Pagina 1 van 1
ombouw 2,5 benzine naar 2,5 NA
Geplaatst: za 29 dec 2012, 09:14
door Henk Krijnen
Is er iemand die een overzichtje heeft van wat er komt kijken bij de ombouw van 2,5 benzine/LPG (1986) naar 2,5 NA (1990)? Het gaat om mijn 109 serie 3 LHD.
Alvast erg bedankt! Groet, Henk
Re: ombouw 2,5 benzine naar 2,5 NA
Geplaatst: za 29 dec 2012, 10:12
door Dirk109
Ik heb je een Pb gestuurd Henk.
Dirk 109- 2.25 LPG/Benz.
Foto-YP4QIQ3Z-D.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0724c37f42cb15564a8fc9d672420bb6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-YP4QIQ3Z-D.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-YP4QIQ3Z-D.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-YP4QIQ3Z-D.jpg', '', 16210606, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: ombouw 2,5 benzine naar 2,5 NA
Geplaatst: za 29 dec 2012, 12:13
door Puffino
waarom per PB wat nuttig kan zijn voor meerderen?
Re: ombouw 2,5 benzine naar 2,5 NA
Geplaatst: za 29 dec 2012, 17:01
door Henk Krijnen
Puffino Schreef:
-------------------------------------------------------
> waarom per PB wat nuttig kan zijn voor meerderen?
Het was een vraag over mijn huidige blok.
Hoop dat iemand, met verstand van zaken, mij het nodige inzicht kan geven over mijn oorspronkelijke vraag. Voorlopig nog weinig reactie.....
Groet, Henk
Re: ombouw 2,5 benzine naar 2,5 NA
Geplaatst: za 29 dec 2012, 17:49
door Exfietser
Dat komt waarschijnlijk omdat er ongeveer twee keer in de week wordt gevraagd hoe je een 2,5Na moet inbouwen.
Maar in het kort (details moet je zelf maar even opzoeken in de historie.):
Dieselfilter van de 2,5Na blijven gebruiken.
Diesel retourleiding naar de brandstoftank(s) maken. In het geval van een tankwisselkraantje de dubbele diesel versie van dit kraantje monteren.
Alle onstekings bedrading er uit gooien en vervangen door een voorgloei en brandstof klep bedrading.
Temperatuursensoren uit je oude blok halen en overzetten op je nieuwe blok.
Omdat je een series 3 hebt met een waarschijnlijk niet orginele 2,5 benzine motor en dus waarschijnlijk nog de grote rechter motorsteun aan het chassis hebt zitten zul je die steun van je chassis moeten aanpassen (afzagen en vervangen dus).
Radiator een paar cm naar voren plaatsen anders past de fan niet.
2,5Na drukgroep plaatsen met een 2,25D koppelingsplaat. (Als je nog de LT76 v-bak hebt tenminste.)
Kortom een weekendje klussen.
Voor meer details even de zoekfunctie gebruiken.
Arnold
Re: ombouw 2,5 benzine naar 2,5 NA
Geplaatst: za 29 dec 2012, 18:02
door Puffino
Gewoon je vraag op de prik knallen zonder enig zelfonderzoek alvast prijs te geven is ook wel erg makkelijk he. Dan is het niet raar, vind ik. Maar laat ik je een beetje op weg helpen, al is het niet ver (heb geen series, noch een 2.5 benzine)
Je hebt aangegeven dat het een 2.5 benzine zou zijn, als dat zo is, is dit dus niet standaard meer (dat zou 2.25 zijn) en derhalve lastig voor een buitenstaander te beoordelen. Want hoe de eerdere conversie gedaan is weten we niet.
Echter, er is natuurlijk wel in algemene termen iets over te zeggen.
Een benzine blok heeft naar mijn idee geen retourleiding naar de tank, die zou dus nieuw moeten.
Koelsysteem weet ik niet of dat uitwisselbaar is, denk het wel. Je gaat hooguit een oliekoeler willen en weet niet of je die al hebt.
brandstoffilter, geen idee of dat gelijk is (zal wel maar dat kun je zelf ook uitzoeken).
Of de koppeling en bellhouse uitwisselbaar zijn weet ik niet
Qua opbouw zijn de blokken redelijk gelijk. Luchtfilter zal wel uitwisselbaar zijn. De rest lijkt me de wissel vooral op het blok zelf betrekking te hebben en dus neit zo relevant (oliefilter, dynamo, starter, aanvoerleiding brandstof bijv).
Maar waarom in vredesnaam die 2.5 benzine willen omruilen? Het is een van de mooiste blokken die Land Rover ooit gemaakt heeft.... Stil, niet superkrachtig maar wel relaxed rijden zo. Als je blok goed is, is ie doorgaans sterk genoeg voor een 109.
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL