Pagina 1 van 1

110 op dieet Geplaatst: za 10 nov 2012, 23:02

door Scratch
Hoi Prikker,

Met het oog op de toekomst, als we weer belasting moeten betalen, heb ik eens gekeken wat mijn 110 doet in de MRB.
Netto gewicht 2240kg massa rijklaar 2340kg. Dan val je in gewichts klasse 2250kg tot 2350kg geelkenteken diesel €675,- per kwartaal. Nu maakte het tijdens het invoeren bij de RDW 3 jaar geleden niets uit, want hij zou MRB vrij zijn. Maar het maakt in de toekomst wel verschil of hij de oorspronkelijke 1940kg (€536,-) weegt of 300kg zwaarder (139,-)

Nu overweeg ik een herkeuring voor het gewicht en tevens een motor wijziging.

Tot zover gewicht verminderd:
Nissan FD35t met LT77 en B&W gewisseld voor een 300tdi met automaat en LT230.
Beschermplaten, sitebars, rolkooi, zware bumper, trekhaak en roofrack verwijderd.

Iemand enig idee hoe ik mijn 110 verder op dieet kan zetten !! Alle ideeën welkom


Gr. Eric

Re: 110 op dieet Geplaatst: za 10 nov 2012, 23:13

door Dixo
Rover achteras in plaats van Salisbury, keuren als 2wd en de andere as leeghalen, brandstofmeter vol aan laten geven maar slechts 5 liter erin, geen reservewiel maar plaksetje, kleinere accu, etc etc.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/11/2012 22:13 door Dixo.

Re: 110 op dieet Geplaatst: za 10 nov 2012, 23:16

door Anton (Rumble)
Opbouw van aluminium maken ?
kleine accu
kleine wielen
vloeistoffen halveren
chassis balk onder tussenbak wegnemen
voorste aandrijfas verwijderen
steekassen en diff voor verwijderen
25 jaar zand uit het chassis spoelen
overtollige ramen varvangen voor plastic plaat
hoofdsteunen van de stoel af
alle bouten korter zagen
trekhaak afnemen
overige ogen en haken wegnemen
koelvloeistof rservoir wegnemen
olie/koel sensors wegnemen en afpluggen.
overtollig electra wegnemen/inkorten
radiatir tunnel wegnemen
viscofan tijdelijk verwijderen.
complete mattenset eruit
deurbekleding eruit
deursloten eruit

Ik kan nog wel meer bedenken.

Waarom denk je dat mijn 110 1480 kilo weegt!



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/11/2012 22:19 door Anton (Rumble).

Re: 110 op dieet Geplaatst: za 10 nov 2012, 23:18

door laro13
- Soft top.
- plastic; motorkap,deuren en wings.
- aluminium bumper.
- Licht metalen velgen.
- Waterstofgas in je banden, dan gaat tie vanzelf zweven.
- suzuki samurai keuren als lr 110.

Sorry Eric, kon het niet laten.

gr.Jasper

Re: 110 op dieet Geplaatst: za 10 nov 2012, 23:25

door Scratch
Anton (Rumble) Schreef:
-------------------------------------------------------
> Waarom denk je dat mijn 110 1480 kilo weegt!

Ha ha, had je me bijna, 1880 zal je bedoelen, ik zou dan nog even 30kg beter mijn best gedaan hebben Bro

Re: 110 op dieet Geplaatst: za 10 nov 2012, 23:34

door Anton (Rumble)
Scratch Schreef:
-------------------------------------------------------
> Anton (Rumble) Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Waarom denk je dat mijn 110 1480 kilo weegt!
>
> Ha ha, had je me bijna, 1880 zal je bedoelen, ik
> zou dan nog even 30kg beter mijn best gedaan
> hebben Bro


Haha, nooit op gelet, ik zou mijn leve lang belastingvrij rondtuffe he'

Re: 110 op dieet Geplaatst: za 10 nov 2012, 23:42

door Scratch
Moet er een achterbank in !?

Vooras leeg halen, is dat niet de kluit belazeren

Re: 110 op dieet Geplaatst: za 10 nov 2012, 23:43

door Dixo
Binnenschermen voor verwijderen, dashboard demonteren, verwarmde voorruit plaatsen en kachel eruit...

