Pagina 1 van 1
wat vraag ik voor een chassis?
Geplaatst: di 18 dec 2012, 15:05
door René
Ik ga allerlei onderdelen opruimen, zoals een heel chassis voor een series 2A 88 (met kenteken), maar wat voor vraagprijs is nou redelijk?
Hoe zouden jullie zoiets nou opzoeken?
mvg
René Duba
Re: wat vraag ik voor een chassis?
Geplaatst: di 18 dec 2012, 15:23
door camprover
Tja de waarde is uiteindelijk natuurlijk wat de gek ervoor geeft, en het hangt natuurlijk af wat verder de staat van het chassis is.
Moet eraan gelast worden of niet? Is het al verzinkt of niet?
Er zijn in landroverbladen en op internet best wel aanbieders (marsland etc) van nieuwe verzinkte chassis, dus daar kun je ook nog wel enige richtlijnen uithalen qua prijzen. Maar niet gehinderd door enige stand van zaken zou mijn gok zo rond de 1000 euro zijn.Er trouwens wel van uitgaande dat het een 'eerlijk' chassis is met kloppend leesbaar nr en kloppende complete kentekenpapieren.
Re: wat vraag ik voor een chassis?
Geplaatst: di 18 dec 2012, 15:30
door bowy
Mijn ervaring zegt ergens tussen de 300 en 500 euro, meer zou me verrassen, zeker in de huidige oldtimermarkt
Re: wat vraag ik voor een chassis?
Geplaatst: di 18 dec 2012, 17:25
door wilberth
in de huidige markt kun je idd. een complete auto niet eens meer voor 1000 euro kwijt.
Los daarvan is de vraag wat de staat is van het ding, is je kenteken nog actief (maar geschorst) ik zou op dit moment een advertentie plaatsen voor 500 (lijkt me eigenlijk een reeele prijs voor een goed gebruikt chassis) en blij zijn als iemand er werkelijk een bod op komt doen in de orde van de helft. maar goed, dat ben ik...
Trouwens nog iemand meer dan 1500 te bieden voor een complete110 HCPU van 83 met APK tot mrt. Want dat is zo'n beetje waar de biedingen afgelopen zomer (nog voor de den haag perikelen) stopten voor ik de advertentie maar weer van mp haalde. Laatste serieuze uitje van het ding was met hellevegen. Best een leuke auto, beetje een project maar zeker niet eindeloos edoch... niemand voor te vinden. Je moet het dus treffen op het moment.Het hobby-en lijkt behoorlijk op z'n gat te liggen. En een los chassis klinkt toch een beetje als een project.
Succes met de verkoop en zoals altijd, iets vragen kan iedereen, maar heb gespect voor de bieders...daar moet je het toch van hebben.
Groet, Wilberth
niet gefrustreerd of zo, maar wel overtuigd dat het allemaal wat errug rustig is nu....voor iemand die graag af en toe een nieuw speeltje koopt.
Re: wat vraag ik voor een chassis?
Geplaatst: di 18 dec 2012, 17:27
door peter
diesel of benzine is ook een belangrijk iets denk ik.
mvg
Re: wat vraag ik voor een chassis?
Geplaatst: di 18 dec 2012, 17:52
door jan aart
Wilberth,
Wat voor blok ligt er in die 110 HCPU ?
gr.
Jan Aart
Re: wat vraag ik voor een chassis?
Geplaatst: di 18 dec 2012, 20:54
door 90_V8_CSW
Mwa mijn 90 v8 volledig body off gerestaureerd leverde via mp ook niet al teveel interesse op... Idd de hele markt zit aardig op slot, erg weinig beweging, ook de lager geprijsde opknappers blijven staan, benzine en diesel!
Re: wat vraag ik voor een chassis?
Geplaatst: di 18 dec 2012, 22:02
door wilberth
een daihatsu 2.8 td met intercooler. Normaal ben ik nie zo van dat verbouwen, maar in dit geval ben ik er niet ontevreden over. Een echt werkpaard met een 2.25 was toch niet zo'n best idee denk ik dan. In ieder geval niet als de treingewichten rond de 5 ton komen te liggen.
Groet, Wilberth
Re: wat vraag ik voor een chassis?
Geplaatst: wo 19 dec 2012, 07:54
door René Duba
Bedankt voor jullie ideeën!
Gek dat de markt zo is ingezakt, zou dat door de brandstofprijzen komen?
Of misschien door de onzekerheid over het belasten van oldtimers?
Goeten,
René
Re: wat vraag ik voor een chassis?
