Assen vervangen, enige problemen
Assen vervangen, enige problemen
Ik heb een set assen gekocht om onder mijn 90 te zetten. Het is een set assen van een 300Tdi en hebben dus beide remschijven.
Ik kocht de assen met het idee deze cosmetisch even netjes te maken en vervolgens met nieuwe bussen, veren en schokdempers onder de auto te zetten.
Gisteren druk bezig geweest de assen schoon te maken en na te kijken;
1) nu blijken de remklauwen zo vast als een huis te staan. is revisie een optie? Doen bedrijven dat nog? Anders andere klauwen? zelf reviseren?
2) er staat geen voorspanning op de swivels, wat shims eruit en nu lijkt dat goed te gaan. Toch helemaal uit elkaar en alles vervangen? Hoeveel voorspanning moet erop staan? Ik vind tegenstrijdige waarden. asnummer is 20L137958
3) Er zit flink wat speling tussen een aandrijfas en een drive member. Is het dan nodig beide te vervangen? of alleen het drivemember?
4) één wiellager heeft speling, gelijk vervangen of is aandraaien een optie?
Dit is allemaal ten aanzien van de vooras, achteras alleen vastgesteld dat de klauwen vast staan, rest moet ik nog bekijken.
graag jullie advies! tenslotte, deze assen zijn zo niet veel beter dan die van mijn eigen auto. dan de boel maar origineel houden en mijn eigen assen toch netjes maken? Wie weet raad...
David
Ik kocht de assen met het idee deze cosmetisch even netjes te maken en vervolgens met nieuwe bussen, veren en schokdempers onder de auto te zetten.
Gisteren druk bezig geweest de assen schoon te maken en na te kijken;
1) nu blijken de remklauwen zo vast als een huis te staan. is revisie een optie? Doen bedrijven dat nog? Anders andere klauwen? zelf reviseren?
2) er staat geen voorspanning op de swivels, wat shims eruit en nu lijkt dat goed te gaan. Toch helemaal uit elkaar en alles vervangen? Hoeveel voorspanning moet erop staan? Ik vind tegenstrijdige waarden. asnummer is 20L137958
3) Er zit flink wat speling tussen een aandrijfas en een drive member. Is het dan nodig beide te vervangen? of alleen het drivemember?
4) één wiellager heeft speling, gelijk vervangen of is aandraaien een optie?
Dit is allemaal ten aanzien van de vooras, achteras alleen vastgesteld dat de klauwen vast staan, rest moet ik nog bekijken.
graag jullie advies! tenslotte, deze assen zijn zo niet veel beter dan die van mijn eigen auto. dan de boel maar origineel houden en mijn eigen assen toch netjes maken? Wie weet raad...
David
Re: Assen vervangen, enige problemen
Remklauwen reviseren is een makkelijke en leuke bezigheid, revisiesets zijn er in alle soorten en maten. Swivels kun je inderdaad afstellen, let op, haal er niet teveel shims tussenuit anders kun je je fuseelagers kapot draaien. voorspanning is circa 2 kg.
Wat bedoel je met aandrijfas, een steekas? of cardanas? ik denk een steekas, drivemember kun je gewoon vernieuwen. Wiellagers kun je horen of er eentje kapot is, ik zou ze eerst afstellen en dan gewoon gaan rijden, is er eentje hoorbaar kapot dan kun je 'm alsnog vlot vervangen.
Waarom heb je deze assen gekocht als ze niet beter zijn dan de jouwe? 300 tdi assen zijn ook minimaal 12 jaar oud en kunnen soms héél slecht zijn.
Gr, Bart
Wat bedoel je met aandrijfas, een steekas? of cardanas? ik denk een steekas, drivemember kun je gewoon vernieuwen. Wiellagers kun je horen of er eentje kapot is, ik zou ze eerst afstellen en dan gewoon gaan rijden, is er eentje hoorbaar kapot dan kun je 'm alsnog vlot vervangen.
Waarom heb je deze assen gekocht als ze niet beter zijn dan de jouwe? 300 tdi assen zijn ook minimaal 12 jaar oud en kunnen soms héél slecht zijn.
Gr, Bart
Deze assen zullen wel niet voor niks op de markt gegooid zijn (en ik mag hopen dat ze verder wel bijna voor nix waren).
Alleen als zulke assen van een recente sloop-auto komen heb je een zekere zekerheid.
Marc
Alleen als zulke assen van een recente sloop-auto komen heb je een zekere zekerheid.
Marc
Heren,
Dank voor de input.
Het is inderdaad een drivemember wat denk ik versleten is, niet de steekas. Althans dat lijkt mij aannemelijk.
Remklauwen reviseren heb ik wat over opgezocht en vind dan dat mensen soms goede resultaten hebben en het soms heel lastig gaan.
