Pagina 1 van 1

Wie: LR 90 motor vervangen (d/v)oor…

Geplaatst: di 01 jan 2013, 13:12
door RobSLaro
Ik zou graag een jongere/modernere motor in mijn 90 met 2.5na diesel willen hebben.

Ik kan zelf redelijk sleutelen maar een hele motor er uit en er in sleutelen is net te veel.
Beginnen lukt wel, maar het ook tot een goed einde brengen zal niet mee vallen.
Dus ik ben benieuwd of dit haalbaar is dit door een echte sleutelaar te laten doen.

Wie raad je aan om dit te laten doen, heb je goede (of minder goede) ervaring?
Wat zijn de kosten hiervan?

Wie heeft hier ervaring mee en waar moet je om denken,
Op het forum is een hoop informatie hierover te vinden, maar alleen de speurtocht naar onderdelen is al een onderneming op zich.

Welke motor is de beste optie: 200 of 300TDI lijk wel voor de hand liggend.

P.S.
Een nieuwe motor er door een garage in laten sleutelen is iets wat boven mijn budget ben ik bang.

Re: Wie: LR 90 motor vervangen (d/v)oor…

Geplaatst: di 01 jan 2013, 13:38
door Puffino
De vervanging van een NA door een 200tdi is wat mij betreft redelijk voor de hand liggend. Door velen hier op het forum al een keer gedaan (waaronder door mij) en poepiesimpel, op een paar dingen na. En laten die probleem stukkies nu net terug te vinden zijn op dit forum....

Beetje background welke ik nog niet afheb: [snorkel.runde.nl] (onder andere er bij moet nog een stuk over oliekoelerleidingen, dan weet je die alvast als aandachtspunt)....

Serieus, de ombouw naar een 200tdi is niet moeilijk, als je zelf vindt dat je redelijk kunt sleutelen is dit goed te doen. ECHT. (ik vind mezelf een zeer gemiddeld sleutelaar en draai er mijn hand niet voor om)

Waar ga je dit uitvoeren?

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL

Re: Wie: LR 90 motor vervangen (d/v)oor…

Geplaatst: di 01 jan 2013, 13:49
door redfox
Hoi Rob,

Grappig, ik heb hetzelfde probleem. Ik heb een disco 1 staan met een 200 tdi (zie draadje schorsing), dus motor al aanwezig. Ik heb alle info, zover ik kan vinden, uitgeprint en toch durf ik het niet aan om ëven" te doen. Ik wil het graag zelf doen, dat is geen probleem, maar ook geen ervaring hiermee. Ik wil ook niet dat ik de 110 weken niet kan gebruiken. Laten doen komt al snel op Euro 2000,-- incl. onderdelen en arbeid (twee offertes aangevraagd). Dus stel ik het maar steeds weer uit.

Groet,

Barend

Re: Wie: LR 90 motor vervangen (d/v)oor…

Geplaatst: di 01 jan 2013, 13:55
door richard78
Ik zou het gewoon zelf doen. Als je zegdt dat je wel zelf zou kunnen beginnen en ook het afwerken kan dan is de volgende stap alles zelf doen. Het is redelijk zelf te doen en er is genoeg info over te vinden. En als je vast komt te zitten zijn er genoeg mensen hier die je verder willen helpen.
Het kost misschien wel wat langer maar als je het eenmaal hebt gedaan dan draai je je hand er niet meer voor om, zoals sander al zei

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!

handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ed8d8c4586b2d728a348708ed3c139b0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 16219220, 600, 600, 'Loading image ...', false);

voor de twijfelaars eventueel:

Geplaatst: di 01 jan 2013, 14:18
door disco1992
beste mede landrover rijders,

als je twijfelt om het zelf te doen of iemand zoekt die het voor je kan doen maar niet met die dure garage prijzen mail mij dan eens.
ik heb het al meerdere keren gedaan en kosten vallen te overzien als alles mee zit uiteraard.

heb het al voor aantal mede prikkers gedaan en die blijven ook terug komen voor andere reparaties en onderhoud.
je mag me uiteraard even mailen op: bericht_voor_wouter@hotmail.com

groetjes disco1992

de oplossing misschien:

Geplaatst: di 01 jan 2013, 14:18
door disco1992
beste mede landrover rijders,

als je twijfelt om het zelf te doen of iemand zoekt die het voor je kan doen maar niet met die dure garage prijzen mail mij dan eens.
ik heb het al meerdere keren gedaan en kosten vallen te overzien als alles mee zit uiteraard.

heb het al voor aantal mede prikkers gedaan en die blijven ook terug komen voor andere reparaties en onderhoud.
je mag me uiteraard even mailen op: bericht_voor_wouter@hotmail.com

groetjes disco1992

Re: de oplossing misschien:

Geplaatst: di 01 jan 2013, 14:19
door disco1992
sorry kreeg een foutmelding met plaatsen van het eerste bericht dus moest opnieuw maar zag net dat het wel geplaatst was.
dus de tweede posting van mij is per ongeluk !

disco1992

Re: Wie: LR 90 motor vervangen (d/v)oor…

Geplaatst: di 01 jan 2013, 14:25
door RobSLaro
Sander, Richard en..
Ik ben straks in de KUIL IJmuiden !!!!
Bruin Engels, wil wel even motor gluren !!

Re: de oplossing misschien:

Geplaatst: di 01 jan 2013, 14:40
door redfox
Hoi Wouter,

Ik heb je een mailtje gestuurd.

Groeten,

Barend

Re: Wie: LR 90 motor vervangen (d/v)oor…

Geplaatst: di 01 jan 2013, 14:59
door Pieter
Beste Rob,

Ik zou zou zeggen: bij twijfel zelf doen! De complexiteit van de werkzaamheden ligt op het niveau van het verwisselen van een achterwiel van een fiets. Je hebt natuurlijk wel een motortakel en een sleutel plaats nodig. Ik ben er nu zelf ook mee bezig al snap ik niet boe sommige mensen dit in één weekend kunnen doen. Wat motor keuze betreft: als je het zelf doet is 300tdi geen optie.

Suc6, Pieter

Re: Wie: LR 90 motor vervangen (d/v)oor…

Geplaatst: di 01 jan 2013, 15:14
door wijzerman
Waarom is een 300 tdi geen optie?
Moet en er alleen ook motor steunen op chassis
Gelast worden. In verband met de verkrijgbaarheid
Van onderdelen zou ik een 300 tdi doen. Een
Discovery of defenderblok maakt dan niet uit.

Gr.

Jan

Re: Wie: LR 90 motor vervangen (d/v)oor…

Geplaatst: di 01 jan 2013, 16:01
door Pieter
wijzerman Schreef:
-------------------------------------------------------
> Waarom is een 300 tdi geen optie?
> Moet en er alleen ook motor steunen op chassis
> Gelast worden. In verband met de verkrijgbaarheid
> Van onderdelen zou ik een 300 tdi doen. Een
> Discovery of defenderblok maakt dan niet uit.
>
> Gr.
>
> Jan

Ok: nuance: als je twijfelt wel of niet zelf een motor te wisselen dan is het adves wat ik op internet less: neem een 200tdi: die past namelijk één op één op de oude motorsteunen. Ik heb dit advies zelf ook opgevolgd omdat ik het zelf wilde doen en het niet zag zitten ook nog de motorsteunen aan te passen. Dit is nu mijn eerste sleutelproject en met vallen en opstaan lukt het aardig. Ik moet zeggen: het geeft veel voldoening.

Groet, pieter.

Re: Wie: LR 90 motor vervangen (d/v)oor…

Geplaatst: di 01 jan 2013, 19:23
door richard78
Ah, ik lees dit net te laat! Ben net terug. Ik was met de freelander.
Maar een keertje komen buurten mag altijd hoor!

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!

handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f52f32c746b417d3b3040378cac36c85', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 16220145, 600, 600, 'Loading image ...', false);



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/01/2013 18:23 door richard78.

Re: Wie: LR 90 motor vervangen (d/v)oor…

Geplaatst: di 01 jan 2013, 20:08
door Mark
kijk die dingen bedoel ik nu...zie dit snoertje

Re: Wie: LR 90 motor vervangen (d/v)oor…

Geplaatst: di 01 jan 2013, 20:29
door Puffino
dat had je eerder meoten zeggen, ik zag je wel rijden maar te laat....

