Pagina 1 van 1

crashtest

Geplaatst: do 03 jan 2013, 20:53
door Saro
ik was eens aan het kijken op ncap naar wat testen. Hoe zou eigenlijk een oude defender scoren, heb er geen idee van.

Re: crashtest

Geplaatst: do 03 jan 2013, 21:05
door Lucas van Lierop
Mmm geen idee maar chassis lijkt me redelijk solide maar dat is wellicht juist een probleem, de carrosserie stelt volgens mij niks voor, dat beetje aluminium doet niet veel lijkt me zo.

Re: crashtest

Geplaatst: do 03 jan 2013, 21:09
door Saro
ja ik weet het ook niet, de disco 3 viel me ook tegen in de test. Maar goed, vroeg me af wat een defender doet (deze wordt overigens ook niet getest).

Re: crashtest

Geplaatst: do 03 jan 2013, 21:14
door Teun
Bij lagere snelheden niets aan de hand. Het knijterharde chassis houdt alles aan boord heel. Voor de tegenpartij zal dat anders zijn vrees ik.
Bij hogere snelheden... eehhhmmm... tja...
Laten we het dus maar houden op 'gemiddeld'.
(wat ik bedoel: ik geloof niet dat ik het wil weten...)

Teun met 'Bram' en 'Mudje', een 110 Td5 Stationwagon en een Polynorm kwarttonner

Re: crashtest

Geplaatst: do 03 jan 2013, 21:17
door Exfietser
(erg) slecht zoals de meeste terreinwagens.

Arnold.

Re: crashtest

Geplaatst: do 03 jan 2013, 21:23
door Dixo
Niet best, kijk maar eens naar dit filmpje met een Discovery:

[www.streetfire.net]

Re: crashtest

Geplaatst: do 03 jan 2013, 21:27
door Mrah
zolang ze maar niet op z'n kop komen te liggen...

Re: crashtest

Geplaatst: do 03 jan 2013, 21:51
door Marc-my-Words
Constructief is een Defender een rampgebied als het om crashen gaat ... gek genoeg scoort de Defender heel hoog qua veiligheid (en de Mini heel laag) in Britse ongevalsstatistieken - zo heb ik eens gelezen, weet jammer genoeg niet meer waar.
Het is dus apocrief maar misschien toch niet zo gek. Er wordt ook wel gezegd dat auto's heel veel veiliger zouden zijn als er midden op het stuur een stiletto zou zitten. In ieder geval is hard bewezen dat alle veiligheidsmaatregelen wel tot veiliger auto's leiden, maar beslist ook tot een risico-voller gedrag – dit wordt wel genoemd: "De wet van gelijkblijvend risico".

Marc

PS Voor voetgangers en fietsers is een Defender overigens de beroerdste niet: het stuiteren op de motorkap en voorruit van de gemiddelde gestroomlijnde auto is een stuk minder gunstig als het lijkt, met name fietsers komen erg slecht uit een harde confrontatie met het moderne gemotoriseerde wegverkeer.

Re: crashtest

Geplaatst: do 03 jan 2013, 22:38
door Bart van Dessel
Filmpje van die Discovery met Espace laat zien dat een Discovery absoluut geen crashveilige auto is, het chassis is dan wel sterk maar de carrosserie is gewoon een ouderwetse Dinkytoy cq pisbakkenstaal. Daar zit absoluut 0,0 veiligheid in. Elandtest durf ik ook al niet te doen. En dan hebben we het niet eens over een oudere Defender Een Discovery 3 is al stukken beter maar die haalt ook absoluut geen 5 sterren. We moeten lekker genieten van onze auto's en defensief rijden.

Gr, bart
(tevreden Discovery rijder)

Re: crashtest

Geplaatst: do 03 jan 2013, 23:04
door Elbert
Ik ben met ong 10-15 km p/u achterop de golf station van m'n schoonouders gereden ( en nee ik wilde en wil nog lang niet van ze af )
De bumper en de achterklep headden aardig wat schade. Mijn zoon van 5 vroeg of wij nog schade hadden dus ik zei "ga maar kijken"
Enthousiast kwam hij vertellen dat er geen krasje bijgekomen was.
Maar ik wil niet proberen om met 80 of 90 ergens op te klappen, waarschijnlijk is het chassis heel en schiet de hele bovenkant door.

gr. Elbert

P.S. Iedereen een heel gelukkig en gezond nieuwjaar zonder al te veel brokken !!