Ik heb de assen gekocht omdat ze inderdaad onder een recente donorauto vandaan kwamen en volgens de verkoper het onder die auto goed deden. Geen problemen met de remmen, geen speling en lekkages. Dat blijkt duidelijk niet geheel het geval.
Dank voor de input.
Het is inderdaad een drivemember wat denk ik versleten is, niet de steekas. Althans dat lijkt mij aannemelijk.
Remklauwen reviseren heb ik wat over opgezocht en vind dan dat mensen soms goede resultaten hebben en het soms heel lastig gaan.
Ik heb de assen gekocht omdat ze inderdaad onder een recente donorauto vandaan kwamen en volgens de verkoper het onder die auto goed deden. Geen problemen met de remmen, geen speling en lekkages. Dat blijkt duidelijk niet geheel het geval.
Als u toch beslist om de assen niet te gebruiken, heb hier een achteras van een sloop defender 90. Is van 2006 en heeft slechts 78000 km's gedaan. Geen off-road!
Wil u de remklauwen reviseren steek geen originele remzuigers of stalen/chromé remzuigers. De kwaliteit is ongelooflijk slecht zodat na een jaar de chroom er al begint af te komen.
Inox remzuigers + dichtingen + schraapringen gebruiken bij de revisie is DE engiste oplossing voor op lange termijn gerust te zijn.
Ik verkoop zo'n setje, voor alle 4 de klauwen volledig te reviseren, voor 125 euro ex btw.
Heb dit zelf gedaan bij mijn 90 en na 5jaar werkt alles nog als nieuw!
mvg
Alain
Wil u de remklauwen reviseren steek geen originele remzuigers of stalen/chromé remzuigers. De kwaliteit is ongelooflijk slecht zodat na een jaar de chroom er al begint af te komen.
Inox remzuigers + dichtingen + schraapringen gebruiken bij de revisie is DE engiste oplossing voor op lange termijn gerust te zijn.
Ik verkoop zo'n setje, voor alle 4 de klauwen volledig te reviseren, voor 125 euro ex btw.
Heb dit zelf gedaan bij mijn 90 en na 5jaar werkt alles nog als nieuw!
mvg
Alain
David Schreef:
-------------------------------------------------------
> Heren,
>
> Dank voor de input.
>
> Het is inderdaad een drivemember wat denk ik
> versleten is, niet de steekas. Althans dat lijkt
> mij aannemelijk.
>
> Remklauwen reviseren heb ik wat over opgezocht en
> vind dan dat mensen soms goede resultaten hebben
> en het soms heel lastig gaan.
>
> Ik heb de assen gekocht omdat ze inderdaad onder
> een recente donorauto vandaan kwamen en volgens de
> verkoper het onder die auto goed deden. Geen
> problemen met de remmen, geen speling en lekkages.
> Dat blijkt duidelijk niet geheel het geval.
Als er 2 of 3 vd 4 remzuigers vastzitten dan kan de auto (disco??) nog steeds redelijk remmen. Als je dagelijks met de auto rijdt dan merk je het slijtageproces niet of nauwelijks. Ook bepaalde speling merk je niet echt als je dagelijks rijdt en met gevoel koppelt. Lekkages heb ik niet gelezen in je 1e bericht. Ik verkoop vaak assen maar ik zeg er altijd bij dat je gebruikt spul koop dat mee of tegen kan zitten. Maar het is altijd makkelijk om met je vinger te gaan wijzen naar een schuldige, is niet altijd terecht.
Remklauwen reviseren is echt makkelijk, gewoon zorgen dat je alles in huis hebt, goed gereedschap, goede revisiesetjes en een handboek evt. Ik heb het vaak gedaan, een voorklauw doe je in een uurtje (4 nieuwe zuigers en keerringen en alles goed schoongemaakt). Ik gebruik altijd de zuiegrs van Paddock, geen RVS en na jaren nog geen problemen gehad.
Gr, Bart
> Heren,
>
> Dank voor de input.
>
> Het is inderdaad een drivemember wat denk ik
> versleten is, niet de steekas. Althans dat lijkt
> mij aannemelijk.
>
> Remklauwen reviseren heb ik wat over opgezocht en
> vind dan dat mensen soms goede resultaten hebben
> en het soms heel lastig gaan.
>
> Ik heb de assen gekocht omdat ze inderdaad onder
> een recente donorauto vandaan kwamen en volgens de
> verkoper het onder die auto goed deden. Geen
> problemen met de remmen, geen speling en lekkages.
> Dat blijkt duidelijk niet geheel het geval.
Als er 2 of 3 vd 4 remzuigers vastzitten dan kan de auto (disco??) nog steeds redelijk remmen. Als je dagelijks met de auto rijdt dan merk je het slijtageproces niet of nauwelijks. Ook bepaalde speling merk je niet echt als je dagelijks rijdt en met gevoel koppelt. Lekkages heb ik niet gelezen in je 1e bericht. Ik verkoop vaak assen maar ik zeg er altijd bij dat je gebruikt spul koop dat mee of tegen kan zitten. Maar het is altijd makkelijk om met je vinger te gaan wijzen naar een schuldige, is niet altijd terecht.
