Pagina 1 van 1

kachel vraag

Geplaatst: za 08 dec 2012, 21:59
door Marc vd K
In mijn lightweight heb ik naast de originele kachel een defender kachel geplaatst. Nu mijn defender tijdelijk garage gebonden is heb ik de defender kachel maar is aangesloten. Ze staan in serie met elkaar. Ook heb ik mijn thermostaat vervangen voor een nieuwe (88graden gecontroleerd in een pannetje)

De lightweight kachel word goed warm en verwarmd goed. De defender kachel warmt alleen de eerste 60 seconde daarna is hij weer koud. Ook als ik de lightweight kachel niet laat blazen word de defender kachel niet warmer. De stroming lijkt goed. Ik heb de defender kachel goed gespoeld eerst met het element uit de kachel en vervolgens toen ik het systeem doorspoelde.

Is mijn waterpomp misschien aan vervanging toe? Zit er toch nog lucht in mijn systeem. Is het element kapot? Graag tips tricks en of ideeen.

mijn%20laros.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3b2532bed9bfbacfea20c705515777ab', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fpswqnq.bay.livefilestore.com%2Fy1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_%2Fmijn%2520laros.jpg%3Fpsid%3D1', 'http://pswqnq.bay.livefilestore.com/y1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_/mijn%20laros.jpg?psid=1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fpswqnq.bay.livefilestore.com%2Fy1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_%2Fmijn%2520laros.jpg%3Fpsid%3D1', '', 16157228, 600, 600, 'Loading image ...', false);
[www.scoutinglaros.nl]

Re: kachel vraag

Geplaatst: za 08 dec 2012, 22:05
door Jup haans-klunder
Mark, bedoel je nu de waterpomp van de Defender? gr. Juppe.

Re: kachel vraag

Geplaatst: zo 09 dec 2012, 00:10
door Marc vd K
nee die van de lightweight.... het verhaal gaat over de lightweight

Re: kachel vraag

Geplaatst: zo 09 dec 2012, 00:19
door Ja ja
Je hebt de kachel verkeert aangesloten in is nu uit en andersom

Re: kachel vraag

Geplaatst: zo 09 dec 2012, 00:20
door Eric&Betty Boop
Eerst ff de retour van de tweede matrix een beetje lossen bij draaiende motor zodat je zeker weet dat er geen lucht meer in zit. Als dat niet helpt zou ik de twee matrixen parallel zetten ipv van in serie want dan koelt de kvs in de eerste matrix waarschijnlijk al te veel af om in de tweede nog effect te hebben.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9356f415aa637d26433b998306943591', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16157588, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('ced97bb15c0a3e64b5025b00b4e59c7b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16157588, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: kachel vraag

Geplaatst: zo 09 dec 2012, 01:35
door Marc vd K
Ik ga het morgen proberen. En kan het echt dat ik de kachel in de verkeerde stroom richting heb aangesloten? Dat moet toch niets uitmaken?

mijn%20laros.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b5dd234572393c39d61be139032a5c93', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fpswqnq.bay.livefilestore.com%2Fy1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_%2Fmijn%2520laros.jpg%3Fpsid%3D1', 'http://pswqnq.bay.livefilestore.com/y1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_/mijn%20laros.jpg?psid=1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fpswqnq.bay.livefilestore.com%2Fy1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_%2Fmijn%2520laros.jpg%3Fpsid%3D1', '', 16157739, 600, 600, 'Loading image ...', false);
[www.scoutinglaros.nl]

Re: kachel vraag

Geplaatst: zo 09 dec 2012, 02:21
door Ja ja
Ja Ja >>En kan het echt dat ik de kachel in de verkeerde stroom richting heb aangesloten? Dat moet toch niets uitmaken?
Heet water gaat immers naar boven en koud naar onderen
Dus hebben ze met deze wijsheid een kachel ontworpen

Re: kachel vraag

Geplaatst: zo 09 dec 2012, 11:30
door Eric&Betty Boop
Volgens mij maakt het niets uit hoe je de kachelmatrix aansluit. De twee aansluitingen zitten naast elkaar en zijn niet gemerkt als in-en uitgang. De kvs wordt er toch wel door heen gepompt. Neem bv een rond Smiths kacheltje,dit is een matrix die rond gebogen is. Aan de ene bovenkant er in en aan de andere bovenkant er weer uit.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e746ac2bfbd99f39257da3f668bafa23', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16158074, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('32c8087941476180e72aeb69ad4fe8e5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16158074, 600, 600, 'Loading image ...', false);



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/12/2012 11:00 door Eric&Betty Boop.

Re: kachel vraag

Geplaatst: zo 09 dec 2012, 12:22
door Benno
Stromingstechnisch is het alleen zo dat je de hoogste aansluiting als afvoer gebruikt, dan krijg je gemakkelijker ontluchting van het systeem. Zo doe je het eigenlijk in alle radiators in auto's waar ontluchting een probleem zou kunnen geven.

Benno

Ik gok op een stromingsprobleem in ieder geval. Paralel vind ik ook niet echt een idee omdat dan de weg van de minste weerstand gevolgd wordt. Zou kunnen dat 1 rad dan helemaal niet meer warm wordt.

