alternatieve olie in LT77/R380/ZF 4HP22
alternatieve olie in LT77/R380/ZF 4HP22
In LT77 wordt ATF geadviseerd en in R380 wordt MTF94 geadviseerd. Maar ik lees heel veel over altenatieve olieën die kwalitatief beter zijn dan de geadviseerde olieën, bovendien beter schakelen, vooral in koude toestand. De Difflock Evolution 1 wordt helemaal de hemel in geprezen. Kan zelfs in de automaatbak! Nadeel is dat deze olie best een klein fortuin kost. Iemand goede ervaring in de praktijk met alternatiefjes??
Gr, Bart
Gr, Bart
Re: alternatieve olie in LT77/R380/ZF 4HP22
Volgens mij adviseert land rover zelf MTF94 voor de LT77 tegenwoordig (de olie is gelijktijdig met de R380 geintroduceerd en er speciaal voor gemaakt). Ik heb het spul bij de LR dealer gehaald (ook niet goedkoop), maar het was een hele verbetering. Maar de oorspronkelijke olie zat er waarschijnlijk al vanaf nieuw in, dus waarschijnlijk was alles beter geweest.
Ian.
Ian.
Re: alternatieve olie in LT77/R380/ZF 4HP22
Kijk eens. Bij kroonolie , ben zelf ook in de olie....... Op vrijdag avond
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/11/2012 21:47 door hvdf.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/11/2012 21:47 door hvdf.
Re: alternatieve olie in LT77/R380/ZF 4HP22
Bart, wat merk jij van je bak "in koude toestand?"Wat doet die dan? Ik had een LT77 die het aanvankelijk goed deed, maar toen de kou inviel kreeg ik 'm nauwewlijks meer van 1 in 2 en terugschakelen van 4 naar 3 ging niet zonder "tandjes poetsen" Was de bak eenmaal warm, dan ging alles goed en schakelde hij soepel. Maar koud...niet te doen. Nu zit er een andere onder, die overigens een raar geluid in zijn 1 geeft, maar nu vraag ik me af of andere olie een betere optie was geweest voor de vorige bak. Vandaar mijn vraag!
E. Mulder
E. Mulder
Re: alternatieve olie in LT77/R380/ZF 4HP22
Je zit op hetzelfde spoor als ik! De sites van al die olie aanbieders die ken ik wel, ze geven trouwens vaak de verkeerde adviezen, vooral betreft de bakolie. ATF hoort niet in een '98 Discovery...... maar ik heb ook last van moeilijk schakelen in koude toestand, na een kilometer of 5 wordt het beter. Ik heb er trouwens MTF94 in, is ook voor een LT77 veel beter. Ik heb heel wat gegoogled, maar iedereen is enthousiast over de Difflock.com olie, en dan de Evolution1. Kost wel wat helaas.....ik ben benieuwd wat de specificaties zijn, viscositeit etc etc, dan kan ik een vergelijkbare uitzoeken bij een ander merk. Ook de olie voor in de automaat (ZF 4HP22) zijn er meerdere keuzes, een vol-syntheet mag erin en schijnt veel beter te zijn.
Gr, Bart
Gr, Bart
Re: alternatieve olie in LT77/R380/ZF 4HP22
Heb hetzelfde probleem. alleen is koud hier erg relatief (Ghana). Maargoed, koud wegrijden bij 26C is het lastig naar z'n twee schakelen. na een kilometer of 5 gaat het al veel soepeler. Ik vroeg mij ook al af wat het kon zijn.
Ik hoor graag de specificaties van die olie. difflock is hier natuurlijk niet te vinden.
Ik geloof dat ze hier gewoon olie met een vis90 in alles was niet een motor is gooien.
Heb de bak al eens doorgespoeld, maar dat maakte uiteindelijk niet veel uit (of wel, toen ik hem net kreeg sprong hij uit z'n 3, dat doet ie nu niet meer)
Ik hoor graag de specificaties van die olie. difflock is hier natuurlijk niet te vinden.
Ik geloof dat ze hier gewoon olie met een vis90 in alles was niet een motor is gooien.
Heb de bak al eens doorgespoeld, maar dat maakte uiteindelijk niet veel uit (of wel, toen ik hem net kreeg sprong hij uit z'n 3, dat doet ie nu niet meer)
Re: alternatieve olie in LT77/R380/ZF 4HP22
Dat is toevallig, heb vandaag mijn versnellings bak ververst, kwam inderdaad ATF olie uit.
Ik dacht nog welke imbeciel gooit er ATF olie in een handgeschakelde versnellings bak.
Lekker gevuld met een minerale sae 90, na afloop ff lekker eindje rijden, dacht ik.
Niet meer te schakelen van 1 naar 2 alleen bij heel laag toerental, inderdaad toen hij warm was ging het iets beter, wist niet dat dit zo gevoelig was voor de soort olie die er in gaat.
Overige versnellingen geen last.
