Pagina 1 van 1
inbouw 2.5 na vraag motorsteun / carterpan
Geplaatst: do 20 dec 2012, 19:33
door roony
Kunnen de standaard motorsteunen van een 2.5 n/a worden gebruikt voor de inbouw in een 109 exdef 2.25D?
Of is het slimmer de steunen van de 2.25 over te zetten op de 2.5n/a?
De oude motor heeft een extra oliekoeler, via de carterpan.
Past de carterpan van een 2.25 op een 2.5 n/a zodat ik de oliekoeler kan gebruiken?
Groet,
Roony
ps dynamosteun is opgelost.
Twijfel was ontstaan door het ontbreken van gaten/tapeinden in het distributiehuis.....
Re: inbouw 2.5 na vraag motorsteun / carterpan
Geplaatst: do 20 dec 2012, 20:45
door Exfietser
De rechter motorsteun moet van het chassis worden afgeslepen en vervangen door een passend exemplaar. Het onderblok van de 2,25 en de 2,5 is vrijwel hetzelfde. Het enige dat anders is waardoor de motorsteun niet meer past is de plek van de injectiepomp. Bij de 2,5Na zit die rechts naast het blok. De enorme rechter steun aan het chassis van de 2,25 zit dan in de weg. Die moet kleiner worden. Het blok wordt dan vast gezet met het hulpsteuntje van de 2,5Na Met dat hulpsteuntje kun je naderhand een 2,25blok, een 2,5 blok van beide blokken zowel de benzine als diesel uitvoering kwijt. Het 200tdi blok past er dan ook in.
Overigens zijn de 200tdi disco en defender blokken verschillend. De disco motor schijnt zonder meer op de 2,25 steunen te passen omdat de injectie pomp een stukje hoger zit. met een defenderblok moet schijnbaar de motorsteun van het chassis worden aangepast. Schijnbaar omdat ik het niet zelf heb geprobeerd. Moet je dus even zelf checken.
Wat betreft de olie koeler. Die van de 2,25 is anders dan die van de 2,5Na. Bovendien kunnen de systemen anders zijn. De manier waarop alles is geschakeld met temperatuur en drukregelklepjes kan anders zijn. Voor de series bestaan er verschillende uitvoeringen en versies. Bouw de motor in zoals hij oorspronkelijk geconfigureerd was met de onderdelen die bij die motor hoorden. Dus alleen met 2,5 Na spullen.
Als je niet weet hoe het zat moet je in een parts manual uitzoeken hoe het hoort en op die manier opbouwen. Al dat soort systemen zijn ooit door landrover uitgedacht en getest in diverse klimaten en bedrijfstoestanden. Je kunt dat allemaal wel weer zelf gaan uitvinden maar makkelijk en handig is dat niet.
De koelwaterradiator van de 2,25 kun je wel gebruiken (Niet onlogisch omdat de 2,25 en de 2,5na vrijwel een gelijk vermogen en rendement hebben.) Maar koop daar gewoon wel een nieuwe voor. Anders heb jij van de zomer een posting over een warm lopende motor. Je oude 2,25 heb je waarschijnlijk vervangen omdat die motor niet 100% meer was. De combinatie van een oude motor met een oude koelradiator ging waarschijnlijk nog net wel goed. Je hebt straks een veel betere met minder draai uren motor die ook een goede radiator nodig heeft. Een heel dun laagje ketelsteen in de radiator vermindert de werking enorm. En met spoelen komt dat er niet zomaar uitstromen.
Haal verder alle temperatuursensoren uit je oude 2,25 blok en schroef die met adapter (schroefdraad in je nieuwe blok is anders) in je nieuwe blok. Anders geven temperatuurmeters straks een verkeerde aanwijzing.
Arnold.
