Veren def. 90 td5 2004

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Aad & Marieke C

Veren def. 90 td5 2004

Bericht door Aad & Marieke C »

Beste medeprikkers,

Wij hebben een Def. 90 td5 uit 2004, in mei 2011 waren de originele veren en schokbrekers op.
Ik heb deze toen laten vervangen door Old Man EMU veren/schokbrekers medium load 2 inch verhoogd.
Omdat in het dagelijkse de auto is voorzien van een roofrack/een dubbele bodemplaat in de auto, en als we op vakantie gaan komen daarnaast de gebruikelijke spullen: een daktent, luifel, koelkast, 20 liter diesel aan de zijkan enz.
Nu staat de auto binnen 2 jaar “zonder vakantie spul” al iets achterover (Ruimte tussen achteras en bumpstop : ongeveer 10 cm Ruimte tussen vooras en bumpstop: ongeveer 11 cm)
Na inspectie één veer achter al aardig aan het roesten zit geen coating meer op.
Nu willen we graag dat de auto zonder extra vakantie spulenl weer iets hoger achter staat als voor.
Welke veren moeten we dan gaan nemen, gewoon weer progressieve standaard Td5-veren ??

Ik hoor graag jullie ideeën.

Aad & Marieke C.
One Live, Live It
Collage%202.jpg --> mod_embed_images_loadimage('915d8a25f0c36703c39a191fd2760349', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flh4.ggpht.com%2F_SxFdC8OOdQY%2FTR2xgFJmgFI%2FAAAAAAAACzY%2FTWOKQFYUhkM%2FCollage%25202.jpg', 'http://lh4.ggpht.com/_SxFdC8OOdQY/TR2xgFJmgFI/AAAAAAAACzY/TWOKQFYUhkM/Collage%202.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flh4.ggpht.com%2F_SxFdC8OOdQY%2FTR2xgFJmgFI%2FAAAAAAAACzY%2FTWOKQFYUhkM%2FCollage%25202.jpg', '', 16239936, 600, 600, 'Loading image ...', false);

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/01/2013 21:11 door Aad & Marieke C.
Teun

Re: Veren def. 90 td5 2004

Bericht door Teun »

Hallo Aad,

Ik ken jullie wagen en inderdaad: het is een wat merkwaardig gezicht, zo'n 'achterover-hanger'.
Ik zou voor de HD achterveren gaan en verwacht dat jullie wagen daarna wel weer netjes recht staat (of zoals het Land Rovers betaamt) zelfs een klein tikkie voorover.

Ik had het omgekeerde: een zware lierbumper en lier deed de wagen stevig naar voren hellen, waardoor de wagen een 'loom' uiterlijk kreeg. Na montage van HD voorveren staan we nu weer keurig recht.

Teun met 'Bram' en 'Mudje', een 110 Td5 Stationwagon en een Polynorm kwarttonner
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

Tja, ik snap de hang naar allerlei "ongedefinieerde" veren niet.
Er worden allerlei veren verkocht met obscure claims: +2 inch, HD en noem maar op.
Een veer heeft twee belangrijke eigenschappen: de lengte, en de invering per kg belasting (of per 100 kg of iets in ponden).
Eventueel heeft de veer een meervoudige karakteristiek, dwz na een zekere invering wordt hij dan stijver.
Dus een veer met alleen de claim HD maakt als alles goed is de auto stugger, is de auto licht dan zal hij hoger staan en hopeloos stuiteren, is de auto zwaar dn is hij passender maar ook ingeveerd (dus met een HD verhogen is dubieus). Een veer met + 2 is als je geluk hebt van dezelfde stijfheid .... maar garantie of specs krijg je zelden.

Dan nu de 90Td5: kijk eens naar standaard veren en monteer achter een setje oppompbare hulpveren.
De standaard LandRover veren zijn echt zo gek nog niet, ze verlopen weinig en kunnen best lang meegaan.
Er circuleert een lijstje met veer-karakteristieken: daarin zou je eventueel een net iets langere en/of net iets stijvere variant kunnen opzoeken.
Maar, voor een wisselende last is een oppompbare hulpveer eigenlijk eerste keus

Marc
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Het is bijzonder interessant om te lezen wat ervaren overlanders te zeggen hebben over de standaard veren. Die hebben dus de ervaring om een zwaar belaste wagen zeer lange afstanden over niet al te beste wegen te rijden.

Je kunt ook kijken naar je eigen machine. De standaard veren hebben het dus 7 jaar uitgehouden. Je nieuwe veren maar ruim een jaar. Keuze lijkt me dan niet moeilijk. En verhogen? Waarom. Dat heeft ook nadelen.

Arnold.
Huub

Bericht door Huub »

Heb wel wat door met5 name west Afrika gereisd met zwaar beladen Disco's. Altijd voorzien van +2 inch HD britpard vering. Mede om wat ruimte te krijgen voor de grotere banden die voor ons tot de standaard uitrusting behoorden. Deze auto's waren altijd beladen met stalen roofracks (70 kilo) en bij elkaar 400 kilo uitrusting+twee passagiers en HD stalen bumpers en eventueel een lier. Nooit problemen mee gehad en de disco stond er beladen met voldoende veerweg goed bij.
Doorslaan van de vering is ons met deze combinatie nooit overkomen.

GRT Huub
(successen uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst)
pascal ubags

Bericht door pascal ubags »

hoi
oldmanemu is veel te stijf, ik heb er van famousfour, ben erg tevreden over de 2inch verhoging op mijn 90, zijn hoger maar met de zelfde soepelheid, rij dus niet of nouwelijks met extra belasting dus hierover geen ervaring.
gr pacsal
Plaats reactie