Pagina 1 van 1

Motorverwarming 220/240 V « ze zijn er weer »

Geplaatst: wo 14 nov 2012, 12:55
door Marc-my-Words
Als vervolg op: [landrover.startpagina.nl] hierbij het laatste nieuws.
Als er geen gekke dingen gebeuren dan komt binnenkort een (eerste?) bestelling van de al langer verwachte en meermaals besproken 220/240 V koelwaterverwarmings-dingen binnen.

Om de bestellingen even netjes op een rijtje te krijgen stuur je aan het volgende email-adres: motorverwarmers@123ignition.se een mailtje.
Ik heb dan in ieder geval je mail-adres (schrijf er even wat bij dan weet ik direct wat meer).
Je krijgt van mij een bevestigingsmail en de vraag om een aanbetaling te doen.
Zoals eerder aan gegeven, de prijs wordt € 100 incl BTW maar zonder verzenden (afhalen in M-Nederland kan ook).

En, mocht het storm lopen dan maak ik een reservelijst (vooralsnog hoeven die niet aan te betalen); de eerste voorlopige peiling was voldoende voor een kleinschalige actie.

Marc

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Update 16-11

De verwarmers zijn in het land - maar nog niet hier - als alles gaat zoals verwacht kan vlgde week de uitlevering van start gaan.
Ik heb er nog een paar voor spijtoptanten, maar daarna is het even op – dan kan het alleen bij weer genoeg belangstelling.
Als mijn reserve-voorraad op is kan je je eventueel wel vooraanmelden.

Marc

Update 30-11

De laatste "Zweedse Motorvärme" is (op en haar na) verkocht, ik maak nu een "bestellijst" aan (nr 1 staat er al op)

Marc

Update 12-12-12

Wellicht is er een mogelijkheid om het Motorvärme-circus nog een keertje te laten draaien.
Heb je belangstelling: Stuur me een mailtje op het motorverwarmers@123ignition.se e-adres.

Marc

Update 10-09-13

Zie berichtje hieronder om 10 september 2013 20:42
De winter en een nieuwe motorverwarmingsactie zitten eraan te komen

Marc

Update 12-09-13

Zie [landrover.startpagina.nl]

Marc



9 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/09/2013 09:35 door Marc-my-Words.

Re: Motorverwarming 220/240 V « intekenen »

Geplaatst: wo 14 nov 2012, 15:53
door Bart van Dessel
Mailtje gestuurd! Ik waardeer Marc z'n inzet wel enorm, nu nog kijken of het allemaal lukt,

gr, bart

Re: Motorverwarming 220/240 V « intekenen »

Geplaatst: wo 14 nov 2012, 17:08
door VeeTee


Ook gemaild, voor 2 stuks. Een warme Freelander vind het meisje ook wel fijn

Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4

Re: Motorverwarming 220/240 V « intekenen »

Geplaatst: wo 14 nov 2012, 20:11
door Benno
Mailtje is weg, hopen dat het allemaal lukt. Goed initiatief Marc


Benno

Re: Motorverwarming 220/240 V « intekenen »

Geplaatst: wo 14 nov 2012, 21:45
door theo bouwman
Marc my Words,


Om welke kachel unit gaat het nu precies die je gaat bestellen voor €100?
Is het de 80c versie met thermostaat en eigen pomp?

mvg Theo

Re: Motorverwarming 220/240 V « intekenen »

Geplaatst: wo 14 nov 2012, 22:24
door Marc-my-Words
theo bouwman Schreef:
-------------------------------------------------------
> Marc my Words,
>
> Om welke kachel unit gaat het nu precies die je
> gaat bestellen voor €100?
> Is het de 80c versie met thermostaat en eigen
> pomp?
>
> mvg Theo

Het betreft een 50º C versie met ingebouwde pomp, komt de rondgepompte koelvloeistof boven de 50º C dan gaat ie uit, zakt de temperatuur onder de 40º C dan gaat ie weer aan.

Bedenk dat een 80º C versie bij koud weer (en dan gebruik je hem) permanent ingeschakeld zal zijn, en dus ruim 1 kW per uur kost.
Ik verwacht eigenlijk dat bij -10/-20º C en een beetje wind die 1 kW niet genoeg zal zijn om tot de max temperatuur te komen.
Maar goed, als je het blok al tot 80º C kan verwarmen dan ben je dus erg veel buitenlucht aan het verwarmen.
En ... als je ook maar iets boven de 80º C komt, of een tikje ruimdenkende thermostaat hebt dan gaat bij 80plus de thermostaat open en dan ben je helemaal met "klimaatverbetering" bezig.


Marc

Re: Motorverwarming 220/240 V « intekenen »

Geplaatst: do 15 nov 2012, 15:19
door Eli Geefhuizen
Hallo Marc,

Goed dat je me even een reminder hebt gestuurd.
Tel mij er ook maar bij met één exemplaar, het lijkt me nog steeds een goed idee.