Remklauwen reviseren is echt makkelijk, gewoon zorgen dat je alles in huis hebt, goed gereedschap, goede revisiesetjes en een handboek evt. Ik heb het vaak gedaan, een voorklauw doe je in een uurtje (4 nieuwe zuigers en keerringen en alles goed schoongemaakt). Ik gebruik altijd de zuiegrs van Paddock, geen RVS en na jaren nog geen problemen gehad.
Gr, Bart
Er is hier al vaker een discussie geweest over het vervangen van trommels door schijven. Iedereen doet het omdat het kan en schijven moderner en beter zouden remmen.
Als ik jouw verhaal zo lees boer je met deze assen eerder achteruit dan dat je iets verbeterd. Versleten Meenemers, Lagers, lekkende keringen, fusee's enz. Remmerij die je zo te lezen gewoon moet vervangen. En dan de aanschaf van de assen zelf. Ik denk bij elkaar dat je een duur geintje bij de hand hebt. Je moet ook nog je hoofdremcilinder vervangen voor een type dat bij het vier keer schijven rondom hoort. Anders zullen je achterremmen veel minder gaan remmen dan ze met trommels deden. Dat merk je niet tijdens het rijden en dat merk je ook niet bij de apk. Die kijken alleen of de achter remmen remmen en dat ze gelijk remmen. Je merkt het pas als een klein kind achter een bal aan vlak je auto oversteekt. Je remweg is dan net een paar meter (te) langer.
Dan de voordelen van schijven:
Koelen beter en sneller bij een lange tijd remmen.
Zijn eerder droog bij een doorwading.
Onderhoud schijnt makkelijker te zijn.
Schoonmaken na een prutbad is ook makkelijker.
Remsysteem weegt minder.
Trommels:
Veel minder kwetsbaar.
Remdruk in het systeem is lager. Met uitgevallen rembekrachtiger valt er daardoor ook nog goed mee te remmen.
Remmen zijn zelf bekrachtigend.
En dan:
Beide remsystemen kunnen even goed remmen. Vier blokkerende wielen is ook voor trommelremmen geen enkel probleem.
De auto wordt met schijfremmen achter niet veiliger ofzo. En als je de hoofdremcilinder niet aanpast dus onveiliger.
Als je de kosten en moeite geen probleem vind. En de paar voordelen van schijven t.o.v. trommels ook belangrijk vind moet je het gewoon doen. Dan moet je natuurlijk wel dagelijks door het water en de prut gaan rijden en op je remmen berg afdalingen doen.
In de racerij zijn dingen als het gewicht en het koelen van de remmen heel belangrijke voordelen. In ons soort auto's zie ik daar geen enkel voordeel in eigenlijk. De enige dingen die blijven zijn misschien het onderhoud en het sneller drogen van de remmen. De kwetsbaarheid vind ik juist bij ons soort auto's een belangrijk punt. Bij sommige teams die de dakar rally rijden zijn ze niet zomaar weer terug gegaan naar trommel remmen.
Kortom ik zou je as gewoon verkopen en je huidig assen en systeem laten zitten. Zeker als je huidige assen beter zijn wat speling betreft.
Arnold.
Als ik jouw verhaal zo lees boer je met deze assen eerder achteruit dan dat je iets verbeterd. Versleten Meenemers, Lagers, lekkende keringen, fusee's enz. Remmerij die je zo te lezen gewoon moet vervangen. En dan de aanschaf van de assen zelf. Ik denk bij elkaar dat je een duur geintje bij de hand hebt. Je moet ook nog je hoofdremcilinder vervangen voor een type dat bij het vier keer schijven rondom hoort. Anders zullen je achterremmen veel minder gaan remmen dan ze met trommels deden. Dat merk je niet tijdens het rijden en dat merk je ook niet bij de apk. Die kijken alleen of de achter remmen remmen en dat ze gelijk remmen. Je merkt het pas als een klein kind achter een bal aan vlak je auto oversteekt. Je remweg is dan net een paar meter (te) langer.
Dan de voordelen van schijven:
Koelen beter en sneller bij een lange tijd remmen.
Zijn eerder droog bij een doorwading.
Onderhoud schijnt makkelijker te zijn.
Schoonmaken na een prutbad is ook makkelijker.
Remsysteem weegt minder.
Trommels:
Veel minder kwetsbaar.
Remdruk in het systeem is lager. Met uitgevallen rembekrachtiger valt er daardoor ook nog goed mee te remmen.
Remmen zijn zelf bekrachtigend.
En dan:
Beide remsystemen kunnen even goed remmen. Vier blokkerende wielen is ook voor trommelremmen geen enkel probleem.
De auto wordt met schijfremmen achter niet veiliger ofzo. En als je de hoofdremcilinder niet aanpast dus onveiliger.
