Pagina 1 van 1

panhard stang wel of niet doen

Geplaatst: do 06 dec 2012, 23:19
door westfries,
Ja ben een land rover serie's 4 aan het opknappen en zal ik er een panhard stang onder zetten of juist weglaten
Voor zijn die 4tje's schroef geveerd en achter blad geveerd
wat is wijsheid en wat doet het ding al dan niet

Re: panhard stang wel of niet doen

Geplaatst: do 06 dec 2012, 23:59
door Marc-my-Words
Ik ken geen series 4 maar schroefveren voor gaan niet zonder een Panhard-stang (of een andere stelsel dat de vooras midden onder de auto houdt).
Een inrichting zoals een schroefveer-auto achter heeft kan ook, dus ipv de hockey-sticks een paar stangen en ipv de Panhard-stang een A-frame (of een vergelijkbare linkage). Evenwel omdat de stuurstang ± net zo overdwars loopt als de Panhard-stang is er eigenlijk niet zoveel tegen een Panhard-stang.

Marc

Re: panhard stang wel of niet doen

Geplaatst: do 06 dec 2012, 23:59
door Bauke 110
Als ik mij niet vergis zorgt een Panhard stang er voor dat de as niet naar links en rechts kan bewegen
voornamelijk bij schroefveren.

Dit kan ik natuurlijk mis hebben.

Gr Bauke

Re: panhard stang wel of niet doen

Geplaatst: vr 07 dec 2012, 00:08
door Marc-my-Words
Bauke 110 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Als ik mij niet vergis zorgt een Panhard stang er
> voor dat de as niet naar links en rechts kan
> bewegen
> voornamelijk bij schroefveren.
>
> Dit kan ik natuurlijk mis hebben.
>
> Gr Bauke

Precies. Bij de pre-Series 4 zorgen de bladveren voor (een zekere) lokalisering van de vooras.
Bij een (pre)Defender doen de schroeveren dat dus niet maar heb je de hockey-sticks en de Panhard-stang.
De hockey-sticks zorgen dat de as onder de auto blijft en er niet vandoorgaat, tevens zorgen de hockey-sticks dat de as de juiste hoek (caster) houdt.
De Panhard-stang houdt de as in de dwarsrichting op z'n plek.

Marc



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/12/2012 23:08 door Marc-my-Words.

Re: panhard stang wel of niet doen

Geplaatst: vr 07 dec 2012, 03:37
door westfries,
Wat ik eigenlijk wik weten is wat zijn de voordelen t,o,v een A frame
Ofwel waar schuilen de nadelen in ik hoor van bepaalde mensen dat de rubbers van de panhard stang regelmatig eruit liggen
En zou een a frame of driehoek constructie dan niet minder slijtage gevoelig zijn

Re: panhard stang wel of niet doen

Geplaatst: vr 07 dec 2012, 09:59
door Rickske
Kan ook een Watts link doen. of dat langer mee gaat weet ik niet.

Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ea4080ace7888fb7301f9c8bef7d497f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 16152669, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"

Re: panhard stang wel of niet doen

Geplaatst: vr 07 dec 2012, 12:16
door bowy
Probleem van een A frame constructie is dat je carterpan voor wat in de weg zit en het ongelooflijk moeilijk is om een fatsoenlijk 3 link te ontwerpen die niet kapot gaat (nog niemand gelukt bij een landrover) Een full on 4 link is dan wel weer te doen maar wel nogal wat werk en kun je dus beter de bussen af en toe vervangen. Watts kan ook maar beperkt je veerweg iets meer.

Re: panhard stang wel of niet doen

Geplaatst: vr 07 dec 2012, 12:23
door Marc-my-Words
Vlgs mij gaan goede rubbers in een Panhard-stang gewoon lang mee, dus zou je weinig zorg over moeten hebben, andere "linkages" hebben bovendien ook rubbers oid en dat gaat op de duur ook stuk.

Verder is er niet zoveel tegen een Panhard-stang. Pas in de extremen treden er "afwijkingen" op, gewoon op de weg wordt de as netjes "midden" onder de auto gehouden. Bedenk daarbij dat de stuurstang net als de Panhard-stang werkt, de Panhard-stang houdt de as op een ± vaste plek onder het chassis, de stuurstang trekt en duwt aan het "swivelende" aseindje ook weer ten opzicht van het "vaste" punt aan het chassis, dwz de pitman-arm.
Bij extremere as-bewegingen wordt de besturing minder nauwkeurig ... maar bij extreme as-bewegingen komt het met die nauwkeurigheid niet zo nauw.

