Pagina 1 van 1
Hoe een massaschakelaar te plaatsen
Geplaatst: wo 02 jan 2013, 18:44
door André met Truckie
Aloha,
Voor mijn Land Rover 2.25 diesel 12V uit 1974 wil ik een massaschakelaar plaatsen.
Al jaren heb ik zo'n ding liggen en het wordt tijd dat hij er een keer in komt.
Het plan is om hem een beetje heimelijk weg te werken, maar hoe wordt zo'n ding nu aangesloten?
Welke kabels moet ik hiervoor gebruiken? Iemand tips of ideeën?
Groet en geluk voor iedereen in 2013!
André
Truckie, 1974 swb 2.25 diesel (met Bakkie, 1/4 ton Polynorm trailer 1954)
P1110122_zps06f130c0.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1d2bb32be7b60f6847be3ca3b818468e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi662.photobucket.com%2Falbums%2Fuu347%2Fsobat110%2FP1110122_zps06f130c0.jpg', 'http://i662.photobucket.com/albums/uu347/sobat110/P1110122_zps06f130c0.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi662.photobucket.com%2Falbums%2Fuu347%2Fsobat110%2FP1110122_zps06f130c0.jpg', '', 16222614, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Hoe een massaschakelaar te plaatsen
Geplaatst: wo 02 jan 2013, 18:47
door PaNiek
Het principe is: minkabel van de accu onderbreken ( "doorknippen" ) en daar de schakelaar tussen zetten plaatsen.
PN
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/01/2013 17:47 door PaNiek.
Re: Hoe een massaschakelaar te plaatsen
Geplaatst: wo 02 jan 2013, 18:50
door defendertje90
massaschakelaar, tja de naam doet het al vermoeden je moet de massa oftewel de min onderbreken. Even wat ogen eraan nijpen (vaak met een gat voor M10 bout/ draadeind) krimhoesje erover heen om het af te werken en klaar is klara
Re: Hoe een massaschakelaar te plaatsen
Geplaatst: wo 02 jan 2013, 19:14
door André met Truckie
Okido, bedankt voor de reacties.
Hier een plaatje van de massaschakelaar.
Is de kabeldikte ook nog van belang? Of kan ik gewoon de dikte van de massa kabel accu aanhouden?
P1100792_zpsea507d6c.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c42166114ca2576cfa8d817b13c0d541', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi662.photobucket.com%2Falbums%2Fuu347%2Fsobat110%2FP1100792_zpsea507d6c.jpg', 'http://i662.photobucket.com/albums/uu347/sobat110/P1100792_zpsea507d6c.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi662.photobucket.com%2Falbums%2Fuu347%2Fsobat110%2FP1100792_zpsea507d6c.jpg', '', 16222682, 600, 600, 'Loading image ...', false);
André
Truckie, 1974 swb 2.25 diesel (met Bakkie, 1/4 ton Polynorm trailer 1954)
P1110122_zps06f130c0.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e2d1372b748421ab9fe50028ed79a172', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi662.photobucket.com%2Falbums%2Fuu347%2Fsobat110%2FP1110122_zps06f130c0.jpg', 'http://i662.photobucket.com/albums/uu347/sobat110/P1110122_zps06f130c0.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi662.photobucket.com%2Falbums%2Fuu347%2Fsobat110%2FP1110122_zps06f130c0.jpg', '', 16222682, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Hoe een massaschakelaar te plaatsen
Geplaatst: wo 02 jan 2013, 19:17
door defendertje90
gewoon de diameter van de massa aanhouden, als de schakelaar nog goed is zul je niet veel weerstand ondervinden in de schakelaar. Waarschijnlijk heb je nu 35mm² kabel
Re: Hoe een massaschakelaar te plaatsen
Geplaatst: wo 02 jan 2013, 20:33
door Mark
soms.....gaan er meer kabels naar de min van de accu.....dan wel ff kijken dat je
de juiste pakt. als je de dikste onderbreekt en de stroom gaat lopen via de dunnere die
ook gewoon de massa is en ook op de accu zit dan kan je dus een probleem krijgen
tot zelfs brand. en als dit los gaat van je massa hoef je niet eens te merken tot dat er
rook onder je kapje vandaan komt.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/01/2013 19:34 door Mark.
Re: Hoe een massaschakelaar te plaatsen
Geplaatst: do 03 jan 2013, 13:00
door John Straatman (johnstraatman@hotmail.com)
Hoi Mark, waar zijn die extra kabels dan van? Kan André dan alle kabels laten onderbreken door de massaschakelaar om dat doorbranden te vermijden?