Als je de kosten en moeite geen probleem vind. En de paar voordelen van schijven t.o.v. trommels ook belangrijk vind moet je het gewoon doen. Dan moet je natuurlijk wel dagelijks door het water en de prut gaan rijden en op je remmen berg afdalingen doen.
In de racerij zijn dingen als het gewicht en het koelen van de remmen heel belangrijke voordelen. In ons soort auto's zie ik daar geen enkel voordeel in eigenlijk. De enige dingen die blijven zijn misschien het onderhoud en het sneller drogen van de remmen. De kwetsbaarheid vind ik juist bij ons soort auto's een belangrijk punt. Bij sommige teams die de dakar rally rijden zijn ze niet zomaar weer terug gegaan naar trommel remmen.
Kortom ik zou je as gewoon verkopen en je huidig assen en systeem laten zitten. Zeker als je huidige assen beter zijn wat speling betreft.
Arnold.
Dat is hem nu juist... Mijn eigen assen hebben bijna een halve slag vrije slag voor hij iets doet. Dus potentieel zijn daarvan de diffencielen aan de beurt.
Vandaar ook mijn idee de assen te wisselen. Deze assen zijn wat dat betreft een stuk beter!
Deze assen kon ik vinden en hebben dan remschijven achter, voor mij niet zozeer een vereiste. Ik moet wel zeggen dat aan schijfremmen sleutelen idd een stuk makkelijker is dan trommels.
Ik wist overigens niet dat ik een andere hoofdremcilinder nodig had. Weet je daar een partnummer van?
David
Exfietser Schreef:
> Er is hier al vaker een discussie geweest over het
> vervangen van trommels door schijven. Iedereen
> doet het omdat het kan en schijven moderner en
> beter zouden remmen.
>
> Als ik jouw verhaal zo lees boer je met deze assen
> eerder achteruit dan dat je iets verbeterd.
> Versleten Meenemers, Lagers, lekkende keringen,
> fusee's enz. Remmerij die je zo te lezen gewoon
> moet vervangen. En dan de aanschaf van de assen
> zelf. Ik denk bij elkaar dat je een duur geintje
> bij de hand hebt. Je moet ook nog je
> hoofdremcilinder vervangen voor een type dat bij
> het vier keer schijven rondom hoort. Anders zullen
> je achterremmen veel minder gaan remmen dan ze met
> trommels deden. Dat merk je niet tijdens het
> rijden en dat merk je ook niet bij de apk. Die
> kijken alleen of de achter remmen remmen en dat ze
> gelijk remmen. Je merkt het pas als een klein kind
> achter een bal aan vlak je auto oversteekt. Je
> remweg is dan net een paar meter (te) langer.
>
> Dan de voordelen van schijven:
>
> Koelen beter en sneller bij een lange tijd
> remmen.
> Zijn eerder droog bij een doorwading.
> Onderhoud schijnt makkelijker te zijn.
> Schoonmaken na een prutbad is ook makkelijker.
> Remsysteem weegt minder.
>
> Trommels:
> Veel minder kwetsbaar.
> Remdruk in het systeem is lager. Met uitgevallen
> rembekrachtiger valt er daardoor ook nog goed mee
> te remmen.
> Remmen zijn zelf bekrachtigend.
>
> En dan:
> Beide remsystemen kunnen even goed remmen. Vier
> blokkerende wielen is ook voor trommelremmen geen
> enkel probleem.
> De auto wordt met schijfremmen achter niet
> veiliger ofzo. En als je de hoofdremcilinder niet
> aanpast dus onveiliger.
>
> Als je de kosten en moeite geen probleem vind. En
> de paar voordelen van schijven t.o.v. trommels ook
> belangrijk vind moet je het gewoon doen. Dan moet
> je natuurlijk wel dagelijks door het water en de
> prut gaan rijden en op je remmen berg afdalingen
> doen.
>
> In de racerij zijn dingen als het gewicht en het
> koelen van de remmen heel belangrijke voordelen.
> In ons soort auto's zie ik daar geen enkel
> voordeel in eigenlijk. De enige dingen die blijven
> zijn misschien het onderhoud en het sneller drogen
> van de remmen. De kwetsbaarheid vind ik juist bij
> ons soort auto's een belangrijk punt. Bij sommige
> teams die de dakar rally rijden zijn ze niet
> zomaar weer terug gegaan naar trommel remmen.
>
> Kortom ik zou je as gewoon verkopen en je huidig
> assen en systeem laten zitten. Zeker als je
> huidige assen beter zijn wat speling betreft.
>
> Arnold.
Vandaar ook mijn idee de assen te wisselen. Deze assen zijn wat dat betreft een stuk beter!
Deze assen kon ik vinden en hebben dan remschijven achter, voor mij niet zozeer een vereiste. Ik moet wel zeggen dat aan schijfremmen sleutelen idd een stuk makkelijker is dan trommels.