Re: inbouw 2.5 na vraag motorsteun / carterpan
Geplaatst: do 20 dec 2012, 21:09
door wilberth
idd, denk dat je ook wat problemen krijgt met de accu en de inspuitpomp, die heb ik a la defender onder de stoel geplaatst, maar om eerlijk te zijn al bij voorbaat, dus niet eerst gepast ofzo.
Wel een lekker blokje verder ipv de 2.25 3 bearing, zul je blij mee zijn.
Groet, Wilberth
Re: inbouw 2.5 na vraag motorsteun / carterpan
Geplaatst: do 20 dec 2012, 22:56
door roony
Arnold,
dus als ik het goed begrijp, de rechtersteun er uit slijpen, versmallen en naar voren verplaatsen omdat de dieselpomp in de weg zit.
Oliekoeler van de 2.25 kan ik niet aansluiten, dus alles maar verwijderen.
Trouwens dit blok heeft geen oliekoeler.
Temperatuurmeters, olie en water daar had ik nog niet aangedacht.
Enig idee waar adapters te halen zijn? (UNF naar metrisch)
Overigens vervang ik de motor niet omdat deze niet goed is maar omdat ik deze auto dagelijks gebruik.
Op onderhoud is nooit bespaard en het heeft slecht 44k gelopen.
De ruilmotor, dat is nog een gok ondanks een kleine revisie, kop, distributieset en wat klein spul.
Groet,
Roony
Re: inbouw 2.5 na vraag motorsteun / carterpan
Geplaatst: vr 21 dec 2012, 00:01
door Exfietser
Bijna. Ik neem aan dat je nog de standaard series 3 met LT76 versnellingsbak hebt. Verder neem ik aan dat je 2,5Na tegen de LT76 v-bak wilt plaatsen. In dat geval hoef je de steun niet te verplaatsen. Je moet hem alleen kleiner maken. De 2,5na komt op exact dezelfde positie als de 2,25. Er hoeft dus niets verplaatst te worden.
Ik denk dat het lastig wordt om adapters voor je tempsensoren te kopen. Ze hebben bestaan maar worden niet meer geleverd geloof ik. Misschien als je goed zoekt. Ik denk dat je gewoon naar een lokale draaierij moet gaan en vragen of ze een adapter voor je willen maken. Je moet even uitzoeken welke draad je moet laten tappen. Ik weet even niet welke draad dat moet zijn.
Ik zou geen goede 2,25 wisselen voor een 2,5. Een 2,25 motor is een zeer goede en betrouwbare motor die zich ook op zijn zachtst gezegt bewezen heeft op verre moeilijke reizen. Eigenlijk zo goed als onverwoestbaar. De 2,5na is dat ook. Daar hoef je hem niet voor te wisselen. Verder is het verschil tussen de twee motoren maar 3 pk ofzo. Hij rijdt wel wat makkelijker. Je hoeft minder snel te schakelen. Als het je om dat laatste te doen is vind ik het nogal wat moeite voor maar een paar paarden.
Oude motorsteun:
GroteFoto-ATKXYE7O.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0ac46aa971bf25ba07139e292310cf6f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-ATKXYE7O.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-ATKXYE7O.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-ATKXYE7O.jpg', '', 16191174, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Nieuwe motorsteun (Nog niet netjes afgelast):
GroteFoto-33EWUOTR.jpg --> mod_embed_images_loadimage('edef4cdfc9bf97364ef5355aff90035d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-33EWUOTR.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-33EWUOTR.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-33EWUOTR.jpg', '', 16191174, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Chassis klaar (Ligt op zijn kop, motorsteun rechtonder zichtbaar.):
GroteFoto-63YKW77B-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c16fbfa03ed94a68beb35b42ccbf3577', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-63YKW77B-1.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-63YKW77B-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-63YKW77B-1.jpg', '', 16191174, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Arnold.
Re: inbouw 2.5 na vraag motorsteun / carterpan
Geplaatst: vr 21 dec 2012, 08:20
door Thimo
Morgen roony,
Kijk eens op www.biesheuvel.nl
Is niet ver van ons vandaan, hebben erg veel sensoren en adapters denk ik ook wel.