Dank,
John
John Straatman
image009.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3e6bcec5f9b45505ed0506735e184936', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fstraatman.biz%2Findex_files%2Fimage009.jpg', 'http://straatman.biz/index_files/image009.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fstraatman.biz%2Findex_files%2Fimage009.jpg', '', 16224355, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Binky, LW uit 1978
Colonello, 110 ex-Mariniers uit 1989
www.straatman.biz
Re: Hoe een massaschakelaar te plaatsen
Geplaatst: do 03 jan 2013, 14:01
door WillemJ
Hoi André,
De schakelaar zo heel erg heimelijk plaatsen is misschien overbodig; jou auto is bijzonder makkelijk (mechanisch) te starten, als in aanduwen / aantrekken...
Willem
Re: Hoe een massaschakelaar te plaatsen
Geplaatst: do 03 jan 2013, 18:57
door Exfietser
Je moet alle kabels onderbreken. Van de min van de accu gaat er 1 kabel naar je massapik. De andere kant van je massapik gaat naar een bout op het chassis. Op die bout komen alle kabels die voorheen op de min van je accu zaten.
Doe je dat niet en je vergeet een keer de massapik aan te zetten als je gaat starten zal de startstroom via de andere kabels en de apparaten die daarmee aangesloten zitten willen gaan lopen. Het gevolg zal zijn dat die veel dunnere kabels en het apparaat dat daar aan vast zit verbrand. Loopt een van die draden per ongeluk langs een brandstofleiding dan kun je dus ongelooflijk de Sjaak zijn.
Heb je een radio ingebouwd en de min daarvan direct aan de accu (vanwege het radio geheugen bijvoorbeeld) dan zal de startstroom (3 a 400 ampere) door je radio willen gaan lopen. De stroom gaat dan als volgt:
Vanuit de plus van de accu via het start relais naar de plus van de startmotor.. Dan door de startmotor heen naar het motorblok via de dikke litze draad naar het chassis. Vanuit het chassis loopt de stroom naar de aluminium carosserie. Vanuit de carosserie naar de antenne van van je radio. Dan via de antennekabel naar de radio, door de interne electronica van de radio naar de min aansluiting van de radio. En dan via de mindraad van de radio naar de min pool van de accu.
Als je massapik wel aanstaat loopt de stroom vanuit het chassis naar de massapik en vandaar naar de min van de accu in plaats van via het gearceerde verhaal.
Met een massapik kun je dus niet het geheugen van je radio onder stroom houden. Ook het klokje in je dashboard niet. Het zelfde heb je met 24 volt auto's waarin een omvormer zit die van 24, 12 volt maakt. Met een massapik gaat hoe dan ook gewoon alles uit.
Er zijn wel oplossingen voor maar die zijn relatief lastig. Een simpele maar niet zo hele goede oplossing is het plaatsen van een zekering in de min aansluiting van de apparaten. De oplossing is niet goed omdat de radio wel eens eerder kan beschadigen dan dat de zekering er uit floept. Je bedrading gaat dan in elk geval niet fikken. Dat is dan ook enig pluspunt van deze oplossing. Andere oplossingen zijn lastiger.
Arnold.
Re: Hoe een massaschakelaar te plaatsen
Geplaatst: do 03 jan 2013, 20:28
door Boelo
Dit draadje lezende kom ik tot de ontdekking dat ik destijds mijn stroomonderbreker dus eigenlijk verkeerd heb geplaatst, dit was volledig te wijden aan kennisgebrek.
Ik heb de plus onderbroken. Het werkt al weer zo'n 2 jaar prima en laat het dan ook maar gewoon zo zitten. Of zijn er redenen dat ik het zou moeten veranderen en de min moet onderbreken?
Boelo
Re: Hoe een massaschakelaar te plaatsen
Geplaatst: do 03 jan 2013, 21:15
door Exfietser
Dan heb je dus geen massa schakelaar maar een voedings-schakelaar geplaatst. Voordeel is dat je dan het voedingsprobleem (zoals dat van de radio) niet hebt. Het nadeel is dat het geen massaschakelaar is. Die schakelt namelijk het grootste deel van de stroomkring (De auto zelf.) los van de accu. Bij calamiteiten is dat ook het beste om snel af te schakelen. Een massaschakelaar is ook in de eerste plaats daarvoor bedoelt.
Als je aan de auto (electrisch) gaat lassen is in principe het uitzetten van de massapik voldoende. Moet het wel een echte juist aangesloten massapik zijn. Ikzelf doe dat alleen nooit. Ik haal altijd beide klemmen van de accu los en dek de aansluitpolen dan af met een kunstof dopje.
