Hypo/Mudbuster samenvatting & Ratel
Geplaatst: vr 04 jan 2013, 16:25
Al een aantal jaar help ik Marcel met enige probleempjes aan zijn wagen.
Ik kom nu net terug van een testrit met zijn wagen. Die verliep op zich goed. Alleen doet er zich bij iets hogere toeren een trilling voor die de versnellingspook laat "stuiteren" Dit geeft dan weer een Hard metaalig geluid wat erg storend is.
Wat hebben we nu eigenlijk allemaal gedaan?
Motor (onder andere)
1 nieuwe zuiger met nieuwe zuigerveren
nieuwe krukaslagerset
nieuwe drijfstanglagerset
nieuwe nokvolgerset
nieuwe kleppen
nieuwe klephoedjes
nieuwe keerringen
4 nieuwe verstuivers (1 had lopen piesen en die zuiger was daardoor aangetast
V-bak:
Eigenlijk 3x geheeld gereviseerd.
lagers tandwielen vorken alles wat buiten toleranties viel.
Even leek het dat de tussenbak daarna niet in de Hoog wou. De pook was aan de verkeerde kant van de bellhouse gemonteerd.
En natuulijk alle lucht problemen
Eerste ronde lucht kwam door haarscheurtjes in brandstoffilterhuis en opvoerpompwartels. Duurde lang voor we doorhadden dat t een dubbel probleem was
De lucht van de laatste tijd:
week of 3 terug was alles vervangen omdat er eigenlijk te weinig vermogen was.
Nu bleek dat zowel de O-ring van sedimentfilter (scheur) als die van het brandstoffilter(compleet uitgehard) lekten. Na vervangen bleef hij prima lopen.
Wel was er veel rook en hebben we aan de brandstof een goedje tegen water en een verstuiver schoonmaker toegevoegd. Ook de kleppen nog even nagesteld.
Even getest, rook bleef.
Toen de inspuitmoment wat vervroegd (milimetertje) Alle rook is nu weg zodra hij even gelopen heeft. Ook met vermogensvraag rookt hij niet bijzonder. (wauw!)
Een vlinderklep zit er al jaren niet meer in!
Vandaag getest of het vermogen nu beter was.
Eerste rit 85Km/h
rondje rond de auto met een bandenspanningsmeter gedaan. Alle bandjes op de juiste druk gebracht (1 moest meer dan 2 bar bij...)
De handremtrommel was handwarm, niet heet. Kan dit ook niet alleen door hete olie zijn gekomen? Toch maar een tikje losgedraaid.
2e testrit
100Km/h met wind mee
beide zonder Overdrive in te schakelen.
Hij is dus een stuk verbeterd ten opzichte van paar dagen terug. Vooral banden op spanning brengen maakte veel verschil. Toch denk ik dat er meer uit te halen is.
Een blik onder de motorkap liet ziet dat de inspuitpomp wat lekt. Het is de aansluiting tussen pomp en wartel bij verstuiverleiding 2 en 4 (vanaf de radiateur) Onder de pomp zie je dat hij goed nat is.
Storendste nu is de trilling. Komt zowel in de vrij voor bij hoge toeren als tijden het rijden. Tijdens rijden lijkt het nog harder maar dat is mischien schijn.. Als ik de pook wat naar beneden duw is het geluid een stuk minder.
Geprobeerd of de motor anders loopt bij losdraaien verstuiverleiding. Alle verstuivers lijken OK want de motor loopt direct minder als je de leiding los maakt. Motorsteunen zitten vast, rubbers zien er goed uit.
Kent iemand deze storing?
Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a58d6301b56ce53c2109db3934a6b170', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 16227775, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/01/2013 15:42 door Rickske.
Ik kom nu net terug van een testrit met zijn wagen. Die verliep op zich goed. Alleen doet er zich bij iets hogere toeren een trilling voor die de versnellingspook laat "stuiteren" Dit geeft dan weer een Hard metaalig geluid wat erg storend is.
Wat hebben we nu eigenlijk allemaal gedaan?
Motor (onder andere)
1 nieuwe zuiger met nieuwe zuigerveren
nieuwe krukaslagerset
nieuwe drijfstanglagerset
nieuwe nokvolgerset
nieuwe kleppen
nieuwe klephoedjes
nieuwe keerringen
4 nieuwe verstuivers (1 had lopen piesen en die zuiger was daardoor aangetast
V-bak:
Eigenlijk 3x geheeld gereviseerd.
lagers tandwielen vorken alles wat buiten toleranties viel.
Even leek het dat de tussenbak daarna niet in de Hoog wou. De pook was aan de verkeerde kant van de bellhouse gemonteerd.
En natuulijk alle lucht problemen
Eerste ronde lucht kwam door haarscheurtjes in brandstoffilterhuis en opvoerpompwartels. Duurde lang voor we doorhadden dat t een dubbel probleem was
De lucht van de laatste tijd:
week of 3 terug was alles vervangen omdat er eigenlijk te weinig vermogen was.
Nu bleek dat zowel de O-ring van sedimentfilter (scheur) als die van het brandstoffilter(compleet uitgehard) lekten. Na vervangen bleef hij prima lopen.
Wel was er veel rook en hebben we aan de brandstof een goedje tegen water en een verstuiver schoonmaker toegevoegd. Ook de kleppen nog even nagesteld.
Even getest, rook bleef.
Toen de inspuitmoment wat vervroegd (milimetertje) Alle rook is nu weg zodra hij even gelopen heeft. Ook met vermogensvraag rookt hij niet bijzonder. (wauw!)
Een vlinderklep zit er al jaren niet meer in!
Vandaag getest of het vermogen nu beter was.
Eerste rit 85Km/h
rondje rond de auto met een bandenspanningsmeter gedaan. Alle bandjes op de juiste druk gebracht (1 moest meer dan 2 bar bij...)
De handremtrommel was handwarm, niet heet. Kan dit ook niet alleen door hete olie zijn gekomen? Toch maar een tikje losgedraaid.
2e testrit
100Km/h met wind mee
beide zonder Overdrive in te schakelen.
Hij is dus een stuk verbeterd ten opzichte van paar dagen terug. Vooral banden op spanning brengen maakte veel verschil. Toch denk ik dat er meer uit te halen is.
Een blik onder de motorkap liet ziet dat de inspuitpomp wat lekt. Het is de aansluiting tussen pomp en wartel bij verstuiverleiding 2 en 4 (vanaf de radiateur) Onder de pomp zie je dat hij goed nat is.
Storendste nu is de trilling. Komt zowel in de vrij voor bij hoge toeren als tijden het rijden. Tijdens rijden lijkt het nog harder maar dat is mischien schijn.. Als ik de pook wat naar beneden duw is het geluid een stuk minder.
Geprobeerd of de motor anders loopt bij losdraaien verstuiverleiding. Alle verstuivers lijken OK want de motor loopt direct minder als je de leiding los maakt. Motorsteunen zitten vast, rubbers zien er goed uit.
Kent iemand deze storing?
Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a58d6301b56ce53c2109db3934a6b170', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 16227775, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/01/2013 15:42 door Rickske.