Geplaatst: wo 19 dec 2012, 10:03
door vossehoff
Ik sluit me aan bij Bowy, 300 tot 500 houd het echt wel op (als het niet minder is).
Voor 1000 euro koop je een hele 88 tegenwoordig. Paar weken geleden nog twee Lightweight projecten gekocht voor dat bedrag (met kentekens en 1x een zeer goed chassis er onder).
Afgelopen jaar ook al aardig wat Serie chassis te koop zien staan die uiteindelijk gewoon voor de oud ijzer prijs weg gingen.
gr Niels
Re: wat vraag ik voor een chassis?
Geplaatst: wo 19 dec 2012, 10:08
door vossehoff
Crisis in zijn algemeenheid.
Je ziet hetzelfde in de paardenwereld (die gaan soms al voor niks weg), hobby's kosten nu eenmaal geld en dat is er duidelijk minder.
Let maar eens op hoe vaak er nu landrovers te koop staan omdat ze te vaak stil staan, teveel kosten of vanwege beëindigen hobby.
gr Niels
Re: wat vraag ik voor een chassis?
Geplaatst: wo 19 dec 2012, 11:18
door Marc-my-Words
De prijzen zijn zo ingezakt omdat ze tot kort geleden (nu ja kort, eigenlijk al weer een tijdje terug) onredelijk hoog waren, himmelhoch.
Iedereen kocht en kocht want leuk, belastingvrij etc het waren gewoon hyperige "dagprijzen".
Nu is het crisis, bijna iedereen zit op zijn handen, of zelfs echt een beetje knijp (ook mensen met 30 jaar goed vast werk krijgen ineens de zak, ik hoorde pas van iemand die 4 jaar voor zijn pre-pensioen ineens weer mag soliciteren).
Dus de prijzen lijken een vrije val te maken ... 't is dus een optelsom van de "correctie" op de "the sky is the limit" prijzen en gewoon de crisis.
Bij huizen zie je hetzelfde, wil je nu een huis verkopen dan krijg je 20-30% minder als 5 jaar terug, en dan heb je nog geluk (je kan je afvragen of het nu te goedkoop is of toen te duur was ... ik weet het wel, het laatste komt dichter bij de waarheid).
Marc
Re: wat vraag ik voor een chassis?
Geplaatst: wo 19 dec 2012, 11:24
door vossehoff
Helemaal mee eens Marc.
gr Niels
Re: wat vraag ik voor een chassis?
Geplaatst: wo 19 dec 2012, 12:24
door bowy
Marc,
Re: wat vraag ik voor een chassis?
Geplaatst: wo 19 dec 2012, 12:39
door RoadRocket
Elk nadeel heb zijn voordeel.
Eens dat een LaRo of huis nu minder opbrengt. Van de andere kant schaf je een andere LaRo of huis dus automatisch ook voor minder aan. Gechargeerd gezegd; lood om oud ijzer. Met name dus vervelend voor diegene die iets kwijt wil zonder iets nieuws te kopen, verder is het m.i. vooral 'het gevoel dat je bezit in waarde is afgenomen'
On topic: 400 euro zou voor mij de max zijn wat betreft zo'n chassis, met een hogere prijs speelt voor mij het omslagpunt dat ik dan liever een 'nieuw gegalvaniseerde' zou willen hebben .. áls ik toch bezig ben....
blub.jpg --> mod_embed_images_loadimage('08990d59c7074676c5e1fa39f04fb1c7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.s43.nl%2Flaro%2Fblub.jpg', 'http://www.s43.nl/laro/blub.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.s43.nl%2Flaro%2Fblub.jpg', '', 16186096, 600, 600, 'Loading image ...', false);
SIII 88 2.25 LPG/benzine - 1977
[boesmanblog.wordpress.com]
Re: wat vraag ik voor een chassis?
Geplaatst: wo 19 dec 2012, 12:46
door Marc-my-Words
Lood om oud ijzer is wel weer goed tegen de roest
(Pas het huis van mijn schoonmoeder verkocht, en dan is het toch pech als je een nwe LandRover minder tegenwaarde krijgt, niet dat ik het geld ooit in handen had, of zelfs maar krijg, maar toch .... wel blij dat het verkopen maar zo lukte, gewoon scherp geprijsd, en overduidelijk geen verborgen gebreken ... de gebreken waren evident).
Marc
Re: wat vraag ik voor een chassis?
