Pagina 1 van 1

Amperemeter met shunt

Geplaatst: di 11 dec 2012, 17:51
door BlueMotion
Ik ben wat aan het voorbereiden voor mijn volgende project.
Het aansluiten van mijn verstralers op een tweede accu.
Als de tweede accu (220amp) er dan toch staat sluit ik daar mijn lier op aan.

Nu wil twee metertjes toevoegen: een volt en een amperemeter met een wisselschakelaar om tussen accu1(start) en accu2(accessoires) te schakelen.
De voltmeter aansluiten is simpel. Maar om de amperemeter aan te sluiten zal er een shunt (?) tussen geplaatst moeten worden.

Nu weet ik dat er amperemeters zijn met ingebouwde shunt. Mijn voltmeter moet daar qua uiterlijk wel bij passen (dezelfde serie).
Weten jullie welke, redelijk goedkope, amperemeter aan te bevelen zijn?

Als ik wat google, vind ik ze van 15 euro, maar weet niet of daar een shunt in zit.
Heeft de equus amperemeter bij conrad bijv een ingebouwde shunt? of en welke shunt moet daar dan nog bij?

tnx

Re: Amperemeter met shunt

Geplaatst: di 11 dec 2012, 17:55
door Thimo
Kijk eens bij VDO, bij www.biesheuvel.nl
Mijn ervaring met equus is dat het bagger is, heb liever gelijk goed spul.

Mvg Thimo.

Re: Amperemeter met shunt

Geplaatst: di 11 dec 2012, 18:04
door BlueMotion
Tnx Thimo.
Als ik mijn 13000lbs lier wil meten heb ik dan genoeg aan een 30amp meter? En zit hier een shunt in?

Re: Amperemeter met shunt

Geplaatst: di 11 dec 2012, 19:09
door Stage-2
Volgens mij heeft elke ampmeter een shunt om op basis van de gecalculeerde spanningsval de stroom te laten zien. Bedoel je met een shunt iets om het bereik van de ampmeter te laten aansluiten bij de stroomvraag van de lier?

Ik heb met dezelfde vraag gezeten, nadat ik een paar ampmeters had opgestookt met lieren. (Ja, ja, de laadstroom is groter dan het meetbereik.)
De slotsom is dat het niet loont. De toch al onnauwkeurige 60A of 80A metertjes die je doorgaans in 52mm uitvoering vindt, worden navenant onnauwkeuriger als je het bereik met behulp van een 'verliespad' vergroot met een factor 10. Dan zie je dus echt niet meer wat er gebeurt. Bovendien, waar vind je een resistor die zulke stromen aankan?

Nu vroeg ik me af of de volgende 'shunt' zou kunnen werken: een 100A relais (max laadstroom + wat reserve) parallel over de ampmeter, dat wordt ingeschakeld met de hoofdschakelaar van de lier. Op dat moment loopt de stroom niet meer door de ampmeter, maar er omheen. Zet je de lier uit, dan loopt de laadstroom weer netjes door de meter.

Wil je in alle ernst tijdens het lieren ook nog op een nauwkeurige ampmeter kunnen kijken, dan zul je moeten investeren in een industriëel apparaat. Reken maar op veel geld en een verbouwing van je dashboard, want het gaat niet gewoon passen.

Succes.

cheerz, Mo
1984 Land Rover 110 (powered by Nissan FD35T) VERKOCHT
1976 Magirus-Deutz 170D12
[birgidenmaurice.shareyourstory.nl]

181415.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b96e9468b98eb3b7b15eeaa5018435b7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', 'https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/image.shareyourstory.nl/181415.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', '', 16165260, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-4MBHFJWP.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6629bfbec71ce56b15e0ad613118edd3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4MBHFJWP.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', '', 16165260, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Amperemeter met shunt

Geplaatst: di 11 dec 2012, 19:10
door defendertje90
een lier trekt op vollast 400 a 500 Ampere. De laadstroom van je dynamo is niet zo hoog dat dit vlak getrokken word (zeg 100A laden en dan heb je redelijke dynamo erin zitten)

Blijft over 300A in de - dus nee 30A is veel te weinig die gaat meteen vol de - in ook bij gewoon uitlieren

Re: Amperemeter met shunt

Geplaatst: di 11 dec 2012, 19:43
door Exfietser
30 ampere????