Ik was er ook....

Waar woon je?

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL

Re: Wie: LR 90 motor vervangen (d/v)oor…

Geplaatst: di 01 jan 2013, 20:44
door Puffino
Als je alles voorbereidt met iemand die er kennis van heeft, dan doe je dat in een weekendje. Flink doorwerken, lukt best. Mits je een goede werkplek hebt en begeleiding van een ervaren persoon, die het al een keer gedaan heeft en die weet hoe het moet, maar die ook zijn eigen limieten kent en weet wanneer er nog meer kennis moet komen.

Kennis is er zat op de prik. Personen die hun limieten kennen iets minder, maar er is meer dan genoeg ervaring om die klus in een weekend te klaren. Dus ruim wat marge in (maak er twee weekenden van, dan weet je bijna zeker dat het lukt.

Waar zit jij ergens?

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL

Re: Wie: LR 90 motor vervangen (d/v)oor…

Geplaatst: di 01 jan 2013, 21:11
door wijzerman
Onderschat het uitlaat probleem niet bij een
Disco 200 tdi blok! Ik heb er ook 1 ingebouwd.
En is erg lastig om dat goed en mooi te doen.

Als ik het nu nog eens zou doen zou ik zo
Orginerl mogelijk doen. Dat is bij service en reparatie
Ook veel makkelijker.

Gr.

Jan

Re: Wie: LR 90 motor vervangen (d/v)oor…

Geplaatst: di 01 jan 2013, 21:22
door defendertje90
wijzerman Schreef:
-------------------------------------------------------
> Onderschat het uitlaat probleem niet bij een
> Disco 200 tdi blok! Ik heb er ook 1 ingebouwd.
> En is erg lastig om dat goed en mooi te doen.
>
> Als ik het nu nog eens zou doen zou ik zo
> Orginerl mogelijk doen. Dat is bij service en
> reparatie
> Ook veel makkelijker.
>
> Gr.
>
> Jan

totaal geen probleem hoor zijn conversiesetjes voor te koop zie de site van steve parker in engeland bijvoorbeeld.. De draadeinden bij je turbo draai je eruit en vervang je voor bouten dan kun je de downpijp in zijn geheel er nog altijd uit krijgen (anders zit je tegen het schutbord met een beetje pech)

Re: Wie: LR 90 motor vervangen (d/v)oor…

Geplaatst: di 01 jan 2013, 21:23
door Bart van Dessel
Ik zou alleen maar voor een 300 tdi gaan, als die 2 motorsteunen lassen een belemmering zijn dan moet je al helemaal niet aan de klus beginnen. Er zijn zoveel voordelen van een 300 tdi t.o.v. een 200 tdi......maar daar bestaat de zoekopdracht voor.

Gr, Bart

Re: Wie: LR 90 motor vervangen (d/v)oor…

Geplaatst: wo 02 jan 2013, 11:02
door RobSLaro
Leuk al die discussies

Ruimte heb ik, gereedschap ook. Maar geen lasapparatuur.
Beugeltjes maken etc, is geen probleem.

Waar voor mij gewoon de bottleneck zit is dat ik het wel in twee weekendjes wil doen.
Want ook bij mij is het simpel: ik wil wel rijden en sleutelen maar het moet wel in verhouding blijven en ik ben meer een rijder.

Maar als ik voor elk aanpassing naar de winkel moet, of bestellen wordt het in plaats van een leuk klusje een straf die weekend aan weekend als het zwaard van Damocles boven mijn hoofd hangt.

Nog ergens tips voor (gereviseerde) motoren, en kunnen bijvoorbeeld van de disco’s ook de versnellingsbak etc, over gezet worden? Of is het beter een motor uit een Defender te halen?

Ik ga jullie tips nalopen en wellicht mensen PM-en (als ze het goed vinden).


De nieuwjaarsduik in de Kuil was weer top, ik heb wel een Snorkel en Disco gezien maar wist niet wie daar bij hoorde !!!

Re: Wie: LR 90 motor vervangen (d/v)oor…

Geplaatst: wo 02 jan 2013, 11:25
door Bart van Dessel
Je wilt de ombouw in 2 weekenden doen, zonder naar de winkel te gaan, zonder lasapparaat. Ik vermoed dat jouw wens een droom is van vele 2.5NA rijders. Ik denk dat je 's met Disco1992 moet bellen/PM'en. Woutertje maakt het wel en leuke gast.