Ik wist overigens niet dat ik een andere hoofdremcilinder nodig had. Weet je daar een partnummer van?
David
Exfietser Schreef:
> Er is hier al vaker een discussie geweest over het
> vervangen van trommels door schijven. Iedereen
> doet het omdat het kan en schijven moderner en
> beter zouden remmen.
>
> Als ik jouw verhaal zo lees boer je met deze assen
> eerder achteruit dan dat je iets verbeterd.
> Versleten Meenemers, Lagers, lekkende keringen,
> fusee's enz. Remmerij die je zo te lezen gewoon
> moet vervangen. En dan de aanschaf van de assen
> zelf. Ik denk bij elkaar dat je een duur geintje
> bij de hand hebt. Je moet ook nog je
> hoofdremcilinder vervangen voor een type dat bij
> het vier keer schijven rondom hoort. Anders zullen
> je achterremmen veel minder gaan remmen dan ze met
> trommels deden. Dat merk je niet tijdens het
> rijden en dat merk je ook niet bij de apk. Die
> kijken alleen of de achter remmen remmen en dat ze
> gelijk remmen. Je merkt het pas als een klein kind
> achter een bal aan vlak je auto oversteekt. Je
> remweg is dan net een paar meter (te) langer.
>
> Dan de voordelen van schijven:
>
> Koelen beter en sneller bij een lange tijd
> remmen.
> Zijn eerder droog bij een doorwading.
> Onderhoud schijnt makkelijker te zijn.
> Schoonmaken na een prutbad is ook makkelijker.
> Remsysteem weegt minder.
>
> Trommels:
> Veel minder kwetsbaar.
> Remdruk in het systeem is lager. Met uitgevallen
> rembekrachtiger valt er daardoor ook nog goed mee
> te remmen.
> Remmen zijn zelf bekrachtigend.
>
> En dan:
> Beide remsystemen kunnen even goed remmen. Vier
> blokkerende wielen is ook voor trommelremmen geen
> enkel probleem.
> De auto wordt met schijfremmen achter niet
> veiliger ofzo. En als je de hoofdremcilinder niet
> aanpast dus onveiliger.
>
> Als je de kosten en moeite geen probleem vind. En
> de paar voordelen van schijven t.o.v. trommels ook
> belangrijk vind moet je het gewoon doen. Dan moet
> je natuurlijk wel dagelijks door het water en de
> prut gaan rijden en op je remmen berg afdalingen
> doen.
>
> In de racerij zijn dingen als het gewicht en het
> koelen van de remmen heel belangrijke voordelen.
> In ons soort auto's zie ik daar geen enkel
> voordeel in eigenlijk. De enige dingen die blijven
> zijn misschien het onderhoud en het sneller drogen
> van de remmen. De kwetsbaarheid vind ik juist bij
> ons soort auto's een belangrijk punt. Bij sommige
> teams die de dakar rally rijden zijn ze niet
> zomaar weer terug gegaan naar trommel remmen.
>
> Kortom ik zou je as gewoon verkopen en je huidig
> assen en systeem laten zitten. Zeker als je
> huidige assen beter zijn wat speling betreft.
>
> Arnold.
Schijfremmen en trommelremmen werken met een verschillende remdruk. Het oppervlak van blokken is kleiner dan dat van schoenen. Het volume van remcilinders is ook niet gelijk. De achtersectie van de hoofdremcilinder is zo gedimensioneerd dat hij hetzelfde slagvolume heeft als het volume van de remcilinders op de achter wielen..
De remdruk wordt bepaald door het oppervlak van de hoofremcilinder en de door je voet geleverde kracht. De kracht van je voet blijft gelijk. Het oppervlak (boring) van je hoofremcilinder is dus voor trommels en schijven niet gelijk.
Verder is de verhouding in remkracht tussen de voor en achteras ook heel belangrijk. Is die verhouding niet goed dan bestaat de kans dat bij het remmen de vooras door de achteras wordt ingehaald. Een effect dat nog versterkt wordt 'als je een aanhanger trekt die de wagen opduwt of als je een zware lading hebt' trekt. Resultaat is een auto die in een pirouette gaat en/of omvalt. Sommige auto's hebben om deze reden ook een regelaar voor de remdruk op de achteras ingebouwd zitten. Als de wagen zwaar beladen wordt, wordt de remdruk aangepast.
Dit alles is door de auto fabrikant uitgevogeld en en in de praktijk getest.
Mensen die gewoon zonder verder nadenken iets aan hun remmen veranderen en vervolgens zeggen dat ze er 10 jaar zonder enig probleem mee rondrijden en dat het dan wel goed zou zijn, zijn op zijn minst een beetje naief. Een boos ongeluk is vaak een hele ketting van kleinigheden.
Dus:
Remsysteem niet helemaal tof.
Auto een beetje raar beladen.
Plotseling hard moeten remmen.
