uiteindelijk zijn overigens de diepvries-erwtjes het meest efficiënt (of nog beter een diepgevroren fles water die een vriendelijke localo je geeft -- is mij op de fiets al een paar maal overkomen).

Verder helpt het als je een zeer lichte geforceerde ventilatie in de auto maakt. Warmt een auto is de zon vaak op tot ruim boven de 50º, met een lichte geforceerde ventilatie blijft ie op of nabij de luchttemperatuur (en dat is dus niet zelden 15-20º minder).

In de schaduw, en/of in een gat in de grond helpt ook, maar slechts een heel klein beetje. Zelfs als het overdag maar 20º wordt is de temperatuur in een gat of in de schaduw vaak ruim hoog genoeg om de kaas te laten schimmelen en de rosé 's avonds eerder warm te laten aanvoelen.

Marc
Peter&Jessica

Bericht door Peter&Jessica »

VeeTee Schreef:
> swb88in@hotmail.com Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nooit niet geen problemen niet.
>
Vincent,
Aan het eind van de "zin" hoorde het woordje "meer" te staan.
Het probleem deed zich voor bij de aanschaf - zie Arnold's begroting hierboven
---Peter.
Christiaan90

Ben benieuwd wat jouw ervaringen dit systeem zijn Vincent. Heb deze ook al op diverse sites voorbij zien komen voor leuke prijzen. Ook hoe het op te bergen valt bevalt mij wel.

Groeten Christiaan

Christiaan90

De truc met de diepvriesproducten is mij niet onbekend. In het verleden ook regelmatig met zakken ijs uit de supermarkt gewerkt. Had ik na verloop van tijd ook genoeg ijskoud water in voorraad.

Groeten Christiaan

sander "one10"

Bericht door sander "one10" »

Ik heb voor deze problemen een goedkoop agregaatje gekocht voor 35€ , was defect maar loopt inmiddels weer , deze is 900 watt , genoeg voor bij te laden , verlichting , koelkast , op te laden of wat dan ook .
Oké produceert herrie , maar verlengsnoer doet wonderen , maar goed het is voor mij pure nood , doe liever het in de rivier leggen om te koelen , fikkie steken om te koken en op te warmen , telefoon zet ik pas aan als het nodig is , en gebruik olielamp of drukvergasserlamp voor verlichting ipv led , maar ieder zijn ding !

Groetjes Sander
Marc-my-Words

Telefoons, GPS, camera-accu's en Led-lampen opladen kan je een eeuwigheid op een auto-accu, een paar zuinige computer-fannetjes kan je ook weken laten draaien, en dan start ie nog steeds. Het wordt pas knellend als je "hoog-energetische" zaken wilt zoals koude en warmte (of licht uit gloeilampen, die immers ook meer warmte als licht geven).

Marc
VeeTee

Bericht door VeeTee »

sander "one10" Schreef:
> doe liever het in de rivier leggen om te koelen , fikkie steken om te koken en op te warmen ,
> telefoon zet ik pas aan als het nodig is , en gebruik olielamp of drukvergasserlamp voor
> verlichting ipv led , maar ieder zijn ding !

Doe ik ook allemaal met (juist heel) veel plezier. Maar ik heb ook plezier aan wat technologische snufjes, zoals eerder gezegt meer voor de lol van het experimenteren.
Je doet niet alles berekenend, ook Land Rover rijden niet, het kan veel economischer. Ik heb ook al eens gerekend aan zonnepanelen voor op mijn dak thuis, maar die moet je om andere redenen dan economische installeren, ik ben al met pensioen als die investering quit is ;-)

Driving Dutchman

wat is de conclusie die je uit al onze reacties kunt trekken????

Gewoon doen wat jou het handigste lijkt en idd gewoon uit proberen. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden...
En als het allemaal niet bevalt, begin je gewoon opnieuw. Het uitproberen en experimenteren is al de helft van al de leut die je met laro's kunt hebben.
Ben zelf eigenlijk ook steeds aan het experimenteren met mijn interieur bedenk ik me ineens. Blijft ook steeds veranderen.

Michiel
sander "one10"

Bericht door sander "one10" »

Nou Vincent daar geef ik je ook gelijk in , het mag zeker niet ontbreken aan de technische snufjes hoor
En zeker het expirimenteren ervan !
Niet alles is minimalisties hoor !
En sommige dingen absoluut niet ;-)

Groetjes
VeeTee

Bericht door VeeTee »

Driving Dutchman Schreef:
> wat is de conclusie die je uit al onze reacties kunt trekken????
>
> Gewoon doen wat jou het handigste lijkt en idd gewoon uit proberen. Er zijn meerdere wegen die
> naar Rome leiden... En als het allemaal niet bevalt, begin je gewoon opnieuw. Het uitproberen en experimenteren is al
> de helft van al de leut die je met laro's kunt hebben.
> Ben zelf eigenlijk ook steeds aan het experimenteren met mijn interieur bedenk ik me
> ineens. Blijft ook steeds veranderen.
>
> Michiel

Precies! Dat is de grootste lol van het Land Rover gebeuren, lekker er mee bezig zijn, ieder op zijn manier!

sjeroens

Bericht door sjeroens »

Mijn ervaring:
Ik heb op mijn 101 2x 90Wp liggen en een AMG huishoudaccu van 110Ah. Binnen in staat naast de radio, verlichting, waterpomp en een tropicool tc35fl (thermo-elektrisch)
Mijn rekensommetje voor de bouw was:
"De daglicht panelen zitten er op, 2X 90 Wp, wat inhoud dat deze in de zon genoeg Ampere leveren voor mijn verlichting en koelkist (4ah).
Het rekensommetje: 2 x 90 Wp= 180 Wattpiek, x 0.8 (verliezen/ rendement) = 144 watt. Effectieve zon uren Nederland per dag (gemiddeld) x 4 = 576 Watt/ dag = opbrengst
Verbruik
koelkist 4Ah X 12v * 10 uur (gemiddeld) = 480 W/ dag
Verlichting (led)/ pomp water= 30W/dag
radio 10W/dag
totaal +/- 520 W/dag onder normale omstandigheden zou deze genoeg moeten leveren."

Nu de praktijk: In Nederland geen problemen: bier en voeding blijven koel. De koelkist onder de 101 in de schaduw, in de wind. (koelt ie beter) 's nachts op standje 2, overdag op 3/4 wat inhoud dat het koelste gedeelte 5 a 7 graden is.
Spanning blijft op orde. 1 keer gehad dat er een zakje voor het koelelement was gezakt en dat de koelkist continu bleef koelen. En dan is op een bewolkte, regenachtige dag de accu snel "leeg"
Van de zomer in zuid france ging ook alles goed. tot ik op een camping onder een boom stond. 30/ 40 graden, geen wind en tot 11 uur zonnepanelen in de zon. De koelkist moest continu koelen (van 's ochtends tot 's avonds op maximaal) met als gevolg dat de temperatuur in de box 9 tot 15 graden was. En de accu langzaam leeg stroomde.
Normaal kunnen mijn daglichtpanelen/ zonnepanelen maximaal (piek) 8 tot 10 Ah leveren. ze liggen plat in de volle zon.
Op mijn wensenlijst staat nog een compressorkoelkist.

Jeroen
Plaats reactie