Groet, Eli

Re: Motorverwarming 220/240 V « intekenen »

Geplaatst: do 15 nov 2012, 15:25
door Marc-my-Words
Hmm ... misschien zit niet iedereen er meer zo warmpjes bij (na het aanhoren van alle onheilstijdingen van Mark R).

Tot nu toe heb ik van een zes-tal eerder potentieel geïnteresseerden geen nadere aanmelding gekregen.
Misschien vergeten, misschien toch maar niet ?
Anyway ... no hard feelings maar zonder aanmelding val je (nu) buiten de boot (of er nog een boot komt weet ik niet).

NB Als ik zelf goed bij de les was heeft iedere potentieel geïnteresseerde die nog niet gereageerd had een privé-berichtje gehad.

Marc

Re: Motorverwarming 220/240 V « intekenen »

Geplaatst: do 15 nov 2012, 15:34
door Jonker
En als je nog beter bij de les geweest was had je een betere produktomschrijving hier neergezet.
100 foppen voor 'iets' wat 50 graden kan worden is wat vaag.
Daar kan zelfs Sinterklaas of de Jul-Tomten niets van bakken..... ;-)

Re: Motorverwarming 220/240 V « intekenen »

Geplaatst: do 15 nov 2012, 15:57
door Jup haans-klunder
Welke Jonker is dit? Voorverwarmen tot 50 graden is voldoende om te starten. Wil graag je gezicht zien, dan weet juppe met wie ik te doen heb. Incognito, ik hou daar niet zo van. Jonker een groet van Juppe.

Re: Motorverwarming 220/240 V « intekenen »

Geplaatst: do 15 nov 2012, 18:08
door Marc-my-Words
Beste Jonker,
Als je van het begin af aan bij de les was geweest dan had je kunnen weten dat ik van het anti-tusse-n-comité ben.
Maar alle gekheid op een stokje: Als je "anoniem" een berichtje schrijft kan ik je niet privé-berichten. Stuur mij een privé-berichtje en ik praat je bij.
Groeten Marc

Re: Motorverwarming 220/240 V « intekenen »

Geplaatst: do 15 nov 2012, 23:43
door stephan110
Marc,

Ik heb je net een mailtje gestuurd. Ik wil me graag inschrijven.

Alvast bedankt voor je initiatief om deze groepbuy op te zetten. Ik hoor het graag van je wanneer ze binnen zijn.

Gr. Stephan

Re: Motorverwarming 220/240 V « intekenen »

Geplaatst: vr 16 nov 2012, 00:52
door Peter&Jessica
Jup haans-klunder Schreef:
-------------------------------------------------------
> Welke Jonker is dit?
> Incognito, ik hou daar niet zo van.

Een kale jonker misschien?

Re: Motorverwarming 220/240 V

Geplaatst: vr 16 nov 2012, 12:14
door Marc-my-Words
Peter&Jessica Schreef:
-------------------------------------------------------
> Jup haans-klunder Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Welke Jonker is dit?
> > Incognito, ik hou daar niet zo van.
>
> Een kale jonker misschien?

Kale jonker = Cirsium palustre = stekelig
Zie bijv. [nl.wikipedia.org]

Marc



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/11/2012 11:15 door Marc-my-Words.

Re: Motorverwarming 220/240 V « intekenen // vooraanmelden »

Geplaatst: za 17 nov 2012, 19:50
door Peter&Jessica
Even weer omhoog

Mooi initiatief

Re: Motorverwarming 220/240 V « intekenen // vooraanmelden »

Geplaatst: zo 25 nov 2012, 00:58
door Geert Oude Luttighuis
Zat me af te vragen: heb net met enige moeite mijn verwarmingsslangen afgetakt naar de LPG-verdamper. Kan ik nu de voorverwarmer gewoon op een/de slang naar de verdamper zetten? Nóg een aftakking op het kleine stukje slang naar de kachel lijkt me niet wenselijk...

Re: Motorverwarming 220/240 V « intekenen // vooraanmelden »

Geplaatst: zo 25 nov 2012, 10:04
door mvd1968
knip



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/11/2012 21:27 door mvd1968.

Re: Motorverwarming 220/240 V « intekenen // vooraanmelden »

Geplaatst: zo 25 nov 2012, 20:48
door VeeTee
Geert Oude Luttighuis Schreef:
-------------------------------------------------------
> Zat me af te vragen: heb net met enige moeite mijn verwarmingsslangen afgetakt naar de LPG-verdamper.
> Kan ik nu de voorverwarmer gewoon op een/de slang naar de verdamper zetten? Nóg een aftakking op
> het kleine stukje slang naar de kachel lijkt me niet wenselijk...

