Pagina 1 van 1
Hulp gezocht
Geplaatst: di 18 dec 2012, 20:53
door Thomas Lensvelt
Hallo,
Ik ben bezig aan een ex defensie 109 2,25 D op 24 volt.
Het probleem is dat ik de auto niet aan de praat krijg.
De brandstofpomp en verstuivers werken naar behoren en ik heb een externe tank gebruikt om hem te starten.
De auto slaat heel even aan maar blijft niet lopen.
Op remmen reiniger blijft de auto ook niet lopen.
Ik zoek iemand die veel ervaring heeft met deze motoren. Het liefst in de omgeving van Breda.
Groetjes Thomas
Re: Hulp gezocht
Geplaatst: di 18 dec 2012, 21:24
door Leo van der Poel
Hoi Thomas
Zit waarschijnlijk in je brandstofleidingen, heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel klein gaatje en dan trekt die lucht. Weet er alles van, je wordt er gek van want waar moet je zoeken?
met vriendelijke groeten
Leo van der Poel
restauratie landrover 109 D ex def
[s835.photobucket.com]
th_SAM_0485.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ef718588944fc888c8e0083858f4fcff', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi835.photobucket.com%2Falbums%2Fzz272%2Flvanderpoel%2Fth_SAM_0485.jpg%3Ft%3D1306055220', 'http://i835.photobucket.com/albums/zz272/lvanderpoel/th_SAM_0485.jpg?t=1306055220', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi835.photobucket.com%2Falbums%2Fzz272%2Flvanderpoel%2Fth_SAM_0485.jpg%3Ft%3D1306055220', '', 16184363, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Hulp gezocht
Geplaatst: di 18 dec 2012, 21:48
door Thomas Lensvelt
Is dit een brandstofleiding voor of na de brandstof pomp?
Wat ik ook merk tijdens het handmatig pompen is dat de druk wegvalt. Na 20 seconden niet pompen is er weer druk aanwezig.
Heeft dit de zelfde oorzaak?
Re: Hulp gezocht
Geplaatst: di 18 dec 2012, 21:59
door Maarten Bossenbroek
Met handmatigpompen als er druk is pomp tie niet meer dat is normaal.
Re: Hulp gezocht
Geplaatst: do 20 dec 2012, 21:25
door Thomas Lensvelt
Wat is de beste manier om vast te stellen welke leiding er lek is?
Zou ik een leiding kunnen leggen van de brandstofpomp rechtstreeks naar de distibutiepomp?
Dus het filter uitsluiten van het brandstofsysteem?
Re: Hulp gezocht
Geplaatst: do 20 dec 2012, 22:55
door Leo van der Poel
Hoi Thomas
Heb je de brandstofinspuitpomp ontlucht?
mvrgr Leo
restauratie landrover 109 D ex def
[s835.photobucket.com]
th_SAM_0485.jpg --> mod_embed_images_loadimage('15e37b08a600b2c003d33d15f65475d5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi835.photobucket.com%2Falbums%2Fzz272%2Flvanderpoel%2Fth_SAM_0485.jpg%3Ft%3D1306055220', 'http://i835.photobucket.com/albums/zz272/lvanderpoel/th_SAM_0485.jpg?t=1306055220', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi835.photobucket.com%2Falbums%2Fzz272%2Flvanderpoel%2Fth_SAM_0485.jpg%3Ft%3D1306055220', '', 16190923, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Hulp gezocht
Geplaatst: do 20 dec 2012, 22:56
door richard78
De handpomp geeft een druk verschil voor en na de pomp. Als je een tijdje pompt is dat druk verschill aanwezig en pompt tie niet meer. Lucht kan in alle slangetjes van het brandstofsysteem zitten, van aanzuiging tank tot retour tank. Je kan de slangetjes door doorzichtige slangetjes vervanngen en kijken of je luchtbelletjes zien.
als je start met alle stalen leidingen van de verstuivers los hebt komt er dan diesel uit?
Daarna ontluchten. gloeipluggen eruit. Alle stale leidingen naar de verstuivers een slag los. Starten tot er diesel uit loopt. leidingen vast zetten. Startet tot er dieselmist uit de glooeipluggaten komt. Gloeipluggen eron en starten maar. (geen gloeipluggen erin haalt de compressie weg en kan de startmotor makkelijker en sneller ronddraaien.)
Wat is er aan de motor gedaan na het vorige starten? Misschien timing verkeerd aangelegdt?
btw geen remmen reiniger gebruiken!
Krijg vast wel commentaar op. Maar bij twijfel is mijn mening geen risico lopen.
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d9e36f284b0d02e5eef0f9c0a30db6a7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 16190926, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Hulp gezocht
Geplaatst: vr 21 dec 2012, 00:29
door Thomas Lensvelt
Ik heb de procedure die Richard omschreef doorlopen.
Tijdens het starten zonder gloeispiralen komt er diesel mist uit de gaten
Dit moet denk ik duiden op geen lucht in het systeem? Of zie ik wat over het hoofd?
Re: Hulp gezocht
Geplaatst: vr 21 dec 2012, 00:32
door richard78
Dat betekent dat er in ieder geval diesel in de cillinder komt. Er kan altijd lucht in de leidingen komen maar dit is dan maar weinig. Er zou dus teken van leven moeten zijn.
staat de pomp wel op tijd?
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('cb228610a3b2cf7c4fc080ae36cf119a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 16191300, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Hulp gezocht
Geplaatst: vr 21 dec 2012, 00:37
door Leo van der Poel
Hoi Thomas
Start hem eens zonder gloeipluggen en zonder eerst te ontluchten en zonder met de hand diesel oppompen. Kijk dan eens of je ook dieselmist uit de pluggaten hebt. Denk het niet.Kijk ook eens naar de retourleiding of die aan het eind van het traject niet geknikt is en een gaatje inzit.
mvrgr
Leo
restauratie landrover 109 D ex def
[s835.photobucket.com]
th_SAM_0485.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8e33e2d61337e4bb3739932a6e12eda2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi835.photobucket.com%2Falbums%2Fzz272%2Flvanderpoel%2Fth_SAM_0485.jpg%3Ft%3D1306055220', 'http://i835.photobucket.com/albums/zz272/lvanderpoel/th_SAM_0485.jpg?t=1306055220', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi835.photobucket.com%2Falbums%2Fzz272%2Flvanderpoel%2Fth_SAM_0485.jpg%3Ft%3D1306055220', '', 16191315, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Hulp gezocht
Geplaatst: vr 21 dec 2012, 19:24
door Chris
Haha,
Re: Hulp gezocht
Geplaatst: zo 23 dec 2012, 15:48
door Thomas Lensvelt
Ik heb een filmpje gemaakt om het probleem duidelijker te maken.
hierop is te zien dat de auto heel even aanslaat maar daarna uit valt.
omdat als hij die paar seconden aanslaat grijs rookt, heb ik de brandstof pomp zo ver mogelijk tegen de klok in gedraaid.
De situatie veranderde echter niet.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/12/2012 14:50 door thomas lensvelt.
Re: Hulp gezocht
Geplaatst: zo 23 dec 2012, 17:22
door Frans Bonnes
Als ik het filmpje zie zou ik zeggen ga eerst eens compressie meten.
Lijkt erop dat de "uitlaat" gassen er via het carter uitkomen, en dat er dus totaal geen compressie is.
En dan loopt hij dus ook niet.
Kan dus zijn zuigerveren vast of en wat erger is gaten in de zuigers.
fb
Re: Hulp gezocht
Geplaatst: zo 23 dec 2012, 18:13
door richard78
Ook mijn gedachte.
moet je een compressie setje voor ene diesel regelen. Ik heb zelf een oude gloeiplug opgeoffert om een adapter stukje voor de tester te maken.
Waardes zijn nieuw 33bar. Maar dat haaalt tie waarschijnlijk niet. Waardes boven de 25bar zijn nog redelijk, er zijn zelfs 2.25d die met 20bar nog rondrijden. KijK of de waardes tussen de cillinders overeen komen. Als de waardes slecht zijn kan je nog een keer meten met een druppeltje olie in de cillinders. Dat dicht de zuigerveren af. Als de waardes dan mooi zijn dan zijn de zuigerveren slecht. Zijn de waardes nog steeds slecht dann zijn de kleppen versleten.
succes
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5c163a53131aacdf2076e784350c4f81', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 16197598, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/12/2012 17:18 door richard78.
Re: Hulp gezocht
Geplaatst: zo 23 dec 2012, 19:01
door Thomas Lensvelt
De rook ontwikkeling die te zien is op t filmpje komt uit het spruitstuk.
Hierop heb ik namelijk niet de uitlaat gemonteerd.
Of is het vermoede van compressie verlies ergens anders op gebaseerd?
Re: Hulp gezocht
Geplaatst: zo 23 dec 2012, 19:29
door richard78
Dat het de uitlaat niet gemonteerd wat had ik al gehoord Het gevoel komt van de manier van niet willen aanslaan.
Maar niet op tijd staande pomp of te weinig brandstof kan nog steeds de oorzaak zijn.
EN als het voor de kerst niet lukt, heb je hier nog wat te lezen voor bij het haardvuur
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c89bf2c78f5980a45a211b6829bf9107', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 16197834, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Hulp gezocht
Geplaatst: zo 23 dec 2012, 20:49
door Frans Bonnes
Werken de gloeispiralen wel en hoe lang gloei je voor?
fb
Re: Hulp gezocht
Geplaatst: zo 23 dec 2012, 21:57
door Thomas Lensvelt
Gloeien moet ik handmatig doen, dus kan de gloeitijd zelf bepalen.
Ik denk toch dat ik het probleem moet zoeken bij de brandstof pomp.
Kan me niet voorstellen dat het druk verlies na een x aantal keer pompen normaal is.
Heb hier verhalen op de prikgehoord dat de pomp zo hard blijft staan dat je niet meer kan pompen.
Volgende stap die ik ga ondernemen is door te kijken waardoor dit druk verlies komt
Re: Hulp gezocht
Geplaatst: zo 23 dec 2012, 22:34
door neef Henk
Misschien overbodig om te noemen maar staat je uitzetknop helemaal ingedrukt
Groeten neef Henk
Re: Hulp gezocht
Geplaatst: zo 23 dec 2012, 23:42
door richard78
Juist niet. De opvoerpomp gaat steeds makkelijker. Hij word dus niet hard!
En de metalen leidingen los en dan moet en een straaltje uitkomen welke 2cm ver spuwt. Dan is de brandstofpomp en opvoerpomp waarschijnlijk wel ok.
EN wat Henk zegt is ook een goede!
Been there done that and looking for the T-shirt!
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e198b7f1b37381fd834532d0dd6a76cf', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 16198632, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/12/2012 22:42 door richard78.
Re: Hulp gezocht
Geplaatst: ma 24 dec 2012, 11:01
door neef Henk
En check dat ook bij de pomp of de uitzetklep nog wel werkt.
Gr. neef Henk
Re: Hulp gezocht
Geplaatst: ma 24 dec 2012, 11:14
door Peter SERIES III -109
richard78 Schreef:
-------------------------------------------------------
.
> Waardes zijn nieuw 33bar. Maar dat haaalt tie
> waarschijnlijk niet. Waardes boven de 25bar zijn
> nog redelijk, er zijn zelfs 2.25d die met 20bar
> nog rondrijden.
Richard, hoe kom je aan een compressiedruk van 33 bar als de verhouding 23:1 is ?
Peter
Re: Hulp gezocht
Geplaatst: ma 24 dec 2012, 12:03
door richard78
goed punt! Maar uit de boeken. Bij mij was de compressie 25bar. En hoewel het motortje nog goed liep was het zeker aan revisie toe.
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('df915fca5fc560be98fca8c02124e1df', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 16199255, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Hulp gezocht
Geplaatst: ma 24 dec 2012, 12:10
door Marc-my-Words
Waarschijnlijk is die 33 bar te verklaren door het "fietspomp-effect" dwz als je een gas samendrukt wordt het warmer en dat geeft weer meer druk.
Bij de fietspomp is dat dus heel jammer want eenmaal in de fietsband koelt alles af en heb je dus minder rendement, in een diesel is die extra druk en opwarming alleen maar een plus.
Alleen als je de druk heel langzaam op zou laten lopen kan deze extra warmte "weglopen", maar deze methode is niet praktisch bij een motor.
Marc
Re: Hulp gezocht
Geplaatst: ma 24 dec 2012, 13:07
door Thomas Lensvelt
Maar als ik de druk van het systeem afhaal blijft de pomp nog gedurende een tijd weerstandloos.
Hoort dit dan ook? De uitzet klep werkt.
Re: Hulp gezocht
Geplaatst: di 25 dec 2012, 10:20
door Peter SERIES III -109
Peter SERIES III -109 Schreef:
-------------------------------------------------------
> richard78 Schreef:
>Waardes zijn nieuw 33bar. Maar dat haaalt tie waarschijnlijk niet. Waardes boven de 25bar zijn nog redelijk, er zijn zelfs 2.25d die met 20bar nog rondrijden.
> > Richard, hoe kom je aan een compressiedruk van 33 bar als de verhouding 23:1 is ?
> > Peter
Oeps, ja gevonden( 30-34 Bar). En ik dacht dat ie met 24 Bar nog okéé was.
Ik had al nieuwe verstuivers erin gedaan wegens één slecht werkende verstuiver maar toen ging het starten moeizamer en produceerde meer rook.
Wordt dus ook revisie!
Wordt het, naar mijn eerste inzicht simpele opknappertje, toch een groter project.
FREELANDER 1.8i
SERIES III 109 / 2,5 NA
LightWeight / 2,25 Petol
Schouwen-Duiveland
3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/12/2012 09:49 door Peter SERIES III -109.
Re: Hulp gezocht
Geplaatst: di 25 dec 2012, 12:02
door Exfietser
Wat heb je dan voor druk gemeten?
De compressie voor en na een revisie:
GroteFoto-NXSTPHTC-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('673e9a2d4c1d9f07379265db9fcd8204', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-NXSTPHTC-1.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-NXSTPHTC-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-NXSTPHTC-1.jpg', '', 16202022, 600, 600, 'Loading image ...', false);
De vijfde lijn in het tweede plaatje is de eerste cilinder voor de tweede keer gemeten.
Bij het eerste plaatje startte de motor overigens prima ook als het koud was. Topsnelheid was gewoon 100km/u. Ik ben er toen nog mee naar Duitsland op vakantie geweest. Gewoon ruim 1000 km Autobahn. Ik ben hem gaan reviseren omdat de distributie was stuk gegaan. (Spanner was gebroken.) Zelfs met een gebroken spanner kon ik de wagen toen nog starten.
Mocht je een revisie gaan doen vergeet dan niet de injectie pomp ook te reviseren. Alleen de pomp reviseren zal al al enorm schelen.
Arnold.
Re: Hulp gezocht
Geplaatst: di 25 dec 2012, 12:21
door richard78
Bij mij was hetzelfde. Dacht een auto inn engeland gekocht te hebben welke ikj kon rijden en langzaam opknappen. Werd uiteinndelijk een full body off restauratie. Dacht slim te zijn door er een goed tweedehands blok in te leggen ipv direct reviseren. Uiteindelijk toch volledig aan het reviseren geslagen. Uit ervaring kan ik je adviseren, bespaar je grote ellende en reviseer alles meteen en goed. Dus kop reviseren, brandstofpomp, verstuivers en opvoerpomp reviseren en onderblok reviseren. Ik heb er nu ook een nieuwe krukas in gelegt omdat deze kapot was gegaan (lagerschaal was vast geslagen). Als je de krukas laat slijpen dan moet je hem ook laten harden, bleek net zo duur te zijn als een nieuwe krukas bij van dam.
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('927d01610e07a8624a1af4aa54b98411', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 16202072, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Hulp gezocht
Geplaatst: di 25 dec 2012, 23:14
door Huub
Waar zit je ergens? Ik woon in Oosterhout dus wellicht behoort een huisbezoek tot de mogelijkheden?
GRT Huub
0645765952
Re: Hulp gezocht
Geplaatst: wo 26 dec 2012, 09:34
door Thomas Lensvelt
Ik woon in Breda, niet ver uit elkaar dus.
Heeft u toevallig ook een compressie meter
Re: Hulp gezocht
Geplaatst: wo 26 dec 2012, 17:08
door Thomas Lensvelt
Ik heb net alle brandstofleidingen na gelopen! Hoeveel brandstof moet er tijdens het inlichten uit de onlichtinhsnippels van de distributiepomp komen?
Tijdens het ontluchten kreeg ik overal een ruime huiverigheid brandstof uit, behalve uit de genoemde nippels.
Ik ontlucht met de hand pomp en draai de nippels 1 voor 1 open.
Re: Hulp gezocht
Geplaatst: wo 26 dec 2012, 17:30
door Peter SERIES III -109
thomas lensvelt Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik heb net alle brandstofleidingen na gelopen!
> Hoeveel brandstof moet er tijdens het inlichten uit de onluchtingsnippels van de distributiepomp komen?
> Tijdens het ontluchten kreeg ik overal een ruime hoeveelheid brandstof uit, behalve uit de genoemde nippels.
> Ik ontlucht met de hand pomp en draai de nippels 1 voor 1 open.
Thomas,
uit de leiding naar de injectors komt alleen brandstof als de pomp draait, dus vanaf pomp tot injectors zal er alleen met draaiende motor brandstof uit komen.
Peter
FREELANDER 1.8i
SERIES III 109 / 2,5 NA
LightWeight / 2,25 Petol
Schouwen-Duiveland
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/12/2012 16:30 door Peter SERIES III -109.
Re: Hulp gezocht
Geplaatst: wo 26 dec 2012, 18:37
door Thomas Lensvelt
Hoi Peter,
Ik bedoel de ontluchtingsnippel op de pomp.
Niet de leidingen na de injectors
Re: Hulp gezocht
Geplaatst: wo 26 dec 2012, 19:25
door Leo van der Poel
Hey Thomas
Handpomp bedienen en dan met sleutel nr7 de ontluchtingsboutje een stukje opendraaien en als er alleen brandstof zonder lucht uitkomt tijdens het bedienen van handpomp de ontluchtingsbout weer aandraaien. Niet stoppen met pompen want dan trek je weer lucht aan. Volgende boutje precies hetzelfde werken. Zal wel een berg lucht in de injectiepomp zitten. Als het nodig is wil ik je wel komen helpen Veghel=Breda is niet zo ver.
met vriendelijke groeten
Leo
restauratie landrover 109 D ex def
[s835.photobucket.com]
th_SAM_0485.jpg --> mod_embed_images_loadimage('17c9070795502fba6785da5a0a413bb1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi835.photobucket.com%2Falbums%2Fzz272%2Flvanderpoel%2Fth_SAM_0485.jpg%3Ft%3D1306055220', 'http://i835.photobucket.com/albums/zz272/lvanderpoel/th_SAM_0485.jpg?t=1306055220', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi835.photobucket.com%2Falbums%2Fzz272%2Flvanderpoel%2Fth_SAM_0485.jpg%3Ft%3D1306055220', '', 16204382, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Hulp gezocht
Geplaatst: do 27 dec 2012, 03:16
door richard78
Het stroompje uit deze nippels kan soms als een straaltje komen en soms loopt het onzichtbaar langs de pomp weg. Beide is ok. Het belangrijkste is dat er geen lucht mee komt. Dit herken je aan het gesputter van de diesel die eruit komt. is het een vloeiend stromend diesel straaltje zonder gesputter dan is het ok.
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('52ce8848cb3e708ba75a762014d2d898', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 16205158, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Hulp gezocht
Geplaatst: vr 28 dec 2012, 21:11
door Huub
Hallo Thomas, als je nog hulp nodig hebt dan bel me maar, ik ben de komende week nog vrij dus kan ik even langs komen.
GRT Huub
0645765952
Re: Hulp gezocht
Geplaatst: za 29 dec 2012, 00:30
door Thomas Lensvelt
Ik heb een klein gaatje gevonden aan de zijkant van de distributie pomp, ik vermoed dat de pakking hier lek is.
Morgen ga ik deze lek proberen te verhelpen. Hoop dat dit de oorzaak is van het niet willen starten
Re: Hulp gezocht
Geplaatst: ma 14 jan 2013, 17:04
door Thomas Lensvelt
Er zit weer iets meer schot in het motortje,
Laatst heb ik hem aangetrokken en sloeg de motor zowaar aan.
Echter reageerde deze niet op het gas. Leek net of het gaspedaal onderin bleef hangen.
kan de oorzaak van dit probleem een verkeerd afgestelde pomp zijn?
Re: Hulp gezocht
Geplaatst: ma 14 jan 2013, 18:40
door richard78
Als je eht over de timing hebt dan moet je witte of zwarte rook bij de uitlaat zien. Kan ook zijn dat er lucht in de leidingen zit of dat de verstuivers toch neit zo goed zijn. Lucht kan je doorzichtige slangetjes plaatsen en kijken of ej belletjes ziet. Verstuivers checken meot je ze er even uithalen en omgedraait monteren zodat ze naar boven wijzen. Dan kijken hoe de diesel eruit spuit.Wel oppassen, is een harde straal bij de verstuiver.
Kan ook zijn dat het blokje even meot inlopen zodat er echt overal diesel zit. Ikw eet niet hoelang deze heeft gelopen?
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('76c555859da420cb1576196b0bad22d2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 16257969, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Hulp gezocht
Geplaatst: di 15 jan 2013, 10:54
door Edgar
Als je diesel gebruikt zit er vast een water seperator in het diesel systeem. Zit deze soms geheel vol met water. De simptomen in het filmpje zijn het zelfde, eventjes draaien met witte rook(water damp) en dan afslaan. Ik heb deze ervaring zelf als eens opgedaan met een diesel generator. Altijd netjes gelopen en van de een op de andere dag deze kuren. Water verwijderd en het probleem was opgelost
Groeten
Edgar Stage I V8
Re: Hulp gezocht
Geplaatst: di 15 jan 2013, 13:13
door harm
heb je die aparte tank rechtstreeks aan gesloten. ik denk dat je even heel het brandstofsysteem ontluchten. bij de verstuiver leiding los draaien en dan met de brandstofpompje even goed door pompen. als da niet helpt is je brandstof pomp misschien vuil of versleten.\
gr harm
Re: Hulp gezocht
Geplaatst: di 15 jan 2013, 14:21
door Alan T
hallo Thomas
Ik had zoeen soort gelijk symtoom
had mijn tanks, bezinkkolf, pomp gereinigt en filter vervangen
alles ontlucht volgens het wphb starte even en uit
zat er opnieuw lucht in
ik heb uiteindelijk met de compresor druk op mijn tank gezet
en zo het lek gevonden, was bij mij de tank keuze kraan
misschien heb je hier iets aan
Succes
Alan
Re: Hulp gezocht
Geplaatst: do 17 jan 2013, 13:09
door Thomas Lensvelt
Gisteren op de sneeuwrit in oosterhout wat mensen gesproken en nieuwe suggesties gekregen.
De motor heeft zijn gedrag veranderd en ik kan inmiddels uitsluiten dat er valse lucht in het systeem zit.
Uit de ontluchtingsnippels op de pomp spuit namelijk een constant straaltje diesel.
De brandstof distributie pomp staat nu volledig tegen de klok ingedraaid.
In het onderstaande filmpje is weergegeven wat de motor nu doet.
Wat opvalt is dat wanneer de motor bijna aanslaat de bendix terug slaat. (ook te horen op het filmpje).
Re: Hulp gezocht
Geplaatst: do 17 jan 2013, 13:23
door matthijs
misschien heb je het al gedaan maar ik zou de kleppen gaan afstellen en daarna ook met de timing gaan spelen want er kunne maar 2 dingen zijn 1e te weinig compressie en zo te horen denk ik niet door kapotte zuigers maar door kleppen 2e is verkeerde lucht brandstof verhouding ( probeer eens met een doek op de lucht inlaat te starten voor een vacuum te creeren en meer diesel als verhouding krijgt, hij moet nog wel lucht krijgen natuurlijk ).
groetjes matthijs
Re: Hulp gezocht
Geplaatst: do 17 jan 2013, 14:10
door Geert LW79
Beetje waterstof erbij?
Geert
Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)
P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5cc238f7b4f3ee39feb60ee52bb1056e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 16266696, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Hulp gezocht
Geplaatst: do 17 jan 2013, 14:19
door Remco Bouterse
Ha,
Om iets uit te sluiten, zijn je verstuivers wel ok?
Niet helemaal de netste manier, maar je wordt niet meteen op kostten gebracht.
Je kunt je verstuivers uit de cilinderkop nemen.
Deze juist buiten de kop weer op de leidingen monteren, kijk dan eens of de verstuivers wel echt netjes vernevelen.
Je zult dan mogelijk een leiding ietwat moeten verbuigen, maar dat is niet schrikbarend. Het mooiste is als je alle verstuivers op hun eigen leiding zet. Kun je zo ook als er 1 of meerdere het niet doen van plaats wisselen en zo je pomp uitsluiten of juist niet.
Niet je vingers voor de uiteinden van de verstuivers houden, denk aan de hoge druk. Inspuitpatroon staat vast in het werkplaats boek.
Remco
Re: Hulp gezocht
Geplaatst: do 17 jan 2013, 15:57
door Exfietser
Waarom hangt je retour leiding los? Het is heel belangrijk dat die aangesloten is op de juiste manier. In de banjo van de retour zit ook een orifice. Als die niet de juiste maat heeft werkt het ook niet.
Arnold.
Re: Hulp gezocht
Geplaatst: do 17 jan 2013, 17:25
door Thomas Lensvelt
Ik vrees dat ik er zelf niet uit ga komen.
Welke garage bedrijven of particulieren zouden deze land rover weer aan de gang kunnen krijgen?
Ik zoek een monteur die deze motoren van binnen en van buiten ken.
Re: Hulp gezocht
Geplaatst: do 17 jan 2013, 20:24
door Thomas Lensvelt
Bij mij is de zin er een beetje uit om aan de auto te werken, ondanks al jullie goed tips.
Heeft iemand toevallig een goed adres van een garage of particulier met veel kennis van deze motoren.
En die deze Land rover voor mij aan de gang kan helpen?
Re: Hulp gezocht
Geplaatst: do 17 jan 2013, 21:07
door peter
hoede avond thomas
ik probeer zoiets altijd met een bus startpilot ( 6 euro)
dan sluit je het hele brandstofsysteem uit.
inspuiten in luchtilaat en starten (niet gloeien)
als ie dan wil lopen moet je het in het brandstofsysteem zoeken
niet lopen = kleppen of compressie
succes