Het best maak je op de achterkant van de spreekwoordelijke sigarendoos een paar schetsje, dan zie je eenvoudig in wat de verschillende linkages doen.

O ja, de hockey-sticks zijn eigenlijk meer van belang voor de "rare" kanten van de vooras-geleiding, en ook dat gaat eigenlijk bijna altijd goed.

Marc

Re: panhard stang wel of niet doen

Geplaatst: vr 07 dec 2012, 20:26
door Scratch
Averland heeft het wel toegepast bij de A3, maar dan achterste voren. Mijn idee heb je met een A-frame een flinke uitslag (meer dan met met reactiearmen/panhard stang)

Auverland-A3-19-D4.jpg --> mod_embed_images_loadimage('febb56a28f1a83e43e5ba1005dbe7994', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fautobestpics.com%2Fimg%2FAuverland-A3-19-D4.jpg', 'http://autobestpics.com/img/Auverland-A3-19-D4.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fautobestpics.com%2Fimg%2FAuverland-A3-19-D4.jpg', '', 16154843, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Leuk autootje btw.

video: [m.youtube.com]

Re: panhard stang wel of niet doen

Geplaatst: vr 07 dec 2012, 21:07
door Marc-my-Words
Hoe hebben ze bij Auverland dan de stuurstang opgelost ?
Als de Panhard-stang een probleem zou zijn dan is de stuurstang dat toch ook ?

Verder houden de hockey-sticks het caster in orde, een alternatief wordt snel een ingewikkelder linkage.
Hoe doen ze dat dan bij de Auverland ?

Verder wel een leuk, basaal, autootje (maar niet echt erg succesvol - het Franse leger heeft nu een grote Defender-vloot).

Marc

Re: panhard stang wel of niet doen

Geplaatst: vr 07 dec 2012, 21:43
door Scratch
Stuurstang gaat met uitveren minder heen en weer dan met een panhardstang omdat het A-frame het hart van de as in het midden houd. Als de trail armen en A-frame op de juiste plaats zitten blijft de castor juist in orde. Terwijl bij reactiearmen en panhard deze met inveren ver te zoeken is...

Daarom is de A3 juist erg succesvol !! (Misschien niet voor de Franse leger, maar hè, we zijn ook 20 jaar verder...)

Re: panhard stang wel of niet doen

Geplaatst: vr 07 dec 2012, 22:28
door Marc-my-Words
Scratch Schreef:
-------------------------------------------------------
> Stuurstang gaat met uitveren minder heen en weer
> dan met een panhardstang omdat het A-frame het
> hart van de as in het midden houd. Als de trail
> armen en A-frame op de juiste plaats zitten blijft
> de castor juist in orde. Terwijl bij reactiearmen
> en panhard deze met inveren ver te zoeken is...
>
> Daarom is de A3 juist erg succesvol !! (Misschien
> niet voor de Franse leger, maar hè, we zijn ook
> 20 jaar verder...)

Hmm ... heeft een Auverland ook reactiearmen aan de voorzijde ?
Dan klopt het mbt het caster, aan de andere kant, met de redelijk lange hockeysticks is het caster niet al te variabel zolang je geen enorme veeruitslage hebt, en heb je die wel dan rijd je gewoonlijk in zulke omstandigheden dan de stuurgeometrie niet erg kritisch is.

Qua stuurstang kan ik je niet volgen. De stuurstang loopt net zo vlak (of schuin) als de Panhard-stang, dus bij weinig veeruitslag (dus zoals op de gewone weg) is er geen probleem, bij grotere veeruitslag gaat de stuurstang echter opspelen (zolang daar geen compenserende maatregelen zijn).
Als je stuurstang en Panhard-stang min of meer parallel hebt dan zijn de afwijkeningen ook min of meer gelijk en blijft in ieder geval de besturing betrouwbaar.

Anyway, de Auverland was dus op sommige punten zijn tijd vooruit, misschien wel zover dat ie zichzelf niet kon bijhouden.
Ik snap overigens best waarom bijv. Gendarmes liever patrouille rijden in een Defender 110 SW als in een Auverland, een Defender is wellicht wel eens wat lek hier of daar, een Auverland is zo doorluchtig dat je zelfs niet kan spreken van tocht of lekkage.

Marc