Re: crashtest

Geplaatst: do 03 jan 2013, 23:17
door Rangie110 'Last Dime'
een x aantal jaren geleden ben ik met een medeprikker (Jeroen 'The Nomad') met een RRC waar achter een autoambulance, met daarop een Disco 1 met 90km/h vol in de zijkant van een andere middenklasser auto gereden (merk wet ik niet meer)
Het chassis van de RRC was idd iets geknikt, (net achter de vooras) maar alle deuren gingen gewoon open, voorruit was nog heel, en de RRC was nog op eigen kracht te verplaatsen!
Wij hadden daarintegen helemaal niets :-)

Gr Rangie110
Land Rover One-Ten stawag 300TDI automaat 1983 'Last dime'
Suzuki DL650 V-Strom ABS 2007
Citroën C4 HDI 16v 2007

"per aspera ad astra"

Re: crashtest

Geplaatst: vr 04 jan 2013, 00:46
door Rudolff
De veiligheid zit hem vooral in de kreukelzones bij een aanrijding bij hogere snelheid. Hoe meer de botsenergie in de kreukels gaat zitten hoe "geleidelijker" de auto to stilstand komt. Volvo heeft daar ooit uitschuifbare bumpers voor bedacht. Volgens mij heeft mijn series helemaal geen kreukelzone, een defender ook niet denk ik. Het ladderframe is juist heel stijf. Gevolg, de auto stopt heel abrupt en jij vliegt met dezelfde snelheid in de gordels. Lijkt me een pijnlijk moment. Hopelijk raak je niks anders. Gelukkig gaat mijn series niet zo hard, ze denken ook aan alles...

Groet Ruud

Re: crashtest

Geplaatst: vr 04 jan 2013, 04:34
door Andrew Colville
Volgens mij worden de bots test bij 30 en 90 km/h uitgevoerd, dus doen die test? mij helemaal niks , meesta rijd je veel langzamer of veel harder dan de test snelheid.

Die test tussen die Disco en espace heeft voor een hoop vragen gezorgd ging om een test tussen twee ruime gelijk geprijsde ( op dat moment ) auto's zoals je ziet is het verschill tussen de eisen van 1994 en 2003 zijn hier goed in naar voren gekomen. disco 3 tegen de espace was warschinlijk heel anders uitgepakt.

er is ook een hoop getest met de smart, heel veilig!! hij froemelt niet op, maar door de klap blijf je wel achter in de auto hoge score maar toch veilig

Met de Defender zal je wel redelijk weg komen lijkt me al zal de klap voor je lichaam wel flink zijn in vergelijking tot een auto die de klap opvangt ( en ook gelijk de auto afschrijft )

Ik weet in ieder geval waar ik liever in zit, moet aleen niet op zijn dak vallen.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )

Re: crashtest

Geplaatst: vr 04 jan 2013, 08:50
door Bart van Dessel
In principe is een Discovery 300 tdi in grote lijnen gelijk aan de oude Range Rover Classic zoals die in de jaren '60 ontworpen is. De voorschermen binnenzijde zijn zo goed als gelijk, alleen is het plaatwerk gevoeliger voor bepaalde werking van buitenaf. factoren zoals water en lucht hebben er een grote invloed op, ik bedoel dus, het rot onder je kont vandaan En dat maakt ze ook niet veiliger. Laatste 20 jaar is er heel veel veranderd in crash veiligheid.

Gr Bart

Re: crashtest

Geplaatst: vr 04 jan 2013, 10:34
door landrover500
Uw auto is mijn kreukelzone zeg je dan.

Re: crashtest

Geplaatst: vr 04 jan 2013, 14:39
door TomS2
Dit liep geloof ik nog wel goed af:


Foto-4BWX7DWN.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3007630f5f9403e038f2287d460ab487', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4BWX7DWN.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4BWX7DWN.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4BWX7DWN.jpg', '', 16227467, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: crashtest

Geplaatst: vr 04 jan 2013, 16:26
door Arthur Verhalle
Bijna goed.....

Je wervelkolom is jouw kreukelzone.......



Been there.......

Re: crashtest

Geplaatst: vr 04 jan 2013, 16:39
door Teun
Kijk, dát is de manier....!
Die series chauffeur heeft tijdens de aanrijding héél snel zijn deur open gedaan zodat hij niet kon omvallen... slim, slim...

Teun met 'Bram' en 'Mudje', een 110 Td5 Stationwagon en een Polynorm kwarttonner

Re: crashtest

Geplaatst: vr 04 jan 2013, 18:38
door Frank
Ik geloof dat de Defender niet zo best uit de crashtest komt. Echter de mensen die in deze branche werken en weten wat er gebeurt bij een crash zullen hun autokeuze toch wel laten beinvloeden door wat ze zelf zien of meemaken. Typisch dat als je naar het filmpje kijkt bij 2:20 en wederom bij 2:30 dat hun autokeuze de discussie toch weer terug brengt bij de Defender.