Voor een lier moet je denken aan een 4 a 500 ampère meter. De shuntweerstand zal dan vaak een stuk koper zijn en niet meer weerstand mogen hebben dan een paar mOhm (miliOhm.) Een shunt weerstand van 0,01 Ohm geeft bij 400 ampere al een spannings verlies van 4 volt. Een derde van van het vermogen dat je voor je lier beschikbaar hebt ben je dan dus al in je shuntweerstand kwijt die dus ook bloedheet zal worden.

Het kan, maar dergelijks shuntweerstanden zul je vrijwel nooit in het metertje zelf aantreffen. Gewoon omdat de weerstand maar ook de aansluitklemmen nogal fors zullen uitvallen. Tevens is het ronduit vervelend om de hele dikke kabels naar de lier via een metertje in het dashboard moet laten lopen.

Je zult een amperemeter moeten zoeken die via een shuntweerstand 400 a 500 ampere kan meten. Je kunt ook zelf een shunt kopen van b.v. 1mOhm en daar een voltmeter met een bereik van 0 tot 0,4 volt over aansluiten. Dan zelf een schaal maken met de getallen die van 0 tot 400 lopen.

Een andere manier van meten is het meten van de sterkte van een magnetisch veld dat altijd om een draad waar een stroom door loopt. Bij wisselspanningen kun je dan een inductieve stroomtang gebruiken. Helaas hebben wij hier een gelijkstroom. Dan moet je een stroomtang uitgerust met hall sensoren gebruiken.

Persoonlijk zou ik het meten van de stroom door je lier niet doen. Is lastig en heeft geen toegvoegde waarde. Twee voltmeters heb je meer aan. Een direct over de accuklemmen en de andere direct over de liermotor. Het spanningsverschil tussen de meters is dan een maat voor de stroom. Je lierkabel is dan de shuntweerstand. Als je de weerstand van je lierkabel weet kun je de stroom uitrekenen. Als je lierkabels door slechte contacten niet in orde zijn zie je dat ook gelijk.

Maar als je het per see wil dan is dit misschien iets. Neem wel een goed gevulde portemonnee mee.

Shuntweerstand:
pb_0b5y1302838919.jpg --> mod_embed_images_loadimage('bb761274377843978ccdb32f43ad53a1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.metermovement-shunt.com%2Fnl%2Fproductpic%2Fpb_0b5y1302838919.jpg', 'http://www.metermovement-shunt.com/nl/productpic/pb_0b5y1302838919.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.metermovement-shunt.com%2Fnl%2Fproductpic%2Fpb_0b5y1302838919.jpg', '', 16165324, 600, 600, 'Loading image ...', false);

[www.elfa.se]
900935f.jpg --> mod_embed_images_loadimage('bb7a4de9e169622c6560b1d3898f5d24', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Fwww1.elfa.se%2Fdata1%2Fwwwroot%2Fassets%2Flarge%2F900935f.jpg', 'https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/assets/large/900935f.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Fwww1.elfa.se%2Fdata1%2Fwwwroot%2Fassets%2Flarge%2F900935f.jpg', '', 16165324, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Ampere tang [www.2dehands.be]
134925397-fluke-ampere-tang-top-model.jpg --> mod_embed_images_loadimage('de6e5d365c8229ff6ac4c7992f685848', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimg.2dehands.be%2Ff%2Fpreview%2F134925397-fluke-ampere-tang-top-model.jpg', 'http://img.2dehands.be/f/preview/134925397-fluke-ampere-tang-top-model.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimg.2dehands.be%2Ff%2Fpreview%2F134925397-fluke-ampere-tang-top-model.jpg', '', 16165324, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Goedkoopste manier is een keer de spanning die over je lierkabel valt tijdens het lieren te meten met een goede voltmeter. Dat zou erg weinig moeten zijn. Bijvoorbeeld een 0,1 volt. Dan een draaispoelmeter zoeken die van 0 tot 0,1 volt kan meten. Dan met een goede amperetang meten hoeveel stroom er loopt bij die 0,1 volt. En dan zelf een meetschaal op het metertje maken. De lierkabel is dan je shunt. Je meetsysteem is wel meteen weg als je lierkabel door corrossie slechtere verbindingen gaat krijgen. Dan moet je alles schoonmaken en je calibratie procedure weer opnieuw doen.

Arnold.