Anders even naar Ketelaars in Hulten, ook zo'n gevaarlijke winkel met leuke spulletjes ( niet veel in stock maar kunnen snel leveren en denken mee ).
Sucses met verdere inbouw!
Mvg Thimo.
Re: inbouw 2.5 na vraag motorsteun / carterpan
Geplaatst: vr 21 dec 2012, 10:42
door TomS2
Roony, bij mijn S2 heb ik het adaptorprobleem kunnen oplossen door gebruikt te maken van oa een knelfitting voor koperen buis 12 mm. De schroefdraad is niet exact het zelfde maar past prima in de kop in plaats van de adaptor die nodig is voor de temperatuur sensor.
Succes.
Tom
Foto-4BWX7DWN.jpg --> mod_embed_images_loadimage('37f019b747e0d712d49b7906de5e7eb5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4BWX7DWN.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4BWX7DWN.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4BWX7DWN.jpg', '', 16191871, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: inbouw 2.5 na vraag motorsteun / carterpan
Geplaatst: vr 21 dec 2012, 11:04
door roony
Hoi Tim,
Moet jij niet in Dusseldorf zijn?
Uitbouwen was zo gefixt, ben nu de onderdelen aan het overzetten, startmotor, luchtinlaat en spruitstuk.
Ik ga proberen de oliekoeler toch aan te sluiten, vrees dat ik de oude oliefilterhouder moet gebruiken.
Eea zal afhangen van de carterpan.
Daarna de aansluiting naar de radiateur omzetten.
Nog even bezig.
Plan maandag plaatsen van de motor zin.....
Groet,
Ronald
Re: inbouw 2.5 na vraag motorsteun / carterpan
Geplaatst: vr 21 dec 2012, 11:11
door roony
Dankjewel voor de foto's maakt het zeer duidelijk!!!
Je aanname klopt standaard SIII exdef met lt76 op 24 volt en dat blijf.
Afslijpen en met een strip kan ik een nieuwe steun maken.
Staat voor maandag op de planning.
Groet,
Ronald
Re: inbouw 2.5 na vraag motorsteun / carterpan
Geplaatst: vr 21 dec 2012, 11:49
door Thimo
Hey Ronald,
Ik ga vanmiddag.
Kom nog wel binnekort even gluren.
Mvg Tim.
Re: inbouw 2.5 na vraag motorsteun / carterpan
Geplaatst: vr 21 dec 2012, 12:18
door HUub
De 2.25 drie maal gelagerde krukas diesel is zeker niet onverwoestbaar! De 5x gelagerde krukas versie is een stuk beter. En een goed onderhoudedn 2.5 gaat 300.000+km mee.....
GRT Huub
Re: inbouw 2.5 na vraag motorsteun / carterpan
Geplaatst: vr 21 dec 2012, 17:51
door Erik One-ten+LW op 't werk
Het is vrij gemakkelijk op te lossen, zonder zelf steunen te maken of wat dan ook..
-steun rechts van chassis wegslijpen.
-LINKER motorsteun van de 2.5 eraf halen en die RECHTS op het chassis op z'n kop eraan lassen.
-De LINKER steun van de 2.25 af halen en op dezelfde plek aan de 2.5 bouten.
Zo gebeurt en dan past het netjes. Mijn ervaring is dat als je de 2.5 steun links op het blok laat zitten, komt het iets te hoog te hangen.
Kan dan de tunnel van het bulkhead raken.
Heb er al diverse zo gedaan, eerste was ook een 109ex-def.
Carterpan kan je overzetten, past je retour van de oliekoeler ook en je temp sensor. Je zou zelfs het hele tussenstuk van het oliefilter over kunnen zetten waar je oliekoelerslangen aan zitten. Persoonlijk zou ik de koeler weglaten, die heb je echt niet nodig.