Gr, Bart

Re: Wie: LR 90 motor vervangen (d/v)oor…

Geplaatst: wo 02 jan 2013, 12:46
door Exfietser
Ron Bolleboom heeft (200tdi) motoren te koop. Natuurlijk kun je de V-bak overzetten. Maar dan zal er meer in de wagen moeten worden aangepast. De tunnel in je wagen gaat niet meer passen. De plaats van je pook wordt dan anders. De lengte van je propshafts is niet goed meer. Die zul je moeten (laten) aanpassen. Of je moet de hele motor verder naar voren plaatsen. Dat is een hele reeks bewerkelijke keuzen die je moet maken. Dat ga je echt niet redden in een weekend.

Als newbee beginnen aan zo'n klus zal je trouwens waarschijnlijk tegen vallen. Ik geloof nooit dat je dat gaat redden in twee weekenden. Een 200 tdi inbouwen is een straight foreward bold-on conversie die inderdaad zo gebeurt is. Je schroeft hem er zo in. Dat is het werk niet. De uitlaat is een puzzel die al is genoemd. Maar er is ook nog een intercooler en turbo. Aansluiten niet moeilijk. Ook lekker recht toe recht aan. Maar hoe ga je de slangen laten lopen. Hoe bouw je de twee koelradiatoren weg zodat de airflow voldoende is en ze elkaar niet weg zitten. Hoe en waar ga je de slangen laten lopen. Daar moeten bochten in komen. Hoe doe je dat. In de originele fabrieks setup zijn het allemaal mooie voorgevormde slangen. Dat zul dus nu zelf moeten bedenken en er in klussen. Hetzelfde geld voor het elektrische gebeuren en de brandstof toe en afvoer. Het is allemaal niet moeilijk maar je zult zien dat juist deze dingen heel vel tijd kosten. Tijd vanwege het bedenken van oplossingen maar ook vanwege ritjes naar de winkel om onderdelen te kopen. Je hebt net die slangen klem niet of mist juist zo'n schroef en het is zondag. Winkels dicht. Het wordt dus volgend weekend.

Als jij dat echt niet wilt moet je het gewoon uit besteden. Anders moet je er voor gaan en er echt op rekenen dat je meer tijd gaat kosten dan een weekend. Ook zul je waarschijnlijk meer tijd en geld kwijt zijn met storingen en problemen naderhand. Reparaties door een dealer of garage naderhand zullen duurder zijn en langer duren omdat de wagen niet standaard is. Een custom made uitlaat ligt nu eenmaal niet op de plank en zal ter plekke gemaakt moeten worden. De foutzoekbomen die landrover heeft gaan niet meer op voor jouw wagen.

Ik lees boven dat een bedrag van 2000 euro te veel is. Ik vind het een redelijk bedrag. In elke geval absoluut niet duur. Degene die de ombouw doet heeft zelf ook een gezin dat moet eten en een schoorsteen die moet roken. Ik denk dat je dat met aanschaf motor en onderdelen erbij ook kwijt bent als je het helemaal zelf gaat doen.

Ik wil je niet uit een (natte) droom helpen maar als dat te duur is en je wilt het niet zelf doen doe het dan niet. Houd je 2,5Na (Die zeer betrouwbaar is.) accepteer dat je niet de performance van de 200tdi hebt en wees daar gelukkig mee. Vergeet niet dat je onderhoudskosten naderhand ook hoger worden. Een kapotte turbo is een duur geintje en eeuwig mee gaan ze niet. De 200tdi is waarschijnlijk geen nieuwe anders moet je gaan shoppen bij Turner. En dat is waarschijnlijk echt boven je budget. Je aandrijflijn en v-bak krijgen het een stuk zwaarder door het hogere koppel en de hogere topsnelheid. Die zullen dus ook sneller verslijten en vervangen moeten worden enz.