Gewoonlijk wordt de motorverwarmer in de retourslang van de kachel naar het blok gemonteerd, zodat eerst het blok wordt opgewarmd en daarna de interieurkachel.
De LPG-verdamper zit meen ik in de andere slang, dus van blok naar kachel, mits ik me niet vergis (rijd zef diesel dus geen LPG).

Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4

Re: Motorverwarming 220/240 V « intekenen // vooraanmelden »

Geplaatst: zo 25 nov 2012, 20:56
door Geert Oude Luttighuis
De verdamper creëert gewoon een extra circuit. Aanvoer zit dus afgetakt/aangesloten van/op de aanvoer van de kachel, afvoer van de verdamper op de afvoer van de kachel... Althans, zo heb ik 'm aangesloten...

Re: Motorverwarming 220/240 V « intekenen // vooraanmelden »

Geplaatst: zo 25 nov 2012, 21:07
door VeeTee
Geert Oude Luttighuis Schreef:
-------------------------------------------------------
> De verdamper creëert gewoon een extra circuit.
> Aanvoer zit dus afgetakt/aangesloten van/op de aanvoer van de kachel, afvoer van de verdamper op
> de afvoer van de kachel... Althans, zo heb ik 'm aangesloten...


Ah, dus parallel met de kachel.

Re: Motorverwarming 220/240 V « intekenen // vooraanmelden »

Geplaatst: zo 25 nov 2012, 21:41
door Marc-my-Words
't Best zit de verwarmer dus vóór de aftakking als je de verwarmer vóór de kachel monteert, of ná de samenvoeging als je de verwarmer ná de kachel in het retourcircuit monteert.
Als je sneller interieur-warmte (en LPG verdampingswarmte) wilt kan je de verwarmer beter vóór de kachel in de kachel-aanvoerslang monteren ipv in de retour.

En als je de verwarmer "binnen" de LPG-verdamper-bypass monteert loop je het risico op een "kortsluit"-circuit waarbij het blok niet meer verwarmd wordt en alleen kachel+verdamper naar de 50º gebracht worden. Mijns inziens zou een montage van de verwarmer vóór de verdamper-by-pass te verkiezen zijn: je weet dan zeker dat de verdamper (en kachel) op temperatuur zijn, zeker als je bij nauwelijks koud weer (of bij vergeten) de verwarmer slechts kort aan zet. En ik denk dat je ook bij een diesel weinig verliest en veel wint bij een montage vóór de kachel.
Bij echt koud weer zal het blok misschien iets koeler blijven, maar het verschil wordt kleiner naar mate je de verwarmer langer aan hebt (wat bij koud weer sowieso handig is) – bij echt extreem koud weer, waarbij die 1 kW krap wordt, wordt het weer een ander verhaal, maar zo koud kennen wij hier nauwelijks.

Marc

Re: Motorverwarming 220/240 V « intekenen // vooraanmelden »

Geplaatst: zo 25 nov 2012, 23:43
door Geert Oude Luttighuis
Theoretisch mooi, maar ik denk niet dat ik het ding er daar nog netjes tussen krijg... Jammer dat het ding geen dubbele uitgang heeft, dan kon-ie mooi ipv mijn T-stuk...

Morgen maar eens bij Conrad shoppen voor een buitenaansluiting... Zat te denken aan een CEE-'stopcontact'.

Re: Motorverwarming 220/240 V « intekenen // vooraanmelden »

Geplaatst: ma 26 nov 2012, 00:03
door Benno
Geert, ik zat ook te denken aan een spatwaterdicht buitenstopcontact, op de achterbumper of zo van de Disco. Dan in de auto een verdeeldoos. Een kant een 12 volt lader (druppel) om de accu een beetje te vullen (als hij dan toch aan de kabel gaat in de winter,ik heb er nog een paar liggen met 1-1,5 a laadstroom max van diverse motorfietsen) andere kant een remote bedienbare schakelaar met de motorverwarmer. 's Morgens even op het knopje drukken 30 minuten voor vertrek. Kijken of dat gaat lukken.

als ik me echt verveel in de periode tussen kerst en oud en nieuw verzin ik er ook nog een 12 volt aftakking bij naar de blower zodat deze op standje 1 mee gaat draaien als de verwarmer aanstaat. Lijkt me ook wel lekker.

Benno

Re: Motorverwarming 220/240 V « intekenen // vooraanmelden »

Geplaatst: ma 26 nov 2012, 07:30
door neef Henk
Kan het kwaad als dat ding de hele nacht aanstaat of is ie beveiligd tegen overbelasting?