Re: 110 op dieet Geplaatst: za 10 nov 2012, 23:44

door Anton (Rumble)
Scratch Schreef:
-------------------------------------------------------
> Moet er een achterbank in !?
>
> Vooras leeg halen, is dat niet de kluit belazeren
>


Deed je dat nu ook al niet, een beetje belasting vrij rond tuffe

Re: 110 op dieet Geplaatst: za 10 nov 2012, 23:49

door Scratch
Anton (Rumble) Schreef:
-------------------------------------------------------
> Scratch Schreef:
> --------------------------------------------------
> > de kluit belazeren

> Deed je dat nu ook al niet, een beetje belasting vrij rond tuffe

Nee, mijn motto was, vraag niet hoe het kan, maar profiteer er van

Re: 110 op dieet Geplaatst: za 10 nov 2012, 23:58

door Marc-my-Words
'k Zou de vooras laten zitten en achter alles weg halen.
't Mooist gewoon een lege buis ipv de as.
Kan je ook die zware cardan-as naar achter thuis laten.

Een 110 Td5 HT is op het kenteken 1850 kg, een 110 Puma HT is 40 kg lichter.

Marc

Re: 110 op dieet Geplaatst: zo 11 nov 2012, 00:00

door Anton (Rumble)
versnellings pook hoog/laag en diff kan ook weg, inwendig op, aan, in je tussenbak kan dus ook een en ander verwdijnen.
Vergeet het difflock lampje in je dashbord niet.

Re: 110 op dieet Geplaatst: zo 11 nov 2012, 00:01

door Scratch
1850kg, zou ik voor gaan !

Re: 110 op dieet Geplaatst: zo 11 nov 2012, 00:07

door Marc-my-Words
Hoe ze eraan komen is mij ook een raadsel.

Misschien moet je ook banden met nog net 2 mm profiel monteren.
Eventueel van die 90-kruiwagenwieltjes nemen (en dan tubeless monteren).

Marc

Re: 110 op dieet Geplaatst: zo 11 nov 2012, 00:08

door Anton (Rumble)
je headlining en je achteruitrij licht kan ook weg, je mistachterlicht mits je de bediening knopjes ook verwijderd.
oja, geen trekhaak, dus ook geen rechter buitenspiegel nodig.

Re: 110 op dieet Geplaatst: zo 11 nov 2012, 00:28

door Marc-my-Words
Je kan ook nog eens kijken bij de racefietsers.

Ik heb wel eens een boekje gezien met wat er allemaal mogelijk was.
(Je werd er helemaal paranoia van.)
Titanium boutjes en moertjes
Holle boutjes, en ook kleinere boutjes en imbus waar mogelijk
Gaten overal waar de materiaalsterkte dat toelaat

En, wat niet voor die racefietsen geldt: het schuimrubber van de stoelen vervang je natuurlijk door luchtkussentjes.

Marc

PS Ik heb voor het kamperen wel titanium bestek, en voor fietsvakantie met z'n tweeën drie shirts !
(Maar geen afgezaagde tandenborstel of vatekwast want dat is heel lastig qua functionaliteit.)

Re: 110 op dieet Geplaatst: zo 11 nov 2012, 00:36

door Anton (Rumble)
knop van je versnellingsbak
knipperlichthandel halveren
startslot verwijderen
stabilisatie stang verwijder
stuurdemper verwijderen
kachel voorhuis verwijderen
die alu bakjes in de achterbak bij de verlichting wegneen
zonneklep eruit
stoelrail eruit
kleppen onder de soel weg
hitteschild uitlaat en turbo eruit
suurbekrachtiging eruit
stofschild bij de voor en achteremmen eraf

Re: 110 op dieet Geplaatst: zo 11 nov 2012, 00:41

door Anton (Rumble)
heb je die alu profielen onder de achterbak echt nodig?

Re: 110 op dieet Geplaatst: zo 11 nov 2012, 00:43

door plaetje
En wat denk je van Dak er af.
plastic voor bumper
een week niet eten (scheeld ook in gewicht)
bedrijf beginnen en op grijskenteken gaan rijden

limburgrover

Re: 110 op dieet Geplaatst: zo 11 nov 2012, 08:20

door Dixo
Schijf handrem in plaats van trommel.

Schijfremmen achter in plaats van trommels zijn misschien ook wel lichter?