Normaal gesproken wordt een massapik ook nooit gebruikt. Hij zou gewoon altijd aan moeten staan. Alleen in noodgevallen zou je hem uit moeten zetten. Daar is hij voor bedoelt. In veel wagens zit die massapik er ook niet omdat het eigenlijk gewoon niet nodig is.
Dat de massapik misbruikt wordt in om een leeglopende accu te voorkomen is een ander verhaal. In dat geval is er gewoon iets mis in de electrische installatie van de auto en heeft men geen zin om dat te repareren.
Maar met een voedings schakelaar zoals jij die hebt is niets mis hoor. Zolang je maar weet dat het geen massaschakelaar is. En ook die hoef je nooit uit te zetten als alles in de wagen werkt zoals bedoelt.
Arnold.
Re: Hoe een massaschakelaar te plaatsen
Geplaatst: do 03 jan 2013, 23:17
door André met Truckie
Komt er toch nog stiekum een hoop bij kijken dat aansluiten van een massapik.
Ik wou het inderdaad gebruiken tegen diefstal door de eerste de beste gelegenheidsdief, maar wellicht is een andere of betere oplossing dan een massapik?
André
Truckie, 1974 swb 2.25 diesel (met Bakkie, 1/4 ton Polynorm trailer 1954)
P1110122_zps06f130c0.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5d180cae28846c162aab454c5563805f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi662.photobucket.com%2Falbums%2Fuu347%2Fsobat110%2FP1110122_zps06f130c0.jpg', 'http://i662.photobucket.com/albums/uu347/sobat110/P1110122_zps06f130c0.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi662.photobucket.com%2Falbums%2Fuu347%2Fsobat110%2FP1110122_zps06f130c0.jpg', '', 16226243, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Hoe een massaschakelaar te plaatsen
Geplaatst: do 03 jan 2013, 23:44
door Marc-my-Words
Een eenvoudige oplossing voor klokje en radio is een overbrugging van de massa-schakelaar met een parallel draadje met daarin een zekering die de radio laat werken. Vergeet je de massa-schakelaar dan gaat de zekering door en moet je de radio en klok niet programmeren, that's all.
Dit is overigens ook een slimme anti gelegenheidsdief oplossing: de auto lijkt te leven, totdat er gestart wordt .... dan is ie dood.
Marc
Re: Hoe een massaschakelaar te plaatsen
Geplaatst: do 03 jan 2013, 23:47
door Marc-my-Words
D'r is niet zoveel tegen een voedingschakelaar. Enige echte gevaar is de massa die op chassis en carrosserie staat, dus ook op de accubak, dus losse ijzerwaren in de accubak kunnen nog steeds kortsluiting geven op de plus-pool, zelfs al is de voedingsschakelaar uitgezet .... That's all.
Marc
Re: Hoe een massaschakelaar te plaatsen
Geplaatst: do 03 jan 2013, 23:51
door Marc-my-Words
Anti-diefstal maak je hetzij een massa-schakelaar die alles afschakelt,
danwel idem met een gezekerde parallel om de radio en klokje lopend te houden (nog beter als anti diefstal, de auto lijkt levend totdat er gestart wordt),
ofwel een voedingsschakelaar in de plus (maar zet dan ook aparte zekeringen in de radiodraad en andere draden die ongeschakeld blijven.
Marc
Re: Hoe een massaschakelaar te plaatsen
Geplaatst: vr 04 jan 2013, 00:04
door VeeTee
Als anti-diefstal is het misschien handiger om een fuel cut-off valve in je dieseltoevoerleiding te plaatsen zoals de ietwat modernere Defenders ook hebben. Met een verborgen schakelaartje kun je die klep dan open- en dichtzetten.
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
Re: Hoe een massaschakelaar te plaatsen
Geplaatst: za 05 jan 2013, 00:36
door Mark
Ja kan het zo makkelijk en moeilijk maken als je wil.
in elk geval als de de massa draad (-) onderbreekt zal er gewoon stroom lopen over de massa van chassis
dit gebeurd nooit bij het onder breken van de plus draad (+) en wat heb je nodig om te starten??
startmotor (bonine) Brandstofpomp. dan zou je 1 van die kunnen nemen of allemaal mbv magneetschakelaars.(relais)
En het afzekeren van je min draad zal echt nooit niet werken tenzij je het component geisoleert in je auto bouwt
denk daarbij aan de antenne van je radio die doet bij oudere modellen gewoon als echte massa. bij mij zelf nu nog.
met 300 amps op je antenne bijna een starwars zwaard
Re: Hoe een massaschakelaar te plaatsen
Geplaatst: vr 11 jan 2013, 15:56
door bert
Inderdaad..
Zorg er inderdaad voor dat de schakelaar ook 100% geen massa maakt!
Maar dat spreekt voor zich