Gr. neef Henk

Re: Motorverwarming 220/240 V « intekenen // vooraanmelden »

Geplaatst: ma 26 nov 2012, 11:57
door Marc-my-Words
neef Henk Schreef:
-------------------------------------------------------
> Kan het kwaad als dat ding de hele nacht aanstaat
> of is ie beveiligd tegen overbelasting?
>
> Gr. neef Henk

D'r zit een thermostaat in die 'm bij 50º uit zet, en bij 40º weer aan, dat is dus antwoord op de tweede helft van je vraag.
Als antwoord op de eerste helft: hij neemt ± 1 kW/u dus de drie wintermaanden iedere nacht is meer dan 1000 kW/u en dat merk je wel op een gemiddelde huishoud-elektriciteitsrekening. (Het is overigens altijd nog stukken goedkoper als met een "standkachel" op diesel je auto warm houden.)
Een tijdklokje heb je voor weinig en dus snel terugverdiend, en er zijn ook afstandbedienbare buitenschakelaars voor niet te duur.

NB Laat de verwarmer niet "droog" (dwz zonder koelmiddel) lopen: Ook dan zal de thermostaat ingrijpen, maar het pompje draait dan droog en hij kan daar niet lang tegen daar het motor-anker (dat gelijk het pomp-rotortje is) door het koelmiddel gedragen en gesmeerd wordt.

Marc

Re: Motorverwarming 220/240 V « intekenen // vooraanmelden »

Geplaatst: ma 26 nov 2012, 14:09
door VeeTee
Da's nogal lomp, zo'n CEE geval.
Ik heb een zgn. Binder contactdoos en steker, dat is wat compacter een ook waterdicht.

220-2.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c58ef6854fbaeb7b2da48e32a773c161', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.zee-rover.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2011%2F03%2F220-2.jpg', 'http://www.zee-rover.nl/wp-content/uploads/2011/03/220-2.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.zee-rover.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2011%2F03%2F220-2.jpg', '', 16122200, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4

Re: Motorverwarming 220/240 V « intekenen // vooraanmelden »

Geplaatst: ma 26 nov 2012, 14:17
door Geert Oude Luttighuis
Ehm, heren, de CEE-contactdoos komt aan de binnenkant van het muurtje van mijn voortuin, niet in/aan de auto.

Wil de auto wel aan kunnen sluiten, maar heb geen behoefte aan het sponsoren van een wietplantage of het opladen van een telefoon van een willekeurige voorbijganger...

Dat Binder-ding ziet er wel erg netjes uit, trouwens.

Re: Motorverwarming 220/240 V « intekenen // vooraanmelden »

Geplaatst: di 27 nov 2012, 07:34
door neef Henk
Ik zat meer te denken om soms het ding te gebruiken als we aan het winterkamperen zijn en we 220V stroom voorhanden hebben. Lekker warm in de auto ipv een standkachel. Moet ik nog wel ff de ventilator van de kachel aansluiten op 220/12 V.

Groeten neef Henk

Re: Motorverwarming 220/240 V « intekenen // vooraanmelden »

Geplaatst: di 27 nov 2012, 09:23
door redfox
Hoi,

Ik heb een paar weken gelden de motorvoorverwarmer van Conrad ingebouwd (type OWL-2, auto type, 110, 2.5 D n/a, 1984) Deze zou tot 60 Celsius moeten verwarmen. Ik heb hem in de onderste slang die naar de interieurverwarmer gaat. Dit is volgens mij de inlaat en niet de uitlaat waar hij eigenlijk in zou moeten, maar in de bovenste slang monteren gaat heel moeilijk. Tijdens het monteren is er maar weinig koelvloeistof weggelopen en hoefde uiteindelijk nog geen half litertje bij te vullen. Ik heb de motorverwarmer uiteraard gelijk uitgeprobeerd. Het valt mij op dat de slangen van het koelsyteem wel lekker warm worden, maar ik kan ze nog gemakkelijk beet houden. Ik schat de temp. op zo'n 40 graden. De buiten temp. was op dat moment ong. 6 graden denk ik. Ik ga er vanuit dat de motorverwarmer niet stuk is en dat dit het dus is. Waarschijnlijk neemt het motorblok, de slangen en de omgeving zoveel warmte op, dat de verwarmer wel is ingesteld op 60 graden, maar dat dit niet inhoud dat het hele systeem 60 graden wordt. Het kan ook zijn dat er toch lucht in het systeem zit. De verwarmer maakte wat meer geluid dan ik verwacht had. Ik heb echter al een paar keer redelijk lange stukken gereden en ga er vanuit dat eventuele lucht dan weg is. Ik vraag mij dan ook af of het wel werkt om de voorverwarmer te gebruiken als een soort standkachel om het interieur te verwarmen tijdens de wintervakantie. Is er hier iemand die een Conrad voorverwarmer heeft ingebouwd en andere ervaringen heeft? dus dat de slangen wel zo heet worden dat je ze niet meer kunt beet houden?