Toch nog niet zo gek die ATF olie.
chris
Ik dacht nog welke imbeciel gooit er ATF olie in een handgeschakelde versnellings bak.
Lekker gevuld met een minerale sae 90, na afloop ff lekker eindje rijden, dacht ik.
Niet meer te schakelen van 1 naar 2 alleen bij heel laag toerental, inderdaad toen hij warm was ging het iets beter, wist niet dat dit zo gevoelig was voor de soort olie die er in gaat.
Overige versnellingen geen last.
Toch nog niet zo gek die ATF olie.
chris
Re: alternatieve olie in LT77/R380/ZF 4HP22
Onze RRC met LT77 schakelde toen we hem net hadden koud ook beroerd van 1 naar 2 en terug, weet niet wat er in zat maar was zeker geen ATF, veel dikker. Heb dit vervangen door ATF en probleem was opgelost.
Geert
Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)
P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4d9484a4aa1d9a129345a50e8e49adb4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 16118383, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Geert
Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)
P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4d9484a4aa1d9a129345a50e8e49adb4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 16118383, 600, 600, 'Loading image ...', false);
3 vragen ATF ????
Mensen, een wereld gaat voor mij open! ATF in de versnellingsbak????
Voor ik mijn (moeilijk schakelbare) versnellingsbak leeg gooi en vul met ATF, voor de zekerheid wat vragen...
1. LT77, welke bak is dat? Ik heb nu een 200TDi upgrade in een wagen uit '84, maar de oude bak laten zitten.
2. ATF, klopt het dat dat het zelfde is als wat in de stuurbekrachtiging gaat? (rode spul)
3. Heb met mijn 300TDi bak nooit een probleem gehad en ik weet zeker dat ze daar gewoon SEA90 gear oil in gegooid hebben. Die schakelde extreem soepel in verglijking tot de 200TDi....
Als ATF echt de oplossing is dan zou dat wel fantastisch zijn.
Bedankt alvast!
Erik
Voor ik mijn (moeilijk schakelbare) versnellingsbak leeg gooi en vul met ATF, voor de zekerheid wat vragen...
1. LT77, welke bak is dat? Ik heb nu een 200TDi upgrade in een wagen uit '84, maar de oude bak laten zitten.
2. ATF, klopt het dat dat het zelfde is als wat in de stuurbekrachtiging gaat? (rode spul)
3. Heb met mijn 300TDi bak nooit een probleem gehad en ik weet zeker dat ze daar gewoon SEA90 gear oil in gegooid hebben. Die schakelde extreem soepel in verglijking tot de 200TDi....
Als ATF echt de oplossing is dan zou dat wel fantastisch zijn.
Bedankt alvast!
Erik
Re: 3 vragen ATF ????
De LT77 is de hoofdbak met 5 versnellingen, daarachter hangt waarschijnlijk een lt230 tussenbak. In de LT77 moet inderdaad ATF (II of III) zoals in de stuurbekrachtiging.
In de LT230 moet wel minerale olie 75-90.
In de LT230 moet wel minerale olie 75-90.
en de series III ?
Bram,
Dat is wel verhelderend...
Weet je ook wat er in de Series III bak gaat? ik weet dat mijn pa daar ook gewoon SAE90 in heeft zitten..en ook moeilijk doet.
Dat is wel verhelderend...
Weet je ook wat er in de Series III bak gaat? ik weet dat mijn pa daar ook gewoon SAE90 in heeft zitten..en ook moeilijk doet.
Re: 3 vragen ATF ????
Erik lees dit draadje op een engels forum ook even.
De LT77 is een bak uit de vroege British Leyland tijd en werd ook gebruikt in verschillende Rover en Triumph modellen.
Daar kwamen ze er ook achter dat hij met ATF beter schakelde(heb ik me laten vertellen).
De ontwikkelingen in olie heeft echter niet stilgestaan in de jaren na de introduktie van de LT77 en er zijn dus nu veel beter alternatieven voor de gewone ATF.Landrover zelf onderschrijft dit ook.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f1fabcdb5033112063fc305388cc022f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16119656, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('0c147c907eefae65df51a1cfb5498996', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16119656, 600, 600, 'Loading image ...', false);
De LT77 is een bak uit de vroege British Leyland tijd en werd ook gebruikt in verschillende Rover en Triumph modellen.
Daar kwamen ze er ook achter dat hij met ATF beter schakelde(heb ik me laten vertellen).
De ontwikkelingen in olie heeft echter niet stilgestaan in de jaren na de introduktie van de LT77 en er zijn dus nu veel beter alternatieven voor de gewone ATF.Landrover zelf onderschrijft dit ook.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f1fabcdb5033112063fc305388cc022f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16119656, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('0c147c907eefae65df51a1cfb5498996', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16119656, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: en de series III ?
Erik Schreef:
-------------------------------------------------------
> Bram,
>
> Dat is wel verhelderend...
> Weet je ook wat er in de Series III bak gaat? ik
> weet dat mijn pa daar ook gewoon SAE90 in heeft
> zitten..en ook moeilijk doet.