Net tegen helling op remmen, of er juist van af remmen.
Banden links en rechts niet helemaal gelijk (gesleten)
Aanhanger die zwaar of raar beladen is.
Aanhanger met een slecht lopende wiel. Trekt dus scheef.
Wegdek niet onder alle wielen gelijk.
Gevolg verzin het maar. Als een van deze schakels in de ongeluksketting ontbreekt is er dus geen ongeluk. Je remsysteem kun je zo maken dat het helemaal tof is en dan gebeurt het dus niet. En omdat alle schakels betrekkelijk kleine onbenullige dingen zijn die erg weinig gebeuren is de kans op brokken dus wel heel klein. Tien of twintig jaar zonder enige moeilijkheid rondrijden is dus geen enkel probleem. Helaas zie je elke dag wel berichten over zulk soort ongelukken. Programma's op tv als aircraft investigators en i shouldn't be alive zijn wel heel duidelijke voorbeelden.
Er was vorig jaar iemand van 70 jaar van de weg gehaald die zijn hele leven zonder rijbewijs had rondgereden. De persoon in kwestie heeft dus nog nooit een aanrijding gehad waar politie bij moest komen. Nog nooit een verkeers/alcohol controle gehad. Maar wel gewoon 50 jaar rond gereden. Hij kan dus heel goed auto rijden. Nu hoe groot is de kans dat dat mogelijk is? Het kan blijkbaar wel.
Ik zou gewoon de hoofremcilinder van een 300tdi (110 of 90. Kunnen verschillend zijn?) kopen en die in de wagen zetten. Dan voldoet je systeem aan de eisen zoals het ooit ontworpen en getest is. Kijk ook even of er ergens nog een rem druk verdeler in het 300tdi systeem hoort.
Arnold.
De remdruk wordt bepaald door het oppervlak van de hoofremcilinder en de door je voet geleverde kracht. De kracht van je voet blijft gelijk. Het oppervlak (boring) van je hoofremcilinder is dus voor trommels en schijven niet gelijk.
Verder is de verhouding in remkracht tussen de voor en achteras ook heel belangrijk. Is die verhouding niet goed dan bestaat de kans dat bij het remmen de vooras door de achteras wordt ingehaald. Een effect dat nog versterkt wordt 'als je een aanhanger trekt die de wagen opduwt of als je een zware lading hebt' trekt. Resultaat is een auto die in een pirouette gaat en/of omvalt. Sommige auto's hebben om deze reden ook een regelaar voor de remdruk op de achteras ingebouwd zitten. Als de wagen zwaar beladen wordt, wordt de remdruk aangepast.
Dit alles is door de auto fabrikant uitgevogeld en en in de praktijk getest.
Mensen die gewoon zonder verder nadenken iets aan hun remmen veranderen en vervolgens zeggen dat ze er 10 jaar zonder enig probleem mee rondrijden en dat het dan wel goed zou zijn, zijn op zijn minst een beetje naief. Een boos ongeluk is vaak een hele ketting van kleinigheden.
Dus:
Remsysteem niet helemaal tof.
Auto een beetje raar beladen.
Plotseling hard moeten remmen.
Net tegen helling op remmen, of er juist van af remmen.
Banden links en rechts niet helemaal gelijk (gesleten)
Aanhanger die zwaar of raar beladen is.
Aanhanger met een slecht lopende wiel. Trekt dus scheef.
Wegdek niet onder alle wielen gelijk.
Gevolg verzin het maar. Als een van deze schakels in de ongeluksketting ontbreekt is er dus geen ongeluk. Je remsysteem kun je zo maken dat het helemaal tof is en dan gebeurt het dus niet. En omdat alle schakels betrekkelijk kleine onbenullige dingen zijn die erg weinig gebeuren is de kans op brokken dus wel heel klein. Tien of twintig jaar zonder enige moeilijkheid rondrijden is dus geen enkel probleem. Helaas zie je elke dag wel berichten over zulk soort ongelukken. Programma's op tv als aircraft investigators en i shouldn't be alive zijn wel heel duidelijke voorbeelden.
Er was vorig jaar iemand van 70 jaar van de weg gehaald die zijn hele leven zonder rijbewijs had rondgereden. De persoon in kwestie heeft dus nog nooit een aanrijding gehad waar politie bij moest komen. Nog nooit een verkeers/alcohol controle gehad. Maar wel gewoon 50 jaar rond gereden. Hij kan dus heel goed auto rijden. Nu hoe groot is de kans dat dat mogelijk is? Het kan blijkbaar wel.
Ik zou gewoon de hoofremcilinder van een 300tdi (110 of 90. Kunnen verschillend zijn?) kopen en die in de wagen zetten. Dan voldoet je systeem aan de eisen zoals het ooit ontworpen en getest is. Kijk ook even of er ergens nog een rem druk verdeler in het 300tdi systeem hoort.
Arnold.
