Pagina 1 van 1

Motorblok wissel, timing niet correct.

Geplaatst: vr 07 dec 2012, 13:26
door Jan Willem
Hallo mede prikkers,

Ik heb mijn 200tdi discovery blok eruit gehaald vanwege een scheur in het onderblok. Nu ligt er een andere 200tdi discovery motor in. Deze heeft een gereviseerde dieselpomp, alles geïnstalleerd en gestart. Hij liep maar niet mooi, timing brandstofpomp was verkeerd dacht ik.

Nu de boel weer open en zie ik dat het motorblok niet goed op tijd staat, brandstofpomptandwiel is goed en geblokkeerd, tandwiel hiernaast staat ook goed. Alleen het krukastandwiel staat op 11 uur ipv recht omhoog richting de pijl (12 uur). Heb een paar keer rondgedraaid maar hij klopt niet.

Hoe zou ik dit het beste op kunnen lossen? Mijn oude blok heb ernaast staan als vergelijkingsmateriaal en deze klopt wel.

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Jan Willem

Re: Motorblok wissel, timing niet correct.

Geplaatst: vr 07 dec 2012, 13:43
door Nijhuis
Spanning van de riem, op tijd zetten, spanning er weer op.

Re: Motorblok wissel, timing niet correct.

Geplaatst: vr 07 dec 2012, 14:29
door Bart van Dessel
Ja, dacht ik ook, gewoon even riem op tijd zetten, andere mogelijkheden bestaan niet volgens mij. 5 minuutjes werk.

Gr, Bart

Re: Motorblok wissel, timing niet correct.

Geplaatst: vr 07 dec 2012, 19:37
door defendertje90
Alles op tijd zetten inderdaad en de riem terug op spanning. Daarna even een aantal keer ronddraaien met de hand om te kijken of alles goed blijft en de riem niet verspringt.

Controleer ook even of je geen stoterstangen krom hebt

Re: Motorblok wissel, timing niet correct.

Geplaatst: za 08 dec 2012, 00:31
door Arthur Verhalle
Jan Willem,

Het is inderdaad een kwestie van "eventjes" snaar los, krukas goed zetten, snaar weer terug erop.

Met echter wel de kanttekening even te checken of de juiste stand volgens het boekje ook werkelijk overeenkomt met de situatie zoals die bedoeld is. Oftewel controleer of 12uur ook overeenkomt met het overeenkomstige bovenste dode punt in de juiste cilinder. Dit hoeft niet per sé op 12 uur of 11 uur te zitten, er zijn andere standen mogelijk. Vraag niet waarom dit zo is, het kan.....


Arthur

Re: Motorblok wissel, timing niet correct.

Geplaatst: za 08 dec 2012, 09:28
door Hendrik "Blue-Box"
Denk om het afstel verschil tussen een nieuwe en gebruikte riem
een gebruikte riem wordt gemonteerd met minder druk!!!

zie handboek.

Met groet,
Hendrik “Blue-Box”

veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's

mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3950e87e57e5505d87eb6dff6383e69e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 16155522, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Motorblok wissel, timing niet correct.

Geplaatst: za 08 dec 2012, 13:28
door defendertje90
inderdaad voorspanning is minder ivm de rek die er al (een heel stuk) uit is waardoor de druk op de riem minder mag worden