Re: 110 op dieet Geplaatst: zo 11 nov 2012, 09:37

door Disco
Tank demonteren en een thuiskomtankje(3X woordwaarde)zoals lpg wagens hebben monteren


Jo

Re: 110 op dieet Geplaatst: zo 11 nov 2012, 10:00

door Mudbuster
Wassen en de onderkant schoonspuiten doet bij mij al wonderen

Greetz, Marcel

larofilm.gif --> mod_embed_images_loadimage('0c8554fee43b19357b287394ec0b1104', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fevertzen.com%2Flaro%2Flarofilm.gif', 'http://evertzen.com/laro/larofilm.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fevertzen.com%2Flaro%2Flarofilm.gif', '', 16081747, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Hypo S3 109" LHD 2.25 D / Willem S2 88" RHD 200Di

Re: 110 op dieet Geplaatst: zo 11 nov 2012, 10:29

door sander "one10"
Misschien is een aluminium chassis ook wel kilo drukkend ;-)

Re: 110 op dieet Geplaatst: zo 11 nov 2012, 11:33

door Jos Daalmans
- Trekhaak weglaten? ik hoop dat je dan ook nog een aanhangergewicht vermeld krijgt op je kenteken. Kan best lastig zijn.
- Ik heb het onderdeel i.v.m. de APK zelf in de hand gehad deze zomer, het A-frame, mijn god wat een hoop ijzer. Een vrachtwagen trekker heeft i.c.m. luchtvering ook zo een A-frame, maar dat weegt niet zoveel (dat zijn drie kogelgewrichten met holle buizen opgekrimpt). Zal wel wat werk zijn, maar je kunt daar 20 Kg sparen.
- Hemel er uit
- Raamslinger mechanisme rechts eruit en zolang het raam met een houten latje vast zetten.

Jos

Re: 110 op dieet Geplaatst: zo 11 nov 2012, 11:41

door Scratch
Radiator frame heb je van Aluminium of ic er uitlaten en een kleine radiator van een personen auto

Re: 110 op dieet Geplaatst: zo 11 nov 2012, 11:43

door G-men (Gargamel)
Helium in de bandjes......

Re: 110 op dieet Geplaatst: zo 11 nov 2012, 11:53

door sander "one10"
We laten voor de 90 en de 110 een plastic opbouw maken en gaan dan 1voor1 herkeuren ivm gewicht

Re: 110 op dieet Geplaatst: zo 11 nov 2012, 15:10

door Ruud Lemmens
Dat hebben die gekke Engelsen al jaren eerder bedacht.
Met een minimaal chassis, wat British Leyland onderdelen en nog een keer goed platmeppen.
Dat noemen ze dan Lotus Esprit.
Zo'n gebakje staat vrolijk naast mijn Landrover

Re: 110 op dieet Geplaatst: zo 11 nov 2012, 15:17

door Apke
Helium in alle holle delen

Apke
Beheerder PrikkersWinkel

larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9e2d398c320834eb76923b68a8acc02a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 16082456, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)

Re: 110 op dieet Geplaatst: zo 11 nov 2012, 15:18

door Apke
Hey Anton, volgens mij zou je ook nog gaten in de dikke bouten kunnen boren en moeren rond kunnen veilen

Apke
Beheerder PrikkersWinkel

larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('47316a2a79f9a386a47dcab63b5f4ac3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 16082460, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)

Re: 110 op dieet Geplaatst: zo 11 nov 2012, 15:55

door sander "one10"
Dan weegt die onder de 1000kg Ruud ?

Re: 110 op dieet Geplaatst: zo 11 nov 2012, 18:39

door Jup haans-klunder
Om gewicht te besparen zou ik, zelfs niets meer kunnen verzinnen. Juppe.

Re: 110 op dieet Geplaatst: zo 11 nov 2012, 20:57

door Pike
Daar moet je dan wel passende ballonzakken voor zien te vinden Stonden een paar jaar geleden wel op de paginamarkt, was rond 31 maart.

Pike

grotemarkt5a.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3fda8c58f6b69ce914a737a224eaf66e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', 'http://www.13afdra.nl/images/grotemarkt5a.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', '', 16083424, 600, 600, 'Loading image ...', false);

On the eighth day God created Land Rover.