Re: kachel vraag

Geplaatst: zo 09 dec 2012, 12:28
door Eric&Betty Boop
> Ik gok op een stromingsprobleem in ieder geval.
> Paralel vind ik ook niet echt een idee omdat dan
> de weg van de minste weerstand gevolgd wordt. Zou
> kunnen dat 1 rad dan helemaal niet meer warm
> wordt.

LPG verdampers staan meestal ook parallel aan de kachelmatrix en dat geeft ook geen probleem.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c11281d4abf67b627a99dfc9d9a0dbae', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16158203, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('e7a200bbcf78315ce99fdd8618d657cd', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16158203, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: kachel vraag

Geplaatst: zo 09 dec 2012, 20:52
door Marc vd K
ik heb het zaakje is los gemaakt, slangen omgedraaid. Op de ene staat een beetje druk, aan de andere kant komt er een zielig stroompje uit. wel word mijn radiator warm.

Er is dus stroming alleen niet in mijn kachel systeem. Wel word de kachel origineel lightweight warm, en ook de inslang op de defender kachel. Er komt alleen niets uit. Als ik het element op de tuinslang aansluit is er doorstroming genoeg en geen op merkbare obstructie.

Re: kachel vraag

Geplaatst: ma 10 dec 2012, 09:17
door Marc vd K
Vanmorgen naar het werk gereden. Kachel word warm. Staat de laro stil word hij weer koud. Versleten waterpomp?

Re: kachel vraag

Geplaatst: ma 10 dec 2012, 21:16
door Benno
versleten niet waarschijnlijk maar wel vrij weinig stroming in het circuit blijkbaar met stationaire motor, te weinig om genoeg warmte te transporteren om de tweede rad ook warm te krijgen. Je hebt e.e.a. in serie gezet zeg je, wat voor leidingen zitten ertussen en heb je toevallig ook een kachelkraan die gedeeltelijk dicht kan zitten ?


@erik, was dat maar waar dat lpg verdampers paralel geen problemen gaven, heb al genoeg bevroren exemplaren gezien

Re: kachel vraag

Geplaatst: ma 10 dec 2012, 21:54
door Jup haans-klunder
Mark. Misschien zijn de schoepen van de waterpomp glad afgesleten. Koelwater controleren met een magneet.De Devil had er in 2001, ook last van. Succes met deze puzzel. gr,. Juppe.

Re: kachel vraag

Geplaatst: ma 10 dec 2012, 22:36
door Eric&Betty Boop
Benno Schreef:

> @erik, was dat maar waar dat lpg verdampers
> paralel geen problemen gaven, heb al genoeg
> bevroren exemplaren gezien

Als er een kachelkraan in het systeem zit moet je de verdamper wel parallel zetten want als de kachelkraan dan dicht staat houd je doorstroming door de verdamper. Staan die twee in serie en je doet de kraan dicht dan is er ook geen doorstroming meer.
Bij Betty staan ze ook parallel(terwijl ik geen eens een kachelkraan heb) en ik ga nu de derde winter in zonder ooit problemen gehad te hebben met een bevroren verdamper.Ook niet met extreem lage temperaturen. En dan start ik ook nog altijd op gas.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('36bd20d3984fa115e20f5cc6845d7969', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16163273, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('704a45897dc1b88e89f7258a7b58bc01', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16163273, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: kachel vraag

Geplaatst: ma 10 dec 2012, 22:51
door RoadRocket
eens ... gelijke setup, gelijke ervaring, zelfs met kou probleemloos starten en lopen op lpg

robert

blub.jpg --> mod_embed_images_loadimage('838fd4b54391924ca723f63d39e715f6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.s43.nl%2Flaro%2Fblub.jpg', 'http://www.s43.nl/laro/blub.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.s43.nl%2Flaro%2Fblub.jpg', '', 16163300, 600, 600, 'Loading image ...', false);

SIII 88 2.25 LPG/benzine - 1977
[boesmanblog.wordpress.com]

Re: kachel vraag

Geplaatst: di 11 dec 2012, 00:30
door Marc vd K
Ik heb een kraan op mijn kop zitten. Deze staat open gedraaid. Ik heb nog niet gecontroleerd of deze ook daadwerkelijk maximale uitslag geeft (van buitenaf gezien doet hij dit)

Ik heb de kopere buisleidingen vervangen door hydroliekslangen en de doorgang op deze slangen is nagenoeg gelijk aan deze van de kachel en aansluitingen van de motor. Ik heb de leidingen al zo gelegd dat ze zeker niet dubbel zitten.

Iedereen alvast bedankt voor het meedenken

mijn%20laros.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9743d30ff2f8c16dff5c8cc6377dc60d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fpswqnq.bay.livefilestore.com%2Fy1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_%2Fmijn%2520laros.jpg%3Fpsid%3D1', 'http://pswqnq.bay.livefilestore.com/y1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_/mijn%20laros.jpg?psid=1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fpswqnq.bay.livefilestore.com%2Fy1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_%2Fmijn%2520laros.jpg%3Fpsid%3D1', '', 16163647, 600, 600, 'Loading image ...', false);
[www.scoutinglaros.nl]