De mensen die zeggen het in een weekend te doen hebben het al een (paar) keer gedaan. En hebben inderdaad alles in huis. Geen ritjes naar de winkel dus. Ik verwissel een series v-bak ook in een zaterdagmiddag. De eerste keer een weekend. Een 2,25 motor wissel red ik in een weekend als het dezelfde motor is. De eerste keer twee weken. Een motor vervangen door een andere ben ik langer bezig dan een weekend vanwege de kleinigheden die niet passen en waarvoor knappe oplossingen moeten worden gezocht.

Ik hoop dat je nu een wat meer realistische kijk op zo'n conversie hebt. Het is allemaal echt heel goed (zelf) te doen maar weet wel wat je doet.

P.S. bedenk ook hoe je vrouw en kinderen (als je die hebt) moet wijsmaken dat de moeilijkheden en het repatriëren van de auto wegens technische problemen tijdens een vakantie in zuid Frankrijk niet door de conversie komt ( buiten het feit of dat echt zo is.) De vakantie is misschien wel verpest.

Veel succes met je keuze.


Arnold.

Edit: Foutje.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/01/2013 12:09 door Exfietser.

Re: Wie: LR 90 motor vervangen (d/v)oor…

Geplaatst: wo 02 jan 2013, 14:10
door wijzerman
Wastgate moet verplaatst worden, koppelingsleiding
Zit heel dicht bij de uitlaat, uitlaat zit heel dicht op
Schutbord, stuurstang gaat net langs luchtinlaat.
Kom je allemaal wel achter, maar kost wel veel tijd.

Je kan overal net niet goed meer bij. Complete
300 tdi disco, en gewoon alles overzetten. Kost nu
Wat meer tijd, maar is naar mijn idee gewoon handiger.

Als het toch een 200 tdi moet zijn dan zou ik
Alleen een orginele defender set up willen hebben.

Gr.

Jan

Re: Wie: LR 90 motor vervangen (d/v)oor…

Geplaatst: wo 02 jan 2013, 21:05
door Puffino
De oplossingen zijn ZO simpel dat ik de keuze voor 300tdi niet meteen logisch vind, eerlijk gezegd.

Maar ja, je hebt wel gelijk dat er inderdaad iets moet gedaan worden aan voornoemende gevalletjes.

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL

Re: Wie: LR 90 motor vervangen (d/v)oor…

Geplaatst: wo 02 jan 2013, 21:08
door Puffino
een brul en je wist genoeg.... Iedereen die daar aanwezig was wist heus wel wie Puffino was, of Snorkel.... Jammer, had ik leuk gevonden kennis te maken.

;-)

Maar goed, pech gehad. Effe PBtje verder als je iets wilt van mijn auto. Weet niet waar je woont?

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL

Re: Wie: LR 90 motor vervangen (d/v)oor…

Geplaatst: wo 30 jan 2013, 16:00
door RobSLaro
Excuus voor het niet meer laten horen, ik kreeg geen berichten meer met betrekking tot de discussies. ?!?!?!

2000 EU te duur?
WELNEE - wellicht kan het goedkoper, maar ik ben niet blond heb wel lange benen maar ben voor de meeste van het verkeerde geslacht
Ik heb van verschillende kanten aanbiedingen gehad om te helpen of om het te laten doen en mee helpen (en andere combinaties).
Tevens van verschillende kanten wat prijzen gehoord.
Heren bedankt voor alle PM's en aanbiedingen, hulp en stof ter overdenking!

Een motor inbouwen waar al 2,5 ton op zit heb ik moeite mee, dus zal het wat meer gaan kosten dan waar ik op hoopte, lassen etc, is geen probleem.
Ik heb het alleen nog nooit gedaan, maar ben niet bang voor vieze vingers en sleutel in de regel alles uit elkaar. (Maar heb dan soms moeite om het weer in elkaar te krijgen )
Dus door de onervarenheid telkens naar de sloop of winkel te moeten... Dan duurt zo'n project te lang.
Dus alleen en zelf doen is geen optie.

Dus ben ik aan het kijken voor een "jongere oplossing" en in de tussentijd zal ik even moeten sparen en mijn 2.5na dieseltje onderhouden.

Goed, Snorkel, we komen elkaar nog wel tegen. Ik kom tussen Schagen en Putten vandaan maar probeer toch minstens één keer in de week naar H'lem te rijden met mijn "Torretje", onthaasten noem ik het.

Thnks Rob