De LT76 uit een serie Landrover moet inderdaad gewoon SAE90 in.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('79a928a52a1b341d0c03cd395591c71b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16119661, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('43c994f0c13fc54f24dce1d2a0752ade', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16119661, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-------------------------------------------------------
> Bram,
>
> Dat is wel verhelderend...
> Weet je ook wat er in de Series III bak gaat? ik
> weet dat mijn pa daar ook gewoon SAE90 in heeft
> zitten..en ook moeilijk doet.
De LT76 uit een serie Landrover moet inderdaad gewoon SAE90 in.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('79a928a52a1b341d0c03cd395591c71b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16119661, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('43c994f0c13fc54f24dce1d2a0752ade', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16119661, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: alternatieve olie in LT77/R380/ZF 4HP22
In de nieuwere versnellings bakken bv LT77 zit een olie pomp om de zaak met druk te smeren.
Dat is de reden dat er geen ouderwetse EP90 of iets dergelijks in mag, die is gewoon te dik.
In de LT95 (oude RRC 4 bak) zat ook al een olie pomp en daar moest motorolie in.
Nu gaat er in de Land Rover bakken met olie pomp ATF.
Dat is de reden dat er geen ouderwetse EP90 of iets dergelijks in mag, die is gewoon te dik.
In de LT95 (oude RRC 4 bak) zat ook al een olie pomp en daar moest motorolie in.
Nu gaat er in de Land Rover bakken met olie pomp ATF.
Re: 3 vragen ATF ????
ATF is inderdaad sterk verouderd, er zijn veel modernere olieën beschikbaar die beter beschermen, de bak stiller maken en fijner doen schakelen. Het advies van Land Rover om ATF te gebruiken is ongeveer 25 jaar oud..........ik gebruik het dus zeker niet meer. Ik gebruik alleen nog maar MFT94 (op de LT77 en R380) maar er zijn nog betere alternatieven, vooral qua beter schakelen, en daar ben ik naar op zoek. Op de tussenbak en differentieëlen gebruik ik 80W90 (die zo lekker stinkt).
Groetjes, Bart
Groetjes, Bart
Re: 3 vragen ATF ????
pffff,
Link gelezen, geen idee waar ik hier nu naar moet gaan zoeken...
Geen ATF dus. maar wat er dan wel precies in moet...? er zit nu SAE90 in...
Link gelezen, geen idee waar ik hier nu naar moet gaan zoeken...
Geen ATF dus. maar wat er dan wel precies in moet...? er zit nu SAE90 in...
Re: alternatieve olie in LT77/R380/ZF 4HP22
Er is bij mij veel verwarring en ook bespeur ik olie fetisime.
Zie mijn eerdere post over alternatieve olie in de LT77 deze persoon gooit er 'gewone' mobil 1 0W40 plus een additief in en claimt goede prestaties.
Als je de olie wijzer van Kroon Oil volgt kom je op een ATF olie uit. ik denk omdat Land Rover dit destijds adviseerde en een leverancier geen risico op aansprakelijkheid wil lopen. Ze nemen domweg het advies van de autofabrikant over. opvallend genoeg biedt Kroon ook een gearoil aan (Kroon transmissie oile SP 1061) waarin in de omschrijving staat dat het goed geschikt is voor land rover versnellingsbakken... Waarom adviseren ze dit dan niet?
Ik overweeg serieus de standaard 0W40, ik ga er in iedere geval geen ATF in gooien.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/11/2012 14:47 door Pieter.
Zie mijn eerdere post over alternatieve olie in de LT77 deze persoon gooit er 'gewone' mobil 1 0W40 plus een additief in en claimt goede prestaties.
Als je de olie wijzer van Kroon Oil volgt kom je op een ATF olie uit. ik denk omdat Land Rover dit destijds adviseerde en een leverancier geen risico op aansprakelijkheid wil lopen. Ze nemen domweg het advies van de autofabrikant over. opvallend genoeg biedt Kroon ook een gearoil aan (Kroon transmissie oile SP 1061) waarin in de omschrijving staat dat het goed geschikt is voor land rover versnellingsbakken... Waarom adviseren ze dit dan niet?
Ik overweeg serieus de standaard 0W40, ik ga er in iedere geval geen ATF in gooien.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/11/2012 14:47 door Pieter.
Re: alternatieve olie in LT77/R380/ZF 4HP22
Pieter, kijk wel uit, motorolie is geen bakolie en bakolie geen motorolie, de 0W40 heeft betrekking op de viscositeit maar niet op de bestanddelen.