Een Land Rover koop je niet met verstand maar met gevoel..

Mvg Frank

Re: crashtest

Geplaatst: vr 04 jan 2013, 18:55
door defendertje90
De meeste zullen zich mijn grijze 90 nog wel herinneren. Daarmee ben ik met 60km/h op een tractor geklapt. Chassis zat er gekronkeld onder en de linker kant zat helemaal in elkaar (schutbord en stoel zat ongeveer 20cm ruimte tussen) daarom rij ik RHD
Jammer dat ik er op deze manier afscheid van moest nemen. Ding was helemaal hard, deuren, chassis en schutbord

ADSC_6662.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f972153a1dd301c6b802bd5405c38de4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fregionalebrandweereindhoven.nl%2Fuploaded_images%2FADSC_6662.jpg', 'http://regionalebrandweereindhoven.nl/uploaded_images/ADSC_6662.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fregionalebrandweereindhoven.nl%2Fuploaded_images%2FADSC_6662.jpg', '', 16228176, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Overigens zijn tractoren ook niet sterk (althans ze kunnen iet goed tegen een land rover)

ADSC_6656.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e2ae640075bd2c28e5d97d52adc0ce28', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fregionalebrandweereindhoven.nl%2Fuploaded_images%2FADSC_6656.jpg', 'http://regionalebrandweereindhoven.nl/uploaded_images/ADSC_6656.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fregionalebrandweereindhoven.nl%2Fuploaded_images%2FADSC_6656.jpg', '', 16228176, 600, 600, 'Loading image ...', false);



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/01/2013 17:57 door defendertje90.

Re: crashtest

Geplaatst: ma 07 jan 2013, 15:19
door Elbert
Gisterenavond in Lunteren een disco op een boom geknald. Bestuurder ernstig gewond, disco stevig beschadigd.
Zie 112 vallei. Weet natuurlijk niet hoe hard het gegaan is, hij kwam net de bocht om.
In ieder geval niet iets om zelf te doen.

groeten, Elbert

Re: crashtest

Geplaatst: ma 07 jan 2013, 18:29
door RaRo74
Ai! Dat ziet er niet best uit!

[www.112vallei.nl]

[www.youtube.com]

Re: crashtest

Geplaatst: ma 07 jan 2013, 19:20
door Marc-my-Words
RaRo74 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ai! Dat ziet er niet best uit!
>
> [www.112vallei.nl]
>
> [www.youtube.com]

't Grote probleem is dat bomen weinig meegeven en al helemaal geen kreukelzone hebben.

Bij 112vallei vind je een dag eerder een Subaru Justy die de strijd verloor van een boom.

Marc

Re: crashtest

Geplaatst: di 08 jan 2013, 16:30
door Mark HJ
Niet te geloven dat echt alles maar op youtube staat

Mark

Re: crashtest

Geplaatst: vr 11 jan 2013, 00:14
door bert
Man man... Das niet best!

Re: crashtest

Geplaatst: vr 11 jan 2013, 10:38
door Huub
Een defender heeft echt wel een kreukelzone in het chassis, de bochten die voor en achter in de langsliggers zitten zetten de knik in. Hij knikt alleen niet zo gemakkenlijk. Persoonlijk heb ik het bewijs iedere dag in handen omdat mijn auto door het engelse leger was gebruikt in botsproeven, het afstand bediende gaspedaal en een deel van de vertragingsmeters en bedrading zat er nog in toen ik hem kocht! Neus en beschadigd en de motor had niets meer met de bak te maken (motor was door blijven lopen en had de drukgroep gesloopt) maar het chassis had de klap intact overleefd ,Groter issue bij de Land Rover is dat de bovenbouw zacht is. Dat heeft nare consequenties als hij op zijn dak gaat.

Volgens sommigen is de beste preventieve veiligheid een grote stalen scherp geslepen pin van 25 cm gemonteerd op de as van je stuur. Ik weet alleen niet of er een markt is voor dit produkt :-0

GRT Huub

Re: crashtest

Geplaatst: vr 11 jan 2013, 11:12
door Marc-my-Words
Precies, het dak is de meest effectieve kreukelzone.

Verder ... hebben ze in het Engelse leger niet gewoon onderzocht hoe goed je met het Defender chassis een offensieve taak kan verrichten ????

Marc

Re: crashtest

Geplaatst: vr 11 jan 2013, 11:12
door Marc-my-Words
Kijk ook even naar deze "praktijk-test" [landrover.startpagina.nl]

Marc