Re: 110 op dieet Geplaatst: zo 11 nov 2012, 20:58

door Jup haans-klunder
Zien we dan nog wel wat voor '' Land-Rover '' het is . Juppe.

Re: 110 op dieet Geplaatst: zo 11 nov 2012, 21:25

door sander "one10"
230185_495138197185064_997300505_n.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8d660d932ebdca747610c49bb4383eac', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fsphotos-g.ak.fbcdn.net%2Fhphotos-ak-snc6%2F230185_495138197185064_997300505_n.jpg', 'http://sphotos-g.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/230185_495138197185064_997300505_n.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fsphotos-g.ak.fbcdn.net%2Fhphotos-ak-snc6%2F230185_495138197185064_997300505_n.jpg', '', 16083581, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Misschien weegt deze lekker licht ?


Mijn excuus nu staat hij er dubbel op is die nog te zwaar :-(



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/11/2012 20:39 door sander "one10".

Re: 110 op dieet Geplaatst: zo 11 nov 2012, 21:31

door Rangie110 'Last Dime'
Je zou de automaat bak kunnen vervangen voor een bak van een BMW, dan kun je de tussenbak weglaten. Moet je alleen het verschil opvangen van de uitgaande as, deze zal dan in het midden komen...

Gr Rangie110
Land Rover One-Ten stawag 300TDI automaat 1983 'Last dime'
Suzuki DL650 V-Strom ABS 2007
Citroën C4 HDI 16v 2007

"per aspera ad astra"

Re: 110 op dieet Geplaatst: zo 11 nov 2012, 21:35

door sander "one10"
230185_495138197185064_997300505_n.jpg --> mod_embed_images_loadimage('44cd997fef3dd8c45841cf41c562ea14', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fsphotos-g.ak.fbcdn.net%2Fhphotos-ak-snc6%2F230185_495138197185064_997300505_n.jpg', 'http://sphotos-g.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/230185_495138197185064_997300505_n.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fsphotos-g.ak.fbcdn.net%2Fhphotos-ak-snc6%2F230185_495138197185064_997300505_n.jpg', '', 16083637, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Is dit dan genoeg gewichtsbesparing !?

Re: 110 op dieet Geplaatst: zo 11 nov 2012, 22:10

door Rangie110 'Last Dime'
Heb je wel eens met een tussenbak moeten sjouwen? dan weet je wat dat weegt ;-)

Gr Rangie110
Land Rover One-Ten stawag 300TDI automaat 1983 'Last dime'
Suzuki DL650 V-Strom ABS 2007
Citroën C4 HDI 16v 2007

"per aspera ad astra"

Re: 110 op dieet Geplaatst: zo 11 nov 2012, 22:16

door sander "one10"
Uhm ja ding is loeizwaar , ga m dinsdag ophalen namelijk in Lith !

Re: 110 op dieet Geplaatst: ma 12 nov 2012, 13:40

door Jos Daalmans
Hoi Ruud,

Gelukkig zit er niet zo een dik chassis onder je lotus, anders werd dat ook zo een dure hobby (buiten de gewone onhebbelijkheden die ook dit Engels product heeft)

Als de belasting wat wil halen, moet je maar eens zien wat wij kunnen halen (van dat gewicht dan),

Groeten,

Jos

Re: 110 op dieet Geplaatst: ma 12 nov 2012, 13:43

door Marc-my-Words
Apke Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hey Anton, volgens mij zou je ook nog gaten in de
> dikke bouten kunnen boren en moeren rond kunnen
> veilen


Mijn idee [landrover.startpagina.nl]
dwz het idee dat ik weer uit de race-fietserij kende.

Marc



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/11/2012 12:43 door Marc-my-Words.

Re: 110 op dieet Geplaatst: ma 12 nov 2012, 13:44

door Gromit
Ik heb voor de lol eens gekeken en aan gereedschap (in een munitiekist), reserveband, krik, brandblusser, startzwengel, wielsleutel en andere losliggende spullen heb ik al bijna 150Kg in de auto liggen. Bovendien nog 60 liter brandstof. Dit is allemaal meegewogen bij de RDW keuring!
Misschien toch de moeite waard om dat eens opnieuw te laten doen, als de MRB regeling door gaat.