Groeten,

Barend

Re: Motorverwarming 220/240 V « intekenen // vooraanmelden »

Geplaatst: di 27 nov 2012, 10:45
door Marc-my-Words
Neef Henk,

Echt heel warm wordt het natuurlijk niet, maar met een slabbetje voor de radiator en niet te veel wind komt er natuurlijk wel een "prettig" lauwe ventilatiestroom tot stand met de motorverwarmer aan. 't Is ongeveer 1 kW die je er per uur instopt, en dus ook maximaal uit zou kunnen halen als er niet teveel verlies is – en jij hebt een 101 waar de motor ietsje minder "buiten" zit, dat helpt ook nog eens.
Ik heb al wel eens gedacht aan een computerfan - een grote - in het luchtinlaat-kanaal (ik heb een 110): als dat past dan kan je, met tussenschakeling van een electronische regelaar deze fan een licht zuchtje laten blazen, dat geeft weinig geluid en neemt heel weinig stroom, en dan heb je zowel 's zomers als 's winters (dat laatste dan graag met verwarming) een prettiger leefklimaat (en tegenwind voor de muggen). Ik hoop en verwacht dat een grote fan de luchtstroom zo weinig hindert dat de normale aanjager de normale prestaties blijft leveren.
(Eerder had ik al eens een paar kleine fannetjes als afzuiger en dat hielp 's zomers enorm met de warmte-afvoer, zelfs in de volle zon bleef de auto "leefbaar".)

En ... de "Motorvärme" wordt ook wel gebruikt om een caravan-cv te maken. Een caravan is natuurlijk iets gunstiger qua warmteverliezen, maar de gemiddelde caravan-kampeerder zal ook wel een iets hoger comfortniveau nastreven als de gemiddelde LandRover-winterkampeerder.

Marc

Re: Motorverwarming 220/240 V « intekenen // vooraanmelden »

Geplaatst: di 27 nov 2012, 13:15
door VeeTee
neef Henk Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik zat meer te denken om soms het ding te gebruiken als we aan het winterkamperen zijn en we 220V stroom voorhanden hebben. Lekker warm in de
> auto ipv een standkachel. Moet ik nog wel ff de ventilator van de kachel aansluiten op 220/12 V.
>
> Groeten neef Henk

Dat lijkt me meer het paard achter de wagen spannen... Als je toch al 220V hebt op je kampeerplaats, dan is het veel effectiever om een los klein electrisch kacheltje in de auto te zetten. Afgelopen voorjaar nog gebruikt in de Vogezen, het vroor buiten nog op die hoogte en met een heel klein kachteltje á 22,95 (van de Vrijbuiter) was het heel aangenaam binnen.

Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4

Re: Motorverwarming 220/240 V « intekenen // vooraanmelden »

Geplaatst: di 27 nov 2012, 13:39
door Marc-my-Words
VeeTee Schreef:
-------------------------------------------------------
> neef Henk Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ik zat meer te denken om soms het ding te
> gebruiken als we aan het winterkamperen zijn en we
> 220V stroom voorhanden hebben. Lekker warm in de
> > auto ipv een standkachel. Moet ik nog wel ff
> de ventilator van de kachel aansluiten op 220/12
> V.
> >
> > Groeten neef Henk
>
> Dat lijkt me meer het paard achter de wagen
> spannen... Als je toch al 220V hebt op je
> kampeerplaats, dan is het veel effectiever om een
> los klein electrisch kacheltje in de auto te
> zetten. Afgelopen voorjaar nog gebruikt in de
> Vogezen, het vroor buiten nog op die hoogte en met
> een heel klein kachteltje á 22,95 (van de
> Vrijbuiter) was het heel aangenaam binnen.

't Hangt natuurlijk een beetje af van de "hardiness" van de winterkampeerder.
Een beetje afhankelijk van mijn humeur (en 't weer natuurlijk) kampeer ik wel eens gewoon in een tent(je) bij vriesweer.
Vriesweer is dan overigens een stuk prettiger als herfstig druilweer.
En in ieder geval is dan gewoon een kampvuur, en natuurlijk de benzine brander 's ochtends voor de thee al heerlijk warm.
Ook ben ik een keertje 's winters naar Stockholm en de Zweedse binnenlanden geweest, zelfs zonder enige kachel (dwz alleen de Td5 kachel), ook dat gaat goed zolang het maar "gewoon" winterweer is. (Schaatsen op de Oostzee, plus 10 in de zon en min 10 in de schaduw – heel leuk.)
In Zweden sliep ik onderweg in de auto, gewoon zuinig ventileren en een dikke slaapzak, en natuurlijk wel de auto uit de wind zetten.