Gr, Bart
Gr, Bart
Re: alternatieve olie in LT77/R380/ZF 4HP22
Toch maar de transmissie olie van Kroon besteld (SP 1061) voor het afvullen van de LT77. Bij Nederlandse webwinkels meer dan 20 euro per liter, in Duitsland bij Kroon-Oil-shop.de € 10,50 per liter
Groet, Pieter
Groet, Pieter
Re: alternatieve olie in LT77/R380/ZF 4HP22
Pieter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Toch maar de transmissie olie van Kroon besteld
> (SP 1061) voor het afvullen van de LT77. Bij
> Nederlandse webwinkels meer dan 20 euro per liter,
> in Duitsland bij Kroon-Oil-shop.de € 10,50 per
> liter
>
> Groet, Pieter
SP 1061 = 75W-80 en dus niet wat er in een LT77 zou horen of moeten.
Marc
-------------------------------------------------------
> Toch maar de transmissie olie van Kroon besteld
> (SP 1061) voor het afvullen van de LT77. Bij
> Nederlandse webwinkels meer dan 20 euro per liter,
> in Duitsland bij Kroon-Oil-shop.de € 10,50 per
> liter
>
> Groet, Pieter
SP 1061 = 75W-80 en dus niet wat er in een LT77 zou horen of moeten.
Marc
Re: alternatieve olie in LT77/R380/ZF 4HP22
Is dit niet ongeveer de viscositeit van MTF94?
Gr, Bart
Gr, Bart
Re: alternatieve olie in LT77/R380/ZF 4HP22
Bart van Dessel Schreef:
-------------------------------------------------------
> Is dit niet ongeveer de viscositeit van MTF94?
>
> Gr, Bart
Ja, en nee.
Texaco zegt zelf dat de MTF94 ongeveer 75W-80 is, maar niet gelijk. Zie ook [www.cepsa.com]
Texaco maakt overigens ook nog een MTF 75W-80, zie [www.cepsa.com]
Marc
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/11/2012 23:33 door Marc-my-Words.
-------------------------------------------------------
> Is dit niet ongeveer de viscositeit van MTF94?
>
> Gr, Bart
Ja, en nee.
Texaco zegt zelf dat de MTF94 ongeveer 75W-80 is, maar niet gelijk. Zie ook [www.cepsa.com]
Texaco maakt overigens ook nog een MTF 75W-80, zie [www.cepsa.com]
Marc
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/11/2012 23:33 door Marc-my-Words.
Re: alternatieve olie in LT77/R380/ZF 4HP22
In principe heeft ieder merk een MTF94, ik gebruik zelf altijd MPM olie omdat mijn vaste leverancier daar dealer van is. Nadeel van MTF94 vind ik het zware stroeve schakelen als de olie nog koud is, dit duurt een kilometer of 10, daarna gaat het prima. Difflock.com zegt dat hun Evolution1 olie ook bij koude toestand goed schakelt, veel beter dan MTF. Ik zoek dus eigenlijk naar een vergelijkbare olie als de evolution, maar dan wat betaalbaarder........ Misschien een MTF die net wat dunner is? ATF is veel dunner dus dat zou toch moeten lukken?
Gr, Bart
Gr, Bart
Re: alternatieve olie in LT77/R380/ZF 4HP22
Teflon toevoeging? Dat heb ik ooit toegepast in de bak van een Triumph die ook pas na 5 á 10 km lekker begon te schakelen. Na toevoeging schakelde het ook lekkerder met koude olie.
Laatst de olie van mijn LT77 vervangen, en daar kwam een zwarte drap met rode gloed uit. Geen schakelproblemen maar het was gewoon tijd om olie te vervangen. Er is Kroon Dexron II-D in gegaan en na vervanging merkte ik geen verschil.
Laatst de olie van mijn LT77 vervangen, en daar kwam een zwarte drap met rode gloed uit. Geen schakelproblemen maar het was gewoon tijd om olie te vervangen. Er is Kroon Dexron II-D in gegaan en na vervanging merkte ik geen verschil.
Re: alternatieve olie in LT77/R380/ZF 4HP22
Dat is ook een mogelijkheid! Ik heb ooit TSL gekocht, ook zo'n beurs-wondermiddeltje, het werkte wel bij een 300 tdi blok, liep merkbaar rustiger, kan natuurlijk ook tussen de oren zitten......
gr, Bart
gr, Bart
Re: alternatieve olie in LT77/R380/ZF 4HP22
Zit ik wat te Googlen, kom ik dit tegen! : Kijk vooral bij 30 seconden. Jansen Oisterwijk! Geen aandelen.....
Gr, bart
Gr, bart
Re: alternatieve olie in LT77/R380/ZF 4HP22
hieronder een kopie van de Kroon-Oil productadvies:
Kroon-Oil Productadvies: LAND ROVER - DEFENDER 90 2.5 (1990-1995)
MOTOR: Aanbevolen product Emperol 5W40
DIFFERENTIEEL, ACHTER: Aanbevolen product Gearlube GL-4 80W
DIFFERENTIEEL, VOOR: Aanbevolen product Gearlube GL-4 80W
HANDGESCHAKELDE VERSNELLINGSBAK, 5/1: Aanbevolen product Transmission Oil SP 1061
VERDEELBAK: Aanbevolen product Gearlube GL-4 80W
Omschrijving bij SP 1061:
Toepassing: Transmission Oil SP 1061 75W-80 is een speciale versnellingsbakolie die specifiek ontwikkeld is voor toepassing in handgeschakelde transmissies van het type PG-1, Gertrag 283 en R65. Deze transmissies worden toegepast in diverse Rover- en MG-modellen. Tevens wordt Transmission Oil SP 1061 gebruikt in handgeschakelde transmissies van alle Landrover-modellen en diverse Honda-modellen.