Succes.
Grtz. Erik
Re: inbouw 2.5 na vraag motorsteun / carterpan
Geplaatst: vr 21 dec 2012, 21:42
door Hendrik "Blue-Box"
De oliekoeler van een Series NIET aansluiten zonder de opbrengst van de oliepomp van de 2,5NA aan te passen.
Indien je dit niet doet krijgt je blok te weinig olie.
De Series blokken met een oliekoeler hebben een andere veer in de overdrukklep van de oliekoeler. Dit omdat de oliekoeler bij de series niet in serie staat met het smeer systeem maar parallel. De olie die door de koeler gat gaat NIET door het blok. Hierdoor moet de pomp meer opbrengst hebben.
Als je het Series systeem op een 2.5NA aansluit (waarbij normaal de oliekoeler in serie staat) blijft er te weinig over voor de smering van het blok.
Met groet,
Hendrik “Blue-Box”
veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's
mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('15d3464c095547e51541eb33d2026c0e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 16193602, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: inbouw 2.5 na vraag motorsteun / carterpan
Geplaatst: di 25 dec 2012, 01:29
door roderiquez
daar gaan we weer:
[landrover.startpagina.nl]
de oliekoeler heb ik niet beschreven, maar hier heb je volgens mij inmiddels al genoeg info van.
Succes.
Re: inbouw 2.5 na vraag motorsteun / carterpan
Geplaatst: di 25 dec 2012, 01:57
door Exfietser
Als je net als Juppe alle draadjes gaat lezen zul je er achter komen dat dit verhaal een vier, vijf zes keer per jaar verteld kan worden. Net als bij de eerste stevige vorst er weer tig mensen staan met een bevroren brandstofsysteem en zomers kapot geladen accu's die pas problemen geven als 's winters koud is. Ook komt om de zoveel tijd het lpg, aceton, benzine bij diesel idee weer langs.
Ik heb overigens nog nooit iets van een prikker gelezen die dat lpg bij diesel idee ook daadwerkelijk geprobeerd heeft. Ik denk dus dat het niet zo interessant is om in een hobby auto te hebben.
Het prikbord leeft, evolueert en groeit met verse mensen die nog van niets weten. Maar het krimpt ook doordat er mensen afhaken.
Ik denk niet dat het ooit anders zal zijn. Op de eerste pb pagina staan ook bijna geen (laro, dus on topic)draadjes die niet al eerder gepost zijn.
Arnold.
Re: inbouw 2.5 na vraag motorsteun / carterpan
Geplaatst: wo 26 dec 2012, 01:07
door Cadarn
Naast het topic, Arnold,
Heb het nog niet gedaan, maar staat hoog op mijn verlanglijstje, die LPG bijmengen.
Als ik de centen ervoor heb en het erin zit zal ik het zeker melden.
Jaap
Re: inbouw 2.5 na vraag motorsteun / carterpan
Geplaatst: do 27 dec 2012, 12:51
door roony
alles gelezen en zo ook uitgevoerd maar:
het 2.5n/a blok heeft 4(!) dus twee plaatsen waar de motor steun bevestigd kan worden.
ik heb de voorste moeten gebruiken om uit te lijnen op de motorsteun aan het chassis.
de oude steun gebruiken als stoel werkt ook niet omdat deze cica 20mm vrij van het chassis staat, ook als de motor vrij hangt.
ik ga proberen deze 20mm opvullen zodat de steun als nog gebruikt kan worden.
groet
ronald
Re: inbouw 2.5 na vraag motorsteun / carterpan
Geplaatst: do 04 apr 2013, 11:07
door piet_g
Wij hebben pas een 2.5NA in een series 3 gezet en daarbij de 2.25 motorsteunen laten zitten. aan de linkerkant hebben we de 2.25 steun gebruikt met een opvulblok en aan de rechterkant hebben we een nieuwe motorsteun er tussen gelast.