Anyway: een bescheiden verwarming kan dan best aangenaam zijn ... je went namelijk aan koud en een extra trui doet veel goed.
(Als je het thuis maar 16-17 graden houdt is het nu buiten ook niet koud.)
Qua direct rendement is een klein electrisch kacheltje natuurlijk beter, maar vaak ook een beetje te lokaal warm, en dan is het (dis)lokaal ook koud.
Daarom dus is een zachte iets verwarmde luchtstroom soms zo gek nog niet.

Marc

Re: Motorverwarming 220/240 V « intekenen // vooraanmelden »

Geplaatst: di 27 nov 2012, 15:08
door VeeTee
Marc-my-Words Schreef:
-------------------------------------------------------
> Daarom dus is een zachte iets verwarmde luchtstroom soms zo gek nog niet.
>
> Marc

Precies, en daarom had ik deze, op standje 1 en met ventilator en het ding draait zelfs 180 gr rond op zijn voetje.


[www.vrijbuiter.nl]

Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4

Re: Motorverwarming 220/240 V « Zweeds of Conrad »

Geplaatst: di 27 nov 2012, 16:58
door Marc-my-Words
Barend,

De Conrad motorverwarmer schakelt, net als de "Zweedse Motorvärme" bij het bereiken van een temperatuur van 50/55º af en schakelt weer aan bij 40º.
En ± 50º is een temperatuur die je nog gewoon kunt beetpakken, dus misschien werkt alles gewoon zoals bedoeld bij jou.
Het is overigens - zo je wilt - de pomp-verwarmer zo te modificeren dat hij blijft pompen (nu valt de pomp stil als de gewenste temperatuur bereikt is), je bereikt hiermee dat in de afkoelperiode het koelsysteem nergens onder de 40º komt, maar als je de pomp vóór de kachel in het circuit hebt gezet dan hoeft het voor de interieur-verwarming niet veel uit te maken (zit ie erna dan pomp je eerst de afgekoelde motorkoelvloeistof door de verwarmingsmatrix).

Ik heb hier thuis zolang het niet erg koud wordt de CV zo afgesteld dat er sprake is van een lage-temperatuur-verwarming, dwz watertemperaturen van 30-45º – daarmee kan je een huis heel leefbaar houden (zeker als je zoals ik het niet zo warm wilt hebben). Dit is overigens ook nog eens op twee vlakken zuinig: die wat lagere omgevingstemperatuur geeft veel minder verliezen, en de lagere watertemperatuur maakt de verwarmingsketel (als het een modulerende HR-ketel is) ook extra efficient.
< Je went eraan, na gewenning voelt 18º al lekker warm, buiten is het ineens niet meer zo koud, en de kachel in de LandRover lijkt ook warmer >

Marc



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/11/2012 16:00 door Marc-my-Words.

Re: Motorverwarming 220/240 V « intekenen // vooraanmelden »

Geplaatst: di 27 nov 2012, 20:12
door Bart van Dessel
Ik heb de motorverwarmer puur voor het behoud vd motor aangeschaft, een echt koude start (onder vriespunt) is moord voor je motor. Het interieur wordt al snel warm als je gaat rijden (een Disco 300 tdi tenminste wel) Als je echt een warm interieur wilt 's morgens dan kun je beter een dikke standkachel op diesel inbouwen denk ik. Maar een Land Rover rijder is toch een echte bikkel??

Gr, Bart

Re: Motorverwarming 220/240 V « intekenen // vooraanmelden »

Geplaatst: di 27 nov 2012, 20:33
door VeeTee
Bart van Dessel Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik heb de motorverwarmer puur voor het behoud vd motor aangeschaft, een echt koude start (onder
> vriespunt) is moord voor je motor. Het interieur wordt al snel warm als je gaat rijden (een Disco 300 tdi tenminste wel) > Als je echt een warm interieur wilt 's morgens dan kun je beter een dikke standkachel op diesel inbouwen denk ik. Maar
> een Land Rover rijder is toch een echte bikkel??
>
> Gr, Bart

Bij mij ook puur voor het voorverwarmen vd motor hoor, ik heb al een webasto airtop voor als het zo koud is tijdens het rijden dat de normale kachel het niet redt. Dat elektrieke keramische dingetje is alleen voor op de camping 's nachts. De bikkeltijd heb ik wel gehad op mijn leeftijd

Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4

Re: Motorverwarming 220/240 V « intekenen // vooraanmelden »

Geplaatst: di 27 nov 2012, 21:05
door Bart van Dessel
Hoi Vincent, als je aan het rijden bent dan moet je motor toch op temperatuur blijven? Anders is er iets mis met je thermostaat. of je moet misschien zo'n radiateur hoes gebruiken. Het koelwater van mijn 300 tdi is binnen een kilometer of 3 al op bedrijfstemperatuur (de meter tenminste), als het vriest dan duurt het een paar km langer.