De codering probeer ik ook nog steeds te doorgroden: 80W90 is dikke olie; 75W80 is dunne olie?
Afijn ik heb het besteld en ga het gewoon proberen.. Mijn LT77 schakelde prima, alleen van 1 naar 2 vergde iets meer geduld en trefzekerheid. Ik hou jullie op de hoogte van mijn bevindingen.
Groet, Pieter
Kroon-Oil Productadvies: LAND ROVER - DEFENDER 90 2.5 (1990-1995)
MOTOR: Aanbevolen product Emperol 5W40
DIFFERENTIEEL, ACHTER: Aanbevolen product Gearlube GL-4 80W
DIFFERENTIEEL, VOOR: Aanbevolen product Gearlube GL-4 80W
HANDGESCHAKELDE VERSNELLINGSBAK, 5/1: Aanbevolen product Transmission Oil SP 1061
VERDEELBAK: Aanbevolen product Gearlube GL-4 80W
Omschrijving bij SP 1061:
Toepassing: Transmission Oil SP 1061 75W-80 is een speciale versnellingsbakolie die specifiek ontwikkeld is voor toepassing in handgeschakelde transmissies van het type PG-1, Gertrag 283 en R65. Deze transmissies worden toegepast in diverse Rover- en MG-modellen. Tevens wordt Transmission Oil SP 1061 gebruikt in handgeschakelde transmissies van alle Landrover-modellen en diverse Honda-modellen.
De codering probeer ik ook nog steeds te doorgroden: 80W90 is dikke olie; 75W80 is dunne olie?
Afijn ik heb het besteld en ga het gewoon proberen.. Mijn LT77 schakelde prima, alleen van 1 naar 2 vergde iets meer geduld en trefzekerheid. Ik hou jullie op de hoogte van mijn bevindingen.
Groet, Pieter
Re: alternatieve olie in LT77/R380/ZF 4HP22
In ieder geval lijkt Kroon zelf achter zijn eigen advies te staan, dus minstens het proberen waard.
En, ja, die viscositeits-coderingen zijn tamelijk ondoorgrondelijk.
Zo lijken ook nog eens de code-systemen te verschillen tussen motor-olie en gear-olie.
Marc
En, ja, die viscositeits-coderingen zijn tamelijk ondoorgrondelijk.
Zo lijken ook nog eens de code-systemen te verschillen tussen motor-olie en gear-olie.
Marc
Re: alternatieve olie in LT77/R380/ZF 4HP22
Vanwege al de verwarring omtrent de versnellingsbakolie voor een LT77 ben ik vandaag eens in de telefoon geklommen om te informeren wat er nu eigenlijk echt in moet.
Eerst budget Gouda gebeld met de vraag welke olie erin moet, hier hoorde ik zonder aarzelen, ATF olie.
Vervolgens moest ik voor werk de van Brieenoord brug over, daar zag ik de reclame van Breeland Landrover dealer, ik dacht kom laat ik ze eens bellen.
En wat denk je, zonder aarzelen ATF aldus een monteur die al z'n hele leven niets anders doet dan Defenders onderhouden.
Dus ik zeg morgen afvullen met ATF, vanavond de EP 90 eruit, lijkt wel stroop trouwens.
Heb meteen filtertje schoongemaakt, klein beetje ijzer gevonden, niet noemens waardig, gelukkig geen brons, want dan waren de synchromes ringen kapot geweest.
chris
Eerst budget Gouda gebeld met de vraag welke olie erin moet, hier hoorde ik zonder aarzelen, ATF olie.
Vervolgens moest ik voor werk de van Brieenoord brug over, daar zag ik de reclame van Breeland Landrover dealer, ik dacht kom laat ik ze eens bellen.
En wat denk je, zonder aarzelen ATF aldus een monteur die al z'n hele leven niets anders doet dan Defenders onderhouden.
Dus ik zeg morgen afvullen met ATF, vanavond de EP 90 eruit, lijkt wel stroop trouwens.
Heb meteen filtertje schoongemaakt, klein beetje ijzer gevonden, niet noemens waardig, gelukkig geen brons, want dan waren de synchromes ringen kapot geweest.
chris
Re: alternatieve olie in LT77/R380/ZF 4HP22
Natuurlijk, in de (stoffige) boeken staat ATF, oogkleppen op en bladeren maar......
Gr, Bart
Gr, Bart
Re: alternatieve olie in LT77/R380/ZF 4HP22
Alternatieve olie die ontwikkeld en verkocht wordt in het land waar Land Rover vandaan komt:
If you are fed up with the notchy and hesitant gearshift on your manual 5 speed Land Rover, Discovery or Range Rover then this state of the art lubricant is exactly what you've been waiting for.