Geplaatst: wo 19 dec 2012, 18:07
door wilberth
de gebreken waren evident
Dat had ik nu ook toen ik mijn huis kocht... on topic, das tevens de reden dat mijn SIII al weer 10 jaar in restauratie ligt, daar is in den beginnen nog een goed met garantie (al weer 9 jaar verlopen) 2.5 NA in gegaan van ik ben het kwijt maar iets meer dan 1000 euri. Voor dat geld krijg je er nu de hele auto bij. Maar dat ligt er ook aan dat er toen nog geen belastingvrije 110's waren waar die motoren nu masaal uitgehaald worden (of moet ik ook hier zeggen werden) nog on topicer (is dat nederlands) ook ik ben gegaan voor een nieuw gegalvaniseerd chassis ipv een gebruikte omdat de prijzen wel dicht bij elkaar kwamen...
Maar goed, dat gezegd hebbende als ik nu voor mijn HCPU een complete sloper erbij zou kopen voor de deuren en het bakje, wat zou dat dan nog mogen kosten tjaa... ik weet het ook niet meer. Maar los van het acute verlies van 10k+ potentiele waarde in mijn oldtimertjes vind ik het idee van hobby prijzen voor al die oude rommel wel weer prettig klinken. In verhouding tot UK werden hier ook werkelijk belachelijke prijzen betaald. (maar net niet lonend om voor 2 deuren over te steken).
Mag het trouwens ook gezegd worden dat waar onze oosterburen geen moeite hebben met serieuze prijze voor dito restauratie werk het hier werkelijk onmogelijk leek om een series over de magische 10k grens heen te krijgen ondanks een volledige technische revisie en showroomconditie.
Nederlandertjes lijken toch altijd te vinden dat iets een vaste prijs heeft en alles wat daar van afwijkt leid tot commentaar...
Groet, Wilberth
Re: wat vraag ik voor een chassis?
Geplaatst: wo 19 dec 2012, 19:12
door Paul Stroink, One-Ten.nl
Ik merk dat ik (gelukkig, nu NL een beetje stil ligt) steeds meer vragen uit Duitsland krijg voor gerestaureerde eerste series 110's en 90's. Tot een daadwerkelijke opdracht is het nog niet gekomen, maar ik heb goede hoop dat het er wel een keer van gaat komen. Van de prijzen die ik noem schrikt men in Duitsland totaal niet, terwijl er hier in Nederland op elke advertentie vele tientallen reacties komen die denken dat je 300-600 uur aan een auto kan werken, voor vele duizenden euro's onderdelen koopt, een auto inkoopt en van alles laat stralen en galvaniseren en een auto binnen en buiten overspuit voor een totaalprijs van 10.000 euro.
Re: wat vraag ik voor een chassis?
Geplaatst: wo 19 dec 2012, 22:50
door Rene Duba
Interessante ideeën allemaal...
Het is zeker dat er op een gegeven moment een zeepbel was ontstaan. Ik herinner me nog dat nieuwe aftermarket startmotoren voor de series op de markt kwamen voor een lagere prijs dan tweedehands. Dan weet je dat er een zeepbel is ontstaan. Dat is net als wanneer bij huizen de herbouwwaarde stukken lager is dan de marktwaarde (de grond niet meegerekend).
Maar voor een inzakking heb je twee dingen nodig: aan de ene kant dat de vraag inzakt en aan de andere kant dat mensen haast hebben om van hun spullen af te komen en dus de prijs sterk verlagen.
Waarom is de vraag nu ingezakt? Je zou zeggen, als je je huis niet kan verkopen, dan kun je altijd nog lekker gaan sleutelen, toch?
Groeten, René
Re: wat vraag ik voor een chassis?
Geplaatst: wo 19 dec 2012, 23:09
door wilberth
Dat bedoel ik Paul, niet mijn budget, ook niet persé mijn smaak, ik heb meer iets met geweldige overlevers, maar voor 10k maak je niets als je een beetje serieus te werk gaat. En de duitser heeft blijkbaar minder moeite met dat besef.
Nu had ik wel de indruk dat de markt voor "rommel" al wat langer verzadigd was. Als je kijkt wat er een jaar of 4 geleden verkocht werd toen de eerste belastingvrije 110's opdoken. Alles was standaard boven de 10k al kon je van het rotten dwars door het chassis heen kijken.
Groet, Wilberth
nog altijd blij met de MRB vrijstelling en zal ook wat met m'n wagenpark moeten als die zonder andere regeling gewoon wordt afgeschaft. Denk wel dat je dan weer de echte oldtimer liefhebbers kunt onderscheiden. Ik vermoed dat als er iets van km beprijzing zou komen niet alleen de prijzen weer wat reeler worden, maar er ook relatief meer vraag is naar de originele tdi's / td5 en wat minder naar ombouwers.