Gr, Bart

Re: Motorverwarming 220/240 V « intekenen // vooraanmelden »

Geplaatst: di 27 nov 2012, 21:42
door VeeTee
Bart van Dessel Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hoi Vincent, als je aan het rijden bent dan moet je motor toch op temperatuur blijven? Anders is er
> iets mis met je thermostaat. of je moet misschien zo'n radiateur hoes gebruiken. Het koelwater van
> mijn 300 tdi is binnen een kilometer of 3 al op bedrijfstemperatuur (de meter tenminste), als het
> vriest dan duurt het een paar km langer.
>
> Gr, Bart

Bart,
De motor kom wel redelijk snel op temperatuur hoor, ritje woon-werk is 17 km, na een paar km staat de meter inderdaad in het midden. Maar dat wil nog niet zeggen dat het interieur binnen die afstand een beetje warm wordt als het echt koud is. Dan is de webasto soms toch wel lekker erbij. Is niet echt heel vaak nodig, maar hij zat er al in toen ik de auto kocht. Zo'n slabbetje voor de radiateur heb ik overiges al, en dat helpt wel een beetje.
Ik ben nog eens van plan de kachelmatrix schoon te maken of te upgraden naar zo'n nieuwer, efficiënter type.

Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4

Re: Motorverwarming 220/240 V « intekenen // vooraanmelden »

Geplaatst: di 27 nov 2012, 21:52
door Jup haans-klunder
Als mijn voeten warm blijven en mijn hoofd koel, dan ben ik tevreden. gr. Juppe.

Re: Motorverwarming 220/240 V « Zweeds of Conrad »

Geplaatst: di 27 nov 2012, 22:03
door redfox
Hallo Marc,

Inderdaad, ik denk ook dat hij het zo goed doet. Volgens de beschrijving verwarmt hij ook met intervallen van 15 min. ik heb hem alleen nog niet horen uitschakelen. ik denk dat alleen het verwarmingsspiraal dan uit gaat en het pompje door draait. Wat het huis betreft ben ik een energie verspiller, heb de thermostaat altijd op 21 C staan (vloerverwarming) Verder heb ik nog een separate sfeergaskachel die ik af en toe aan doe. Ik heb een hekel aan kou en ons huis ( woonboerderij uit 1907) tocht als een gek

Groeten,

Barend

Re: Motorverwarming 220/240 V « intekenen // vooraanmelden »

Geplaatst: di 27 nov 2012, 22:13
door VeeTee
Jup haans-klunder Schreef:
-------------------------------------------------------
> Als mijn voeten warm blijven en mijn hoofd koel,
> dan ben ik tevreden. gr. Juppe.

En een beetje door de beslagen ramen heen kunnen kijken is ook wel bevorderlijk voor de verkeersveiligheid

Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4

Re: Motorverwarming 220/240 V « Zweeds of Conrad »

Geplaatst: di 27 nov 2012, 22:18
door Marc-my-Words
Dag Barend,

Ik weet niet of Conrad het bij het rechte eind heeft danwel mijn broertje (en misschien hebben beiden gelijk).
Ik had begrepen dat de "Zweedse Motorvärme" gewoon verwarmt tot de boventemperatuur is bereikt. Misschien zit er ook nog een extra-tijdschakeling op.
De pomp-rotor draait linksom of rechtsom geheel naar het toeval - het in een eenvoudige draairichting-onafhankelijke centrifugaalpomp - wellicht is de tijdschakeling een extra voorzorg om de kans op blokkeren te verkleinen.

Een warme groet, Marc

Re: Motorverwarming 220/240 V « intekenen // vooraanmelden »

Geplaatst: di 27 nov 2012, 22:26
door mvd1968
Iemand al een foto reportage van de montage? Ben erg benieuwd hoe veel werk het is..
Misschien kan een handig prikker de installatie met foto,s op het prikbord zetten?
Zou wel handig zijn voor mijn 2.5na-tje

Re: Motorverwarming 220/240 V « intekenen // vooraanmelden »

Geplaatst: di 27 nov 2012, 22:46
door Jup haans-klunder
VeeTee. Mijn ramen zijn altijd condens vrij, alles kiert en tocht onder mij huifje. De ramen hebben wel warme lucht in de winter. Maar zoveel luxe ben ik niet gewend. gr. Juppe.

Re: Motorverwarming 220/240 V « intekenen // vooraanmelden »

Geplaatst: di 27 nov 2012, 22:58
door VeeTee
mvd1968 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Iemand al een foto reportage van de montage? Ben erg benieuwd hoe veel werk het is..
> Misschien kan een handig prikker de installatie met foto,s op het prikbord zetten?
> Zou wel handig zijn voor mijn 2.5na-tje


Beetje ongeduldig? Vroeg je volgens mij hier ook al.

