Pagina 1 van 1
Restauratie RRC
Geplaatst: di 08 jan 2013, 13:11
door Ivo Cox
Beste medeprikkers,
Aangezien ik bij velen van jullie met veel plezier heb gekeken naar fotoreportages en filmpjes van reparaties en restauraties, heb ik de resultaten van de restauratie van mijn RRC tot nog toe ook online gezet.
Ik hoop dat jullie er net zo veel plezier aan beleven als ik bij jullie reportages heb beleefd.
[picasaweb.google.com]
Groet,
Ivo Cox
[picasaweb.google.com]
Re: Restauratie RRC
Geplaatst: di 08 jan 2013, 16:17
door camprover
Leuke foto's. Ziet er goed uit wordt ongetwijfeld een mooie auto!
Re: Restauratie RRC
Geplaatst: di 08 jan 2013, 18:06
door Wim Janssen
Hey Ivo,
Hoe lang is het het nu geleden dat jij nog nooit aan een auto .......? Petje af hoor. Trouwens die schuurcursus kun je gerust op je CV zetten.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Re: Restauratie RRC
Geplaatst: di 08 jan 2013, 19:54
door Marc Frencken
Hoi Ivo,
Knap staaltje werk waarmee je bezig bent, dat zal een mooie RRC worden als hij straks klaar is.
En vwb die schuurcursussen dat zijn vaak de betere.
Groeten,
Marc Frencken
Landrover 110 3.5L V8 CSW "Toller"
[picasaweb.google.nl]...
[picasaweb.google.com]
Re: Restauratie RRC
Geplaatst: di 08 jan 2013, 22:05
door Paul Voortman
Hoi Ivo,
Super om te zien !
Jij bent dus ook niet bang voor een beetje werk....
Ik ben zelf ook met onze Range aan het opknappen.
Binnenschermen, voetenbakken, dorpels, achterbalk, remleidingen en benzineleidingen enz enz
Veel succes, ik zie graag het vervolg en resultaat.
Groeten Paul
Re: Restauratie RRC
Geplaatst: wo 09 jan 2013, 09:54
door Lucas van Lierop
Ik zeg gelijk de body verzinken, ik heb dat in navolging van Andrew ook gedaan, erg fijn:
Re: Restauratie RRC
Geplaatst: wo 09 jan 2013, 12:26
door Rickske
Erg mooie reportage! Goed werk!
Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('51e259816f0599584ca5771750475592', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 16241338, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
Re: Restauratie RRC
Geplaatst: wo 09 jan 2013, 17:14
door Tom_RRC
Lucas, Waar heb je dat gedaan? En heb je het laten verzinken of laten scouperen?
Re: Restauratie RRC
Geplaatst: do 10 jan 2013, 03:15
door Raoul Winckels
ziet er goed uit!
dat schuren gaat heeeeel wat uurtjes in zitten he
misschien zien we elkaar op et sajeltreffen
Succes ermee!
Re: Restauratie RRC
Geplaatst: do 10 jan 2013, 03:18
door Andrew Colville
Lucas heeft zijn chassis en koets Thermiesch verzonken ( galvaniseren in 450 graden dompel bad )
Waar hij dat gedaan heeft kan hij zelf beter vertellen.
kost wel wat, maar dan is het ook enigzins blijvend.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Re: Restauratie RRC
Geplaatst: do 10 jan 2013, 08:54
door Lucas van Lierop
Tom_RRC Schreef:
-------------------------------------------------------
> Lucas, Waar heb je dat gedaan? En heb je het laten
> verzinken of laten scouperen?
Hoi zoals Andrew al zegt echt vezinken in een bad, zie ook Topic over mijn verzinkte spulletjes
Zink komt overal ook in holle ruimtes en het begin van de naden, enige wat ik anders had moeten doen is een aantal dubbele plaat stukken met (achteraf blijkbaar) veel roest wegzagen en vervangen. Daar kom je met zelfs met verzinken (laat staan een andere methode) niet bij. Ik heb de boel naar Kampen gebracht.
Groet
Lucas
Re: Restauratie RRC
Geplaatst: do 10 jan 2013, 11:37
door Geert Oude Luttighuis
Wat was je daar nou voor kwijt, Lucas?
Re: Restauratie RRC
Geplaatst: do 10 jan 2013, 11:43
door Exfietser
Thermisch ontlakken is een zeer goed alternatief i.p.v schuren. Dan wordt ook de binnenzijde van de holle ruimtes schoon. Het kost wel wat maar iets beters dan dit is er denk ik niet. En het scheelt heel veel werk.
Arnold.