Wat voor wagen heb je nu? Die vervanging van hoofdremcylinder is een theoretische. Vrijwel niemand doet het, en heeft toch goed remmende auto's die door de APK keurmeesters worden geprezen.
Doe het eerst eens lekker zonder, met de huidige, aangenomen dat deze gescheiden voor en achter remt.
Bijv je GValve is ook gelijk waarschijnlijk, maar goed, zoek maar op partnummers en je zult zien dat die soms verschillend lijken maar de nieuwere zijn vaak vervangend nummer voor de oude....
Nog los va het feit dat ik wel wat vreemde dingen lees, vooral die met speling op je drivemember snap ik niet. Rest is niet moeilijk, kwestie van fusees een beetje opleuken. Vervang dan gelijk alles in die fusees: onderste en bovenste ophanging, railko, koop een paar shims er bij om goed te stellen. Wiellagers, als je die blootlegt zie je wel of ze nog goed zijn of niet, als het vet dat je aantreft nog goed is, zijn de lagers dat vast ook wel. Let wel dat je die NIET al te vast moet zetten, veel mensen hebben de neiging deze VEEL te strak te zetten.
Succes, enne, eem een werkplaatshandboek, heb je die al? Zijn gewoon te downloaden.... (als je die nodig hebt, geef maa reen gil dan zoek ik een linkje)
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Doe het eerst eens lekker zonder, met de huidige, aangenomen dat deze gescheiden voor en achter remt.
Bijv je GValve is ook gelijk waarschijnlijk, maar goed, zoek maar op partnummers en je zult zien dat die soms verschillend lijken maar de nieuwere zijn vaak vervangend nummer voor de oude....

Nog los va het feit dat ik wel wat vreemde dingen lees, vooral die met speling op je drivemember snap ik niet. Rest is niet moeilijk, kwestie van fusees een beetje opleuken. Vervang dan gelijk alles in die fusees: onderste en bovenste ophanging, railko, koop een paar shims er bij om goed te stellen. Wiellagers, als je die blootlegt zie je wel of ze nog goed zijn of niet, als het vet dat je aantreft nog goed is, zijn de lagers dat vast ook wel. Let wel dat je die NIET al te vast moet zetten, veel mensen hebben de neiging deze VEEL te strak te zetten.
Succes, enne, eem een werkplaatshandboek, heb je die al? Zijn gewoon te downloaden.... (als je die nodig hebt, geef maa reen gil dan zoek ik een linkje)
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Ik heb weet van mensen die dat ook hebben gedaan en die hebben ze al terug kunnen vervangen omdat de zuigers zeer roestig waren :-s
Inmiddels heb ik de assen aardig gestript en kan zo goed als weer beginnen met opbouwen.
De vooras;
Aan één zijde zijn de seals van de swivels vervangen en de wiellagers vervangen. De andere zijde is dit duidelijk nog niet gedaan.
Voor als nog is het plan de ene kant te laten voor wat het is en de andere kant nu te reviseren. Dus 2x seal bij swivel, 1x seal swivel bol, wiellagers en drive member. Ik heb nu die kant er op het ashuis vanaf gehaald, dus met steekas en al.
De remschijven voor zijn volgens mij nog goed dus die vervang ik niet.
De klauwen daar in tegen zijn vreselijk. Ik heb er één gestraald maar wat een rot klus is dat. Ik heb voor mijn oude as nog een nieuwe oud type klauw liggen. Past die op deze as?! ik zou dan natuurlijk nog één nieuwe kunnen kopen en ben dan aan de voorzijde klaar.
De achteras;
Die heb ik vandaag ontdaan van alle delen als klauwen etc. Geen speling op de naven en verder gewoon schoonmaken en de basis as is oke.
Ook hier zijn de klauwen een en al roest. Dus ook hier, reviseren of nieuw.
Wie weet of er in NL nog bedrijven zijn die gewoon een klauw reviseren?! Dat kon vroeger bij iedere goede automaterialen zaak... Ik kan op Internet niet vinden....
De ophanging;
Ik heb een set reactie stangen voor de achterkant extra en ook een panhardstang extra. Ik koop er gewoon nog een a-frame en set reactiestangen voor de voorzijde bij, zodat ik die netjes kan maken.
Iemand een setje als dit weleens laten stralen en coaten? Wie heeft een idee wat dat kost? Iemand een goed adres?
Iedereen weer bedankt voor het meedenken!
David
De vooras;
Aan één zijde zijn de seals van de swivels vervangen en de wiellagers vervangen. De andere zijde is dit duidelijk nog niet gedaan.
Voor als nog is het plan de ene kant te laten voor wat het is en de andere kant nu te reviseren. Dus 2x seal bij swivel, 1x seal swivel bol, wiellagers en drive member. Ik heb nu die kant er op het ashuis vanaf gehaald, dus met steekas en al.
De remschijven voor zijn volgens mij nog goed dus die vervang ik niet.