Berry

lowland.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a9f4017f8ea628f3b32c3bde6ca03e0e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi401.photobucket.com%2Falbums%2Fpp91%2Fgromit88%2Flowland.jpg', 'http://i401.photobucket.com/albums/pp91/gromit88/lowland.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi401.photobucket.com%2Falbums%2Fpp91%2Fgromit88%2Flowland.jpg', '', 16085225, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: 110 op dieet Geplaatst: ma 12 nov 2012, 13:50

door Jos Daalmans
Ik heb er ook mee gesleept en "even aan de LT85 koppelen:, toch maar zo gedaan:
[picasaweb.google.com]
De ketting dus aan de Laro die nog op de twee-poots brug hangt

en dan de ketting uiteraard aan de:
[picasaweb.google.com]
LT85, want de MT230 heb ik ondersteund met een blok toch maar gewoon laten liggen.

Ik denk dat deze combinatie bij elkaar wel zo'n 85 tot 90 Kg weegt. Is veel gewicht, maar je kunt er zo moeilijk zonder.
Vroeger hadden ze bij DAF de jarratel-aandrijving [www.trouw.nl]
Die weegt natuurlijk nauwelijks iets, maar ja, moet je weeg een aanhanger met jarratels meeslepen.

Groeten,

Jos

Re: 110 op dieet Geplaatst: ma 12 nov 2012, 14:04

door Anton (Rumble)
Pike Schreef:
-------------------------------------------------------
> Daar moet je dan wel passende ballonzakken voor
> zien te vinden Stonden een paar jaar geleden
> wel op de paginamarkt, was rond 31 maart.


Was op een april heb je ze nog binnen gehad?

Re: 110 op dieet Geplaatst: ma 12 nov 2012, 14:10

door Hans N
Je kan ook het chassis eens goed leegspuiten . Alle zand en roest er uit

Groet Hans
Serie III 88 uit 1979 petrol en LPG
RRC 3.5 1986 petrol en LPG

[lh6.googleusercontent.com] MijnFotomap.jpg [lh3.googleusercontent.com]

Re: 110 op dieet Geplaatst: ma 12 nov 2012, 14:17

door Bart74
mijn 127 weegt 1950 kg op kenteken... is wel een v8

Re: 110 op dieet Geplaatst: ma 12 nov 2012, 14:21

door Marc-my-Words
Bart74 Schreef:
-------------------------------------------------------
> mijn 127 weegt 1950 kg op kenteken... is wel een v8

Zou de RDW hier wel gewogen hebben, of alleen gewikt, en toen maar het gewicht van een 110 genomen ?

Re: 110 op dieet Geplaatst: ma 12 nov 2012, 14:23

door Bart74
Marc-my-Words Schreef:
-------------------------------------------------------
> Bart74 Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > mijn 127 weegt 1950 kg op kenteken... is wel een
> v8
>
> Zou de RDW hier wel gewogen hebben, of alleen
> gewikt, en toen maar het gewicht van een 110
> genomen
Heb op de weegbrug gestaan. Mijn 110 diesel met automaat weegt 1850 kg op kenteken

Re: 110 op dieet Geplaatst: ma 12 nov 2012, 16:24

door westfries.
--> mod_embed_images_loadimage('5fa2b7cee3111be2bc552923024b753f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Ft1.gstatic.com%2Fimages%3Fq%3Dtbn%3AANd9GcROHPcQrThZO3Z1VWrhTY3nBGrQfea7r4IychBwJ95ouMr3aqMmcgL_-1L3Qw', 'http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcROHPcQrThZO3Z1VWrhTY3nBGrQfea7r4IychBwJ95ouMr3aqMmcgL_-1L3Qw', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Ft1.gstatic.com%2Fimages%3Fq%3Dtbn%3AANd9GcROHPcQrThZO3Z1VWrhTY3nBGrQfea7r4IychBwJ95ouMr3aqMmcgL_-1L3Qw', '', 16085714, 600, 600, 'Loading image ...', false);
.
.
Chassis nummer erin meppen nummerplaten erop en met een stalen gezicht naar de rwd

vlag.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2febc93743f4d4a7cdc4673719799a11', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.udcn.nl%2FFOTO%2Fvlag.jpg', 'http://www.udcn.nl/FOTO/vlag.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.udcn.nl%2FFOTO%2Fvlag.jpg', '', 16085714, 600, 600, 'Loading image ...', false);



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/11/2012 16:24 door westfries..