Re: Restauratie RRC
Geplaatst: do 10 jan 2013, 12:17
door Ivo Cox
Hallo allemaal,
De body was/is al door de vorige eigenaar dusdanig gerepareerd en behandeld dat thermisch ontlakken en verzinken eigenlijk zonde zou zijn. Bij een eventueel volgend project zal ik dat zeker weer overwegen. Het schuren heeft inderdaad veel tijd gekost, maar als het dan klaar is......
Het chassis is inmiddels al helemaal kaal en zal wel thermisch ontlakt worden en daarna verzinkt.
Als een van jullie nog tips en trucs heeft voor verdere aan te pakken zaken, houd ik me aanbevolen.
Wat een geweldige hobby!
Groet Ivo
Re: Restauratie RRC
Geplaatst: do 10 jan 2013, 14:45
door Lucas van Lierop
Ik heb thermisch laten ontlakken en dat was superfijn met lassen etc, alles (behalve roest) is dan weg, ook in holle ruimten, nadeel is dat het erg duur was, volgens mij moet daar een scherpere deal te maken zijn...
Kosten:
Thermisch ontlakken Disco body (80%) + chassis + div losse delen en donor materiaal: 1700 en nog wat euro inc btw
Verzinken Verlengde Disco body + chassis + losse delen (500kg!): 860 euro inc btw.
Ontlakken was dus veel duurder dan verzinken, ik denk achteraf hoe kan dat?,
- Het was nl minder materiaal (heb ook veel nieuw staal gebruikt)
- Het is alleen maar een oven vs een hele serie baden bij verzinken
- Bij verzinken neem je ook daadwerkelijk materiaal mee dus dat moet ook nog mee in de prijs.
Enige wat ik kan bedenken is dat verzinken zo goedkoop (want dat is het!) is omdat het massa productie is.
Owja en tips: boor echt veel gaten want het zink kan in de lulligste hoekjes achterblijven, zoals bij mij b.v. een veerhand...
Groet
Lucas
Re: Restauratie RRC
Geplaatst: do 10 jan 2013, 14:53
door Exfietser
Het is jouw ervaring dus ook dat dat ontlakken vies duur is. Ik heb ook geen idee waarom. Ze doen bij dat ontlakken wel veel aan rookgasreiniging en waterreiniging. Misschien maakt dat het duur. Maar dan denk ik dat het verzink proces ook bepaald milieu onvriendelijk is. Daar zijn dus ook dit soort reinigings systemen verplicht. Daar gebruiken ze als extra ook nog eens een hoop minder vriendelijke chemicaliƫn. En ook dat moet netjes verwerkt worden.
Misschien is het omdat ze de enige zijn die het doen. Verzinkerijen zijn er toch meer van.
Arnold.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/01/2013 13:53 door Exfietser.
Re: Restauratie RRC
Geplaatst: do 10 jan 2013, 15:49
door Lucas van Lierop
Ah ik ben dus niet de enige
Tja ik schrok er wel van, maarja chemisch reinigen is volgens mij ook niet goedkoop. Maar goed ik had eigenlijk ook geen keus als ik dit wilde doen. Ik dat er weinigen zijn die zoveel aan 1 voertuig hebben gelast als ik en dan is het echt fijn als overal 'schoon' materiaal hebt. En voordeel was dat Andrew me al een richtbedrag had geveven voor de kosten van ontlakken+verzinken+transport en dat klopte heel aardig.
Re: Restauratie RRC
Geplaatst: do 10 jan 2013, 17:10
door Geert Oude Luttighuis
Ik denk dat als je je huis tot 900 graden gaat verwarmen de Nuon/Essent je ook een gepeperde rekening gaat sturen. Er moet veel energie in gepompt worden, en het hangt er dus bijvoorbeeld vanaf of er nog iets anders mee kan in de oven (effectieve vulling tov energie-investering).
Dan zal er ook nog het enige gedaan moeten worden om alle giftige gassen en stoffen af te vangen en te verwerken.
De investering in de oven zal ook niet laag zijn (zuurstofdicht, want anders gaat de boel in de hens).
Zou mooi zijn als er ook concurrentie te vinden is, dan kun je misschien wat afdingen tussen elkaar... Ik zou het graag willen doen, maar de prijs weerhoudt me er van.
Re: Restauratie RRC
Geplaatst: do 10 jan 2013, 19:27
door Lucas van Lierop
350 graden, maar ik snap je punt. Kosten zijn dus hoog maar het is wel de moeite vind ik
Re: Restauratie RRC
Geplaatst: vr 11 jan 2013, 00:49
door bert
Ik ken iemand die heeft ooit een oude vw kever laten ontdoen van alle oude kit etc.
Dit ook door middel van een soort vloeistof in een groot bad.
Mooi resultaat, en je kan er niet tegen krabben