De klauwen daar in tegen zijn vreselijk. Ik heb er één gestraald maar wat een rot klus is dat. Ik heb voor mijn oude as nog een nieuwe oud type klauw liggen. Past die op deze as?! ik zou dan natuurlijk nog één nieuwe kunnen kopen en ben dan aan de voorzijde klaar.
De achteras;
Die heb ik vandaag ontdaan van alle delen als klauwen etc. Geen speling op de naven en verder gewoon schoonmaken en de basis as is oke.
Ook hier zijn de klauwen een en al roest. Dus ook hier, reviseren of nieuw.
Wie weet of er in NL nog bedrijven zijn die gewoon een klauw reviseren?! Dat kon vroeger bij iedere goede automaterialen zaak... Ik kan op Internet niet vinden....
De ophanging;
Ik heb een set reactie stangen voor de achterkant extra en ook een panhardstang extra. Ik koop er gewoon nog een a-frame en set reactiestangen voor de voorzijde bij, zodat ik die netjes kan maken.
Iemand een setje als dit weleens laten stralen en coaten? Wie heeft een idee wat dat kost? Iemand een goed adres?
Iedereen weer bedankt voor het meedenken!
David
Kijk eens bij Paddock Spares. Nieuwe klauwen kosten de wereld niet en als je er dan gekijk RVS remzuigers inzet heb je voorlopig geen problemen meer.
Nadeel van de LR klauwen is nl dat er geen stofrubber op de zuiger zit waardoor de weersinvloeden lustig op de zuigers in kunnen werken. Als je de zuigers dan met het vervangen van de blokken terug duwt heb je grote kans dat ze na een tijdje vast gaan zitten ivm de corrosie op de zuiger (ondanks zorgvuldig schoonmaken) en als gevolg daarvan dan ook in de boring.
Verder zou ik de as nu voorzien van nieuwe keeringen en eventueel nieuwe swivellagers (zijn de kosten niet en nu kun je dat makkelijk doen). Vermijdt de goedkope keeringen en lagersets van Britpart want dat is echt rotzooi. Bestel ze los genuine. Voor een paar honderd euro heb je de hele as gedaan.
Zelfde geldt ook voor de meenemers. Gewoon 2 nieuwe originele per as.
Succes ermee.
Nadeel van de LR klauwen is nl dat er geen stofrubber op de zuiger zit waardoor de weersinvloeden lustig op de zuigers in kunnen werken. Als je de zuigers dan met het vervangen van de blokken terug duwt heb je grote kans dat ze na een tijdje vast gaan zitten ivm de corrosie op de zuiger (ondanks zorgvuldig schoonmaken) en als gevolg daarvan dan ook in de boring.
Verder zou ik de as nu voorzien van nieuwe keeringen en eventueel nieuwe swivellagers (zijn de kosten niet en nu kun je dat makkelijk doen). Vermijdt de goedkope keeringen en lagersets van Britpart want dat is echt rotzooi. Bestel ze los genuine. Voor een paar honderd euro heb je de hele as gedaan.
Zelfde geldt ook voor de meenemers. Gewoon 2 nieuwe originele per as.
Succes ermee.
Zojuist bij island4x4 4x remklauw besteld. Incl verzenden 146,66 pond.
Ga ik dus duidelijk niet zelf voor reviseren of moeilijk doen...
Nu nog de laatste onderdeeltjes opzoeken en een flinke order richting paddocks.
Ga ik dus duidelijk niet zelf voor reviseren of moeilijk doen...
Nu nog de laatste onderdeeltjes opzoeken en een flinke order richting paddocks.
De klauwen zijn specifiek voor Discovery 300 tdi of een heel late RRC, van chassisnummer MA geloof ik, ik hoop dat je die hebt besteld. Een klauw van een Range Rover of Disco as van 1993 past weer niet. Boutgaten zijn anders,
Gr, Bart
Gr, Bart
De klauwen zijn specifiek voor Discovery 300 tdi of een heel late RRC, van chassisnummer MA geloof ik, ik hoop dat je die hebt besteld. Een klauw van een Range Rover of Disco as van 1993 past weer niet. Boutgaten zijn anders,
Gr, Bart
Gr, Bart
De assen die ik nu ga monteren zijn onder een Defender vandaan. Ik heb stc1262, stc1263, stc1264 en stc1265 besteld. Dat zou volgens de partslist moeten passen. Nummer op de vooras is iets van 20L13795B
Bart van Dessel Schreef:
> De klauwen zijn specifiek voor Discovery 300 tdi
> of een heel late RRC, van chassisnummer MA geloof
> ik, ik hoop dat je die hebt besteld. Een klauw van
> een Range Rover of Disco as van 1993 past weer
> niet. Boutgaten zijn anders,
>
> Gr, Bart
Bart van Dessel Schreef:
> De klauwen zijn specifiek voor Discovery 300 tdi