3,5 V8 motor op LPG?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Jan Schober

3,5 V8 motor op LPG?

Bericht door Jan Schober »

Beste prikkers,

't is al weer enige tijd geleden dat ik wat poste maar ik ben jullie niet vergeten hoor!
Een zoekpodrachtje gaf mij enkel veel bomen in het bos....

Ik heb de Series 88" ingeruild tegen een RRC 5 deurs uit '85. met 3,5l V8 motor (Prachtig geluid!) (1 op 4 :-( )
Belangrijkste reden.... We pasten er niet meer in met het 4e gezinslid...

De LPG ombouw aanvraag is al de deur uit, want op deze manier is het niet leuk.
Kan je deze motor straffeloos ombouwen naar LPG?

Jan Schober
Frank 110V8

Re: 3,5 V8 motor op LPG?

Bericht door Frank 110V8 »

Ja hoor

Is heel makkelijk zelf te doen mits je de juiste delen hebt. Met een gebruikte doch niet te oude tank kan je veel besparen
Raymond

Bericht door Raymond »

jep, dat kan straffeloos. kleppen zijn standaard al hard genoeg.
Rickske

Bericht door Rickske »

Ik rijd op LPG met ene 3,5 V8 LPG 1op5,5 op Benzine deed ik 1 op 6.5
Ik zou als ik jou was eerst de motor eens goed afstellen als hij nu op benz 1 op 4 doet is er iets mis.

Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('32c7c4dfac73c24b44eb7d46f6f9d704', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 16233470, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
Jan Schober

Heel berichtje getiept, berichtje weg..
nog een keer:

Kijk daar hebben we wat aan!

1 carburateur was helemaal leeg, dat helpt ook niet mee met het verbruik, dus die heb ik weer gevuld (volgens het boek met motorolie, 15w40...?)

Verder rookte hij behoorlijk op de snelweg, dus denk dat er een kleine revisie aan komt, eerst de compressie maar eens meten.

Dank je wel!

Groeten,
Jan Schober
Henk Bossinade

Bericht door Henk Bossinade »

Jan,rookte hij NADAT je de carburateurs had bijgevuld? Vr gr Henk B.
Jan Schober

Oei, dat is een goeie, weet ik eigenlijk niet, ik heb na het eerste ritje het niveau gecontroleerd en toen was het te laag. Bedoel je dat het ook de olie uit de carburateur kan zijn?

Groeten jan
Henk Bossinade

Bericht door Henk Bossinade »

Als je de (SU)carburateur te vol gooit loopt de olie naast het demperbuisje.De olie kan dan opgezogen worden door de motor.De motor gaat dan(heel erg) roken en op langere termijn vormt zich een hele dikke laag kool op de binnenkant van de inlaatkleppen.Je mag alleen het demperbuisje vullen tot ongeveer 1 cm onder de rand,maar dit wist je mischien al. Vr gr Henk B.
Aluhok

Bericht door Aluhok »

Hallo Jan,

Heb hier een 110 V8 en een RRC V8 op LPG. LPG en de Rover V8 gaan goed samen. Zelf inbouwen is een optie en niet moeilijk.

Mvgr. Michel
Geert Oude Luttighuis

Bericht door Geert Oude Luttighuis »

Hier ook RRC met V8 en net zelf omgebouwd naar LPG...

Maareh... 3,5i met carburateur? Typfoutje in eerste post, vermoed ik?

EDIT: of ik lees gewoon een i waar een l staat... (dôh!)

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/01/2013 21:05 door Geert Oude Luttighuis.
Jan Schober

welk merk/type is bet best?

Volgens mij zijn er behoorlijk wat kwaliteits verschillen, er zijn ook systemen waar je vooral veel problemen mee hebt.

Wat is de beste? In mijn series had ik Impco.

Als je ook op benzine wilt kunnen rijden, moet je dan eigenlijk elektronische ontsteking hebben om het ontstekingstijdstip te kunnen veranderen? Of wordt dat nooit gedaan....

Gr. Jan
camprover

Bericht door camprover »

"1 carburateur was helemaal leeg, dat helpt ook niet mee met het verbruik, dus die heb ik weer gevuld (volgens het boek met motorolie, 15w40...?)"

Als een carburateur leeg is met olie heeft dat invloed op het verbruik dan?

Maar nav draadje ook even gekeken en bij mij zijn de carburateurs ook leeg. Ik heb een 3,5 V8 op lpg. Rijdt prima op lpg en benzine.
Verbruik bij mij is ongeveer 1 op 5 a 1 op 5,5 in een Series III met 4 versnellingsbak (verbruik afhankelijk van wel / geen daktent etc.)

Maakt dat uit dat de carburateurs leeg zijn dan als je op LPG rijdt?

Gr
Marc
Jan Schober

Nee Marc, dat maakt niet uit hieronder een klein stukje van onze spitfire collega's,van Ron:

" De olie zit in een dempertje. Die dempt de bewegingen van het membraam dat in de carburateur zit. Hierdoor beweegt de naald zich rustig in de sproeier en wordt er een constant geregelde brandstof hoeveelheid afgegeven aan de luchtstroom. Zonder die demping vliegt het membraam van het ene naar het andere uiterste met als gevolg dat de hoeveelheid brandstof niet goed is aangepast aan de omstandigheden. Het dempertje werkt zoals een schokdemper. Bij beweging van het membraam moet de olie door een nauwe opening in of uitstromen."

Overigens een niet onbelangrijk detail: het is een automaat (3 bak). Dat komt het verbruik ook niet ten goede.
Groeten Jan
bert

Bericht door bert »

Ik heb het zelfde probleem gehad.
Uitgesleten bij de naalden, carb niet syncroom, en carb zonder olie door slechte afdichting..
Dit alles destijds laten maken bij "de garagist" in scheveningen. Daarna prima!
Jos Daalmans

Bericht door Jos Daalmans »

Hoi Marc,

Als je alleen op LGP rijdt, maakt dat niet uit voor het oppakken, maar je kunt wel extra slijtage krijgen aan ge carburateurs.
Je zou zelfs de cilinder kunnen vastzetten (boven tegen), maar moet je terug naar benzine, moet je ze toch weer laten zakken.

Om slijtage te voorkomen zou ik toch wat olie in de dempers doen.

Groeten en succes,

Jos
Plaats reactie