It transforms the ease and speed of those gearchanges as well as reducing wear, lowering transmission temperatures and improving fuel consumption.
If you are still using ATF,Dexron ll or MTF 94 in your LT77, R380 or other 5 speed manual box then you should think again because they are poor at preventing wear, shears down under the action of the gears and thickens as temperatures drop. This leads to shorter gearbox life and poor, notchy gearchanges, especially 2nd Gear on cold mornings.
A fully synthetic gear oil can solve these problems but it must be specially formulated to give the best possible results. Our EVOLUTION 1 is specially created for Land Rover Transmissions. It has the perfect viscosity required and its high film strength prevents metal to metal wear whilst reducing gear and bearing noise.
Most importantly, it is highly shear stable, maintains it optimum viscosity span hot or cold and it has an ideal coefficient of friction for the gearbox synchro hubs. These exceptional qualities ensure that you'll get far superior gearshifting from your 5 speed box as many of our delighted customers have already found.
Even better, EVOLUTION 1 is also perfect for Automatic gearboxes (where ATF type DII or DIII is specified) and can be used in Freelander manual 5 speed gearboxes.
It is fully compatible with ATF or MTF fluids however its full benefits will only be achieved if as much as possible of the existing transmission oil is drained out and replaced with EVOLUTION 1.
Fully Synthetic EVOLUTION 1 outlasts ordinary ATF type fluids by 2 to 3 times, therefore drain intervals can be doubled to up to 48,000 miles if required.
If you are fed up with the notchy and hesitant gearshift on your manual 5 speed Land Rover, Discovery or Range Rover then this state of the art lubricant is exactly what you've been waiting for.
It transforms the ease and speed of those gearchanges as well as reducing wear, lowering transmission temperatures and improving fuel consumption.
If you are still using ATF,Dexron ll or MTF 94 in your LT77, R380 or other 5 speed manual box then you should think again because they are poor at preventing wear, shears down under the action of the gears and thickens as temperatures drop. This leads to shorter gearbox life and poor, notchy gearchanges, especially 2nd Gear on cold mornings.
A fully synthetic gear oil can solve these problems but it must be specially formulated to give the best possible results. Our EVOLUTION 1 is specially created for Land Rover Transmissions. It has the perfect viscosity required and its high film strength prevents metal to metal wear whilst reducing gear and bearing noise.
Most importantly, it is highly shear stable, maintains it optimum viscosity span hot or cold and it has an ideal coefficient of friction for the gearbox synchro hubs. These exceptional qualities ensure that you'll get far superior gearshifting from your 5 speed box as many of our delighted customers have already found.
Even better, EVOLUTION 1 is also perfect for Automatic gearboxes (where ATF type DII or DIII is specified) and can be used in Freelander manual 5 speed gearboxes.
It is fully compatible with ATF or MTF fluids however its full benefits will only be achieved if as much as possible of the existing transmission oil is drained out and replaced with EVOLUTION 1.
Fully Synthetic EVOLUTION 1 outlasts ordinary ATF type fluids by 2 to 3 times, therefore drain intervals can be doubled to up to 48,000 miles if required.
Re: alternatieve olie in LT77/R380/ZF 4HP22
Kom jij dan is met een beter alternatief, waarvan je zekerweet dat het beter is!!
ATF is ook goed genoeg voor een automatische bak die in veel gevallen ook flink mishandeld worden.
Kick down.
ATF is ook goed genoeg voor een automatische bak die in veel gevallen ook flink mishandeld worden.
Kick down.
Re: alternatieve olie in LT77/R380/ZF 4HP22
Dit had ik al gelezen op een engelse site, dit is uit een nieuw boek van iemand die dit moet vermarkten, en dus de hemel inprijst.
Het gaat om jullie ervaringen, anders dan die met ATF en liefst beter.
Iedereen heeft hier wat te zeggen maar niemand heeft een tot nog toe een beter alternatief genoemd waar hij of zij zelf goede ervaringen mee heeft.
Morgen gooi ik er ATF dexron3 in van MPM en zal jullie uit eigen ervaring verslag doen.
Als het niet goed is zeg ik het ook.
chris
Het gaat om jullie ervaringen, anders dan die met ATF en liefst beter.
Iedereen heeft hier wat te zeggen maar niemand heeft een tot nog toe een beter alternatief genoemd waar hij of zij zelf goede ervaringen mee heeft.
Morgen gooi ik er ATF dexron3 in van MPM en zal jullie uit eigen ervaring verslag doen.
Als het niet goed is zeg ik het ook.
chris
Re: alternatieve olie in LT77/R380/ZF 4HP22
Ik doe altijd Kroon SP 1061 in de LT77 & R380 Handbakken.