QuoteRe: Motorverwarming 220/240 V « intekenen // vooraanmelden »
Gepost door: mvd1968 ()
Datum: 25 november 2012 09:04

knip

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/11/2012 21:27 door mvd1968.
Aangezien ik geen werplaats heb, zal ik 't op straat moeten doen. Dus overdag als het licht is. En in het weekend, als ik niet voor de baas in touw ben. En ik heb 'm pas nét binnen...
Maar als ik 'm installeer, zal ik wat foto's maken.

Overigens, als je de handleidng gelezen hebt, het is werkelijk een fluitje van € 0,01. Het meeste werk is nog het snoer ergens heen leiden en een beetje knappe 230 aansluiting maken.

Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4

Re: Motorverwarming 220/240 V = Zweedse Motorvärme

Geplaatst: di 27 nov 2012, 23:03
door Marc-my-Words
Ik dacht meer aan een fluitje van 10 Øre.

(Wat niet wil zeggen dat dat fluiten voor iedereen even makkelijk is.)

Marc

PS Vroeguh ... gingen die 10 Øre gemakkelijk voor dubbeltjes door.

Re: Motorverwarming 220/240 V « intekenen // vooraanmelden »

Geplaatst: di 27 nov 2012, 23:59
door mvd1968
VeeTee Schreef:
-------------------------------------------------------
>
> Aangezien ik geen werplaats heb, zal ik 't op
> straat moeten doen. Dus overdag als het licht is.
> En in het weekend, als ik niet voor de baas in
> touw ben. En ik heb 'm pas nét binnen...
> Maar als ik 'm installeer, zal ik wat foto's
> maken.
>
> Overigens, als je de handleidng gelezen hebt, het
> is werkelijk een fluitje van € 0,01. Het meeste
> werk is nog het snoer ergens heen leiden en een
> beetje knappe 230 aansluiting maken.

Bedankt vincent!

Re: Motorverwarming 220/240 V « Zweeds of Conrad »

Geplaatst: wo 28 nov 2012, 09:56
door redfox
Hallo Marc,

Ik weet het ook niet, blijft een duister zaakje Hier een stukje tekst uit de handleiding:

Werking en beveiliging van de motorvoorverwarmer:
De motorvoorverwarmer verwarmt de motor resp. de koelvloeistof in intervallen van ca. 15 minuten.
Zodra de vastgestelde temperatuur is bereikt, wordt het apparaat automatisch uitgeschakeld. Als de temperatuur van de koevloeistof weer ca. 10 - 15 C onder de voorverwarmertemperatuur zakt, wordt het apparaat automatisch weer ingeschakeld en begint de cyclus opnieuw.

Uitschakel temp. 60 C.

De temp. van de cilinders wordt ca. 30 - 50 C.

Ik zal hem vandaag nog eens aanzetten. Ik heb hem nog niet zien/horen uitschakelen en je zou toch verwachten dat bij deze omgevings temp. hij het gemakklijk moet halen. Misschien dat er toch nog lucht in zit.

Groet,

Barend

Re: Motorverwarming 220/240 V « Zweeds of Conrad »

Geplaatst: wo 28 nov 2012, 11:08
door Marc-my-Words
Barend,

Volgens de specs van de "Zweedse Motorvärme": Thermostaat: In < 40º – Uit > 55º.
Ik heb goede redenen om aan te nemen dat er weinig verschil is tussen de "Zweedse" en "Conrad" .... (behalve dan de prijs )
Dus één van de twee beschrijft de werkelijkheid niet helemaal 100% correct.

De pomp gaat ook uit als de thermostaat de verwarming uit zet (je schijnt dat te kunnen veranderen), dus de Conrad toelichting dat de "cylinders" (dwz het motorblok) van 30-50º zal worden klopt aardig met de "Zweedse" specs. Als je de pomp blijvend laat draaien dan zal het motorblok tot net onder de 40º zakken en dan komt de verwarming dus sneller in omdat er dan koel koelwater rondstroomt.

Voor de motor is 20-30º al mooi, althans een enorme verbetering tov min 5-10, en voor de interieurverwarming is het dus het "slimst" om de "Motorvärme" vóór de kachel in het circuit op te nemen (dit dus in tegenstelling tot de standaard montage instructie).

Marc



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/11/2012 10:09 door Marc-my-Words.

Re: Motorverwarming 220/240 V « Zweeds of Conrad »

Geplaatst: wo 28 nov 2012, 11:26
door redfox
Hallo Marc,

Ik denk dat hij stuk is. Ong. een uur geleden aan gezet en de slangen zijn lauw, maar dat kan ook zijn omdat ik ze steeds vast pak om te voelen. Ik heb ook het pompje zelf gevoeld en die is ook lauw of koud. Als hier een verwarminsspiraal in zit van 1250 Watt, ga ik er vanuit dat het huisje op zijn minst lekker warm wordt. Ik ga eens met Conrad bellen.

Groeten,

Barend