Pagina 1 van 1

kering 3 bouts stuurhuis range rover onderlangs vervangen?

Geplaatst: wo 12 dec 2012, 22:19
door wilberth
Is dat een beetje te doen zonder heel de handel uit te bouwen, of is de werkbank op de enige echte optie....
Volgens mijn APK keurmeester lekt hij. Volgens mij is heel mijn raro een wat kleffe bende van onder, maar verlies ik geen stuurolie, hij is wat nat, maar drupt niet.

Wat is wijsheid, eigenlijk werkt het allemaal geweldig, ben dus waarom zou ik het dan openmaken met alle kans op vervuiling die daarbij hoort.

Groet, Wilberth
zit er over te denken om de andere puntjes voor herkeuring even aan te pakken, de boel te poetsen en het dan als "gerepareerd" te beschouwen.

Re: kering 3 bouts stuurhuis range rover onderlangs vervangen?

Geplaatst: wo 12 dec 2012, 22:30
door G-men (Gargamel)
Niet te lang denken. Het mag best een beetje zweten, als het echt druppelt gaan ze (terrecht) zeuren dat het onder "overmatige lekkage" gaat.
Maar een vet plekje of een druppeltje mag best.
Als het niet te erg is, zou ik het dus gewoon goed schoonmaken en dan naar de keuring.

Anders zul je hem er echt onderuit moeten halen........ Verwijderen van de drop-arm is zowiezo al een uitdaging. Onder de wagen alles netjes monteren bijna onmogelijk. En gebruik een origineel revisie setje. Niet de imitatie !
Wat overigens ook helpt is hem bij volle stuuruitslag niet (te) lang tegen de eindstop laten drukken. Dan loopt de druk en temperatuur van de olie in het stuurhuis op en gaat ie eerder lekken.....

Gerrit

Re: kering 3 bouts stuurhuis range rover onderlangs vervangen?

Geplaatst: wo 12 dec 2012, 23:05
door wilberth
heb het eens even nagekeken. puntje 5.2.11 van de apk eisen

11. De onderdelen van de stuurbekrachtiging mogen
geen ernstige lekkage vertonen.
Visuele controle, terwijl de personenauto zich
boven een inspectieput of op een hefinrichting
bevindt. Het stuurwiel wordt bij stationair
draaiende motor in de uiterste stand gedraaid en
gehouden

Lijkt me dat ik dat gesprek wel aandurf met m'n keurmeester en een evt. steekproef. Dit vraagt dus om druppels die onstaan terwijl u kijkt.... gaat niet gebeuren....
Dus puntje staat ten onrechte op de lijst lijkt me.

Groet, Wilberth

Re: kering 3 bouts stuurhuis range rover onderlangs vervangen?

Geplaatst: do 13 dec 2012, 10:18
door Paul Kampeerrover
Het wil nog wel eens voorkomen dat na het vervangen van de keerring de lekkage terugkomt. Vaak gaat het overigens om wat heftigere lekkages dan jij beschrijft.
In dat geval is er door het te lang vasthouden van het stuur in uiterste standen, dusdanige temperaturen ontstaan dat er intern e.e.a. versleten dat er een revisie nodig is. Het vervangen van het keerringetje helpt dan ook niet meer, omdat de druk te hoog is.

Groet, Paul

Re: kering 3 bouts stuurhuis range rover onderlangs vervangen?

Geplaatst: do 13 dec 2012, 21:48
door Patrick Nieuwenhuis
als er geen ACE opzit aan t zelfde potje kan je een steeringbox antlek additive bijvoegen [bij Halfords].ik zit ook met een lekkende stuurhuis van mn disco

Re: kering 3 bouts stuurhuis range rover onderlangs vervangen?

Geplaatst: vr 14 dec 2012, 19:35
door G-men (Gargamel)
Ik ben bang dat antilek hier niet gaat helpen.
De druk in het systeem loopt bij maximale uitslag op tot ongeveer 70 bar; en dat houd een slechte o-ring niet; ook niet met een weekmaker als toevoeging.
Hoofdafdichting van het stuurhuis zijn teflon/nylon bussen en afdichtingen. als deze lekken, dan komt de olie pas bij de o-ring. En vandaar meestal buiten het stuurhuis.

Als het niet echt nodig is, vooral niet aankomen. lekt het te erg dan reviseren met de originele revisiesetjes..... passing van aftermarket is vaak zo slecht dat het harder lekt als voorheen.

Gerrit

Re: kering 3 bouts stuurhuis range rover onderlangs vervangen?

Geplaatst: vr 14 dec 2012, 23:57
door wilberth
Na grondige poetsbeurt voor de herkeuring gegaan, dinkie is keurig dicht (kan de man niet kwalijk nemen dat hij dat in eerste instantie niet kon beoordelen) en nieuwe APK is een feit.
Toen ik toch in de put stond maar meteen alle olieen vervangen en een beurtje gegeven, mijn raro kan er weer ff tegen.
Kan nu wel goed zien dat het autootje lekdicht krijgen nog een uitdaging wordt, hij lekt nergens maar zweet overal ;-)

Groet, Wilberth

onderlangs vervangen, is een eitje

Geplaatst: zo 03 feb 2013, 23:06
door wilberth
even terugkomend op mijn eigen bericht, omdat de kering idd. bij strenge vorst niet dicht bleek te zijn (lees nogal lekt), maar goed dat was begin deze maand nog niet aan de orde, heb ik hem toch maar vervangen (had nu ook wat meer tijd) en het blijkt een klusje van niks...valt me dan toch een beetje tegen dat niemand dat weet te melden.

- moertje van de droparm af (bleek het meest tijdrovende deel van de operatie, een dop 1 5/16 zien te vinden)
- dikke poelitrekker erop en eventjes lomp vast draaien, met de te doen gebruikelijke luide klap was het ding zo los.
- borgveer verwijderen
- motortje starten, stuur even tegen de linker aanslag draaien, rustig tot drie tellen en plop, daar ligt de oude rommel in de lekbak (helpt dan wel dat hij normaalgesproken nog dicht was)
- nieuwe setje erop steken
- veerring terugplaatsen
- en klaar is Bertje

Al met al (los van het zoeken van die dop ergens bij mijn ouders in de schuur op zolder) maar een uurtje werk en niet eens echt moeilijk.

Kortom, ja, kering onderlangs vervangen is goed te doen...

Groet, Wilberth