Ik vindt dat de bakken dan stiller, soepeler en koeler functioneren. De SP 1061 Voldoet aan de vernieuwde Landrover adviesen/eisen om MTF94 te gebruiken in al de 5 Bakken ( LT77 & R380 )ipv. ATF.
Let wel er betsaat geen olie die van een versleten versnellingsbak een nieuwe gaat maken door de olie te vervangen
Of de evolution "het" product is? Moet ik eerst zien Er zijn idd geen specificaties te vinden nog de werkelijke fabrikant. er wordt enkel geschreven dat het een syntheetishe olie is.
QuoteA fully synthetic gear oil can solve these problems but it must be specially formulated to give the best possible results. Our EVOLUTION 1 is specially created for Land Rover Transmissions. It has the perfect viscosity required and its high film strength prevents metal to metal wear whilst reducing gear and bearing noise.
Ik vermoed een re-label/re-bage van de verkrijgbare Kroon olie SP 1061
Velen aan de andere kant van het water zweren bij PTFE toevoegingen.
Duidelijk is dat de LT77 en R380 graag een dunne olie hebben die goed tegen zware belastig kan en goed blijft smeren onder hoge temperaturen en belasting.
De reden dat een LT77 of R380 hakt als deze koud is komt door dikte van de olie in koude toestand, doordat deze dik/koud is kunnen de tandwielen niet snel genoeg op gang gebracht worden (gesinchroniseerd) door de sinchro ringen, dus krijg je hakend schakelen of zelfs tandjes poetsen.
Voor de mensen die olie willen vervangen van hun versnellingsbak let wel dat we hier praten over de Handgeschakelde 5 bakken LT77 en R380. Als je zelf niet weet welke bak je hebt of welke olie erin moet Dan hoor je nog niet te denken aan olie wisselen!! Ga eerst een werkplaats handboek kopen en lees wat daar in staat, dus welke type olie in welke type bak. Ga nooit af op wat op een openbaar forum gezegd wordt, de verkeerde olie in een onderdeel van je aandrijflijn kan dure gevolgen hebben.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Ik vindt dat de bakken dan stiller, soepeler en koeler functioneren. De SP 1061 Voldoet aan de vernieuwde Landrover adviesen/eisen om MTF94 te gebruiken in al de 5 Bakken ( LT77 & R380 )ipv. ATF.
Let wel er betsaat geen olie die van een versleten versnellingsbak een nieuwe gaat maken door de olie te vervangen
Of de evolution "het" product is? Moet ik eerst zien Er zijn idd geen specificaties te vinden nog de werkelijke fabrikant. er wordt enkel geschreven dat het een syntheetishe olie is.
QuoteA fully synthetic gear oil can solve these problems but it must be specially formulated to give the best possible results. Our EVOLUTION 1 is specially created for Land Rover Transmissions. It has the perfect viscosity required and its high film strength prevents metal to metal wear whilst reducing gear and bearing noise.
Ik vermoed een re-label/re-bage van de verkrijgbare Kroon olie SP 1061
Velen aan de andere kant van het water zweren bij PTFE toevoegingen.
Duidelijk is dat de LT77 en R380 graag een dunne olie hebben die goed tegen zware belastig kan en goed blijft smeren onder hoge temperaturen en belasting.
De reden dat een LT77 of R380 hakt als deze koud is komt door dikte van de olie in koude toestand, doordat deze dik/koud is kunnen de tandwielen niet snel genoeg op gang gebracht worden (gesinchroniseerd) door de sinchro ringen, dus krijg je hakend schakelen of zelfs tandjes poetsen.
Voor de mensen die olie willen vervangen van hun versnellingsbak let wel dat we hier praten over de Handgeschakelde 5 bakken LT77 en R380. Als je zelf niet weet welke bak je hebt of welke olie erin moet Dan hoor je nog niet te denken aan olie wisselen!! Ga eerst een werkplaats handboek kopen en lees wat daar in staat, dus welke type olie in welke type bak. Ga nooit af op wat op een openbaar forum gezegd wordt, de verkeerde olie in een onderdeel van je aandrijflijn kan dure gevolgen hebben.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Re: alternatieve olie in LT77/R380/ZF 4HP22
Chris Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dit had ik al gelezen op een engelse site, dit is
> uit een nieuw boek van iemand die dit moet
> vermarkten, en dus de hemel inprijst.
> Het gaat om jullie ervaringen, anders dan die met
> ATF en liefst beter.
> Iedereen heeft hier wat te zeggen maar niemand
> heeft een tot nog toe een beter alternatief
> genoemd waar hij of zij zelf goede ervaringen mee
> heeft.
> Morgen gooi ik er ATF dexron3 in van MPM en zal
> jullie uit eigen ervaring verslag doen.
> Als het niet goed is zeg ik het ook.
>
> chris
Chris,
Ik begrijp het volkomen, er is inderdaad nog geen beter alternatief voorbij gekomen. Je doet er wel de betere, synthetische versie van de ATF erin dus onder normale omstandigheden zal dit wel goed komen. Ik zoek nog even door
Gr, Bart
-------------------------------------------------------
> Dit had ik al gelezen op een engelse site, dit is
> uit een nieuw boek van iemand die dit moet
> vermarkten, en dus de hemel inprijst.
> Het gaat om jullie ervaringen, anders dan die met
> ATF en liefst beter.
> Iedereen heeft hier wat te zeggen maar niemand
> heeft een tot nog toe een beter alternatief
> genoemd waar hij of zij zelf goede ervaringen mee
> heeft.
> Morgen gooi ik er ATF dexron3 in van MPM en zal
> jullie uit eigen ervaring verslag doen.
> Als het niet goed is zeg ik het ook.
>
> chris
Chris,
Ik begrijp het volkomen, er is inderdaad nog geen beter alternatief voorbij gekomen. Je doet er wel de betere, synthetische versie van de ATF erin dus onder normale omstandigheden zal dit wel goed komen. Ik zoek nog even door
Gr, Bart
Re: alternatieve olie in LT77/R380/ZF 4HP22
ook ik gebruik al 70.000 km. Kroon SP1061 met als toevoeging Lube Gard van Ashcroft link
in mijn 130HCPU 300Tdi
Met groet,
Hendrik “Blue-Box”
veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's
mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2db7f8808c6c61e616b2c93f6be1ed52', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 16125368, 600, 600, 'Loading image ...', false);
in mijn 130HCPU 300Tdi
Met groet,
Hendrik “Blue-Box”
veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's
mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2db7f8808c6c61e616b2c93f6be1ed52', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 16125368, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: alternatieve olie in LT77/R380/ZF 4HP22
meer olie van Ashcroft
link
Met groet,
Hendrik “Blue-Box”
veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's
mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f559c691b8316278f080593217b9dc11', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 16125382, 600, 600, 'Loading image ...', false);
link
Met groet,
Hendrik “Blue-Box”
veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's
mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f559c691b8316278f080593217b9dc11', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 16125382, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: alternatieve olie in LT77/R380/ZF 4HP22
Heb vanmiddag de MPM ATF dexron 2 gekocht, op advies van een verkoper bij gerenommeerde automatrialen handel.
Wilde aanvankelijk de dexron 3 nemen, maar ondanks dat deze ook nog eens duurder was adviseerde hij toch de dexron 2 te nemen.
Aangezien een 3 een vol synthetische olie is en er voor zorgt dat de bak inwendig ook weer schoner wordt, ook de kans groot is dat de bak kan gaan lekken uit keringen en pakkingen die niet zo best meer zijn, en daar had ik ook geen zin in.
Morgen ga ik de bak weer vullen, en dan horen jullie me weer.
Chris.
Wilde aanvankelijk de dexron 3 nemen, maar ondanks dat deze ook nog eens duurder was adviseerde hij toch de dexron 2 te nemen.
Aangezien een 3 een vol synthetische olie is en er voor zorgt dat de bak inwendig ook weer schoner wordt, ook de kans groot is dat de bak kan gaan lekken uit keringen en pakkingen die niet zo best meer zijn, en daar had ik ook geen zin in.
Morgen ga ik de bak weer vullen, en dan horen jullie me weer.
Chris.
Re: alternatieve olie in LT77/R380/ZF 4HP22
Hoi Hendrik, goede tip van die Ashcroft olie! Ook nog eens flink goedkoper dan Difflock.com. Nu nog achterhalen wat de specificaties zijn!
Gr, Bart
Gr, Bart
Re: alternatieve olie in LT77/R380/ZF 4HP22
Beste lezers,
Gisteren de vbak weer gevuld maar nu met ATF Dexron 2 van MPM.
Gisteravond om 19.00u gestart en gaan rijden, temperatuur + 5 graden celsius, hij schakelde weer als een nieuwe ook direct bij wegrijden, naarmate de bak op temperatuur kwam ging hij nog soepeler schakelen.
Dus als je het mij nu zou vragen, ATF dexron 2 erin, het hoeft helemaal geen € 17.- per liter te kosten, ik had 4 liter voor € 32,-.
Voor alle duidelijkheid mijn auto is een 90 van 1986 met een LT77 vijf bak.
Succes allen.
Gisteren de vbak weer gevuld maar nu met ATF Dexron 2 van MPM.
Gisteravond om 19.00u gestart en gaan rijden, temperatuur + 5 graden celsius, hij schakelde weer als een nieuwe ook direct bij wegrijden, naarmate de bak op temperatuur kwam ging hij nog soepeler schakelen.
Dus als je het mij nu zou vragen, ATF dexron 2 erin, het hoeft helemaal geen € 17.- per liter te kosten, ik had 4 liter voor € 32,-.
Voor alle duidelijkheid mijn auto is een 90 van 1986 met een LT77 vijf bak.
Succes allen.
Re: alternatieve olie in LT77/R380/ZF 4HP22
Fantastisch Chris, nog vele kilometers toegewenst!
Gr, Bart
Gr, Bart